Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 09:35

Ah ik zie het idd, het bedrag wat je vrij mag besteden is dan alleen lager, dus je moet eigenlijk alles in het huis steken. Dat is wel heel fijn als je nog iets moet kopen, kan je het meteen gebruiken :j

Mijn ouders willen deze schenking ook doen als ze het huis van mijn opa hebben verkocht, ik mag dan 26K daarvan vrij gebruiken en van anderen is dat €3.244.

@Daks: "Krijgt u de schenking van iemand anders? Dan mag u van de € 105.302 een bedrag van maximaal € 3.244 besteden aan iets anders dan uw eigen woning."

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 09:39

Ik zou het goed informeren. Tijdens de koop van die kennis moest er flink belasting betaald worden omdat het geen ouder kind was.

Wellicht iets te maken met kosten koper? Die vallen nu natuurlijk soort van buiten hypotheek.

Whupp

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 09:43

Ik zou aanraden om hiervoor even langs de notaris te gaan voor de zekerheid. Ik heb hiervoor een contract ondertekend waardoor ik bij de belasting kan aantonen dat het een schenking is en dat het voor een huis gebruikt gaat worden, waardoor ik er geen belasting over hoef te betalen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 10:09

Mijn oom en tante hebben zich al uitgebreid laten infomeren bij de notaris. Dus ik neem aan dat dat wel klopt. Daarnaast is deze regeling nog niet heel lang geleden ingegaan (begin dit jaar) en zal het ook specifiek via deze regeling gaan. Ik vraag mij inderdaad o.a. af hoe het zit met aantonen. In mijn geval zal mijn deel direct in het huis gestopt worden zodat ik minder hypotheek hoef te betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 10:11

De regeling is er al een aantal jaren hoor, mijn oom en tante hebben deze schenking ook gebruikt voor hun 3 kinderen :)

Wel handig om het alvast met je adviseur op te nemen, want je zou je bod er nog op aan kunnen passen? Je hebt immers meer ruimte en zou eventueel wat hoger kunnen gaan zitten dan wat je anders had gedaan? :)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 10:13

Relaxed schreef:
De regeling is er al een aantal jaren hoor, mijn oom en tante hebben deze schenking ook gebruikt voor hun 3 kinderen :)

Wel handig om het alvast met je adviseur op te nemen, want je zou je bod er nog op aan kunnen passen? Je hebt immers meer ruimte en zou eventueel wat hoger kunnen gaan zitten dan wat je anders had gedaan? :)

Bod heb ik vanochtend gedaan, dus met het geld is wel rekening gehouden. Daarnaast: het is het eerste bod dat ik ooit doe, dus ik verwacht er nog niet heel veel van _O- Als het in 1 keer lukt dan heb ik een hele grote geluksfactor momenteel. Ik heb 16000 overboden.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 10:15

Ik kom me hier ook maar even melden.
Ben momenteel op zoek naar mijn eerste koopwoning. Ik ben alleen en ben het huren een beetje zat aan het worden. Ik zoek iets in de omgeving van Baarn/Soest/Hilversum/Eemnes. Harde eisen zijn voor mij dat er een tuintje bij zit (ivm de katten) en dat het in een rustige buurt is. Had een heel leuk appartement op de begane grond gezien in Hilversum, dus heb een bezichtiging aangevraagd... Ben benieuwd. Mijn moeder (is makelaar) denkt dat er gigantisch overgeboden gaat worden, het is echt een perfecte starterswoning namelijk. :(
Het is toch moeilijk hoor, kopen in je eentje in een heel gewilde omgeving! Mijn ouders willen een deel schenken, en ik heb ook wat eigen geld om in te leggen, maar het lijkt lang niet genoeg voor een fatsoenlijk huisje...

EDIT: net een mail gehad van de makelaar, door de vele aanvragen niet meer mogelijk om een bezichtiging in te plannen ;( heb letterlijk op de dag dat het op funda kwam gereageerd :oo

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 11:11

Balen Loki, zo snel al weer vol! Succes met de zoektocht!!
Wat fijn wat extra financiële ruimte Winged!
xSwanHeart, spannend! Sterkte met wachten!

Nou, taxatie nieuwe woning is aangevraagd, rente voorstel van de hypotheek is binnen, vandaag kandidaat voor onze woning. Gaat naar mijn idee mooi zo!

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 12:21

Balen Loki.

