[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Seni

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 22:10

Onze hypotheekadviseur zit volgens mij op 2000,-. Hij vertelde ons toen dat ze vaak tussen de 2000 en de 3000 zitten. (overigens zit de hypotheker gewoon op een brutale 4000,-...)

Heb hier al regelmatig voorbij zien komen dat hypotheekadviseurs geen gratis advies meer mogen geven. Maar anderhalf jaar geleden ben ik bij een intake gesprek geweest en toen hebben ze gelijk gekeken of wij een bepaald huis konden kopen (ze moesten wel hoe dan ook een koopsom weten anders konden ze geen berekening maken)
Maar had dat dan eigenlijk ook geen geld moeten kosten?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 10:23

€ 4.000 voor een hypotheekadvies? :wow:

Een berekening maken of je een bepaalde woning kunt kopen is geen advies :)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 10:55

@nathalie succes met de bezichtigingen! Ben benieuwd wat jullie ervan vinden

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 16:39

Seni: Wij zijn van de week bij de Rabobank geweest en hebben ook een kosteloos oriëntatiegesprek gehad. Tijdens dit gesprek kwam aan de orde wat we konden lenen e.d. Ze geven je alleen geen adviesrapport mee en mogen je dus ook geen advies geven. Op zich voor een eerste stap een prima gesprek.

Ik meldde me hier van de week met de vraag of we ons huis te koop konden zetten met voorwaarde of we konden verkopen onder voorbehoud dat we de nieuwe konden kopen. Nu wonen wij in een klein dorp en gaat het blijkbaar al rond dat ons huis leeg komt (terwijl nog niks zeker is!) en aangezien er weinig starterswoningen zijn, hebben we via via al de eerste geïnteresseerden gehoord... Dat zou het wel een stuk makkelijker maken, want dan gaat het allemaal niet meer via de officiële weg en kunnen we ondertussen wel met het andere huis verder bedenken en onderhandelen. Zou ook hoge makelaarskosten schelen!!

Heeft hier iemand wel eens een bouwkundig rapport laten doen voor het onderhandelen?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 18:35

Waarom zou je het voor het onderhandelen laten doen? Je kan in de voorwaarde op laten nemen dat het bedrag van de keuring niet boven de zoveel euro mag komen en dat het anders niet door gaat. Als je het doet voor het onderhandelen kunnen ze ook nog met andere in zee en heb je de kosten misschien voor niks gemaakt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 18:48

De mensen die ons huis hebben gekocht hebben de bouwtechnische keuring vlak na het eens worden over de prijs gedaan, in de periode dat zij nog het recht hadden om zonder opgaaf van redenen de koop ongedaan te maken. Vond ik ook wel slim :j

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 19:23

Omdat we pas gaan onderhandelen met dit huis als we zeker weten dat onze geïnteresseerden ook werkelijk serieus zijn. Als het bouwtechnisch niet goed is gaat alles niet door want dan blijven we lekker zitten waar we zitten. Aangezien onze geïnteresseerden bekenden zijn en we het dan niet via een makelaar verkopen denk ik dat dit mogelijk zou moeten zijn. Vandaar mijn vraag.. Ook denk ik dat je openingsbod heel anders kan zijn na een bouwtechnisch rapport.

Edit: de kosten ben ik me dan overigens van bewust, maar is een risico wat we willen nemen aangezien het huis al enige tijd te koop staat.

Miran88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 20:38

We hebben vandaag de offerte binnengekregen van de aannemer. Woensdag is de aannemer meegeweest naar het huis waar we heel veel interesse in hebben om te kijken wat de verbouwing die wij willen doen gaat kosten. We waren wel verrast door het bedrag. We hadden het zeker 3x zo duur geschat. Nu komt daar vaak nog wel wat bij maar toch.

