Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:01

mavantos schreef:
Bij ons ook diverse vrienden die alleen of als stel afgelopen jaren eerste appartementen/woningen hebben gekocht. De alleenstaande vaak in de prijsklasse €200-€300k en de stellen tussen de €300-€450k. Wij zitten in de randstad, maar ook daar heb je wijken met kleinere appartementen waar het betaalbaarder is.

Maar als je als alleenstaande 200 - 300k kunt lenen dan verdien je ook redelijk goed. Voor een starter dan.

Suzanne F.

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:12

Inderdaad. Ik kan Max 2 ton lenen en ik verdien echt niet slecht.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:57

Herfstblad schreef:
mavantos schreef:
Bij ons ook diverse vrienden die alleen of als stel afgelopen jaren eerste appartementen/woningen hebben gekocht. De alleenstaande vaak in de prijsklasse €200-€300k en de stellen tussen de €300-€450k. Wij zitten in de randstad, maar ook daar heb je wijken met kleinere appartementen waar het betaalbaarder is.

Maar als je als alleenstaande 200 - 300k kunt lenen dan verdien je ook redelijk goed. Voor een starter dan.

Degene die alleen kopen zijn de meeste de gasten die gewoon 40+ uur in de week werken en daarmee wel ook wat hebben gespaard. Allemaal in de leeftijd van 24-28 jaar oud, maar die werken dan vaak wel al een paar jaar en wonen die periode thuis. En nee, ze kopen meestal geen instapklare eengezinswoning. Daarentegen wel (kleine) nieuwbouw appartementen, of een klushuis.

Dus echt fulltime werken, wat spaargeld hebben, startersvrijstelling van de overdrachtsbelasting, starterslening via de gemeente (bij onze gemeente is dat bijvoorbeeld al €30.000 bovenop de hypotheek van de bank)... Vergeet ook niet dat de hypotheek berekent wordt over het bruto jaarinkomen, dus inclusief vakantiegeld e.d. Al met al kan er best wat mogelijk zijn als je jezelf goed laat informeren.

Eerder werd hier gezegd dat die vakantie van €3.000 je niet aan een huis gaat helpen, maar dat is natuurlijk onzin. Als je zo makkelijk denkt spaar je nooit wat en kun je ook nooit kopen. Nu niet, maar als de woningmarkt anders wordt ook niet. Je zult altijd eigen geld nodig hebben voor de kosten koper. De vrienden die amper tot niet sparen kunnen idd ook niet kopen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:02

Inderdaad. Stel je gaat 2 x per jaar op vakantie voor 3000 euro dan is dat 6000 per jaar en dat is in 5 jaar toch 30.000 euro wat je kan sparen. Van kleine borreltjes word je ook dronken he?

Ik los ieder jaar wat extra af op mijn hypotheek. Ik dacht dat het weinig zou doen maar 10 jaar later is het toch al een heleboel. Scheelt in maandlasten ook waardoor ik weer meer kan sparen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:07

hakkipilke87 schreef:
ik ben wel heel benieuwd wat de huizenmarkt de komende 10 / 15 jaar gaat doen ? zal er straks zoveel gebouwd worden dat de prijs gaat zakken ? wat denken jullie?

Nee.
Prijzen zullen wel gaan zakken door bijv een economische crisis. En met de vergrijzing en oversterfte komende decennia zullen er meer woningen vrij komen waardoor mensen kunnen gaan doorstromen.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:16

Suzanne F. schreef:
Inderdaad. Stel je gaat 2 x per jaar op vakantie voor 3000 euro dan is dat 6000 per jaar en dat is in 5 jaar toch 30.000 euro wat je kan sparen. Van kleine borreltjes word je ook dronken he?

Ik los ieder jaar wat extra af op mijn hypotheek. Ik dacht dat het weinig zou doen maar 10 jaar later is het toch al een heleboel. Scheelt in maandlasten ook waardoor ik weer meer kan sparen.

Zelfde als je lunch dagelijks in de kantine kopen tov zelf van huis meenemen.
Die 5 euro per dag lijkt niet veel, maar is 25 euro per week, 100 per maand. 1200 in 1 jaar.
En zo zijn er veel kleine uitgaven die snel optellen in een jaar (denk aan extra spullen bij action meenemen ed).

