Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-22 21:26

Citaat:
Er wordt 190 euro verrekend met je termijnbedrag. Dus stel je zou een termijn hebben van 400 euro dan zou je dus 190 euro korting krijgen. Dan zal je dus 210 euro moeten betalen.
Dat is mijn eerste ingeving hoor.

Dat is die van mij ook hoor... ware het niet dat mijn contract **jippie** precies in november afloopt haha. Dus dan krijg ik nieuwe tarieven (welke weet ik nog steeds niet want wat ik had gekregen schijnt weer anders te worden, ik ben het gewoon 'kwijt'... :o? ). Maar wel die 190 Euro korting. Dus waar het op uit gaat komen... ^)

Ik heb ook een slimme meter. Ik ga er maar van uit dat hij klopt, je moet toch ergens van uit kunnen gaan :\

Maar ik deel jullie gevoel hoor, of het gevoel wat een aantal heeft. Je weet gewoon niet waar je aan toe bent... en dat voelt niet lekker. Baal er ook vreselijk van. Heb me de afgelopen jaren de rimram gewerkt om mijn spaarrekening op orde te krijgen, klaar te zijn voor feitelijk 'pensioen', per volgend jaar etc. Maar ik durf gewoon nu niet al pensioen vast te gaan leggen, want stel je voor dat het nog verder op gaat lopen die kosten, dan zal ik toch willen / moeten blijven werken en nog geen pensioen...
Plus de rente naar 5%....
Idee van een andere woning eind volgend jaar te kopen als die van mij in de verkoop mag (zit dus dat beding op dat je het een aantal jaar moet houden en daarna pas mag verkopen anders had ik het afgelopen jaar al gedaan...)... wil graag in ander gedeelte van Nl gaan wonen... maar kan dat dan straks nog wel en hoe?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 21:26

purny schreef:
VanHuisUit schreef:
Ik laat het maar los die energieprijzen, snap er helemaal niets meer van hoe dat allemaal verrekend etc gaat worden 8)7

Er wordt 190 euro verrekend met je termijnbedrag. Dus stel je zou een termijn hebben van 400 euro dan zou je dus 190 euro korting krijgen. Dan zal je dus 210 euro moeten betalen.

Dat is niet bij iedere leverancier zo.. van vele is het nog niet eens bekend. En wat als je voorschot 130 is? ;)

purny

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 21:28

Dan krijg je 60 euro toch? Je krijgt 190 euro korting

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 21:29

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 21:37

Hier zat ik op een gemiddelde van 98 per maand zag ik op de jaar afrekening. Vandaag namelijk de afrekening binnen en dat terwijlik grotendeels van het jaar boven prijsplafond prijzen zat. Terug levering is helaas drastisch verlaagd vanaf september dus scheelt me al zon 600 euro wat ik misloop komend jaar plus de btw die schijnt te stijgen naar 21%. Maar met toekomstig prijs plafond blijf ik mooi binnen m'n marge die ik op 190 euro afgelopen jaar had gezet denk ik.

Advies van oxxio: 1176 terug en stijgen naar 272 euro per maand. Ik snap het gewoon niet. Net alsof ik met prijs plafond en zonder die hoge terug lever vergoeding op 170 euro per maand extra uit kom. Kan hem nog niet terug zetten en dat bedrag wordt natuurlijk automatisch verrekend met voorschot van November. Dus toekomstige maand hoef ik 'niet te betalen'. Dus als er 190 van de overheid op afgetrokken wordt is het ineens -190? :').

Ga hem in ieder geval wel meteen verlagen. Ben wel enorm blij dat we in december al bewust zijn gaan stoken en douchen met de nieuwe tarieven toen al. En ook de toen nog hoge terug levering en het niet af hoeven nemen van elektriciteit van het net heeft ook enorm bespaard. Anders had ik het met die 190 euro niet gered per maand en moeten bij betalen. Nu dus nog geld terug. Dus in m'n hoofd dankbaar voor de zonnepanelen van de oude bewoners. :') . Ga er maar vanuit dat we het komend jaar het maand bedrag volledig kwijt zijn maar ben al opgelucht dat het lijkt alsof we niet richting 400 euro per maand e.d. gaan.....

