Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:03

Herfstblad schreef:
WenK schreef:
Hier wil ik toch even op reageren.. Ik lees "sommigen hebben alles". Wij zijn die sommigen. Wij hebben in 2018 een huis gekocht en gruwelijk verbouwd. Door hard te werken kunnen we sinds 2019 ook reizen. En ja... dit is op 1 salaris, en echt niks extreems (ong modaal). Wij wonen in zeer gewilde omgeving (het gooi). Ja het kan, nee het is niet makkelijk, ja je moet keuzes maken en nee niet alles kan tegelijk.

Ik heb geen idee hoe oud jullie zijn. Maar even ten zeerste. Het is van harte gegund hoor! Het klinkt allemaal wat negatief, maar soms zit je in z'n spiraal. Maar niks ten nadele van anderen.

Maar in 2018 een huis gekocht en verbouwd; echt knap! Wat voor baan hebben jij en je partner dat jullie dit kunnen veroorloven? Want vooral dat verbouwen betekend denk ik dat je flink wat geld op je rekening moet hebben staan? Maar misschien heb ik zelf geen goed beeld van wat normaal is. Want wat is modaal? 3000 netto? 5000 netto? 1500 netto?

Wij zijn 42 en 48. Wij hebben gezamelijk 3 kinderen (22, 19 en 3) en 1 kleinkind (2). Ik werk enkele uren per week in de paardensport (ik studeer vooral) en mijn man heeft bij 40 uur een netto inkomen van tussen de 3000 en 3500 netto per maand. De verbouwing hebben we bekostigd door hard werken en veel zelf doen. Voor de beeldvorming; aankoop woning 190.000 verbouwkosten 65.000, huidige waarde 750.000, recent getaxeerd.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:05

Herfstblad, ik ben ook zo iemand die alles kan. Maar ik ben dan ook al een stuk ouder dan jij. En op mijn 25e mijn eerste koophuis gekocht. Dus ja, dan stroom je door en aangezien de huizenprijzen zijn blijven stijgen kun je dan ook wat met de overwaarde. Daarbij ook geluk dat ik bijna 4 jaar geleden mijn hypotheek op een rentepercentage van 1,8 voor 30 jaar heb vastgezet, dus lage woonlasten.

En ik bespaar ook veel door ieder jaar verzekeringen, telefoonabonnement, autoverzekering enz te checken en opnieuw af te sluiten met leuke korting. In huis bij mij is het voor anderen koud, ik ben er aan gewend.
Dus het is idd maar net waar je je geld aan uit geeft.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:06

Herfstblad schreef:
WenK schreef:
Hier wil ik toch even op reageren.. Ik lees "sommigen hebben alles". Wij zijn die sommigen. Wij hebben in 2018 een huis gekocht en gruwelijk verbouwd. Door hard te werken kunnen we sinds 2019 ook reizen. En ja... dit is op 1 salaris, en echt niks extreems (ong modaal). Wij wonen in zeer gewilde omgeving (het gooi). Ja het kan, nee het is niet makkelijk, ja je moet keuzes maken en nee niet alles kan tegelijk.

Ik heb geen idee hoe oud jullie zijn. Maar even ten zeerste. Het is van harte gegund hoor! Het klinkt allemaal wat negatief, maar soms zit je in z'n spiraal. Maar niks ten nadele van anderen.

Maar in 2018 een huis gekocht en verbouwd; echt knap! Wat voor baan hebben jij en je partner dat jullie dit kunnen veroorloven? Want vooral dat verbouwen betekend denk ik dat je flink wat geld op je rekening moet hebben staan? Maar misschien heb ik zelf geen goed beeld van wat normaal is. Want wat is modaal? 3000 netto? 5000 netto? 1500 netto?