Wow 4000 euro bij de Hypotheker?! Wat ontzettend veel. Wij hebben ontzettend veel geluk met onze hypotheekadviseur. Hij zoekt echt alles voor ons uit en berekend het allemaal. Gaan dinsdag voor de 3e keer en hebben nog niks hoeven betalen. Je betaald pas zodra je echt gaat kopen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 20:43

Met een beetje geluk staat wij as vrijdag al online! Spannend!!!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 20:46

Wij zijn er vandaag achter gekomen waarom er water staat in de kruipruimte (deze was kurkdroog bij de bouwtechnische keuring in september).
Er blijkt een scheur te zitten tussen de balken van de fundering en de werkvloer (vloer van de kruipruimte). Daardoor stonden er heel wat liters grond water in de kruipruimte. Het is nu leeggepompt. Van de zomer gaan we het opvullen en afsmeren. Ook moet de tuin Open, drainage slang erin en op die manier proberen te voorkómen dat het grondwater langs naar binnen loopt.

Ook hebben we een stuk verlaagd plafond gesloopt, daar boven kwam nog een gipsplaten plafond tevoorschijn. Ook deze weg gehaald.
Daarna kwam het oorspronkelijke gipsplafond tevoorschijn, de oorspronkelijke... Eentje met stucnetten en gaten erin om de Electra te kunnen zien. Ook dit is er nu uit.

Meer werk dan gedacht, hopelijk krijgen we het nieuwe plafond er morgen in!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 20:51

Er komen ook altijd verrassingen bij he :') Ik heb nu een heel schema gemaakt vanaf dat we de sleutels gaan krijgen en ik ben benieuwd of we dat een beetje kunnen aanhouden.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 23:26

Wat denken jullie? Het koopcontract met de koper van mijn woning is in december getekend. Volgende maand gaan we naar de notaris voor de overdracht. Voorlopig woon ik nog in het huis, maar ben al driftig aan het inpakken. Eind van de maand krijg ik de sleutel van mijn tijdelijke nieuwe woning. Het is nu niet echt netjes in huis met overal stapels dozen (2 kamerwoning, dus ik heb ook niet echt een kamer vrij om dozen neer te zetten).

Nu heeft mijn koper al verschillende keren gevraagd of hij de sleutel even mag lenen voor het een of ander. Over het algemeen voor zaken die zijn makelaar al geregeld heeft. Bouwtechnische keuring, het meten van ruimtes en nu weer voor het meten van de lamellen.
Ik wil best een afspraak met hem maken, zodat hij hier dingen op kan meten terwijl ik er ben, maar het afgeven van de sleutel vind ik nogal wat. Zeker omdat ik er nog woon.
Afgezien daarvan, ik kan het als hij komt niet helemaal maken zoals bij de bezichtigingen, want ik ben immers aan het inpakken.

Wat vinden jullie?

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 23:41

Niet binnen als ik niet thuis ben :n ;)

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 00:05

Hier ook niet :n Wij zijn ook nog een keer gaan kijken bij ons nieuwe huis, maar toen waren die mensen gewoon thuis en had het niet anders gewild. En bij de verkoop van ons eigen huis ook niet, beste man had best langs mogen komen om dingen op te meten e.d. maar no way dat ie in zijn uppie door het huis zou dwalen terwijl wij niet thuis zijn :n

Hij kan al helemaal niet verwachten dat het er net zo uit ziet als met de bezichtigingen en dat moet je ook niet willen vind ik. Juist goed als er dozen staan, ik zou me drukker maken als er een maand voor de overdracht nog niets was ingepakt!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:07

Naath, wij hebben laten keuren voor het bieden. Zo idioot veel kost een keuring trouwens helemaal niet, wij hebben ons bod gebaseerd op de uitkomsten van de keuring, zou het zo weer op die manier doen.
Dan weet ik tenminste echt waar ik op bied .

Marsu, ze zouden van mij best eens langs mogen komen om te meten etc, maar dan wel als ik thuis ben en dozen en rommel op de koop toe nemen. Je bent aan het voorbereiden op een verhuizing en daar doen ze het maar mee. Lekker simpel in zijn hoor :)

poepiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:34

Hallo,

Hoe zit het eigenlijk met een huis kopen via de curator? Betaal je dan nog kosten koper?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:41

Wat bedoel je precies?

