[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Phylos

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 05:39

Jeetje Shanna toch wel een domper. Heftig dat dat in zo'n korte tijd kan verergeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 09:02

Nou inderdaad, de makelaar schrok er ook van :oo

Het lijkt er niet op dat het lek gedicht is. De dakdekker is nu op vakantie..
Gister is onze aannemer op het dak geweest, en het grint lag nog op een hoop en het ziet er uit alsof enkel de afvoer schoongemaakt is. Van binnen ziet het er uit alsof het naar binnen gegutst heeft wegens de enorme toegenomen schade. Dus het zal mij benieuwen wat de dakdekker op deze bevindingen te zeggen heeft.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 09:31

Jemig zeg, dat is ook super balen! Ik weet niet of ik de overdracht geaccepteerd zou hebben eerlijk gezegd.

Hopelijk komt de dakdekker snel, voor er nog meer schade ontstaat. Er is er toch wel meer dan 1 trouwens??

BerdienJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 09:49

Wat heftig Shanna :oo Dapper dat jullie de overdracht wel hebben gedaan, ik weet ook niet of ik dat had gedaan. Klinkt als een beste ravage.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 10:01

Jeetje Shanna, wat ontzettend heftig :oo Is het voor jullie dan wel heel leefbaar?

Mijn vriend en ik hebben gisteren een heel erg goed gesprek gehad over het huis en de toekomst. Was gisterenavond met mijn 2 beste vriendinnen gaan eten en het deed me deugd om er eens met iemand anders over te kunnen praten, en dat heeft mijn open over veel dingen ook geopend (vnl. hoe ik me over het huis voel). Daarna hetzelfde met mijn vriend besproken en we zijn tot de conclusie gekomen dat we 10x meer energie krijgen van het perspectief om ons voor te nemen dat we ernaar toe werken om naar het buitenland te verhuizen dan door te gaan met dit huis. Het is gewoon te veel, te vervelend, te veel gedoe geweest met dit huis, dat we er allebei geen goed gevoel meer over hebben. Ik moet zeggen dat ik mij ergens ook erg opgelucht voel, dat ik me vanaf nu alleen op onze trouw kan focussen en niet meer me met dat huis met z'n stomme verkopers moet bezig houden.

We hebben nog geen enkel document getekend behalve ons bod, en in ons bod hadden we godzijdank een heel aantal ontbindende voorwaarden opgenomen waarvan we er minstens 2 kunnen gebruiken om hier onderuit te komen. We hebben ons voorgenomen om het even te laten bezinken tot morgenavond, vanavond spreken we er met mijn ouders (die zelf 5 jaar in Amerika gewoond hebben) en mijn tante en oom (die ook in Amerika wonen) over. Maar we hebben zelf heel wat vrienden en familie in Amerika en Canada (en ik heb sowieso al een Amerikaans paspoort), dus we zijn al wat lijntjes aan het uitgooien. Ik merk dat mijn vriend er zelf ook ontzettend veel zin in heeft, hij is véél enthousiaster dan als we pakweg meubels gaan shoppen (dan is hij ook enthousiast, maar niet even enthousiast, haha). Hij kon vanochtend na 7u niet meer slapen omdat hij zoveel ideeën had voor een heel toffe baan die hij via een vriend zou kunnen krijgen en heeft al een heel documentje volgeschreven :')

Ik denk dat dit voor ons momenteel een veel mooier avontuur is dan ons te settlen in België :) Volgende week gaan we een weekje naar Amerika om vrienden te bezoeken, en er was eigenlijk geen mooier moment om te gaan. Kunnen we meteen even kijken hoe we er ons bij voelen.

Wel heel frappant, want nadat ik maandenlang heb reminders gestuurd, gevraagd, opnieuw heb gevraagd naar alle documenten van de verkopers en nooit antwoord kreeg, heb ik nu op één dag 3 mails van de verkopers gekregen. Met de vermelding dat "het heel erg dringend is dat we het compromis tekenen." Ze proberen ons ontzettend onder druk te zetten, maar nu mogen ze even tot zondagavond wachten op een antwoord. Eerlijk gezegd geniet ik er ook wel een beetje van :P
Laatst bijgewerkt door Yasmine op 03-03-18 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 10:03

Jeetje zeg, en nu? Hebben jullie een termijn afgesproken met boeteclausule voor elke dag dat de eigenaar dit overschrijdt? Wat een gedoe zeg.

BerdienJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 10:13

Los van of jullie wel of niet naar Amerika gaan Yasmine, ik denk dat het heel verstandig is om dit huis te laten gaan. Ik heb een vergelijkbare ervaring, makelaar+verkopende partij die verschríkkelijk moeilijk deden over de kleinste dingen. Uiteindelijk me daarom ook teruggetrokken, de lol was er wel vanaf. Bleek achteraf een hele goede beslissing, geen seconde spijt van gehad.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 10:39

Klinkt als een goede beslissing Yasmine! Ben benieuwd hoe de verkopers gaan reageren.

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 12:23

Wow Yasmine. Wat een geluk dat alles door de verkopers zo gerekt is. Je klinkt onwijs enthousiast en ik snap helemaal dat e er genoeg van hebt met dit huis. Zelfs als jullie in België zouden blijven zou dit huis afblazen mij als een slimme zet klinken!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 13:55

@Yasmine,dat is toch dat huis waar die broer nog een gedeelte van blijft bewonen? Dat lijkt me ook geen prettige constructie op de lange duur.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 16:04

Yasmine dat klinkt als een geluk bij een ongeluk om de koop niet door te laten gaan!

Shanna wel gedurfd om het huis zo te accepteren. Hopelijk komt alles toch snel in orde en blijft er geen schade en schimmel achter van de lekkage

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 19:41

Het is inderdaad de broer die er bleef wonen in de studio beneden. Er was ons eerst verteld dat voor de 2 delen van dit huis individueel waren, dus dat we onze eigen internet-, elektriciteits- en andere leveranciers konden kiezen. Maar toen bleek dat we alle zelfde leveranciers moeten hebben als de broer omdat dit helemaal niet gesplitst is. En hij wou alleen de goedkoopste leveranciers, wat wij niet wouden (slechte ervaringen met bepaalde leveranciers die hij wou). Het bleek dus allemaal niet zo simpel als ze deden uitschijnen.

Vanochtend ook weer een wtf-moment. We hebben gisteren de basisakte ontvangen die is opgemaakt voor het huis en waar is vastgesteld wat de staat van het huis is etc. Maar weer bevestiging dat we het moeten laten gaan: in de verkoopadvertentie stond dat het huis 300 vierkante meter is en in werkelijkheid is het amper 145m2. Dit verzin je toch niet meer 8)7

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 20:30

Laten gaan Yasmine.

Dit is jullie huis niet. En laat de verkopers maar met hun kop tegen de muur knallen. Stelletje -heleboel Oost-Vlaamse vloeken-

Ga maar genieten van de USA :j

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 20:45

Wauw Yasmine serieus! Wat een wending in jullie verhaal.
Denk inderdaad dat je er heel goed aan doet om dit huis te laten gaan, of jullie nou naar het buitenland gaan of niet.

Wij hebben vanochtend (eindelijk) het voorlopig koopcontract getekend.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 22:37

maar wat ik niet helemaal snap: jullie hebben toch een bezichtiging gehad? Hadden jullie niet in de gaten dat het meer dan de helft kleiner is dan dat er in de advertentie stond?!

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 22:59

Jawel hoor, we hadden zeker het gevoel dat het kleiner was en hebben ook heel ruw alles opgemeten om er een beter idee van te krijgen. Maar wij gokten dat het naar ons gevoel toch over de 200m2 zou zitten. Dit zijn de gedetailleerde berekeningen van de notaris. Gewoon bizar om te zien dat het in wezen nog kleiner was, omdat het wel ruimer voelde.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 23:17

Bij het aantal vierkante meters denk ik hetzelfde als Liezel. Je bent er geweest en kunt zelf beoordelen of de grootte van het object aan je wensen voldoet. Of het dan meer of minder is...overigens is het verschil tussen dik 200 en 145 ook erg groot nog. 145 is al behoorlijk veel en meer als velen hebben (zelf hebben wij ook 145 m2 met 1 gigantische slaapkamer, 2 grote (wat in de meeste de master bedroom zou zijn qua grootte) en 1 kleine slaapkamer, en een kantoorruimte.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 23:34

Maakt op zich verder niks uit, hoor. Onze beslissing is al gemaakt en dat was op basis van een heleboel andere factoren. Dit was gewoon iets wat we net zagen en wat ons gevoel over hen als verkopers bevestigde. We zijn afgeknapt op hen en hun manier van zaken doen (en de €20.000 extra die we niet hebben), en niet het aantal vierkante meters.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 23:46

Helaas hebben we de huur al opgezegd, dit huis niet nu accepteren zou betekenen dat we vanaf 28 maart dakloos zouden zijn, terwijl we nu in het hele huis al bezig kunnen op de slaapkamer en woonkamer na. Ik verwacht de dakdekker maandag al (is ons vandaag misgelopen), en het is bij de notaris bevestigd dat dit door verkoper opgelost gaat worden voordat wij over gaan. Verkoper weet ook dat daar maximaal 4 weken tijd voor zijn, dus dat er haast bij is.
Omdat de verkoper geen particulier maar een vastgoed-ondernemer is met een goede naam hebben wij er ook vertrouwen in dat dit goed gaat komen.