Wij zijn 42 en 48. Wij hebben gezamelijk 3 kinderen (22, 19 en 3) en 1 kleinkind (2). Ik werk enkele uren per week in de paardensport (ik studeer vooral) en mijn man heeft bij 40 uur een netto inkomen van tussen de 3000 en 3500 netto per maand. De verbouwing hebben we bekostigd door hard werken en veel zelf doen. Voor de beeldvorming; aankoop woning 190.000 verbouwkosten 65.000, huidige waarde 750.000, recent getaxeerd.[/quote]

Maar hadden jullie 65000 dan op de bank staan?

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:10

Fitzroy schreef:
Herfstblad, ik ben ook zo iemand die alles kan. Maar ik ben dan ook al een stuk ouder dan jij. En op mijn 25e mijn eerste koophuis gekocht. Dus ja, dan stroom je door en aangezien de huizenprijzen zijn blijven stijgen kun je dan ook wat met de overwaarde. Daarbij ook geluk dat ik bijna 4 jaar geleden mijn hypotheek op een rentepercentage van 1,8 voor 30 jaar heb vastgezet, dus lage woonlasten.

En ik bespaar ook veel door ieder jaar verzekeringen, telefoonabonnement, autoverzekering enz te checken en opnieuw af te sluiten met leuke korting. In huis bij mij is het voor anderen koud, ik ben er aan gewend.

Dus eigenlijk is mijn "fout" door vanaf het begin te gaan huren en niet kopen omdat ik nu niks kan verkopen? Als ik het zo plat zeg. Toen ik 25 was heb ik onderzocht via hypothekers of ik kon kopen. Dit ging helaas niet omdat ik wel 40u werkte, maar helaas maar 24 uur vast had. De overige uren was op basis van een 0 uren contract.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:14

Ik vraag me oprecht af of 2018 en 2025 voor een starter te vergelijken zijn :o
Wij kochten in november 2017 ons eerste huis. In een regio waar toen nog net geen sprake was van de huizenmarkt gekte met overbieden etc.

Wij zouden datzelfde huis nu echt nooit meer kunnen financieren met diezelfde salarissen, zelfs niet met onze huidige salarissen (inclusief promotie en salaris verhoging).

Ik benijd een alleenstaande starter in geen geval, en geloof ook echt dat het voor een deel van deze mensen (afhankelijk van regio en functie) nauwelijks meer te doen is om nog op de woningmarkt te komen.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:23

Herfstblad schreef:
Fitzroy schreef:

Dus eigenlijk is mijn "fout" door vanaf het begin te gaan huren en niet kopen omdat ik nu niks kan verkopen? Als ik het zo plat zeg. Toen ik 25 was heb ik onderzocht via hypothekers of ik kon kopen. Dit ging helaas niet omdat ik wel 40u werkte, maar helaas maar 24 uur vast had. De overige uren was op basis van een 0 uren contract.

Je had mogelijk kunnen proberen om je contract te laten aanpassen in die "eerste" jaren. Geld wegzetten in aandelen, op andere manieren sparen/beleggen.
Maar om zo terug te kijken naar het verleden maakt je niet gelukkig, je kunt er niets meer aan veranderen.
Je hebt de weg bewandeld die je koos en waar je gelukkig van werd (reizen).

Belangrijker is om te kijken wat je nu echt wilt.

Kopen is niet voor iedereen weggelegd en dat is ook niet erg. Indien je echt wilt kopen zal je moeten accepteren dat je eerste woning waarschijnlijk klein/klus/ en/of in de verkeerde wijk/stad zal zijn.
En bedenken wat je ervoor wilt laten/wilt doen om het te kunnen waarmaken.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:25

Degenen die ik ken die "alles" hebben, hebben er eerst enorm veel voor gelaten...

Wij zijn ook al 9 jaar niet op vakantie geweest en als ik een beetje moet gokken dan komt de huwelijksreis ongeveer als we 13 jaar getrouwd zijn _O-

Spaansepony

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:30

Maar het feit blijft dat nu instappen als starter op 1 salaris gewoon lastig is. Ookal heb je goede baan en spaargeld achter de hand blijft dit een hele aparte markt.

