[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

djuulsie

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 08:14

Klinkt goed Prairy :) ben heel benieuwd!

hier gister mail gehad dat de bankgarantie is afgegeven, dus alles is rond... we kunnen aftellen *\o/*

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 08:24

Jeej :)

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 08:30

Misschien trouwens wel interessant om te melden, wat betreft het wisselen van baan na de offerte en voor het passeren. Zolang het NIET je eigen initiatief is, blijft de hypotheek gewoon staan. Dus bij ontslag/niet verlengen bijvoorbeeld. Als het WEL je eigen initiatief is om weg te gaan, mag de hypotheekverstrekker per direct de hypotheek intrekken.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 11:08

Djuulsie: Lekker gevoel! :D

Wij gaan zaterdag het voorlopig koopcontract tekenen. Offerte aanvraag is ingediend bij de Rabobank (daar was de rente het beste), op de ING bank na. Alleen het nadeel bij de ING is dat je alles moet gaat overzetten want je moet dan daar de betaalrekening hebben. En daar heb ik niet zo veel zin in :+
Mocht de Rabobank ook via de adviseur moeilijk gaan doen over plusvoorwaarden en hogere rente ivm verblijfsvergunning kunnen we alsnog kijken.
De adviseur denkt binnen 1/2 dagen antwoord te hebben van de Rabobank.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 11:18

Och dat overzetten is echt een klein klusje hoor! Wij hebben nu ook onze betaalrekening bij een andere bank dan ik zelf zit (en overigens ook weer een ander dan de hypotheekverstrekker want die heeft dat niet) maar dat was zo gepiept. Paar instanties nieuwe rekening nummer doorgegeven en klaar.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 11:24

Zo denkt mijn man er dus ook over, maar ik ben weer degene die dat allemaal moet gaan regelen :D
Toch maar even de adviseur gemaild of hij ook een offerte aanvraag bij de ING wilt indienen, ook als eventuele backup voor de Rabobank ivm plusvoorwaarden waardoor de rente hoger wordt.

Mag ik vragen of jullie een lineaire of annuïteiten hypotheek hebben? En waarom?
Mijn voorkeur gaat uit naar een lineaire omdat we dat gewoon kunnen opbrengen en het lekker is dat het alleen maar minder wordt. Ook met oog op de toekomst met misschien minder werken. Aan de andere kant denk ik als we op korte termijn baby plannen gaan krijgen, een baby kost natuurlijk ook aardig wat geld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 11:36

Annuiteiten. Want als we nu toch meer kosten krijgen dan is niet de hypotheek nu erg hoog. En gezien onze functies is de verwachting wel dat wij de komende jaren wel flink meer gaan verdienen :j

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 11:57

Lineair.
Per saldo betaal je minder. Nu kunnen we het betalen en je weet niet wat de toekomst brengt, dat je wellicht meer gaat verdienen is geen zekerheid. Eventueel eerder stoppen met werken speelt ook mee en het is sowieso al niet zeker wat de hypotheek aftrek doet over een aantal jaar.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 11:58

Wij hebben een deel aflossingsvrij en het andere deel annuïteiten. Dat kwam voor ons het gunstigste uit. Zodat we nu meer ruimte hebben om te leven. We kunnen boetevrij extra aflossen tot (weet ik even niet) per jaar.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 12:02

Wij gaan voor een deel annuitair en een deel aflossingsvrij (overgangsrecht). Aflossingsvrij omdat dat onwijs in maandlasten scheelt en annuitair omdat ik nu graag meer wil terugkrijgen en elke maand gewoon hetzelfde wil betalen.

Mijn ouders hebben wel lineair, die zijn wat ouder en vinden het inderdaad prettig om elke maand minder te betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 12:06

Neonlight schreef:
Lineair.
Per saldo betaal je minder. Nu kunnen we het betalen en je weet niet wat de toekomst brengt, dat je wellicht meer gaat verdienen is geen zekerheid. Eventueel eerder stoppen met werken speelt ook mee en het is sowieso al niet zeker wat de hypotheek aftrek doet over een aantal jaar.

Nee maar net zo min dat je het nu kan blijven betalen natuurlijk :) er kan vanalles gebeuren. Maar het is in onze sectoren wel meer als normaal dat je in functie en dus loon gaat stijgen.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 12:07

Ik dacht dat aflossingsvrij niet meer kon.

