Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 13:05

purny schreef:
VanHuisUit schreef:
Ik laat het maar los die energieprijzen, snap er helemaal niets meer van hoe dat allemaal verrekend etc gaat worden 8)7

Er wordt 190 euro verrekend met je termijnbedrag. Dus stel je zou een termijn hebben van 400 euro dan zou je dus 190 euro korting krijgen. Dan zal je dus 210 euro moeten betalen.
Dat is mijn eerste ingeving hoor.

Val even binnen…
Vattenfall betaald iedere klant 2 keer 190 euro en verrekenen niets.: dus ze doen het allemaal anders om het makelijk en overzichtelijke te houden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 13:41

@poes: heel begrijpelijk dat dat immens zuur is. Heb je keihard gewerkt om die stap te kunnen zetten, lang over nagedacht, gewikt en gewogen... Krijg je plots die klapper op je dak. En lang niet iedereen zal het allemaal kunnen bolwerken.

Net daarom nog 2 extra shiften in prikcentrum bijgeboekt die vrijgekomen waren. Per 4u hou ik zo'n 85€ netto over en heb in totaal een shift of 5 geloof ik. Kleine beetjes maken een groot, alles is welkom.
Waar ik de reispot eerst puur voor reizen wou houden na onze trip volgend jaar, ga ik het gewoon gebruiken als spaarrekening waar alles van bijverdienste op binnenkomt. Dus vintedverkopen, tweedehands, prikcentrum etc.

poes

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 22:15

Ja dat snap ik goed varekaj. Ik zit wel op mijn Max qua bijklussen al dus daar ga ik het ook niet meer halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 07:10

Gisteren op de radio dat de inkoopprijzen van gas voor groothandel al een tijdje weer aan het dalen zijn. Die bedrijven zijn bij stijging allemaal zo verdomd snel geweest om alles te verhogen, ben benieuwd hoe lang het gaat duren eer ze verlagen. De expert zei wel dat wie een vast contract heeft van vlak voor of vanaf augustus, dat het daar wel zou kunnen lonen om te bekijken of je elders goedkoper uit kan zijn. Was je contract van vorige lente of variabel, dan heb je er normaal weinig last van.

Ik vraag me af wie nog zo'n goedkoop contract heeft aan vast tarief. Durf wedden dat ze allemaal zijn opgezegd intussen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 07:30

Hier iemand, duurt nog 10 dagen en dan is mijn vaste en goedkope contract ten einde. Hij komt ten einde omdat het zo liep niet omdat het bedrijf hem opgezegd heeft.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 08:24

Varekaj schreef:
Ik vraag me af wie nog zo'n goedkoop contract heeft aan vast tarief. Durf wedden dat ze allemaal zijn opgezegd intussen.

ik heb tot 30-1-2027
0.82 gas en 0,18/0,16 voor stroom

volgens mij kunnen ze dat ook niet opzeggen

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 09:58

Ze probeerden het natuurlijk wel, maar het mag niet zomaar, een contract opzeggen.
Mijn ouders zitten nog aan een vast contract vast tm 2024. :+

Laure

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 11:16

Ooh jawel :) ik had een vast contract van onbepaalde duur. Dat hebben ze opgezegd en vanaf november krijg ik een variabel. In de kleine lettertjes staat dat ze dit zomaar kunnen doen, als ze dit tenminste 3 maanden op voorhand communiceren.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 11:17

uuuugh, ik heb gisteren even de melding gehad dat mijn zomerweide (vlak naast mijn winterweide) opgezegd wordt. Het huis erbij wordt verhuurd en de nieuwe huurders willen het met weides erbij. Een maand geleden hebben ze me nog gegarandeerd dat ze met er niet gingen afgooien, maar ik had dat wel al zien aankomen.
Ik "mag" wel nog blijven tot eind november(de tijd waar mijn contract op slaat EN dat ik betaald heb.)
En ik MAG overeenkomen met de nieuwe huurders voor overname materiaal (paaltjes, draad etc dat ik geplaatst heb.)

Ik heb een hoop nieuwe paaltjes gezet, rondom rond minstens 1 rij stroomdraad, een heleboel isolatoren. een hoop handgrepen en elastische doorgangen. Ik weet niet zo goed wat ik daarvoor kan vragen.
Even uit het hoofd een rol of 4 draad van +- 50 euro. 12 handvaten van 3 euro, elastische draad 50 m (prijs niet zeker) en ik denk rond de 75 euro aan isolatoren. en een hoop paaltjes. Ik tik toch snel de 500-600 euro aan.