Heel simpel wij kochten 10 jaar geleden ons appartement voor 180.000 dat is na 10 jaar afbetalen met een minimale hypotheek verkocht in november met 3,5 x over de kop gegaan.
Van dat geld en nu als 2 personen salaris konden wij een nieuw huis kopen. Maar dat betekend dat we wel eerst belegd hebben van 10 jaar.

Nu een klein appartement kopen als starter betaal je gemiddeld 350000. Dat is best een zware kluif en gemiddeld zo 2000/2200 bruto hypotheek per maand op dit moment.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:33

Bielsje schreef:
Degenen die ik ken die "alles" hebben, hebben er eerst enorm veel voor gelaten...

Wij zijn ook al 9 jaar niet op vakantie geweest en als ik een beetje moet gokken dan komt de huwelijksreis ongeveer als we 13 jaar getrouwd zijn _O-

Ook zeker dat.

Ik werkte (vanaf dat het wettelijk mocht) gelijk 3 middagen/avonden en de gehele zaterdag in een supermarkt.
Genoeg personen die voordat ze 18 jaar zijn al hun uitzet e.d. bij elkaar gespaard hebben.

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:39

De huizenmarkt is totaal niet te vergelijken met 2012 of 2018 (of andere jaren). En nee, de meeste salarissen ook niet, maar dit staat totaal niet in verhouding..

Ik ken zat mensen met beide een modaal + inkomen die duur particulier gehuurd zitten, door omstandigheden geen flink spaargeld te kunnen hebben opgebouwd (ja, die zijn er. Die heb ik namelijk zelf) en echt geen huis kunnen kopen, of ze nu wel of niet op vakantie gaan := die €3000 extra die ze besparen per jaar door niet te gaan, gaat met de stijgingen echt geen verschil maken. De huizenprijzen zijn extreem momenteel, maar vergis je ook niet in de rente en in alle andere dingen (kosten meenemen in hypotheek etc).

Stellen die geen spaargeld hebben (door wat voor redenen dan ook, er zijn er meer dan “ simpelweg alles opgemaakt), alleenstaande starters zonder veel hulp van familie en vrienden….. die zijn echt redelijk kansloos hoor in veel regio’s. En dan nog kun je wellicht €2000 per maand ophoesten. Als je al de hypotheek rond krijgt.. Ik snap ook echt niet dat mensen soms zeggen “ ik deed het in 2016 allemaal op 1 salaris”. Ja, wat moest je betalen en met welk rente percentage? En reken dat even om naar de huidige cijfers en neem dan wel alles eerlijk mee. Het is echt simpelweg niet te vergelijken :+ en ik snap dan ook echt niet dat mensen met dat soort opmerkingen komen.. zo frustrerend! Mijn ouders hebben hun huis in 2000 gekocht voor omgerekend €175.000 wat al flink wat was in de tijd en de huizen in die wijk gaan nu voor 5 keer !!!! zo veel weg.. en allemaal! Niet eentje.

Ik vind het echt heel kortzichtig dat mensen zeggen “ wij deden alles gewoon hoor en hebben er ook een hoop voor gelaten”. Het maakt in sommige gevallen (let op, sommige gevallen) vrij weinig uit, en lukt het niet voor je 35e (wat best mogelijk is), ga je alsnog de overdrachtsbelasting betalen. De huizenmarkt is bizar momenteel.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:48

Het is totaal niet te vergelijken. Voor starters is de markt nu echt afschuwelijk.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:49

Fitzroy schreef:

Dus eigenlijk is mijn "fout" door vanaf het begin te gaan huren en niet kopen omdat ik nu niks kan verkopen? Als ik het zo plat zeg. Toen ik 25 was heb ik onderzocht via hypothekers of ik kon kopen. Dit ging helaas niet omdat ik wel 40u werkte, maar helaas maar 24 uur vast had. De overige uren was op basis van een 0 uren contract.[/quote]
Je had mogelijk kunnen proberen om je contract te laten aanpassen in die "eerste" jaren. Geld wegzetten in aandelen, op andere manieren sparen/beleggen.
Maar om zo terug te kijken naar het verleden maakt je niet gelukkig, je kunt er niets meer aan veranderen.
Je hebt de weg bewandeld die je koos en waar je gelukkig van werd (reizen).

