[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 16:24

Daar kan je inderdaad wel eens gelijk in hebben Anouk, daar had ik nog niet over nagedacht.

Er is vorige week al een makelaar geweest en al wel het een en ander mee besproken, maar gisteren bij de bank geweest en toch nog wel meer vragen gekregen m.b.t. het aankopen. Het is allemaal gewoon ingewikkeld, we hebben nu een super plekje waar we nog maar vier jaar zitten. Alles net helemaal af na wat verbouwingen. Nu komt er een boerderijtje op ons pad, flink project en moet zeker een bouwkundig rapport bij, en dus nog niks zeker of het allemaal doorgaat. Financiering is in principe rond te krijgen, alleen verbouwing mee financieren is weer een groter probleem.. Dus veel twijfels, maar ook absoluut een uitdaging. Het neemt veel risico's met zich mee om ons eigen huis te koop te zetten, want als dit boerderijtje niks wordt is er op het moment niks anders in de omgeving. Vandaar mijn vraag dus.. :)

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 16:40

Annemieke, ik weet niet of er banken zijn die je dit verplichten zonder NHG. Maar als je toch gaat trouwen ( toch, of verwisse ik je nu :P ) zou ik er niet aan beginnen nu ;)

Maar je hebt sowieso een hypotheek akte en een akte van levering nodig :)

Swah, wij hebben 5 jaar geleden onderhandeld :j we hebben de vloerverwarming, betegelen tot het plafond ( douche en toilet) en inbouwstopcontacten gratis gehad. de prijzen voor de andere extra zoals aansluiting van een buiten electra punt en verwijderen van een totaal onnodige deur hebben we moeten onderhandelen met het bouwbedrijf niet met de project ontwikkelaar.

Maar je hebt zeker ruimte tot onderhandeling als je dit maar voor de start van de bouw doet !

Naath weetje wat het is, en wat ik gemerkt hebt.. Als je nog maar 4 en in ons geval 5 jaar in de woning zit ga je nu geheid verlies maken.. 4 jaar geleden wat zo ongeveer het einde van de staart van de goede tijden was, dus wellicht heb je nog wel enigszins duur gekocht. Nu moet je vaak gewoon al gaan zakken met je verkoopprijs. En ik kan me voorstellen met het oog al op de nieuwe woning dat je snel van je woning af moet vaak kan je dan niet de hoofdprijs vragen mensen zijn wat bedachtzamer en denken overal langer overna.

De markt is zoveel veranderd. Ik zou het in jou geval financieel eens eventjes goed op een rijtje gaan zetten voor je het te koop zet :j

Naath86

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 16:50

Het scheelt wel dat wij in een klein dorpje wonen waar starterswoningen erg geliefd zijn. Ons hele huis is af en we wonen op een erg mooi plekje met onze tuin grenzend aan de weilanden (je zou je afvragen waarom we weg willen). Onze buurvrouw heeft onlangs haar woning verkocht en had hiervoor 4 (!) gegadigden.. En tuurlijk we moeten onze woning nog wel verkopen, en idd voor hoeveel dan.. We hebben ons in ieder geval wel voorgenomen dat we onze woning zeker niet met verlies gaan verkopen, dan kunnen we beter voorlopig nog even blijven zitten. Want idd we hebben ons huis net voor de crisis gekocht, een half jaar voordat de overdrachtsbelasting naar beneden ging..

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 17:00

nee dat was ik :)

Wij gaan in 2016 trouwen.... is het niet verstandig om dit op voorhand te doen of wachten tot eventueel de bank hier naar vraagt... (zo'n samenlevingscontract)

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 18:09

Heel lang geleden dat ik hier gereageerd heb. Helaas staat ons huis no steeds te koop :(

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 18:53

Samenlevings contract maken en de kosten betalen als je een jaar later gaat trouwen is wel hee sonde :))

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 21:29

LisaFaded schreef:
Heel lang geleden dat ik hier gereageerd heb. Helaas staat ons huis no steeds te koop :(

Balen :(:)
Hoe lang staat het al te koop?

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 21:52

Naath wij hebben ons huis gekocht onder het voorbehoud van dat de verkopers hun nieuwe woning konden kopen. Als ze dat specifieke huis niet konden kopen, wilden ze niet weg. En moet heel eerlijk zeggen, vond het verschrikkelijk :x Als het niet zo'n onwijs leuk huis was waar we echt graag wilden wonen, hadden we er vanaf gezien. Het heeft zóveel problemen opgeleverd.. Alle problemen die de verkoper had met hun verkoper, werden zacht gezegd bij ons neergelegd. Uitstel aanvragen van de financieringsvoorwaarden betekende dat we afhankelijk waren van hun verkopers, of die ook uitstel verleenden, anders kregen wij het niet. Ze wilden toch een bankgarantie, terwijl die in eerste instantie niet nodig was, a een paar honderd euro, ook weer nodig voor hun overbruggingsdeel. En in eerste instantie ontbindende voorwaarden van hun kant die doorliepen tot een maand voor de oplevering, waardoor wij nog ontzettend lang in onzekerheid zouden moeten zitten. Ik vond het echt vreselijk, al die onzekere factoren en die lastige partijen, waar wij uiteindelijk de dupe van waren. Was blij toen we uiteindelijk konden gaan tekenen!

