[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

A_nouk

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 14:38

Ik zit notarissen te pesten }:)

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 14:43

moonsparkle waar kom jij vandaan?
Wij hebben vrijdag onze aller eerste bezichtiging, ben benieuwd hoe zoiets er aan toe gaat uberhaupt.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 14:47

Als het goed is staat makelaar je op te wachten voor de woning, en geeft hij je een rondleiding door het huis :) heel veel meer stelt het niet voor.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 15:03

Oh oke dus eigenlijk zoals het woord al zegt. En mocht je interesse hebben dan kan je evt nog een bezichtiging inplannen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 15:06

Oeh, wellicht kunnen jullie mij hier wijzer over maken.

Ik heb in 2014 na de koop van het huis natuurlijk een voorlopige aanslag aangevraagd voor 2014. Nu is het 2015 en bedenk ik me dat ik dat natuurlijk weer moet doen.

Loopt het eigenlijk wat ik in 2014 heb opgegeven gewoon door? Of wachten ze af tot ik het heb opgegeven?

Oftewel, kan ik het bedrag dat ik terug krijg vanwege de rente deze maand gewoon verwachten?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 15:10

Almere :+

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 15:18

Loopt gewoon automatisch door Shiloh :)

Je kunt zo vaak bezichtigingen plannen als je wilt Nathalie, al komt dat de makelaar en koper ik op een gegeven moment wel hun neus uit :P

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 15:22

Aah gelukkig. Zal hem nog wel moeten wijzigen, want mijn inkomen veranderd, maar dan komt er in ieder geval iets, dat is fijn!

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 15:24

moonsparkle schreef:
Almere :+

Ah oke dus je 'weet waar je over praat' :') ik bedoel jij woont in Almere en weet beter dan een buitenstaander waarom de eilandenbuurt je meer aansprak. Kan je dat meer toelichten?

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 15:24

A_nouk schreef:
Ik zit notarissen te pesten }:)

:')
veel plezier....

oooh wij zitten hier met spanning te wachten tot we weer wat horen...
we hebben nu onze max geboden wat we kwijt willen als ze dan niet willen dan houdt het op en gaan we helaas verder kijken... :(
{:)-:( de spanning... aaah

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 15:31

Rot is dat he dat afwachten :=

Ze moeten voor die offertes bij de notarissen ook gewoon zon standaard maken. Ze halen allemaal van die grapjes ( sterretjes, kleine lettertjes) uit dat het vergelijken echt een boel tijd en vragen kost. Een meteen eerlijke en duidelijke notaris lijkt dan veel duurder in het begin maar als je eenmaal alle sterretjes uitgezocht hebben scheelt het niet zo heel veel...

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 15:34

Ze gaven hier aan notariskosten rond de 600-700 euro... geloof niet dat dat klopt of wel?
ik ben uitgegaan van veel meer...

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 15:35

Shiloh, het loopt automatisch door inderdaad. Houdt er wel rekening mee dat als je een annuïteitenhypotheek hebt, je wel steeds minder rente gaat betalen. Gaat niet direct om honderden euro's per jaar, maar het is wel verstandig om er rekening mee te houden in je voorlopige aanslag.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 15:37

Voor een gewoon geval kan het wel kloppen. Omdat wij een starterslening hebben moet er nog een akte gemaakt worden en hebben we de dubbele notaris kosten.

@nathalie het is ook deels gevoelsmatig, maar ook de uitstraling van een buurt, hoe schoon het is en hoeveel groen er is en hoe onderhouden de huizen/tuinen eruit zien of er veel straatvuil is. Daar keken wij ongeveer naar. Ik was/ben gek op de seizoenenbuurt, maar daar zijn de huizen dan ook wat duurder of voldeden niet aan de eisen.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 15:40

Dat geeft de bank inderdaad aan als een richtlijn voor notaris kosten per akte :j
Bij nieuwbouw heb je vaak alleen je hypotheek akte wanneer er vrij op naam word gewerkt.

Ik heb hier nu 3 offertes liggen, waarbij ik bij onze huidige notaris waarvan ik weet dat hij zijn werk goed doet uit komt op een bedrag van om en nabij 1500,-. de andere 2 liggen wel ongeveer gelijkwaardig maar die zijn niet helemaal eerlijk in hun offerte omdat ze dus werken met bijvoorbeeld de KIK tarieven bij het kadaster. Dat scheelt al €65 per akte.

Als ik zo een beetje rond kijk moet je ongeveer van een €750 uitgaan per akte.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 15:45

wij hebben er ook 2 nodig denk ik... want ook al hebben we wel in de planning om te gaan trouwen zal dit pas in 2016 zijn... dus hebben we een samenlevingscontract nodig..

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 15:50

Berdien schreef:
Shiloh, het loopt automatisch door inderdaad. Houdt er wel rekening mee dat als je een annuïteitenhypotheek hebt, je wel steeds minder rente gaat betalen. Gaat niet direct om honderden euro's per jaar, maar het is wel verstandig om er rekening mee te houden in je voorlopige aanslag.