Belangrijker is om te kijken wat je nu echt wilt.

Kopen is niet voor iedereen weggelegd en dat is ook niet erg. Indien je echt wilt kopen zal je moeten accepteren dat je eerste woning waarschijnlijk klein/klus/ en/of in de verkeerde wijk/stad zal zijn.
En bedenken wat je ervoor wilt laten/wilt doen om het te kunnen waarmaken.[/quote]

Ik was in die tijd nog helemaal niet bezig met dat soort dingen zoals beleggen (nu ook niet trouwens) ik kwam net kijken qua baan en op mezelf wonen. Dus achteraf ook heel goed dat ik niet gelijk heb gekocht, komt natuurlijk veel meer bij kijken qua kosten.

Ik zit opzich nu heel leuk hoor, maar wie weet voor in de toekomst. Ik ga nu "mijn" eigen plekje wat opfrissen! Sommige mensen vinden het gek dat je geld in een huurhuis steekt als het gaat om verf of andere verbouw plannen. Vind ik zo raar, het gaat toch om het woongenot of je nu huurt of koopt.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:05

De woningmarkt in NL is ook niet zo ingericht dat iedereen een huis kan kopen. Een deel koopt en de rest huurt. Kan ff een tegenvaller zijn als blijkt dat jij (nu) diegene bent die alleen kan huren, maar wees je er iig bewust van dat dit voor heel veel mensen het geval is. En geen individueel tekortkomen ofzo.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:41

Ja als je in de toekomst kan kijken, had je dingen vaak anders gedaan. Dan hadden wij 10 jaar geleden in plaats van eerst samen huren gelijk een appartementje gekocht om daarna weer door te verkopen met hoe de prijzen de lucht in gingen. En ja sommige mensen hebben veel geluk gehad en dat is best balen als je dat bij anderen ziet en dat zelf niet hebt. Maar besef je ook dat wat je aan de buitenkant ziet bij anderen niet altijd de realiteit is waar zij in leven :)

Ik heb zelf ook geluk gehad, kocht 4 jaar geleden samen met mijn ex ons huis. We dachten toen dat we op het topje van de markt kochten, maar wel met lage rente en omdat we beiden fulltime werkten konden we het ook prima betalen. Achteraf gezien bleek dat dus nog lang niet de top te zijn en hebben we dat huis recent met flinke overwaarde verwacht. Dankzij die overwaarde is het mij nu in mijn eentje gelukt om een huisje te kopen. Daar ben ik best trots op, maar was me zonder die overwaarde ook niet gelukt, dan was het denk ik een klein appartementje geworden of een huurhuis.

Overigens is er natuurlijk ook niks mis met huren, maar een huurwoning vinden is ook niet makkelijk op het moment en betaal je ook flink voor...

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:45

ik ben wel heel benieuwd wat de huizenmarkt de komende 10 / 15 jaar gaat doen ? zal er straks zoveel gebouwd worden dat de prijs gaat zakken ? wat denken jullie?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:05

Herfstblad schreef:
Suzanne F. schreef:
Je bedoelt 3 ton - 6 ton denk ik. 3000 ton is wel heel veel.
Ja als alleenstaande zal je vermogen moeten hebben. Spaargeld. Op alleen je hypotheek kan je als alleenstaande geen huis kopen.

Ja klopt, sorry typ fout.