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 21:41

VanHuisUit schreef:
Citaat:

Dat is die van mij ook hoor... ware het niet dat mijn contract **jippie** precies in november afloopt haha. Dus dan krijg ik nieuwe tarieven (welke weet ik nog steeds niet want wat ik had gekregen schijnt weer anders te worden, ik ben het gewoon 'kwijt'... :o? ). Maar wel die 190 Euro korting. Dus waar het op uit gaat komen... ^)

Ik heb ook een slimme meter. Ik ga er maar van uit dat hij klopt, je moet toch ergens van uit kunnen gaan :

Maar ik deel jullie gevoel hoor, of het gevoel wat een aantal heeft. Je weet gewoon niet waar je aan toe bent... en dat voelt niet lekker. Baal er ook vreselijk van. Heb me de afgelopen jaren de rimram gewerkt om mijn spaarrekening op orde te krijgen, klaar te zijn voor feitelijk 'pensioen', per volgend jaar etc. Maar ik durf gewoon nu niet al pensioen vast te gaan leggen, want stel je voor dat het nog verder op gaat lopen die kosten, dan zal ik toch willen / moeten blijven werken en nog geen pensioen...
Plus de rente naar 5%....
Idee van een andere woning eind volgend jaar te kopen als die van mij in de verkoop mag (zit dus dat beding op dat je het een aantal jaar moet houden en daarna pas mag verkopen anders had ik het afgelopen jaar al gedaan...)... wil graag in ander gedeelte van Nl gaan wonen... maar kan dat dan straks nog wel en hoe?

En anders een mooi chalet kopen op een camping en je eigen huis verhuren op papier voor bv 2 kamers en er zelf blijven 'wonen' en als post adres houden?

Moet je wel het spaargeld voor hebben natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 21:59

Ik ben echt heel benieuwd hoe het bij ons gaat uitdraaien. Vriend heeft veel thuis gewerkt, al zat hij vaker met een trui aan overdag dan dat hij de verwarming extra heeft aangezet. We hebben ook een aardig voorjaar gehad en dito zomer.

Dat gevoel "kom ik er wel doorheen" met de huidige prijzen is zo herkenbaar. Was eerder dit jaar zo trots dat ik mijn spaardoel al had gehaald voor 2022. Nu is het vooral een gevoel "waar kan ik nog besparen én extra geld vandaan halen". Ik kan ongeveer 2 jaar tot 2,5 jaar aan dezelfde standaard leven als vandaag mocht ik morgen mijn baan verliezen, puur op basis van spaargeld. Best wel relax zou je denken. Echter sinds alles zo duur wordt en blijft bekruipt me het gevoel dat ik alsnog dat spaarbedrag moet ophogen. Just in case.

En dat begint wel wrang te worden.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 22:28

LienC schreef:
Bedankt voor het delen Purny. Gelijk termijnbedrag naar 190 gezet en dan in december maar weer aanpassen :)) Betalen normaal 134 euro, maar contract loopt binnenkort af en nu aan het sparen voor een hybride warmtepomp zodat we in de toekomst ruim onder het plafond blijven.

Dat heeft toch helemaal geen zin…

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... n-december

“De tegemoetkoming van € 190 is niet afhankelijk van de hoogte van uw energierekening. U krijgt de tegemoetkoming dus ook als uw energierekening lager is dan € 190.”

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 22:48

Essent haalt het van je termijnbedrag af. Dus dan betaal je 2x niets en leg je ondertussen een 112euro extra in (aangezien je in dus 2x134 niet betaald en de resterende 112 euro van de 2x190euro tegoed). Heeft op je jaarafrekening natuurlijk geen zin, want je betaalt uiteindelijk hetzelfde bedrag. Gevoelsmatig wel fijn.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 22:52

Hier dus termijnbedrag 90 euro en advies 0.
Ben benieuwd hoe dat gaat worden berekend

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 23:18

purny schreef:
Hier dus termijnbedrag 90 euro en advies 0.
Ben benieuwd hoe dat gaat worden berekend