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 00:03

A_nouk schreef:
Samenlevings contract maken en de kosten betalen als je een jaar later gaat trouwen is wel hee sonde :))

Ja maar we gaan pas over 1,5 jaar trouwen. En als de bank er om vraagt. Tja wat moet je anders?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 00:05

Nee zeker niet zonde. Zeker als je ook daarmee testamentair het een en ander vastlegt. Want je zou niet de eerste zijn waarbij er eentje omvalt, en de ander denkt aanspraak te kunnen maken op de woning. Alleen... dat kun je niet, niet als je zonder iets vast gelegd te hebben samen een huis koopt. En dat kan héle nare situaties opleveren.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 00:07

Wij staan eigenlijk nu ook voor die keuze, maar we zijn er nog niet over uit.

Als we nu voor een contract gaan hoeft trouwen van mij niet op korte termijn. Dat vind ik nl. wel zonde van 't geld.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 00:37

Berdien maar dan heb je het over een testament. Dat is nooit verkeerd in te hebben.. :)

Samenlevingscontract wanneer je kort daarop gaat trouwen is toch sonde :\ al begrijp ik de voors ook wel hoor dan staan er afspraken op papier maar toch.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 00:41

Nou, in 1,5 jaar kan veel gebeuren.

Bij een huwelijk of geregistreerd partnerschap in GVG is een testament niet nodig, want dan ben je automatisch elkaars erfgenaam. Alleen bij bepaalde bepalingen of uitsluitingen kan een testament dan handig zijn.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 09:13

Tamara bedankt voor je ervaring.. Goed om te lezen zo van de andere kant zeg maar. Kan me inderdaad jullie frustratie voorstellen.

We weten nog niet goed wat we moeten. Aan de ene kant hoef ik niet weg, maar dan weer het idee dat ik dan lekker mijn paard bij huis heb, is ook wel erg fijn! Alleen er komt een heel project bij en voordat we echt kunnen genieten van de paarden, zijn we wel een paar jaartjes verder.. Pfff... Dilemma's...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 09:56

Berdien schreef:
Nou, in 1,5 jaar kan veel gebeuren.
Klopt, hoor. Dat is het risico wat je dan neemt, maar dan wel een risico waar je bewust voor kiest (of niet). In normale omstandigheden verwacht je weinig geks als je in de twintig of dertig bent. Als je opeens van de weg wordt gereden en er zijn geen kinderen, maar wel een ouder, die in de bijstand oid, zit dan heb je wel een situatie waar je niet vrolijk van wordt als de partner géén erfgenaam is. Dan moet die ouder toch wel bewust weigeren voor zichzelf en evt. overige familieleden.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:46

even gekeken en bij de hema kan je dus ook samenlevingscontracten laten opstellen voor 125 euro. Dat is niet duur.
heeft iemand daar ervaring mee?

en dat wachten he... :')
Ik word gillend gek haha

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:02

De hema...? :')

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:09

Sammie schreef:

ja hahaha dat dacht ik dus ook.... vandaar dat ik mij afvraag of er mensen zijn die er ervaring mee hebben haha

Miran88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:35

Anne_mieke88 schreef:
Sammie schreef:

ja hahaha dat dacht ik dus ook.... vandaar dat ik mij afvraag of er mensen zijn die er ervaring mee hebben haha

Ik zie het net toevallig ook staan. Vraag me ook af of hier mensen ervaring mee hebben.

Wij zijn nog in onderhandeling met een huis. Gister hebben we een aannemer meegenomen voor een offerte voor een verbouwing. Dinsdag hebben we weer een gesprek met onze hypotheekadviseur en dan willen we woensdag een bod doen.

Pff zit al zo lang in spanning. Elke keer weer andere kijkers (volgens makelaar) die een 2e bezichtiging doen en er dan toch weer vanaf zien. Gister gaf de makelaar weer aan dat er mensen voor de 2e keer waren geweest met aankoopmakelaar.

Ben blij als het volgende week woensdag is en we weer een bod kunnen uitbrengen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:02

Bij plekken als de hema kun je idd ook een contract laten opstellen maar dacht dat dit wel een heel standaard dingetje is . Dus uitzonderingen oid zijn vaak niet mogelijk.

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:05

Spannend Miran88!

Als het een samenlevingscontract is om de periode tot trouwen te overbruggen is het wellicht een goede optie om het bij de hema te doen. Klinkt wel apart :')

Wij zouden vandaag gesprek hebben bij de hypotheekadviseur. Helaas belde hij af wegens familieomstandigheden. Bummer.. :(

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:15

Ja het hoeft bij ons ook gewoon alleen simpel...dat als 1 van ons overlijdt dat de ander dan het huis erft... meer eigk. niet denk ik... en meer omdat de bank er misschien naar kan vragen...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:17

Bank zal er niet zomaar naar vragen, maar tis wel handig want als je niet op papier hebt als er 1 wegvalt buiten een testament om, zit je met een flinke bak erfbelasting die je door samenleef of huwelijk kan voorkomen.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:20

ja inderdaad :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:20

Wij hebben toen gekozen voor geregistreerd partnerschap (gratis) en zijn een paar jaar later alsnog getrouwd.