Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 11:59

Oei? Hopelijk niets te ernstig?

Anoniem

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 12:23

Volgens mij vraag je dat zelf aan..

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 12:46

Valt me op dat dat steeds meer gedaan wordt. Jammer hoor. Idinn vond ik ook een leuke poster. Geen idee waarom ze nu anoniem is.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 12:56

Inderdaad kun je dat zelf aanvragen, iemand die een ban krijgt wordt niet vanzelf geanonimiseerd (tenzij diegene dat ook weer aanvraagt). Zijn veel uiteenlopende redenen voor, en ze zal er ongetwijfeld goed over na gedacht hebben. Ik heb overigens ook geen idee waarom zij dit heeft aangevraagd, dit wordt door support afgehandeld namelijk. :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 15:03

Toch is het wel gek. Ik zou me wel zorgen maken als een voor mij bekende bokker zoals Fitz of Relaxed ineens weg zou zijn.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-22 17:42

Dus ik hoop dat ze weer terug komt...
Maar voelt wel beetje als missen van iemand zo...

Nou ff rondje familie gedaan met de auto, tank benzine afgetikt...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 18:59

Kun je weer terug keren dan, anoniem is anoniem.
Kun je dan nog posten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 19:08

Nee haar account kan ze niet meer gebruiken, dan moet ze zich opnieuw aanmelden onder een andere naam.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 21:36

Account zou weer geactiveerd kunnen worden, of ze komen terug op een nieuw account, gebeurt altijd na overleg. En sommigen komen helemaal niet meer terug.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 22:22

Voorschot gas en elektriciteit weer omhoog -:(-

Vorig jaar deze tijd: 90 euro per maand voorschot
Nu: 320 euro 8)7 #)

Wij verdienen niet slecht maar ik begin het nu zelf wel echt spannend te vinden. Straks een zware verbouwing en lange tijd dubbele lasten… als we het kunnen betalen… pffff dit voelt zoooo poedersuiker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 22:34

En het ergste van al is dat die bedrijven hoe dan ook giga winsten blijven maken, zelfs wanneer ze ons later eventueel terug moeten betalen.
Zoals vriend vorige week zei: liever nu te weinig betalen en straks moeten bijleggen. Dan kan het geld tot die tijd op onze eigen rekening rente blijven sparen en niet op die van hen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 22:39

Ja dat zei ik hier ook. Nog steeds geen seconde de verwarming op gehad en ik neem nog een bad eens in de 5 dagen (tgo elke dag of om de dag), rest even afspoelen of aan de lavabo.
Ik denk dat ik na mijn reis toch maar echt eens de uitgaves ga terugschroeven -O-

Heel eerlijk, ik heb het daar best lastig mee. Ik ben zonder geld opgegroeid en ik heb geknokt en tot vandaag werk ik dubbel fulltime alles bijeen omdat ik gewoon ruim wil leven en ook wat wil sparen.
Het is toch van de zotte dat dat niet meer kan terwijl die bedrijven miljarden winst maken.

Soit volgende week op reis en erna maar eens goed kijken en nadenken…

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 23:05

De huizenprijzen blijven ook nog steeds stijgen hoorde ik vanochtend op de radio. Gemiddelde prijs is 350k en voornaamste kopers zijn -30. Die kopen liever te duur dan in een huurhuis zitten waar ze niks te zeggen hebben over verduurzamen of gigantische huurprijzen denken te krijgen. Het ene is het andere aan het opjagen, niet normaal gewoon.

Ik wil niet weten hoe ze hun leningen rond krijgen of de betalingen ervan. Idem met al die mensen die vlak na lockdown 1 als kiekens zonder kop huizen zijn gaan opkopen voor prijzen waar je stijl van omver ging. Dat waren vaak klushuizen, die zijn nu nog lang niet afgewerkt.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 00:44

De prijzen stijgen hier al jaren. Dus yep: duur huis om compleet te renoveren? Got it! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 07:10

Jij hebt wel al een huis en dus een dak boven je hoofd, en qua werk ben je ook geen starter meer :D Kortom, je hebt alternatief en een buffer.
Voor jonge mensen die nog niet zo lang werken, een fikse lening zijn aangegaan en nu hun eerste huis hebben gekocht (of bouwval) is die marge veel minder groot. Er is geen ander huis om op terug te vallen. Als al je spaargeld erin zit moet dat enorm zuur zijn dat je nu in de knel komt omdat de energieprijzen zowat verdubbelen.