Mijn jongste kinderen zijn net 5 jaar, in januari gaan ze zakgeld krijgen.
Ze hebben net van sinterklaas spaarpotten gekregen die enkel dmv een schroevendraaier open kunnen.
Zodat ze leren om hun zakgeld te verdelen in langdurig spaardoel en "fun money"/ kort spaardoel.
Laatst bijgewerkt door cobiie op Vandaag, 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:23

Dat zegt echt nog niet alles. Mijn ex vriend leeft echt bijzonder zuinig. Gaat zelden op vakantie (en dan goedkoop). Geeft echt weinig uit. Goed gestudeerd. Bovenmodaal. Werkt 40uur. Goed gespaard. Geen schulden.

Tja als hij ergens in oost Groningen gaat wonen kan hij een huis kopen alleen. Maar hij wil relatief dichtbij Apeldoorn wonen ivm werk. Ook geen extreem dure regio / stad. Wil ook best klussen.

Maar het is echt heel lastig om ertussen te komen als single.

Daarbij is thuis kunnen blijven wonen ook een luxe. Dat kon hij niet en voor mij was dat ook geen optie.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:31

Als ik even funda opstart zie ik 30 objecten met een vraagprijs tot 250.000 in Apeldoorn.

Geen idee wat hij kan krijgen qua hypotheek. Maar genoeg woonplaatsen waar niet zoveel objecten voor die prijsklasse staan.

Maar specifieke situaties bespreken heeft denk ik niet echt nut.
Wat de meeste proberen te zeggen is dat wanneer je jaren geen prioriteit aan een huis kopen/sparen hebt gegeven (of dat dat niet gelukt is), dat je niet moet verwachten dat de omschakeling binnen no time is gemaakt.
Het vergt vaak een meer jaren plan en levensaanpassing.

En een huis huren is niet een blijk van falen of zo. Het is ook gewoon prima, als dat beter bij je wensen/levensstijl past.
Laatst bijgewerkt door cobiie op Vandaag, 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:34

Doubtless schreef:
hakkipilke87 schreef:
ik ben wel heel benieuwd wat de huizenmarkt de komende 10 / 15 jaar gaat doen ? zal er straks zoveel gebouwd worden dat de prijs gaat zakken ? wat denken jullie?

Nee.
Prijzen zullen wel gaan zakken door bijv een economische crisis. En met de vergrijzing en oversterfte komende decennia zullen er meer woningen vrij komen waardoor mensen kunnen gaan doorstromen.

Vergrijzing zorgt er toch juist voor dat er minder huizen vrij komen? Volgens mij blijven mensen steeds langer in hetzelfde huis wonen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:40

Vergrijzing komt doordat er steeds meer ouderen zijn. Deels komen deze voort uit de babyboom na de oorlog. Die groep komt natuurlijk een keer te overlijden, maar desalniettemin blijft onze samenleving wel vergrijzen (gemiddeld gezien veel ouderen).

Het zijn niet alleen de ouderen die alleen wonen, maar er zijn ook veel meer eenpersoonshuishoudens. Dat aantal is met 17-18% gestegen de afgelopen 10 jaar. Dus een kleine 1 op de 8/9 huishoudens is erbij gekomen.

Ik stel voor dat we huizen bouwen en meer gaan samenwonen _O-
Laatst bijgewerkt door mavantos op Vandaag, 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:41

moonsparkle schreef:
Vergrijzing zorgt er toch juist voor dat er minder huizen vrij komen? Volgens mij blijven mensen steeds langer in hetzelfde huis wonen.

Nu wel, maar al die babyboomers gaan straks dood en dan zouden er op papier weer wat ruimte moeten komen. Of beter gezegd het te kort zou wat moeten afnemen.

Maar de huidige generaties blijven ook makkelijker alleen wonen waardoor meer woningen nodig zijn natuurlijk.

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:46

Woning nood die er nu is , is een : en en en probleem van politiek falen , vergrijzing , migratie en steeds meer alleenstaande , kijk alleen op dit forum al van hoeveel alleenstaande er zijn

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:02

hakkipilke87 schreef:
Woning nood die er nu is , is een : en en en probleem van politiek falen , vergrijzing , migratie en steeds meer alleenstaande , kijk alleen op dit forum al van hoeveel alleenstaande er zijn

Dit plus dat veel ouderen die huren en in een 1 gezinswoning wonen graag kleiner - gelijkvloers willen maar als ze gaan verhuizen ze 4x zoveel betalen dan dat ze nu doen en dus lekker blijven zitten .
Als je nu een huis zoekt als alleen staande of starterstel heb je geen tijd om te wachten tot de markt veranderd door verandering in de maatschappij, dat kan nog wel 10 - 15 jaar duren denk

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:14

cobiie schreef:
Als ik even funda opstart zie ik 30 objecten met een vraagprijs tot 250.000 in Apeldoorn.