Hier idem.
Termijnbedrag 125 en advies is 0.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 08:32

purny schreef:
VanHuisUit schreef:
Ik laat het maar los die energieprijzen, snap er helemaal niets meer van hoe dat allemaal verrekend etc gaat worden 8)7

Moet je dat aanvragen of gaat het automatisch?
Mijn voorschot is ruim 300 euro

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 08:38

Alja schreef:
Moet je dat aanvragen of gaat het automatisch?
Mijn voorschot is ruim 300 euro

Automatisch

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 08:42

Ik heb mijn voorschot voor november en december tijdelijk verhoogd naar de geadviseerde 365. Dan blijft het nog een beetje in verhouding en hoef ik aan het eind van de rit minder bij te betalen.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 09:28

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 10:08

Ik heb dit echt totaal gemist, betreffende de tegemoetkoming van €190 euro.

Wie kan mij een beknopte uitleg geven?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 10:11

Voorschot op het energieplafond dat vanaf 1 jan ingaat.
Elke electriciteits aansluiting krijgt 190 euro in nov & dec (dus 380 totaal). Hoe je dat precies krijgt hangt van je energiemaatschappij af. Kan zijn dat je het geheel gestort krijgt buiten maandbedrag om, kan zijn dat het verrekend wordt en je eventuele rest krijgt of bij lager bedrag dan 190 rest terug bij jaarafrekening. Communicatie daarover komt van je energiemaatschappij.
Per electriciteitsaansluiting is omdat sommige mensen gas en stroom van verschillende energiemaatschappijen krijgen of geen gasaansluiting meer hebben. Zo is de dekking qua krijgen het grootst zonder dubbel betalingen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 10:16

A oke, dat is een begrijpelijke uitleg.

De €190 geldt dan voor iedereen? Ook als je veel minder energiekosten hebt krijg je de teruggave?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 10:17

PSvanLot schreef:

De €190 geldt dan voor iedereen? Ook als je veel minder energiekosten hebt krijg je de teruggave?

:j

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 10:19

Pantykous schreef:
PSvanLot schreef:

:j

Oke! Op zich logisch, maar ken begrijpen dat het voor mensen die heel veel per maand betalen wel wat oneerlijk voelt.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 10:24

En ik denk dan, je krijgt überhaupt geld, niet zo zeuren :')

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 10:26

Ik ben één van diegenen, maar het voelt niet oneerlijk. Ik hoop voor die mensen dat ze dat geld opzij zetten voor als hun contract afloopt, want dan zijn ze ook de pineut.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 11:05

Varekaj: yep er is buffer maar we gaan straks wel tot het gaatje voor een jaar. Er zijn mogelijkheden voor als het geld echt op is.

Als dan vervolgens
- net in de week dat je de lening moet aanvragen en tekenen de rente enorm stijgt
- oudere huizen in waarde lijken te gaan dalen terwijl het een jaar geleden extreem hoog gewaardeerd werd ivm onze aankoopprijs (we hopen dat dat zo blijft)
- je hier alsnog veel betaalt voor een huis wat volledig herdaan moet worden
- de prijzen van verbouwingen en materiaal x2 of zelfs x3 gaan
- het leven plots extreem veel duurder wordt

Ja dan zie je je buffer wel efkes anders … nogmaals het komt wel goed maar het gaat gewoon allemaal zoveel meer geld kosten dan pakweg een jaar geleden en ik vind dat echt zuur.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 11:09

Maar ze hebben het vaak over een voorschot. Dat doet vermoeden dat het later weer wordt verrekend met je uiteindelijke kosten? Of is het echt een bedrag dat iedereen mag houden, ook als je op 0 uitkomt dankzij zonnepanelen bijvoorbeeld?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 11:12

Fitzroy schreef:
Ik ben één van diegenen, maar het voelt niet oneerlijk. Ik hoop voor die mensen dat ze dat geld opzij zetten voor als hun contract afloopt, want dan zijn ze ook de pineut.

Fijn om te lezen dat het zo niet gevoeld wordt.

Wij zitten bij Essent, net even op de site gelezen. De €190 wordt van je maandbedrag gehouden en wanneer het lager is dan €190 euro dan krijg je de rest gestort.

Wel een lekker eindejaarscadeau. We betalen €170 pm.