Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 16:17

ik heb antwoord op mijn elektriciteitsvraag, hoe ze berekenen als tarief vanaf november omhoog gaat zonder tussenrekening:
Citaat:
Beste Kim

Dank voor uwbericht.

Bedankt voor uw e-mail. We maken enkel een afrekening bij uw jaarlijkse meteropname, of wanneer u naar een andere leverancier zou vertrekken of verhuizen. We kunnen dus geen afrekening maken tussen de twee verschillende prijzen in.
U kunt wel nu meteen al actie ondernemen door te besparen op uw elektriciteitsverbruik in het vooruitzicht van de hogere prijs voor 1 november 2022.

Uw verbruik tussen uw vorige en uw nieuwe afrekening wordt gesplitst tussen de maanden op basis van een theoretisch verbruiksprofiel. U vindt er meer informatie over op de website van de VREG. Al het verbruik dat u bespaart, zorgt ervoor dat de totale som die verdeeld wordt over alle maanden vermindert, en dus ook het gedeelte dat wordt toegewezen aan november en december. Elke bespaarde kWh is helemaal gratis, en dat is des te belangrijk in deze tijden!

Ter informatie: hoewel een digitale meter veel meer informatie verzamelt, krijgt Ecopower slechts 1 keer per jaar een meterstand van Fluvius. Het bovenstaande geldt dus zowel voor een analoge als voor een digitale teller.

Vind ik nogal scheef

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 16:23

Fenn schreef:
Prairy schreef:
Zo, net overstap formulier ingevuld voor de energie naar een dynamisch contract.

Omdat ik nu toch thuis ben, kan ik het verbruik beter afstemmen op wanneer het goedkoop/gratis/zelfs geld toe is om energie, vooral elektra, te gebruiken.

Q2 volgend jaar krijgen we als het goed is een thuis batterij, gaat ook weer schelen. Die kun je zo instellen dat hij niet alleen met de zonnepanelen laadt maar ook als de energie goedkoop of gratis is.

:D

Wat voor batterij laten jullie plaatsen? Win zitten nu bij greenchoice en krijgen nog goed terug op de panelen. Tzt willen we wel kijken naar opties voor een batterij.

Bij Greenchoice krijg ik 11,5 cent per kWh terug, ik vind dat niet echt goed te noemen :+

We hebben voor een Sessy gekozen. Is een startup bedrijf.

Sansevieria

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 16:40

Die Sessy heb ik ook naar gekeken, kon mij (nog) niet overtuigen.
Maar ben benieuwd naar jouw ervaringen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 20:20

Toevallig net even naar dynamisch contract gekeken en het zou mij veel schelen.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 20:36

Ik bedacht ineens dat m'n blenderkan die ik kapot liet vallen misschien te koop was op marktplaats en ik een oud ding kon kopen met verse blenderkan. Zag ik ineens een vrouw die de glazen kan aanbood gratis omdat haar apparaat sneuvelde. Was helaas in zaandam op te halen dus gevraagd of ze hem wilde versturen tegen verzendkosten. Morgen gaat die op de post. Ben benieuwd.. zo lief dat mensen de moeite doen. Ik had na een paar maanden afgesproken dat ik een nieuwe mocht kopen voor kerst. Dat scheelt toch een hoop geld weer!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 22:49

2e motor verkocht vandaag en gelijk allerlei dingen besteld voor onze projecten. Toch fijn dat je dat dan kunt betalen zonder dat het uit het standaard budget komt.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 22:56

Lekker is dat hè!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 11:26

Zijn ook altijd fijne bedragen die je dan beschikbaar krijgt!

Ik had op Linkedin een profiel aangemaakt, kreeg er vooral interimkantoren op die amper lezen wat er in mijn cv staat :+ maar gisteren wel een interessant aanbod. Vanochtend even wat rondgeneusd en opgezocht en dit is wel iets wat een fijne stap voorwaarts kan zijn, dus gemeld dat er interesse is. Ben benieuwd :D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 22:30

Spannend!

Ik ben nog steeds erg blij met mijn verandering van werk. Zo blij zelfs dat ik het wel spannend vind of ze mij wel leuk en goed genoeg vinden := want het is wel pittig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 06:59

De functieomschrijving is me volledig bekend, alleen ipv voor 1 locatie zou het voor meerdere zijn. Zelf zou ik er nooit op solliciteren omdat ik niet het gevraagde diploma heb. Ik heb echter wél ruim meer dan het gevraagde aantal jaren ervaring in die functie. Alleen de functietitel is zoveel mooier dan wat het in werkelijkheid is _O- maar goed, misschien ben ik op dat vlak ook gewoon te nuchter.

