Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:00

PeerAppel schreef:
De markt is inderdaad echt bizar. Er staat hier een woning te koop die in januari 2025 is aangekocht. Er is letterlijk enkel een nieuwe badkamer in gekomen en de nieuwe vraagprijs is 44.000 euro hoger. Hoe dan?

Een vriend van mij heeft als alleenstaande een 2-kamer appartement in een portiekflat zonder lift gekocht in een groot dorp in Groningen, voor ruim minder dan twee ton. Het kan dus nog wel! :')

Ik weet niet wat die badkamer heeft gekost maar goedkoop is dat niet als je het laat doen

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:17

MarlindeRooz schreef:
Dat snappen huurders ook wel. Alleen als huurders een ruimer pensioen oid willen, dan moeten ze beleggen oid. Dat doe je automatisch ook als je een koophuis afbetaald. Dan investeer je in eigen bezig ipv in het vermogen van een huisjesmelker. Of de woningbouw. Dus zo zwart / wit is het niet.

Dit snap ik niet. Waarom is dat?

Charaz

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:23

Heel simpel, je woonlast zakken als je een koophuis hebt en nog maar een kleine hypotheek over hebt als je met pensioen gaat terwijl bij huren je huur vaak blijft stijgen.

Iemand met een koophuis heeft op de pensioengerechtigde leeftijd veel lagere maandlasten over het algemeen dan iemand met een huurhuis dus.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:24

Suzanne F. schreef:
Inderdaad. Stel je gaat 2 x per jaar op vakantie voor 3000 euro dan is dat 6000 per jaar en dat is in 5 jaar toch 30.000 euro wat je kan sparen. Van kleine borreltjes word je ook dronken he?

Ik los ieder jaar wat extra af op mijn hypotheek. Ik dacht dat het weinig zou doen maar 10 jaar later is het toch al een heleboel. Scheelt in maandlasten ook waardoor ik weer meer kan sparen.

Dat doen wij ook, alles wat je extra aflost betaal je ook geen rente meer over.

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:25

pantarhei schreef:
PeerAppel schreef:
De markt is inderdaad echt bizar. Er staat hier een woning te koop die in januari 2025 is aangekocht. Er is letterlijk enkel een nieuwe badkamer in gekomen en de nieuwe vraagprijs is 44.000 euro hoger. Hoe dan?

Een vriend van mij heeft als alleenstaande een 2-kamer appartement in een portiekflat zonder lift gekocht in een groot dorp in Groningen, voor ruim minder dan twee ton. Het kan dus nog wel! :')

Ik weet niet wat die badkamer heeft gekost maar goedkoop is dat niet als je het laat doen

Dat geloof ik direct! En het is ook echt een knappe badkamer geworden, maar je kunt mij niet wijsmaken dat een badkamer van 5,2 m2 (enkele wasbak, geen bad, geen designradiator ofzo) 44.000 kost. Dan maak je toch wel wat verkeerde keuzes in je rijtjeswoning :')

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:30

Ik kan je vertellen dat mijn badkamer van ongeveer dezelfde afmetingen in 2020 al € 11000 kostte en dan had ik nog goedkope tegels. 44000 is misschien wat veel maar ik verwacht toch dat 25000 echt niet gek is.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:38

Fitzroy schreef:
Ik kan je vertellen dat mijn badkamer van ongeveer dezelfde afmetingen in 2020 al € 11000 kostte en dan had ik nog goedkope tegels. 44000 is misschien wat veel maar ik verwacht toch dat 25000 echt niet gek is.

En dan de overdrachtsbelasting er bij die ze bij aankoop betaald hebben, en waarschijnlijk willen ze nog een beetje winst of onderhandelingsruimte.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:45

Charaz schreef:
Heel simpel, je woonlast zakken als je een koophuis hebt en nog maar een kleine hypotheek over hebt als je met pensioen gaat terwijl bij huren je huur vaak blijft stijgen.

Iemand met een koophuis heeft op de pensioengerechtigde leeftijd veel lagere maandlasten over het algemeen dan iemand met een huurhuis dus.

Wat je nu zegt klopt pertinent niet. Dat ligt er helemaal aan wat voor soort hypotheek je hebt. Is deze lineair dan klopt het, maar als jij een annuïteitenhypotheek of aflosvrije hypotheek blijven je maandlasten gelijk.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:47

mavantos schreef:
Charaz schreef:

Wat je nu zegt klopt pertinent niet. Dat ligt er helemaal aan wat voor soort hypotheek je hebt. Is deze lineair dan klopt het, maar als jij een annuïteitenhypotheek of aflosvrije hypotheek blijven je maandlasten gelijk.

Maar alsnog heb je een grote kans dat je huis enorm in waarde gestegen is. Dus het is alsnog een goede investering. En/of een leuke erfenis voor je eventuele kinderen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:48

Als je optijd koopt heb je met een annuiteitenhypotheek natuurlijk ook na 30 jaar je hypotheek volledig afgelost.

Of als je moet herfinancieren is er nog maar een klein beetje hypotheek over en ook daardoor zakken je woonlasten natuurlijk.

Bij huren kan ik geen optie bedenken waardoor je kosten zakken.

Bij extra aflossen kon ik eerder kiezen of ik de looptijd wilde verkorten of mijn maandlasten wilde verlagen.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 21:06

Ook bij een aflossingsvrije hypotheek kun je bij mogelijkheden gewoon versneld aflossen en heeft dit wel gevolgen voor de hoogte van het maandbedrag.