Maar ook zo iets, spaargeld. Als single is het de één of het ander. Ik kan best sparen, maar ik kan niet sparen voor een huis in de toekomst. En reizen, en bijvoorbeeld een keer een andere auto/wasmachine ed onvoorziene kosten. Mijn spaargeld is nooit boven de 8000/10.000 omdat ik leef. Ik heb de camino Santiago gewandeld 2 maand en ik ben 3 weken in Afrika geweest. (Nog lang niet genoeg gereisd) Maar als ik meer wil reizen zal ik mijn spaargeld daar voor moeten gebruiken. Maar voor aankomend jaar heb ik nog niks geboekt omdat ik het niet voel. Mede dus door het financiële plaatje. Ik kan het wel betalen, maar dat betekend dat ik enkel werk daarvoor. En eigenlijk niet kan sparen voor "later" maar is dat later het waard?

Ja het zijn keuzes en het is gokken. Bijna niemand weet hoelang die leeft en hoe lang in goede gezondheid.

Ik prijs me wel enorm gelukkig dat ik in crisistijd heb gekocht/heb kunnen kopen. Ik zou ons huis nu niet eens kunnen kopen ondanks salaris stijging. Ook ik vind dat echt bizar.

Er zal heus ooit weer een dip komen. Maar over het algemeen door inflatie worden huizen volgens mij altijd meer waard als je het een beetje blijft onderhouden.

waikiki_6

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 02:35

Ik de k dat we wel kunnen stellen dat degene die langer dan vier jaar een koophuis hebben nu geluk hebben met die huizenmarkt. Ja, er is een crisis geweest, ja de huizenmarkt werd uiteindelijk lastig. Maar het is een geluk als je destijds een eengezinswoning kon kopen voor 2 a 3 ton die nu weg zou gaan voor 5 a 6 ton. Ook de kosten voor het verbouwen waren voor tot COVID echt nog een flink stuk lager.

Daarnaast is de vrije huur sector ook enorm veranderd. Waar mijn man en ik tussen 2017 en 2019 voor 700 euro per maand in een hele goede wijk in Den Haag een driekamer appartement huurde is ook die markt nu compleet veranderd. Ik zie prijzen voorbij komen van 1800 - 2500 per maand voor wat wij destijds hadden. Dit is hoger dan onze netto hypotheek op een woning in de randstad van 155m2.

Ik denk dat je het vooral niet kunt vergelijken. Ook het zeggen “wij hebben destijds heel hard gewerkt” is soms echt een dooddoener, het is namelijk niet zo dat jij nu niet hard werkt maar de markt is compleet anders. Ik gun iedereen hetzelfde als wat wij destijds gehad hebben want dit voelt soms zo oneerlijk. Wees wel vooral dankbaar voor wat je nu hebt want er zijn nog genoeg mensen die noodgedwongen nog op kamers/ bij ouders zitten.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:12

Toen mijn vriend en ik in 2021 als starter een huis kochten zijn wij ook eerst 4-5x overboden terwijl wij echt ver boven de vraagprijs boden. We hebben uiteindelijk een giga klushuis gekocht, omdat we daar wel tussen kwamen. Daar hebben we 9 maanden aan moeten klussen na werk en in de weekenden. We waren ook echt niet handig hoor, maar wel geluk met vrienden die ons geholpen hebben en als je zo'n huis koopt wordt je vanzelf wel handig(er). Bloed, zweet en tranen, maar het is wel gelukt.

De markt is er niet kalmer op geworden, maar toen was het ook echt niet makkelijk.

Ik zou wel iedereen die alleen is willen adviseren tóch naar een onafhankelijke hypotheekadviseur te gaan. Het eerste gesprek is vaak gratis en die online tools geven echt niet altijd een realistisch beeld. Kleine nuances zorgen soms voor een verschil dat het net wel haalbaar is om te kopen.

Al is er ook echt niks mis met huren. Je bouwt minder vermogen op, maar daarentegen heb je ook veel minder onderhoudskosten en daardoor minder risico.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:50

Herfstblad schreef:
Maar hadden jullie 65000 dan op de bank staan?