Door de huidige temperaturen de laatste weken heeft bij ons de verwarming nog maar 1 of 2x heel kort aan gestaan volgens mij, tijdens een avond wanneer er nog ramen open stonden voor verluchting. Gewenste temperatuur is 19 graden, het blijft volgens de thermostaat echter altijd netjes 20-21 graden. Het enige waar ik wel aan moet wennen is het koudere gevoel 's ochtends bij het opstaan en geen verwarmde badkamer.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 08:28

Duhelo schreef:
ik heb antwoord op mijn elektriciteitsvraag, hoe ze berekenen als tarief vanaf november omhoog gaat zonder tussenrekening:
Citaat:
Beste Kim

Dank voor uwbericht.

Bedankt voor uw e-mail. We maken enkel een afrekening bij uw jaarlijkse meteropname, of wanneer u naar een andere leverancier zou vertrekken of verhuizen. We kunnen dus geen afrekening maken tussen de twee verschillende prijzen in.
U kunt wel nu meteen al actie ondernemen door te besparen op uw elektriciteitsverbruik in het vooruitzicht van de hogere prijs voor 1 november 2022.

Uw verbruik tussen uw vorige en uw nieuwe afrekening wordt gesplitst tussen de maanden op basis van een theoretisch verbruiksprofiel. U vindt er meer informatie over op de website van de VREG. Al het verbruik dat u bespaart, zorgt ervoor dat de totale som die verdeeld wordt over alle maanden vermindert, en dus ook het gedeelte dat wordt toegewezen aan november en december. Elke bespaarde kWh is helemaal gratis, en dat is des te belangrijk in deze tijden!

Ter informatie: hoewel een digitale meter veel meer informatie verzamelt, krijgt Ecopower slechts 1 keer per jaar een meterstand van Fluvius. Het bovenstaande geldt dus zowel voor een analoge als voor een digitale teller.

Vind ik nogal scheef

Ik was hier al bang voor en vind 't super scheef. Ik hou m'n verbruik bij en probeer het zelf wat uit te rekenen / bij te houden in de hoop dat ik minder genaaid word.

Want als ze het over theoretisch gebruik gaan hebben, is dat natuurlijk ruk als je extra zuinig gaat doen de komende maanden in vergelijking met afgelopen maanden....

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 08:55

Duhelo woon toch in België? Geen idee hoe ze het in Nederland doen.
Ik krijg per maand doe wat de kosten zijn. Kan ik zien in mijn app.

Hebben jullie dat ook? Dat je denkt eindelijk een normale maand zonder extra uitgaven en dat er dan toch opeens weer wat onverwachts uit de hoek komt. Na alle gemeentelijke en waterschapsbelastingen, komt er opeens een leverancier van isolatiefolie vandaag. Dat heb ik al in juli besteld en was het helemaal vergeten :+

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 09:15

Ik woon in België idd!
Ja, ik vind deze berekening ook niet netjes. Deze zomer heeft de airco nl bijna dag en nacht gedraaid (anders is het boven 45 ° :+ ), maar nu in de winter gaat de airco maar 2 dagen per week op verwarming boven omdat ik daar werk. (en nu met deze warme dagen zelfs niet.)
Verder verbruik ik in de winter niet superveel meer stroom dan in de zomer (in de zomer werken de koelkast en vriezers harder, in de winter werkt de boiler harder), dus ik gok dat dit elkaar wel wat tegenzet.
Met wat geluk worden dit jaar de zonnepanelen nog geïnstalleerd. Beetje op de valreep want ik moest de ene lening afbetalen voor ik de nieuwe renovatie kan opstarten, en mijn afrekening is ergens in april ofzo, dus met wat geluk zal dit al de helft schelen.
Zonnepanelen zouden per jaar ong hetzelfde als mijn verbruik moeten opbrengen, dus ik hoop straks op ongeveer 0 terecht te komen :). Na 4 jaar zouden ze dus moeten gaan opbrengen ipv kiefkief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 10:15

Laure schreef:
Ooh jawel :) ik had een vast contract van onbepaalde duur. Dat hebben ze opgezegd en vanaf november krijg ik een variabel. In de kleine lettertjes staat dat ze dit zomaar kunnen doen, als ze dit tenminste 3 maanden op voorhand communiceren.