Ik ga nu terug naar 3000-3500 m² weide voor 3 paarden, dus dit is een streep door mijn rekening (zal me zeker 1000 euro per jaar extra aan hooi kosten. 5 maand aan 270 euro min - de huur van de weide ...)
Vooral die paaltjes, handvaten en isolatoren wil ik eigenlijk wel de volledige prijs van terug (maar daar heb ik geen factuur van), de draad maakt me niet zoveel uit, die zou ik toch niet echt kunnen hergebruiken.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 11:53

Was dat het huis dat je wilde huren maar dus niet gedaan hebt? Ga je dat andere stuk grond nog kopen? Want dan zou ik al het spul eruit halen en zelf gaan gebruiken. Anders ga je het nu verkopen voor een lagere prijs (want denk niet dat die mensen de volle mep willen betalen?) en moet je het straks zelf weer voor de hoofdprijs kopen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 11:57

fokfanaat schreef:
Varekaj schreef:

ik heb tot 30-1-2027
0.82 gas en 0,18/0,16 voor stroom

volgens mij kunnen ze dat ook niet opzeggen

Ik tot september 2024.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 13:11

Duhelo schreef:
uuuugh, ik heb gisteren even de melding gehad dat mijn zomerweide (vlak naast mijn winterweide) opgezegd wordt. Het huis erbij wordt verhuurd en de nieuwe huurders willen het met weides erbij. Een maand geleden hebben ze me nog gegarandeerd dat ze met er niet gingen afgooien, maar ik had dat wel al zien aankomen.
Ik "mag" wel nog blijven tot eind november(de tijd waar mijn contract op slaat EN dat ik betaald heb.)
En ik MAG overeenkomen met de nieuwe huurders voor overname materiaal (paaltjes, draad etc dat ik geplaatst heb.)

Ik heb een hoop nieuwe paaltjes gezet, rondom rond minstens 1 rij stroomdraad, een heleboel isolatoren. een hoop handgrepen en elastische doorgangen. Ik weet niet zo goed wat ik daarvoor kan vragen.
Even uit het hoofd een rol of 4 draad van +- 50 euro. 12 handvaten van 3 euro, elastische draad 50 m (prijs niet zeker) en ik denk rond de 75 euro aan isolatoren. en een hoop paaltjes. Ik tik toch snel de 500-600 euro aan.

Ik ga nu terug naar 3000-3500 m² weide voor 3 paarden, dus dit is een streep door mijn rekening (zal me zeker 1000 euro per jaar extra aan hooi kosten. 5 maand aan 270 euro min - de huur van de weide ...)
Vooral die paaltjes, handvaten en isolatoren wil ik eigenlijk wel de volledige prijs van terug (maar daar heb ik geen factuur van), de draad maakt me niet zoveel uit, die zou ik toch niet echt kunnen hergebruiken.

Balen zeg.
Ik heb nog contract tot mei 2023

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 14:25

Laure schreef:
Ooh jawel :) ik had een vast contract van onbepaalde duur. Dat hebben ze opgezegd en vanaf november krijg ik een variabel. In de kleine lettertjes staat dat ze dit zomaar kunnen doen, als ze dit tenminste 3 maanden op voorhand communiceren.

De contracten voor onbepaalde duur mogen ze inderdaad opzeggen, die voor bepaalde duur (1, 3 of 5 jaar bijvoorbeeld) mogen ze niet.

Tenzij op ingrijpen van de overheid, zo staat het tenminste bij onze leverancier in de kleine lettertjes.
En de overheid doet het dus op een andere manier, door het prijsplafond en de tegemoetkomingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 16:39

Wij zitten in België dus hier kan het wel verschillend zijn tov Nederland natuurlijk.

@duhelo: ik zou opzoeken wat de palen normaal kosten die je gebruikt hebt: de houten palen, metalen palen, prikpalen, alles. Draad idem. Tel uit hoeveel meter draad het is, bekijk online wat die hoeveelheid je zou kosten en isolatoren idem. Zeker als het recent materiaal is zou ik de volle pot aanrekenen én zelfs nog een extra bedrag er bovenop. Je hebt er immers zelf ook uren werk in gestopt! Stel dat je voor €1500 aan omheining hebt gezet en daar 2 volle dagen voor gezwoegd hebt, dan zou ik er gerust €2000-€2500 overname voor vragen. Staat er een zelf gezet schuilhok op? Aanrekenen. Het is niet omdat hij het verhuurd en zij het graag willen dat jij het voor een schijntje moet overlaten.
Zijn ze niet akkoord? Spullen uit de grond halen en opbergen voor eigen gebruik. En dan alles of niks, geen tussenweg spotprijsje.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 16:42

Prairy schreef:
Was dat het huis dat je wilde huren maar dus niet gedaan hebt? Ga je dat andere stuk grond nog kopen? Want dan zou ik al het spul eruit halen en zelf gaan gebruiken. Anders ga je het nu verkopen voor een lagere prijs (want denk niet dat die mensen de volle mep willen betalen?) en moet je het straks zelf weer voor de hoofdprijs kopen.

We gaan nu idd wel zekerder kijken naar een eigen stuk ja, ik heb niet graag deze onzekerheid, zeker niet met drie (en vriend wil zelf ook eentje erbij) paarden ...

Varekaj schreef:
Wij zitten in België dus hier kan het wel verschillend zijn tov Nederland natuurlijk.