Wendy gaat mooi vlot door zo :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 12:23

Wendy, hebben jullie maar 1 kijker? Of komt ie niet op Funda?

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 12:58

Ynskek, dat idee heb ik ook! We willen zsm de sleutel, dus zitten mooi overal achteraan.

Relaxed, vandaag kwam er 1 kijker. Indien die voldoende bied is het huis voor hem. Anders komt de volgende. We doen onderhandse/ stille verkoop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 13:02

Ah ok, op basis waarvan wordt dan bepaalt wie er komt? Kiest de makelaar dat?

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 13:07

Ja, onze makelaar heeft een lijstje met mensen die bij hem als zoekende staan. Op basis van het huis en de wensen kijkt hij via welk persoon hij verwacht de meeste opbrengst te krijgen. (of iets dergelijks.. hahah )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 13:20

Ah zo, wat is de reden om voor deze verkoop te kiezen? Heeft dit voordelen? Qua makelaarskosten oid?

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 14:45

Wij hebben net digitaal de koopovereenkomst kunnen tekenen!! Steeds meer het gevoel dat het huis echt van ons gaat worden!

Relaxed: Ik vond het idee om niet het hele huis op de foto te hoeven laten zetten, op funda, kijkdagen en alles niet aantrekkelijk. Nu kan het waarschijnlijk mooi snel allemaal geregeld worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 14:53

Ah zo, ja dat snap ik wel, vooral in deze markt.. Ik zou alleen bang zijn dat je er dan niet het maximale qua prijs uithaalt :') :D

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 14:56

Dat verlies nemen we graag op ons, is het ons wel waard hahaha.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 15:12

Dat hebben wij ook zo gedaan. (Verkocht zonder makelaar ook nog)
Op funda etc had misschien iets meer opgeleverd maar nu geen stress van kijkers, we hoeven niet twee keer te verhuizen (in het nieuwe huis kunnen we pas maart ‘22)
En geen makelaarskosten etc.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 17:06

Wij hebben een aankoopmakelaar in de arm genomen. Morgenavond een bezichtiging en de 21e nog 2 voor het geval dit niks is.

Ben benieuwd wat hieruit komt.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 17:42

Ik denk dat dat een goede keus is, Inge. Hopelijk kan de makelaar iets voor jullie betekenen en hebben jullie snel beet!

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 18:23

Vraagje voor de mensen die met een aankoopmakelaar werken. Weten die makelaars ook wat in de stille verkoop staat? Iets met we weten exact wat we willen en dat staat zelden op funda maar misschien wel in de stille verkoop.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 21:07

Weet een van jullie toevallig hoe dit zit. Ik ga augustus van baan veranderen en krijg daar een lease auto.
Voor werk is die gratis , voor privé 150pm hier zit alles bij in ook benzine tot 17000km per jaar.
Heb zitten speuren en alles wat ik vind wijst erop dat het geen BKR registratie geeft omdat de werkgever de auto least.
Maar wellicht dat een van jullie hier ervaring mee heeft.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 21:11

Alleen bijtelling, geen BKR.
Hij wordt ter beschikking gesteld door je werkgever. Die heeft de BKR. Omdat je zelf er profijt van hebt moet je wel belasting betalen, maar telt dus niet als lening
Manlief legt het me net heel duidelijk uit, maar lastig samen te vatten.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 21:12

butengeweun schreef:
Vraagje voor de mensen die met een aankoopmakelaar werken. Weten die makelaars ook wat in de stille verkoop staat? Iets met we weten exact wat we willen en dat staat zelden op funda maar misschien wel in de stille verkoop.

Dat verwacht ik wel, al zal het per makelaar verschillen hoe goed de contacten met concullega's zijn.

Veel makelaars hebben ook wel een mailinglijst of gratis zoekopdracht dan geven ze je de 'stille verkoop' woningen die ze hebben ook door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 21:51

Wendy_Komen schreef:
Alleen bijtelling, geen BKR.
Hij wordt ter beschikking gesteld door je werkgever. Die heeft de BKR. Omdat je zelf er profijt van hebt moet je wel belasting betalen, maar telt dus niet als lening
Manlief legt het me net heel duidelijk uit, maar lastig samen te vatten.

Alleen als je ook privé gaat rijden, meer dan 500 km per jaar. Als je hem alleen zakelijk gaat gebruiken en hiervoor verklaring aanvraagt bij de belastingdienst betaal je geen bijtelling.