Al heb ik ook wel ergens het idee, als je teveel op je grens bent gaan zitten en nu door die €300/maand extra geen rekeningen meer kan betalen, dan heb je jezelf ook wel te rijk gerekend.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 08:25

Varekaj schreef:
En het ergste van al is dat die bedrijven hoe dan ook giga winsten blijven maken, zelfs wanneer ze ons later eventueel terug moeten betalen.
Zoals vriend vorige week zei: liever nu te weinig betalen en straks moeten bijleggen. Dan kan het geld tot die tijd op onze eigen rekening rente blijven sparen en niet op die van hen.

Niet dat de spaarrente tegenwoordig zo lucratief is, maar het is indd belachelijk dat die bedrijven zo ontzettend veel winst maken.

Nu mag ik eigenlijk niet klagen, maar ik vind het voor volgend jaar wel een beetje spannend. Ik ben dit jaar op mezelf gaan wonen, en heb in maart een energiecontract afgesloten voor 58 euro per maand. Ik leef alleen en ik heb geen gas, wel zonnepanelen maar de teruglevering had ik op 0 ingesteld omdat ik gewoon niet weet waar ik vanuit kon gaan. Ik verwacht dus wel een bedrag terug te krijgen, tot nu toe heb ik elke maand teveel betaald.

Ik hoop maar dat ik volgend jaar ook weer een redelijk gunstige prijs vast kan zetten.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 10:14

Ik was me deze week aan het bedenken. Mijn Electriciteit wordt vanaf november half vast en half variabel. Ze gaan de voorschotten vanaf november herberekenen.
Oke, prima. Maar, mijn eindafrekening wordt ergens in april ofzo opgenomen. Hoe zullen ze dan weten welk verbruik ik vanaf november heb? Want als ik in november zuiniger aan doe om te besparen, maar ze rekenen dat tarief wel over het ganse jaar gemiddeld door zeg maar, dan snij ik mezelf alsnog in de vingers.
Kan ik een nieuwe afrekening eisen per eind oktober?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 10:35

Meterstanden doorgeven 31/10. Dan hebben ze de echte cijfers en kan jij ze ook narekenen als het toch niet klopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 15:25

Wij maken ook altijd een foto als we ze doorgeven met een krant ernaast en een datestamp op de foto.
Mama heeft afgelopen jaar zo flink terug gekregen omdat ze de meterstanden had doorgegeven en ze bleken die gewisseld te hebben met een ander adres. Dat verbruik lag 3x zo hoog. Door die foto had ze bewijs dat ze wel degelijk goed fout zaten...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 17:12

Over foto's maken heb ik niet eens nagedacht. Ik schrijf ze altijd netjes op.
Overigens kwam ik dit tegen op de site van de essent
Afbeelding

Overigens ben ik geveild door corona. Dus ik zit tot en met zondag sowieso binnen

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 17:56

Bedankt voor het delen Purny. Gelijk termijnbedrag naar 190 gezet en dan in december maar weer aanpassen :)) Betalen normaal 134 euro, maar contract loopt binnenkort af en nu aan het sparen voor een hybride warmtepomp zodat we in de toekomst ruim onder het plafond blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 19:10

Wij hebben normaal ook nog recht op €100 van de overheid, moeten eens bekijken hoe dat juist in elkaar zit.

Ben net de folders aan het bekijken van 2 supermarkten waar ik soms ga. De goedkoopste doet als laatste een promo op hetzelfde product als de duurste. Maar met die promo is de duurste winkel wel 0,20/kg goedkoper dan de goedkopere supermarkt, zelfs als je hun promo verrekend.
Toch altijd wel goed om alles naast elkaar te leggen en goed op te letten. Ik merk wel vaker dat ze meestal ook dezelfde artikelen in aanbieding hebben, maakt het nog makkelijker om te vergelijken.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-22 20:59

Ik laat het maar los die energieprijzen, snap er helemaal niets meer van hoe dat allemaal verrekend etc gaat worden 8)7

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 21:10

VanHuisUit schreef:
Ik laat het maar los die energieprijzen, snap er helemaal niets meer van hoe dat allemaal verrekend etc gaat worden 8)7

Er wordt 190 euro verrekend met je termijnbedrag. Dus stel je zou een termijn hebben van 400 euro dan zou je dus 190 euro korting krijgen. Dan zal je dus 210 euro moeten betalen.
Dat is mijn eerste ingeving hoor.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 21:12

Ik heb slimme meters, maar eerlijk gezegd eigenlijk nooit gecheckt of die het wel goed doen. Toch binnenkort eens doen denk ik.