@duhelo: ik zou opzoeken wat de palen normaal kosten die je gebruikt hebt: de houten palen, metalen palen, prikpalen, alles. Draad idem. Tel uit hoeveel meter draad het is, bekijk online wat die hoeveelheid je zou kosten en isolatoren idem. Zeker als het recent materiaal is zou ik de volle pot aanrekenen én zelfs nog een extra bedrag er bovenop. Je hebt er immers zelf ook uren werk in gestopt! Stel dat je voor €1500 aan omheining hebt gezet en daar 2 volle dagen voor gezwoegd hebt, dan zou ik er gerust €2000-€2500 overname voor vragen. Staat er een zelf gezet schuilhok op? Aanrekenen. Het is niet omdat hij het verhuurd en zij het graag willen dat jij het voor een schijntje moet overlaten.
Zijn ze niet akkoord? Spullen uit de grond halen en opbergen voor eigen gebruik. En dan alles of niks, geen tussenweg spotprijsje.

ik heb idd niks te verliezen, als ze niet akkoord gaan pak ik het idd mee.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 16:52

Hou er ook rekening mee dat de prijzen misschien wel gestegen zijn voor als je het zelf nu moet kopen, dat je dus niet alsnog duurder uit bent omdat je het laat staan.

En wat Varekaj zegt vind ik wel goed, tel ook de uren mee.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 00:31

Zo, net overstap formulier ingevuld voor de energie naar een dynamisch contract.

Omdat ik nu toch thuis ben, kan ik het verbruik beter afstemmen op wanneer het goedkoop/gratis/zelfs geld toe is om energie, vooral elektra, te gebruiken.

Q2 volgend jaar krijgen we als het goed is een thuis batterij, gaat ook weer schelen. Die kun je zo instellen dat hij niet alleen met de zonnepanelen laadt maar ook als de energie goedkoop of gratis is.

Leveringskosten waren ook goedkoper als Greenchoice, scheelt ook weer ongeveer €1,10 per maand.

Ben echt heel benieuwd wat het per maand gaat opleveren.

En we hebben het grootste deel van onze aandelen verkocht nu ze nog in de plus stonden en dat afgelost op het hypotheek leningdeel met de hoogste rente. Gegarandeerd 2,45% rendement door aflossing, scheelt ons €220 per maand. Dat bedrag blijven we nog even extra aflossen tot dat dat leningdeel helemaal weg is.

Volgende stap is dan nog verder aflossen tot we weer op 67,5% rente risico opslag zitten, scheelt bij het grootste gedeelte 0,4% rente.

Verder vandaag nog een motor verkocht en hopelijk maandag de andere, leuke opbrengst. Geld wel al weer uitgegeven overigens :') Verzekering nog opzeggen, scheelt ook weer een tientje per maand.

Telefoon ook overgestapt naar Lebara, sim only. Die hebben nu 6 maanden 50% korting en via Lidl nog een cashback actie van 60 euro. Scheelt me ook weer een tientje/5 euro per maand.

Financieel gezien best een lekker weekend zo :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 09:09

Binnenkort is het weer 1+2 gratis bij Kruidvat van Happy Socks. Altijd handig als je die als cadeautje wil geven of zelf gebruiken. Geloof dat het op €1,99/3 paar komt dan.

Ik moet echt werk maken om mijn 2 zadels te verkopen. Een Erreplus Adelinde en een Symbion, beide dressuur. Vind het alleen altijd zo'n gedoe omdat mensen willen passen, testen, laten nakijken door God weet wie en en je hebt dan 0,0 controle over wat ze ermee uitvreten.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 11:34

Besparen op stookkosten gaat de komende week nog wel lukken!
Afbeelding

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 17:31

Welke maten varekaj? Geschikt voor hoge schoft en ruiter met lange poten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 19:13

De erreplus is boommaat 32, ik geloof 17,5 inch en ik zat met mijn korte pootjes aka knieën wel tegen de wrong aan ipv gewoon bovenbeen. De symbion is voor brede paarden met korte rug en zonder of weinig schoft.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 20:48

Ai nee dat zijn geen matches denk ik :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 22:08

Ik ben maar 1m60 dus wellicht past het wel voor iemand met langere benen, maar dat is voor iedereen persoonlijk. De erreplus kan voor hoge schoft, de symbion niet.
Ga ze denk ik bij het Ruyterhuys binnenbrengen, ze liggen nu wel wat in de weg...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 12:49

Ha bij julie :)

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 12:52

Prairy schreef:
Zo, net overstap formulier ingevuld voor de energie naar een dynamisch contract.

Omdat ik nu toch thuis ben, kan ik het verbruik beter afstemmen op wanneer het goedkoop/gratis/zelfs geld toe is om energie, vooral elektra, te gebruiken.

Q2 volgend jaar krijgen we als het goed is een thuis batterij, gaat ook weer schelen. Die kun je zo instellen dat hij niet alleen met de zonnepanelen laadt maar ook als de energie goedkoop of gratis is.

:D

Wat voor batterij laten jullie plaatsen? Win zitten nu bij greenchoice en krijgen nog goed terug op de panelen. Tzt willen we wel kijken naar opties voor een batterij.