In Nederland hebben 1,1 miljoen huishoudens een (geheel of gedeeltelijk) aflossingsvrije hypotheek. Door de lage maandlast en optimaal profiteren van de hypotheekrenteaftrek werd deze hypotheekvorm lange tijd het meest gekozen.
Inmiddels is het bij nieuwe hypotheken verplicht om de hypotheek annuïtair of lineair af te lossen. Nu liggen ook bestaande hypotheken onder vuur. Banken en overheid doen hun best om huizenbezitters te bewegen om te gaan aflossen.

Ik vind het ook wel een fijn idee om steeds minder te gaan betalen :+
Wij hebben overigens voor 20 jaar rente vast gekozen.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 12:15

Aflossingsvrij kan alleen nog als je die al had, dan mag je dat nog meenemen. En alleen voor het maximale bedrag van het vorige huis. (dat was in ons geval de helft van de huidige woning)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 12:19

Aflossingsvrij kan iedereen nog steeds afsluiten, maar het is niet voor iedereen aftrekbaar. Daarvoor moet je een hypotheek vóór 2012 hebben afgesloten en je huis nog moeten of dit of vorig jaar hebben verkocht. Dan mag je(een deel) van de hypotheek aflossingsvrij nemen.

Dat is dan maximaal de hoogte van de vorige hypotheek, óf 50% van de waarde van de nieuwe woning (het laagste bedrag telt).

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 15:20

Wij hebben combi annuiteiten en lineair waarvij de verdeling zo is gemaakt dat hij wel daalt gedurende de looptijd

Aflossingsvrii etc kan idd allemaal gewoon nog hoor
Alleen hypotheekrente aftrek kun je vergeten als je hem nieuw afsluit

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 20:51

Wij hebben een annuïteiten hypotheek, ook omdat de salaris stijging volgens cao in deze beroepsgroep aanzienlijk is, lineair was voor nu te hoog om ook nog lekker te kunnen leven. Wel hebben we al 15% uit eigen geld afbetaald, mogen we 50k boetevrij aflossen en kunnen we zodra het salaris voldoende gestegen is alsnog overstappen naar lineair.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 00:39

CAO loonsverhoging is inflatie compensatie.
Wel verstandig om tussentijds af te lossen als het kan. Zeker met de rente van tegenwoordig. Wij hebben afgelopen week ook extra afgelost. Alleen stom geweest, hadden we voor 1 januari moeten doen vanwege belasting. Moet daar dit jaar op het einde van het jaar toch wat beter op letten. Wat dat betreft zijn wij weer iets te laks en hpuden we dat weer niet goed in de gaten. -O-

Wel hebben we dadelijk in 4 jaar al bijna 25 % afgelost. *\o/*

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 07:19

En als je te veel vermogen hebt (en daar dus belasting over zou moeten gaan betalen) kijken of je bank het toestaat om de rente van het volgende jaar alvast vooruit te betalen ;)

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 08:19

Neonlight: Wauw dat is snel gedaan!

Ik zit er nu toch aan te denken om ook voor annuïteit te gaan. Het scheelt dat zo'n 200 euro per maand. Mijn man heeft nog geen vast contract, zijn contract verloopt in november en hij zou dan vast moeten krijgen. Denk dat we daar dan toch verstandiger aan doen. Ga dan wel kijken hoeveel we boetevrij per jaar kunnen aflossen, want dan kunnen we weer veel meer sparen om misschien wat grotere bedragen 1x per jaar af te lossen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 09:22

Of voor andere dingen gebruiken indien nodig :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 09:44

:D
Amper geslapen, vandaag is DE DAG!
Om 13:30 voorinspectie, daarna notaris!!! *\%/*

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 09:44

WHOEHOE!!! SPANNEND SHANNA :):)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 09:57

Prairy schreef:
En als je te veel vermogen hebt (en daar dus belasting over zou moeten gaan betalen) kijken of je bank het toestaat om de rente van het volgende jaar alvast vooruit te betalen ;)

Waarom zou je dat doen? Dan is aflossen gezien de afbouw van de hypotheekrente aftrek toch veel zinvoller? :)

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 10:06

Shanna: aaaaaaaaaaaaa spannend! *\o/*

Wendy: Ik denk dat Prairy bedoelt als je niet boetevrij kunt aflossen, je dit dan als andere optie hebt.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 10:19

Spannend Shanna!!!

Dat boetevrij aflossen, verschilt dat ook per hypotheek? Bij ons is het 10% per jaar van wat we hebben afgesloten.