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:45

Sonja bedankt voor je reactie. Zo dacht ik er inderdaad ook over, dan weet je in ieder geval waar je op bied. Het gaat bij ons namelijk om een wat ouder boerderijtje wat zeker een projectje is, dus vantevoren laten doen lijkt me ook het beste.. denk dat het behoorlijk bepalend kan zijn voor het eerste bod.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 16:24

renskep schreef:
Swah:
Hier werd het verzetten van stopcontacten en deuren allemaal pas later besproken en als ze nog niet bezig zijn met de bouw is er vaak nog heel veel mogelijk. +:)+
En wat betreft je hypotheekadviseur, dat is ook de prijs die ik hier tegengekomen ben, volgens mij niet gek. Maar ik heb geen vast contract, wel mijn maximale hypotheek en een starterslening. :+

Maar dat bespreken kan dus ook nog ná tekenen van koop- en aanneemcontract? Volgens mij niet toch? Want dat willen ze dat ik graag snel doe, beide tekenen.

Ze moeten idd nog beginnen (nu nog iets slopen wat daar staat, en het schijnt dus fiscaal voor hen gunstig te zijn dat het al op mijn naam staat als ze met die sloop beginnen, nou ze gaan het me dinsdag eerst maar eens goed uitleggen voor ik überhaupt iets teken :Y) )

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 16:27

Wij hebben een paar huizen laten keuren voor we uiteindelijk een bod hebben gedaan op ons huidige huis.
Zeker met huizen waar best wel wat aan loos kan zijn zou ik eerst een keuring laten uitvoeren zodat je een beeld heb wat er echt mee loos is en wat de gevolgen van de eventuele problemen zijn... niet alleen kostentechnisch maar ook qua grootte en tijdsduur van de klussen of in het ergste geval, of het uberhaupt haalbaar is, hetgeen wat je wil.

Daar baseerden wij de beslissing op of we uberhaupt wel een bod zouden willen doen en om goed onderbouwt een bod te doen.

Bij een boerderijtje met grond wel even zaak om te kijken of er zaken als agrarische bestemming op pand of land in de weg kunnen zitten
Daar kun je trouwens ook met hypotheek aanvraag etc rekening mee houden, zoek een adviseur die thuis is in dat soort zaken.

poepiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 16:40

Sammie:

Nou stel je hebt een huis gekocht via de curator. Normaal gesproken bij een makelaar betaal je kosten koper.
Betaal je dit ook als je via de curator eem huis gekocht hebt?

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 16:45

Dammie schreef:
LisaFaded schreef:
Heel lang geleden dat ik hier gereageerd heb. Helaas staat ons huis no steeds te koop :(

Balen :(:)
Hoe lang staat het al te koop?

Nu 1,5 jaar te koop. Is inderdaad balen!

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 16:48

sorry dubbelpost

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 17:02

poepiej schreef:
Sammie:

Nou stel je hebt een huis gekocht via de curator. Normaal gesproken bij een makelaar betaal je kosten koper.
Betaal je dit ook als je via de curator eem huis gekocht hebt?

Dat denk ik wel, maar er kunnen ook afspraken gemaakt zijn dat het V.o.n is. Maar een curator is eigenlijk niet meer dan een verlengstuk van de verkopende partij die zelf niet meer mogen beschikken over hun portemonnee.

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 17:43

Swah schreef:
renskep schreef:
Swah:
Hier werd het verzetten van stopcontacten en deuren allemaal pas later besproken en als ze nog niet bezig zijn met de bouw is er vaak nog heel veel mogelijk. +:)+
En wat betreft je hypotheekadviseur, dat is ook de prijs die ik hier tegengekomen ben, volgens mij niet gek. Maar ik heb geen vast contract, wel mijn maximale hypotheek en een starterslening. :+

Maar dat bespreken kan dus ook nog ná tekenen van koop- en aanneemcontract? Volgens mij niet toch? Want dat willen ze dat ik graag snel doe, beide tekenen.

Ze moeten idd nog beginnen (nu nog iets slopen wat daar staat, en het schijnt dus fiscaal voor hen gunstig te zijn dat het al op mijn naam staat als ze met die sloop beginnen, nou ze gaan het me dinsdag eerst maar eens goed uitleggen voor ik überhaupt iets teken :Y) )

Hier werd júist alles pas besproken nadat ik mijn tijdelijk koop-aanneemcontract had getekend. Ik was/ben ook de laatste van het project die koopt, maar hier kon alles wat betreft dat soort dingen nog doorgegeven worden.
Maar hoe het dat specifiek bij jou zit zou ik dan even navragen :)