Geen idee wat hij kan krijgen qua hypotheek. Maar genoeg woonplaatsen waar niet zoveel objecten voor die prijsklasse staan.

Wat de meeste proberen te zeggen is dat wanneer je jaren geen prioriteit aan een huis kopen/sparen hebt gegeven (of dat dat niet gelukt is), dat je niet moet verwachten dat de omschakeling binnen no time is gemaakt.

En een huis huren is niet een blijk van falen of zo. Het is ook gewoon prima, als dat beter bij je wensen/levensstijl past.

Geen idee wat zijn huidige salaris is want het is mijn ex. :P

En nee specifieke situaties bespreken heeft geen zin. Het was meer een voorbeeld dat echt niet iedereen die wil kopen en dat niet kan een luxe levensstijl heeft. Of een slecht salaris. Ik ken iemand die alleen is en 60k op de rekening heeft gespaard. Die kan ook niet zelf wat kopen. Een huis kopen, zeker in je eentje, is gewoon echt heel lastig momenteel. Plus een beetje huis huren is gewoon 1000-2000 euro.

Ik heb het allang opgegeven dat ik ooit nog een huis kan kopen. Mij maakt het weinig uit inmiddels. Maar ik huur goedkoop. Woon wel in een gat waar ik niemand ken. Dus dat je keuzes moet maken snap ik wel. :)

En een partner zoeken om een huis te kunnen kopen vind ik absurd. Daarbij ben je dan vaak financieel afhankelijk van diegene. Brrrr.

Maar het is gewoon oneerlijk dat een koophuis zo onhaalbaar is voor velen.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:37

Ik ken een stel dat misschien net een half jaar bij elkaar is. Beiden altijd gehuurd en geen geweldig betaalde banen. Samen blijken ze 5 ton te kunnen lenen en die hebben dus besloten nu een huis te kopen.

Zo kunnen ze samen starten op de woningmarkt en als het uit gaat, ach, dan houden ze er vast wat geld aan over :')

Ze zitten beide net aan een andere kant van de 35 grens, en als ik het hier zo lees dan valt het me alles mee wat ze kunnen lenen :j

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:41

En dan gaat het uit en dan kan je terug naar je ouders want huurwoningen zijn bijna niet te vinden. :=

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:44

Ik zou gewoon altijd ingeschreven blijven staan, je weet idd nooit hoe het leven loopt. Ik ken iemand die samenwoonde met iemand en dat ging een aantal jaar goed, ze hadden een huis gekocht samen. Maar ze zijn uit elkaar. Zij heeft altijd ingeschreven gestaan, hij niet. Met veel pijn en moeite kon hij daar blijven wonen maar zij moest een huurwoning. Ik weet niet precies hoelang het geduurd heeft (een paar maanden? Ze kon ondertussen in de koopwoning blijven) maar omdat ze zoveel jaar had opgebouwd kreeg ze redelijk snel een andere woning.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:47

Bellatrix schreef:
Ik zou gewoon altijd ingeschreven blijven staan, je weet idd nooit hoe het leven loopt. Ik ken iemand die samenwoonde met iemand en dat ging een aantal jaar goed, ze hadden een huis gekocht samen. Maar ze zijn uit elkaar. Zij heeft altijd ingeschreven gestaan, hij niet. Met veel pijn en moeite kon hij daar blijven wonen maar zij moest een huurwoning. Ik weet niet precies hoelang het geduurd heeft (een paar maanden? Ze kon ondertussen in de koopwoning blijven) maar omdat ze zoveel jaar had opgebouwd kreeg ze redelijk snel een andere woning.

Waar ik nu woon verdwijnen je jaren als je een huis krijgt. Dus al ik nu samen ga wonen en over een jaar geen huis meer heb dan ben in de pineut. :)

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:56

Zij gaan ervanuit dat ze dan weer kopen. Nu iets kopen dat minder mooi/goed is, opknappen en wonen. Gaat het uit, dan overwaarde pakken en dan kunnen ze makkelijker alleen kopen.

Ik denk niet dat het dom is.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:09

Bielsje schreef:
Zij gaan ervanuit dat ze dan weer kopen. Nu iets kopen dat minder mooi/goed is, opknappen en wonen. Gaat het uit, dan overwaarde pakken en dan kunnen ze makkelijker alleen kopen.

Ik denk niet dat het dom is.

Zeker is het niet dom. Als het goed gaat juist slim.