Dat is bij mijn schoonouders ook zo inderdaad. Denk je een vast contract te hebben met een laag maandtermijn, breken ze even het contract open.

Ons contract loopt 1 maart af, qua gas komen we redelijk in de buurt van het plafond maar qua stroom niet.
Gelukkig worden er zaterdag zonnepanelen geplaatst, flinke hap uit de spaarrekening weer maar die absurd hoge maandtermijnen zijn ook niet grappig.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 10:19

Wij zitten ook hoog in stroomverbruik, maar zonnepanelen kan hier niet. -O-
En dan ligt er regelmatig een brief van de gemeente in de bus over zonnepanelen en dat ons huis er geschikt voor is. Moet de gemeente alleen die grote eiken weghalen die het zonlicht blokkeren.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 22:06

Neonlight schreef:
En dan ligt er regelmatig een brief van de gemeente in de bus over zonnepanelen en dat ons huis er geschikt voor is. Moet de gemeente alleen die grote eiken weghalen die het zonlicht blokkeren.

Hier idem, rondom het huis grote platanen. Super leuk, maar geen mogelijkheid tot zonnepanelen. Gelukkig hebben wij geen groot stroomverbruik.

Morgen met het kind naar het Noord Brabants museum. Heb museumjaarkaart van de Vriendenloterij, dus dat is een goedkoop uitje. Daarna samen uit eten. Ander kind is dinsdag met papa naar het Spoorwegmuseum geweest, ook gratis door de kaart van de Vriendenloterij. Dat maakt het leuke uitjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 22:48

Wij willen ook zonnepanelen maar geen plek voor batterij én wss wordt het afgekeurd door de syndicus van ons woningblok -O-

Het voordeel van was drogen op een rekje ipv droger: het hele huis ruikt wasmiddelfris.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 10:42

Neonlight schreef:

Dat is ook balen zeg :(

Dat zijn leuke betaalbare uitjes PSvanLot!
Hier van de week naar de Efteling geweest, man wat is dat toch duur.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 11:50

Ja dat is echt te gek eigenlijk, die prijzen.

Ik ga een keer per jaar met school, dan kunnen wij voor €15 per persoon binnen. Dan houd ik dus mijn kinderen thuis van school en neem ze dan mee.
Dan ben ik voor €45 euro binnen voor de tweeling en mijn vriend.
Ik hoef niet te betalen omdat school voor mij betaald.
Dan is het goed te doen, maar €45 pp is echt te gek.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 11:52

Wij zijn in de vakantie een midweek naar de Efteling geweest, huisje incl. toegang, we hebben op ons gemak het hele park kunnen zien, maar voorlopig zijn we er ook wel uitgekeken.
Inderdaad een hoop geld wat je tegenwoordig betaald om binnen te komen alleen al.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 11:56

Charaz schreef:
Wij zijn in de vakantie een midweek naar de Efteling geweest, huisje incl. toegang, we hebben op ons gemak het hele park kunnen zien, maar voorlopig zijn we er ook wel uitgekeken.
Inderdaad een hoop geld wat je tegenwoordig betaald om binnen te komen alleen al.

Ja dat is leuk! Hebben wij 3 of 4 jaar geleden gedaan.
3 dagen Efteling met 2 overnachtingen in Bosrijk. Volgens mij€450 euro.
Nooit meer zo’n goede aanbieding gevonden haha.
In juni, graad of 20, volle bak zon en geen mens in de Efteling. Was echt tof!
Met de 3 dagen Efteling hadden we de prijs er al uit.
Appartement in Bosrijk was ook echt leuk. Zaten vooraan bij het zwembad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 12:35

Dat is een mooie aanbieding PSvanLot!

Om in de pretpark sferen te blijven, ik zat te kijken om een keertje naar Disney te gaan een lang weekendje ofzo maar die prijzen waren ook om te huilen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 13:13

Ik vind de prijzen zo belachelijk. Ik doe er niet aan mee.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 16:32

Ik wil ook nog een keer naar Disney toe, maar inderdaad ook schreeuwend duur

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 16:53

Ik ben een paar weken geleden geweest op een vrijdag, toegang tot 1 park voor 1 dag was 62 euro pp... We hadden een redelijk goedkoop studio appartement op ongeveer 15 minuten met de bus en gratis parkeren. Geloof 220 euro voor 3 nachten. Had nog gekeken voor een goedkoop Disney hotel, dat werd gelijk richting 1000 euro :+