Ja klopt, maar dat niet alleen, ook mijn salaris is gestegen. En wat ik vorig jaar heb opgegeven, was op basis van 8 maanden, terwijl ik dit jaar gewoon 12 maanden doe. Dus ik het klopt sowieso niet en moet het sowieso nog opnieuw opgeven/wijzigen. Maar ik was even bang dat er dan deze maand niks binnen kwam. Niet dat ik dat niet zou kunnen opvangen, maar dat is weer zo onhandig en omslachtig.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 16:01

Annemieke, als je een huis koopt wat bestaand is heb je er altijd twee nodig, of je moet geen hypotheek op je woning willen :)

Je hebt een hypotheek akte en een akte van levering voor je woning.
Samenlevingscontracten en eventuele testamenten staan hier los van. Al verplicht NHG wel een samenlevingscontract.

Wanneer je een nieuwbouw woning koopt, koop je vaak vrij op naam en komen de kosten voor de leveringsakte voor rekening van de ontwikkelaar.. Beter gezegd, zitten deze opgenomen in je v.o.n. koopsom :)
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 14-01-15 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 16:04

Ik heb mijn voorlopige aangifte daarom op 0 gezet. Ik heb een deel annuïteiten en een deel aflossingsvrij tegen variabele rente. Ik kan natuurlijk een schatting maken van de rente, maar het is wel best. Bruto is het prima op te brengen, en dan heb ik 1x per jaar een leuk bedrag terug.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 16:09

Die instelling heb ik ook , maar manlief is het daar niet mee eens hier. Die vind het wel fijn als ie dat stuk al vroegtijdig op de bank heeft :+

Afgelopen jaar was dat allemaal makkelijk voor ons met dat banksparen, maar nu moet ik (waarschijnlijk, offerte is nog niet rond) het ook ieder jaar eventjes her bereken met de twee nieuwe annuïteit hypotheken.
2015 word sowieso een ingewikkeld aangifte, waar ik bij na moet denken met de verkoop aankoop restschuld en aankoopkosten die ik allemaal op moet voeren :+

Berdien, bij de ING werken ze daar veel me de zogenaamde KIK aktes?
Ik krijg van haast alle offertes die ik binnen krijg allemaal de KIK kadastrale tarieven voor mijn neus, maar heb er een notaris tussen zitten die me verteld dat deze akte helemaal niet zo vaak gebruikt zijn?
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 14-01-15 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 16:12

Hallo allemaal, zou ik mij hier ook mogen melden??

Heb namelijk een vraagje... Bestaat er ook zoiets als je eigen woning verkopen onder voorbehoud dat jij de nieuwe woning kan kopen die je op het oog hebt? Mocht dat bv. niet rondkomen met bieden, dat je dan alsnog in je eigen huis blijft?

Ons huis staat namelijk nog niet te koop en hebben iets anders gezien. Zij willen niet verkopen onder voorbehoud van verkoop eigen woning en wij willen niet met twee woningen zitten. Dus eerst eigen verkopen en dan dus hopen dat het wat met de nieuwe wordt.. Als dat niks wordt, hebben we niks. Terwijl we ook nog wel weer heel goed zitten, waar we nu zitten. Maar de nieuwe woning heeft een plekje voor een paard... Ingewikkeld allemaal, want we weten nu niet wat we moeten doen....

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 16:12

Géén idee Anouk := Ik houd me niet zo bezig met aktes en dergelijke :) Ik doe het advies, vraag de offertes aan en geef klanten een seintje als ze naar de notaris kunnen (dus dat alles bij ons rond is). Wij stellen zelf ook geen aktes op he, als adviseur.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 16:15

Ik persoonlijk denk dat je weinig kopers krijgt als ze hier lucht van krijgen naath86..
Zelf zou ik het risico namelijk niet willen lopen dat de verkoper zich ngo terug kan trekken met een dergelijke constructie...

Maar volgens mij kan alles zo'n beetje, als het maar in goed overleg eens. Je zou het, het beste eens aan een makelaar kunnen vragen :)

Jammer Berdien dat je dat niet weet :P heb er mijn hypotheek adviseur er ook mee lastig gevallen kan die het mooi uit gaan zoeken :') Geloof dat ze me al aardig moe is, stel veelste veel diepgaande vragen :')

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 16:22

Voor de nieuwbouwers: hebben jullie nog onderhandeld over extraatjes? Hoorde van een collega dat dat toch best gebruikelijk is. Weet nu al dat ik bijv. twee deuren in een andere draairichting wil, en ergens een extra stopcontact.

En verder betaal ik straks dus als extra kosten naast de prijs dus alleen kosten hypotheekadviseur en hypotheekakte rondom de aankoop?

Ja en later inrichting (keuken, badkamer, vloer) en GWL en verzekeringen etc. etc. etc natuurlijk, maar bedoel even puur rondom de aankoop.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 16:23

A_nouk schreef:
Annemieke, als je een huis koopt wat bestaand is heb je er altijd twee nodig, of je moet geen hypotheek op je woning willen :)

Je hebt een hypotheek akte en een akte van levering voor je woning.
Samenlevingscontracten en eventuele testamenten staan hier los van. Al verplicht NHG wel een samenlevingscontract.

Wanneer je een nieuwbouw woning koopt, koop je vaak vrij op naam en komen de kosten voor de leveringsakte voor rekening van de ontwikkelaar.. Beter gezegd, zitten deze opgenomen in je v.o.n. koopsom :)

Bij ons is de woning te hoog voor NHG zit boven de 250.... heb je dan ook een samenlevingscontract nodig?