Fun-da deel 4!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amber_anne

Re: Fun-da deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 10:11

Behalve de huizen zijn dingen ook gewoon duurder in de randstad, iig in Amsterdam. Mijn moeder woont in Amsterdam en de boodschappen in de winkel zijn daar gewoon duurder dan hier
Dierenvoer is ook duurder. Dierenarts is een stuk duurder, die gaf zelf aan dat als je buiten de stad gaat ze je een stuk goedkoper uit bent. Maar dan moet je wel vervoer hebben

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 12:35

Ik woon rand Groningen/Friesland en werk op papier in Heerenveen. Bedrijf heeft CAO. Op zich geen verkeerde, maar wel strak in de wedstrijd zeg maar. Maar als ik een andere baan binnen het bedrijf zou willen (welke ik ook nog leuk zou vinden en zou kunnen) en daarmee ook een stap/stappen hoger zou komen qua schaal, dan zijn bijna de enigste opties, de banen die alleen vanuit Utrecht/Eindhoven werken. Wat geen optie is qua reistijd (heel af en toe moet ik dat nu ook, maar ben dan minimaal 2 uur enkele reis onderweg met de auto, OV is zo’n 3,5 uur van deur tot deur) en verhuizen is al helemaal geen optie meer gezien de woningprijzen in die regio (nog afgezien van het feit dat mijn partner een eigen bedrijf met familie hier heeft, ik nu mijn paard aan huis kan hebben en ik niet graag in die regio zou willen wonen).

Ervaring leert (ik zie dagelijks heel veel loonstroken en taxatierapporten) dat de lonen in het westen echt hoger liggen (ik ben soms heel jaloers op de 20/30 jarigen die al ruim meer verdienen dan ik. Dan denk ik altijd, wat heb ik fout gedaan met mijn twee HBO opleidingen en map voor diploma’s. Oh ja, ik kan niet onderhandelen en denk ik altijd dat ik degene ben die fout zit :+ ), maar de huizenprijzen ook fors hoger zijn. Voor de prijs van een rijtjeswoning daar, wonen we hier vrijstaand met een stukje grond.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 12:39

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 13:21

Amber_anne schreef:
Behalve de huizen zijn dingen ook gewoon duurder in de randstad, iig in Amsterdam. Mijn moeder woont in Amsterdam en de boodschappen in de winkel zijn daar gewoon duurder dan hier
Dierenvoer is ook duurder. Dierenarts is een stuk duurder, die gaf zelf aan dat als je buiten de stad gaat ze je een stuk goedkoper uit bent. Maar dan moet je wel vervoer hebben

Voor de boodschappen is dat echt onzin. AH.nl hanteert bijvoorbeeld in heel NL dezelfde prijzen. En er is vaak juist meer aanbod in Turkse of andere niet-NL'se winkels waar de prijzen dan weer lager liggen.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 13:44

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 13:49

Wranglerbutt schreef:
anca schreef:

Super leuk huis - maar echt een misser dat er maar 1 badkamer is op 5 slaapkamers :o

Dat zie je zo veel he... ik snap dat echt niet. Wij hebben nu 5 slaapkamers en 2 badkamers, maar daarin zijn we echt behoorlijk uniek. Pas een huis gevonden dat een volwaardige badkamer boven en een douche beneden heeft en die compromis willen we wel sluiten.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 14:12

Wij zijn ook aan het rondkijken, hebben nu 4 slaapkamers en 2 badkamers. Maar bijna geen enkel huis heeft al standaard 2 badkamers. Ik vind het wel een tegenvaller… Zijn wij nou zo verwend?

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 14:16

Wij waren bij een huis wezen kijken met 1 wc.
Dat vind ik wel weinig, een 2 de badkamer hoeft van mij dan weer niet perse want je moet het ook maar schoon houden

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 14:16

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 14:34

Helaas, net iets boven ons budget _O- en zei ik nou net dat ik niet in de randstad wou wonen? Ok vooruit, als je dan daar gaat wonen is dit wel een hele bijzondere locatie.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 14:37

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 14:43

Moska schreef:
Ervaring leert (ik zie dagelijks heel veel loonstroken en taxatierapporten) dat de lonen in het westen echt hoger liggen (ik ben soms heel jaloers op de 20/30 jarigen die al ruim meer verdienen dan ik. Dan denk ik altijd, wat heb ik fout gedaan met mijn twee HBO opleidingen en map voor diploma’s. Oh ja, ik kan niet onderhandelen en denk ik altijd dat ik degene ben die fout zit :+ ), maar de huizenprijzen ook fors hoger zijn. Voor de prijs van een rijtjeswoning daar, wonen we hier vrijstaand met een stukje grond.

Ja, in het westen wordt echt meer betaald en dat is al decennia zo. Mijn toenmalige werkgever (eind jaren 80 van het stenen tijdperk) moest een lokale vestiging nabij Amsterdam openen en kwam er heel rap achter dat er echt meer betaald moest worden dan hij in het Eindhovense en de achterhoek gewend was.
Dit was niet zomaar een installateurtje op de hoek maar een serieuze speler in de installatiewereld met o.a. Schiphol in de vaste klantenkring.

Maar leuk dat ze daar meer verdienen, de kosten liggen daar ook dusdanig hoger dat ze zelfs met meer salaris zich niet bij benadering datgene kunnen permitteren wat daarbuiten moeiteloos kan, met minder salaris.......