Nee, sterker nog, we hadden het voorgaande appartement met verlies verkocht. Dat geld hebben we gedurende de verbouwing bij elkaar gespaard door overwerk etc aan te nemen. Wij hebben vooral heel veel mazzel gehad dat we op de juiste momenten tegen de juiste oplossingen aanliepen. Dat betekende bijvoorbeeld ook een aantal maanden apart wonen bij onze ouders tijdens de verbouwing.

En natuurlijk is het niet precies te vergelijken. Waar wij 190 betaalden gaan diezelfde huizen nu voor 400/450. Nu hebben wij ook met die 190 gewoon mazzel gehad, gangbaar toen was 250, maar verkoopster gunde het ons voor de prijs die zij zelf betaald heeft.

Wat ik bedoel te zeggen is dat het niet altijd onmogelijk is, je hebt wel een flinke dosis geluk en doorzettingsvermogen nodig. Zeker als je alleen bent moeten alle kaarten goed staan en dan moet je ook de juiste stappen nog kunnen en durven nemen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:18

Ik denk dat de meeste mensen er eerst veel voor hebben moeten laten voor ze konden kopen en verbouwen, ik denk dat er weinig starters zijn die en in deze tijd een huis kopen en daarbij nog de wereld kunnen rondreizen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:21

Ik ben ook aan het sparen en ben al jaren niet op vakantie geweest. Het is inderdaad keuzes maken.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:48

X2305 schreef:
De huizenmarkt is totaal niet te vergelijken met 2012 of 2018 (of andere jaren). En nee, de meeste salarissen ook niet, maar dit staat totaal niet in verhouding..

Ik ken zat mensen met beide een modaal + inkomen die duur particulier gehuurd zitten, door omstandigheden geen flink spaargeld te kunnen hebben opgebouwd (ja, die zijn er. Die heb ik namelijk zelf) en echt geen huis kunnen kopen, of ze nu wel of niet op vakantie gaan := die €3000 extra die ze besparen per jaar door niet te gaan, gaat met de stijgingen echt geen verschil maken. De huizenprijzen zijn extreem momenteel, maar vergis je ook niet in de rente en in alle andere dingen (kosten meenemen in hypotheek etc).

Stellen die geen spaargeld hebben (door wat voor redenen dan ook, er zijn er meer dan “ simpelweg alles opgemaakt), alleenstaande starters zonder veel hulp van familie en vrienden….. die zijn echt redelijk kansloos hoor in veel regio’s. En dan nog kun je wellicht €2000 per maand ophoesten. Als je al de hypotheek rond krijgt.. Ik snap ook echt niet dat mensen soms zeggen “ ik deed het in 2016 allemaal op 1 salaris”. Ja, wat moest je betalen en met welk rente percentage? En reken dat even om naar de huidige cijfers en neem dan wel alles eerlijk mee. Het is echt simpelweg niet te vergelijken :+ en ik snap dan ook echt niet dat mensen met dat soort opmerkingen komen.. zo frustrerend! Mijn ouders hebben hun huis in 2000 gekocht voor omgerekend €175.000 wat al flink wat was in de tijd en de huizen in die wijk gaan nu voor 5 keer !!!! zo veel weg.. en allemaal! Niet eentje.

Ik vind het echt heel kortzichtig dat mensen zeggen “ wij deden alles gewoon hoor en hebben er ook een hoop voor gelaten”. Het maakt in sommige gevallen (let op, sommige gevallen) vrij weinig uit, en lukt het niet voor je 35e (wat best mogelijk is), ga je alsnog de overdrachtsbelasting betalen. De huizenmarkt is bizar momenteel.

Herfstblad gaf aan dat het een of vakantie of sparen voor een huis situatie is volgens mij.

Natuurlijk is sparen niet altijd mogelijk, dan wel door omstandigheden of gewoon door hoge maandlasten. Je kunt het kortzichtig vinden maar op zich hebben wij ook omstandigheden genoeg gehad maar we hebben geen vakanties, gaan met een beetje geluk een paar keer per jaar uit eten en er wordt 7 dagen per week gewerkt muv 1 paasdag, 1 kerstdag en nieuwjaarsdag. En zo ken ik een redelijke groep mensen waar dat net zo werkt, die kennen we allemaal door de zaak en dat is dan meteen het sociale leven dat we hebben :')

De aanzet was dat er mensen lijken te zijn die alles hebben, alsof het is komen aanwaaien. En dat is voor de meeste mensen gewoon niet zo imo.