Jeetje Yasmine, wat een verhaal. Maar zo te horen wel een goede keuze. Hebben jullie al veel kosten gemaakt?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 23:52

Dit huis is gewoon niet voor jullie bestemd Yasmine en jullie droomhuis vinden jullie nog wel, waar ter wereld die ook staat.
Op basis van wat zou het klein beschrijf zijn en was dit niet om te zetten naar klein beschrijf? Heb gelezen wat het verschil kan maken maar snapte er niet zo veel van (mistte nogal wat details op die site, met wat er stond zou bijna alles klein beschrijf zijn als je er maar gaat wonen dus mistte nogal wat).

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 00:02

Klein/groot beschrijf is gebaseerd op kadastraal inkomen, en dat KI ligt voor veel huizen al vast sinds ze 10, 20, 50, 150 jaar geleden gebouwd zijn. Daardoor heb je veel huizen die ontzettend chique, modern en veel geld waard zijn maar wel een laag KI hebben, omdat het een KI is gebaseerd op bv. het oude rijhuisje dat het 100 jaar geleden was voor alle aanpassingen.

Maar in sommige gevallen wordt dat KI wel geherevalueerd en dan ligt het aangepaste KI aanzienlijk hoger omdat er zeer grote aanpassingen (bv. ingrijpende renovaties met dure materialen) geweest zijn. KI is dus vaak iets erg willekeurigs, bij het ene huis ligt het bizar laag en stamt het uit honderd jaar terug, en bij een ander hoog. Hier was het zo dat het KI origineel laag lag, maar omwille van verschillende omstandigheden (waarvan wij nooit op de hoogte waren gebracht) geherevalueerd moet worden bij verkoop. En gezien het een mooie, gerenoveerde gezinswoning is, wist de notaris met 100% zekerheid dat het nooit een laag KI en klein beschrijf zou hebben. Wat 10% registratierechten betekent ipv 5%. Maar klein beschrijf wordt door bepaalde instanties bepaald op basis van de waarde van je huis, en heb je zelf dus ook geen vat op om het te veranderen.

En je hebt zeker gelijk :j Het was ons huis niet. We zijn alles gewoon even op een rijtje aan het zetten om te bedenken hoe we het concreet gaan argumenteren en formuleren naar hen toe. Gelukkig hebben we een fijne notaris die kan adviseren. Het wordt even een rotsituatie waar we doorheen moeten, maar liever dit dan er wel mee doorgaan.

Shanna, we hebben geen kosten aan het huis gemaakt. Er zal bij de notaris wel een rekening zijn omdat ze al wat werk hebben verricht, maar die betalen we met liefde als het ons van de situatie verlost. Verder hadden we gelukkig nog niets aangekocht specifiek voor dit huis net omdat het aansleepte. Dingen die we wel al gekocht hadden (nieuwe wasmachine, droogkast) hadden we sowieso nodig en kunnen we prima in ons huidige appartement gebruiken en zijn dus zeker geen weggegooid geld.

Heftig van jullie huis, zeg. Kunnen jullie niet even bij familie onderdak krijgen zolang dit niet opgelost is? Lijkt me niet de meest handige en gunstige leefsituatie, zeker als je met een kindje zit.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 00:13

Ah, nu snap ik het enigszins. Totaal anders dan wat ik las op internet. :+ Maar dan zal het ook niet veranderd kunnen worden (en zal het ook een stuk slechter verkoopbaar worden).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 00:30

Afbeelding

Voor de beeldvorming, dit is de slaapkamer. Dit is dus doorgetrokken naar de woonkamer die er onder ligt, en heeft ook daar voor flink wat schade gezorgt.

Ik hoop dat we gewoon over 4 weken in dit huis kunnen, gelukkig is het hier onwijs droog weer en met de verwarming aan zie je de plek gelukkig slinken. Hopen dat de dakdekker komt nog voor het weer nat gaat worden, de rest is cosmetisch.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 01:08

:oo Dat is niet niks. Hopelijk zetten ze er wat vaart achter. Wat een rotsituatie.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 01:18

Pfoe dat is een flinke lekkage.