Maar het is wel een gok die je moet durven nemen.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:16

cobiie schreef:

Dat laatste idd vind ik zo gek dat mensen vinden dat daar een verschil in zit. Wonen is wonen naar mijn idee en het gaat om je eigen woongenot. Laatst had ik een tinder match met iemand en hij had in zijn bio staan "met een eigen huis in Emmen" of iets van "trotse huiseigenaar" dan denk ik huh waarom vermeld je dat? Is dat zo belangrijk? Of dat je je huis niet opknapt omdat het maar een huurhuis is. Als iets tijdelijk is snap ik dat je er geen 100en euro's in gaat steken. Maar bijvoorbeeld ik, ik zit hier nog wel 5 jaar denk ik. Ik heb best wel wat geld in mijn (huur) huis gestoken en ben nu ook weer de muren aan het verfen. Alsof je het gemaakt hebt als je een koophuis hebt. Stel je hebt een heel goedkoop huurhuis, leeft zuinig omdat je de hele wereld over wil reizen en ontzettend veel gezien en ervaren hebt. Dan ben je toch net zo rijk als degene met een koophuis? En begrijp mij niet verkeerd sparen voor een mooi (th)uis begrijp ik ook helemaal. Woongenot maakt je leven ook een stuk aangenamer. Nu ik ouder wordt begrijp ik steeds meer dat mensen in hun huis investeren, je word er toch ook wel heel blij van!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:25

MarlindeRooz schreef:
Bellatrix schreef:

Waar ik nu woon verdwijnen je jaren als je een huis krijgt. Dus al ik nu samen ga wonen en over een jaar geen huis meer heb dan ben in de pineut. :)

Als ik mij binnen een jaar weer zou inschrijven zou ik 75% van mijn jaren behouden. Dat heb ik dus gedaan. :)
Heel fijn dat dat kan.

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:25

De markt is inderdaad echt bizar. Er staat hier een woning te koop die in januari 2025 is aangekocht. Er is letterlijk enkel een nieuwe badkamer in gekomen en de nieuwe vraagprijs is 44.000 euro hoger. Hoe dan?

Een vriend van mij heeft als alleenstaande een 2-kamer appartement in een portiekflat zonder lift gekocht in een groot dorp in Groningen, voor ruim minder dan twee ton. Het kan dus nog wel! :')

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:35

Herfstblad schreef:
cobiie schreef:

Dat laatste idd vind ik zo gek dat mensen vinden dat daar een verschil in zit. Wonen is wonen naar mijn idee en het gaat om je eigen woongenot. Laatst had ik een tinder match met iemand en hij had in zijn bio staan "met een eigen huis in Emmen" of iets van "trotse huiseigenaar" dan denk ik huh waarom vermeld je dat? Is dat zo belangrijk? Of dat je je huis niet opknapt omdat het maar een huurhuis is. Als iets tijdelijk is snap ik dat je er geen 100en euro's in gaat steken. Maar bijvoorbeeld ik, ik zit hier nog wel 5 jaar denk ik. Ik heb best wel wat geld in mijn (huur) huis gestoken en ben nu ook weer de muren aan het verfen. Alsof je het gemaakt hebt als je een koophuis hebt. Stel je hebt een heel goedkoop huurhuis, leeft zuinig omdat je de hele wereld over wil reizen en ontzettend veel gezien en ervaren hebt. Dan ben je toch net zo rijk als degene met een koophuis? En begrijp mij niet verkeerd sparen voor een mooi (th)uis begrijp ik ook helemaal. Woongenot maakt je leven ook een stuk aangenamer. Nu ik ouder wordt begrijp ik steeds meer dat mensen in hun huis investeren, je word er toch ook wel heel blij van!

Als je een huurcontract hebt voor onbepaalde tijd kun je daar in principe je hele leven wonen, dus dan is het helemaal niet raar om te investeren in je thuis.

Mensen die zeggen dat ze het vreemd vinden dat ze wel €1.200 huur mogen betalen, maar geen €1.200 hypotheek krijgen snappen het ook niet. Wat denken die mensen dat het kost om een huis normaal te onderhouden? Je hypotheekverstrekker hoef je in ieder geval niet te bellen als je CV-ketel het heeft begeven, de riolering verstopt zit of als je kozijnen weer toe zijn aan een schilderbeurt. Daarnaast heb je ook meer eigenaars lasten.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:53

Dat snappen huurders ook wel. Alleen als huurders een ruimer pensioen oid willen, dan moeten ze beleggen oid. Dat doe je automatisch ook als je een koophuis afbetaald. Dan investeer je in eigen bezig ipv in het vermogen van een huisjesmelker. Of de woningbouw. Dus zo zwart / wit is het niet.