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:32

Herfstblad schreef:
Ik ging voor de grap eens kijken wat ik met mijn loon kan lenen. (Single) Nou van dat bedrag vindt je geen huis. Nu kan ik nog denken; prima werken we gewoon door en kijken we 5 jaar later. Maar ook al zit ik in mijn laatste trede is het leen bedrag nog aanzienlijk laag. Huizen zijn gemiddeld 2,5/3 ton. Hoe kun je dan in vredesnaam met een gemiddeld of onder gemiddeld salaris een huis kopen? Ik huur een prima plek nu, maar ik zou misschien toch over 5-7 jaar iets anders willen. Maar dat zit er gewoon niet in. Om mij heen mensen kopen dikke Huizen van 3000/6000 ton en ik weet best wel dat je mensen niet moet vergelijken. Ik heb weer hele andere mooie dingen van mijn geld gedaan. (Reizen bijvoorbeeld)

Geen idee waar je woont, maar mij is het vorig jaar als alleenstaande met drie jaar werkervaring (dus echt nog geen fantastisch loon voor de huidige markt) ook gelukt om alleen een huis te kopen (zelfs met overbieden). De hypotheek heb ik op €1000 na volledig kunnen financieren met wat ik kon lenen. Kanttekening hierbij wel is dat ik in een deel van het land woon waar de markt niet zo achterlijk is als bijvoorbeeld de Randstad. Het kan dus wel. Om mij heen zie ik ook andere alleenstaanden die een huis kopen. Geen idee of wij dan hele grote uitzonderingen zijn.

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:30

Dyphusion schreef:
Herfstblad schreef:
Ik ging voor de grap eens kijken wat ik met mijn loon kan lenen. (Single) Nou van dat bedrag vindt je geen huis. Nu kan ik nog denken; prima werken we gewoon door en kijken we 5 jaar later. Maar ook al zit ik in mijn laatste trede is het leen bedrag nog aanzienlijk laag. Huizen zijn gemiddeld 2,5/3 ton. Hoe kun je dan in vredesnaam met een gemiddeld of onder gemiddeld salaris een huis kopen? Ik huur een prima plek nu, maar ik zou misschien toch over 5-7 jaar iets anders willen. Maar dat zit er gewoon niet in. Om mij heen mensen kopen dikke Huizen van 3000/6000 ton en ik weet best wel dat je mensen niet moet vergelijken. Ik heb weer hele andere mooie dingen van mijn geld gedaan. (Reizen bijvoorbeeld)

Geen idee waar je woont, maar mij is het vorig jaar als alleenstaande met drie jaar werkervaring (dus echt nog geen fantastisch loon voor de huidige markt) ook gelukt om alleen een huis te kopen (zelfs met overbieden). De hypotheek heb ik op €1000 na volledig kunnen financieren met wat ik kon lenen. Kanttekening hierbij wel is dat ik in een deel van het land woon waar de markt niet zo achterlijk is als bijvoorbeeld de Randstad. Het kan dus wel. Om mij heen zie ik ook andere alleenstaanden die een huis kopen. Geen idee of wij dan hele grote uitzonderingen zijn.

dat is wel knap hoor , mag ik vragen welke regio en ongeveer prijsklasse woning ? ben wel benieuwd :)

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:33

Bij ons ook diverse vrienden die alleen of als stel afgelopen jaren eerste appartementen/woningen hebben gekocht. De alleenstaande vaak in de prijsklasse €200-€300k en de stellen tussen de €300-€450k. Wij zitten in de randstad, maar ook daar heb je wijken met kleinere appartementen waar het betaalbaarder is.