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 14:45

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 14:58

MizzMontana schreef:
Wij zijn ook aan het rondkijken, hebben nu 4 slaapkamers en 2 badkamers. Maar bijna geen enkel huis heeft al standaard 2 badkamers. Ik vind het wel een tegenvaller… Zijn wij nou zo verwend?

Ja, 2 badkamers of meer is in NL niet standaard.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 14:59

In Amerika is dat wel bijna de standaard. Hier komt het weinig voor. En vaak alleen bij grotere huizen omdat daar plek is.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 15:08

Zelfs dichterbij huis in Engeland en Ierland zie je het veel.
Hier hebben veel huizen, zelfs standaard 3 slaapkamerhuizen al een toilet beneden hebben, een gewone volledige badkamer met vaak douche in bad en dan heeft de master slaapkamer een eigen badkamer(tje); vaak wel inpandig dus niet fijn qua ventilatie maar wel met een douche, wastafel en toilet.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 15:10

Daar hebben vaak de kinderen een eigen badkamer. Lijkt mij wel handig met een groot gezin. :j
En ja, in Engeland en Ierland idd ook.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 15:48

Ik vind met vier mensen één badkamer delen inmiddels ook echt verschrikkelijk. Nu heerlijk de grote badkamer voor de kinderen (en die gebruik ik als ik in bad wil of 's nachts moet plassen) en beneden een ruime inloopdouche, wastafelmeubel en toilet. En dan nog een gastentoilet.

Gelukkig is dat in het huis dat we op het oog hebben, allemaal te doen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 16:14

Tink89 schreef:
Amber_anne schreef:

Voor de boodschappen is dat echt onzin. AH.nl hanteert bijvoorbeeld in heel NL dezelfde prijzen. En er is vaak juist meer aanbod in Turkse of andere niet-NL'se winkels waar de prijzen dan weer lager liggen.

Prima tink89 ;)

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 17:09

pillow schreef:
MizzMontana schreef:
Als ik naar mijn eigen vakgebied kijk dan komt het verschil in salaris echt niet overeen met het verschil in huizenprijzen :=

De meeste salarissen zijn toch CAO geregeld of verdient een verpleegster in Rotterdam meer dan in Leeuwarden

Ik werk in een vrij specifieke sector die alleen in de Amsterdam is. Al is s ik mijn werk bij een ander bedrijf zou gaan doen, wat globaler is dan scheelt me dat 400 per maand en dat is toch wel serieus geld, dan heb ik bv een DHL nog niet meegerekend, want dat verschil is echt bizar. Ik heb laatst een aanbod dichter bij huis gehad, dat was bruto minder dan ik nu netto heb.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 17:19

Bellatrix schreef:
Daar hebben vaak de kinderen een eigen badkamer. Lijkt mij wel handig met een groot gezin. :j
En ja, in Engeland en Ierland idd ook.

In Australië ook :j New Zealand is meestal wat meer basic :')

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 17:29

gr_roos schreef:
Ik werk in een vrij specifieke sector die alleen in de Amsterdam is. Al is s ik mijn werk bij een ander bedrijf zou gaan doen, wat globaler is dan scheelt me dat 400 per maand en dat is toch wel serieus geld, dan heb ik bv een DHL nog niet meegerekend, want dat verschil is echt bizar. Ik heb laatst een aanbod dichter bij huis gehad, dat was bruto minder dan ik nu netto heb.

Als ik naar mijn salaris kijk, zijn er echt bedrijven die beter betalen. Op het moment dat ik onze secondaire voorwaarden erbij haal, haakt vrijwel elke werkgever af.
De enige die ik tot nu toe gevonden heb met betere voorwaarden zijn de waterschappen maar met de laatste CAO nwb is dat gaatje alweer kleiner geworden.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 18:42

gr_roos schreef:

Ik wil niet oneerbiedig doen over 400 euro, want ik zou er zelf heel blij mee zijn als ik dat er bij zou verdienen.
Maar 400 p/m extra gaat nog steeds het verschil in huizenprijzen tussen de randstad en daarbuiten niet overbruggen. Als ik ons perceel oppervlak en woonoppervlak op Funda in toets, dan heb je dat in de randstad pas vanaf 2 miljoen.

Dan heb je toch of al een serieus hoog salaris, heel veel overwaarde of eigen geld nodig om zo iets te kunnen kopen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 22:33

MizzMontana schreef:
gr_roos schreef:

Ik wil niet oneerbiedig doen over 400 euro, want ik zou er zelf heel blij mee zijn als ik dat er bij zou verdienen.
Maar 400 p/m extra gaat nog steeds het verschil in huizenprijzen tussen de randstad en daarbuiten niet overbruggen. Als ik ons perceel oppervlak en woonoppervlak op Funda in toets, dan heb je dat in de randstad pas vanaf 2 miljoen.

Dan heb je toch of al een serieus hoog salaris, heel veel overwaarde of eigen geld nodig om zo iets te kunnen kopen.

Maar ik denk ook dat er meer mensen leven om te werken dan dat ze zelf toe willen geven. Of dat nu leuk of noodzaak is, is een volgend een punt.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 07:04

Zullen we het hier weer over huizen hebben?