[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xNathaliee

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 15:29

Was ook meer ter indicatie wat we voor de grote uitgaven nodig hebben. Handdoeken enz. zullen bij elkaar ook niet goedkoop zijn hoor dat begrijp ik zelf ook wel :+

Ben ook heel blij met de tips en het meedenken, vind ik alleen maar fijn!

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 15:39

Jullie zijn de enige die die keuzes kunnen maken voor jullie situatie, dus verder kan ik je alleen maar succes wensen :)

Hebben jullie trouwens vaak bezichtigingen in het weekend (gehad)? Of verschilt dit per makelaar net zoals bezichtigingen 's avonds?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 15:42

Tja, mijn spaarpot was ook niet groot hoor toen ik het huis kocht. Ik had zelf zo'n 3000 euro of zo? Ik heb 3600 van mijn ouders geleend, waar ik het restant van de k,k, mee gefinancieert heb (4% in hypotheek), en verbouwingen meegefinancieerd in een bouwdepot.

Van mijn eigen geld heb ik het hoognodige gekocht, (bank 650, wasmachine en droger 400, laminaat 1200), de muren heb ik laten stucen vanuit het bouwdepot. Ik houd elke maand buiten de leefkosten ed. zo'n 200 euro over die ik elke maand in het huis heb gestopt. Ik kwam met meubels uit 1 studentenkamer en verder kookspullen en dergelijken.

Ik heb veel maanden in een half af huis gezeten. In mei gekocht, en pas sinds november heb ik gordijnen, voor die tijd had ik gewoon even snel rolgordijnen van de IKEA opgehangen. Het heeft wel even geduurd voor mijn huisje echt gezellig was, maar dat heb ik voor lief genomen.

Door budget rond te kijken en het verstandig aan te pakken is het uiteindelijk heel erg mee gevallen.

Mijn woonkamer is een bank 650 euro, de rest van de meubels heb ik goedkoop op marktplaats gekocht en zelf geverfd zodat alles matchend is 250 euro, en dan nog wat eetkamer stoelen via marktplaats voor 100 euro. Wasmachine en droger heb ik gekocht via een bedrijf die 2 jaar oude lease machines verkoopt, bij elkaar 400 euro en ze functioneren prima.

Ik zou ook niet geld van DUO gaan lenen om aan het benodigde geld te komen, maar goed, ik heb bij mijn ouders kunnen lenen. Dat ga ik vanaf nu in 3 jaar tijd terug betalen.

Mijn spaarpot is nu niet zo groot, maar die wordt vlot bijgevuld aangezien het belangrijkste in huis inmiddels af is, met de eindejaarsuitkering en straks het vakantiegeld kan ik de spaarpot weer aanvullen.

Ideaal was het niet, maar je moet dan ook gewoon niet verwachten dat het in 1 keer helemaal af is. Wat ik eigenlijk met dit alles probeer te zeggen, is dat mijn situatie denk ik niet heel veel anders was dan die van xNathalie en ik doe het dan nog alleen ook.

Denk wel dat die 6000 wel echt nodig is minimaal, liefst meer.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 13-01-15 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 15:44

Kirsten wij als verkoper hebben geen een bezichtiging in het weekend gehad :)
Onze makelaar werkt wel in het weekend maar is niet voorgekomen bij ons...

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 16:06

Wij hebben zelf nooit bezichtigingen gedaan in het weekend en ook vrijwel niet in de avond, probeerden ze vaak wel later op de dag te plannen maar dat kwam meestal uit op 17.30/18.00. Toch niet veel makelaars getroffen die happig waren op de avonden en weekenden en zo hebben we het ook gered.

Anouk wij hadden uit mijn hoofd alleen kosten voor het royeren van de hypotheek, akte van levering is toch voor de kopers? Of geldt dat voor je nieuwe huis? Royeren kostte ons uiteindelijk iets van €200 (vond ik nog best veel geld voor iets wat €15 bij het kadaster kost, de rest is dus notariskosten := ). Akte van levering viel bij ons gelijk met hypotheekakte. Combi kostte iets van €900.
We hebben toen gezocht via www.degoedkoopstenotaris.nl Daar kun je heel mooi vergelijken wat het in jouw omgeving kost. Voor ons was het toen rendabel om dik een half uur te rijden naar de notaris, met een auto van de zaak en verkopers die daar al hadden getekend om niet zelf aanwezig te hoeven zijn. Scheelde €300 met in de buurt!

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 16:10

Honorarium AvL was bij ons 595,-, kadasterkosten 208,-.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 16:22

Wij hebben vrijdag om half 5 een bezichtiging (later was niet gewenst omdat het dan te donker is) en zaterdag in de ochtenden. Wij proberen (ook omdat wij in Haarlem wonen) het liefst de bezichtigingen in de weekenden te plannen. Echter zal dat niet altijd lukken maar tot nu toe nog wel. We hebben het dit weekend zelfs zo in kunnen plannen dat we 2 bezichtigingen hebben. 1 om 10 uur en 1 om 11 uur, scheelt weer rijden. We zijn zelfs nu al op de centjes aan het letten door met de auto van iemand anders die kant op te gaan omdat die qua benzine zuiniger is :+ Nee even zonder dollen, hiermee wil ik alleen aangeven dat we er echt wel alles voor over hebben.

Shiloh, jouw situatie is indd. bijna hetzelfde als die van mij en mijn vriend. Enige verschil is dat jij van je ouders hebt kunnen lenen, dat is in onze situatie helaas niet mogelijk..
Ik vind het ook niet erg om de eerste paar weken/maanden op de bank te moeten eten ipv aan een eettafel enz. dus daarentegen zijn we niet zo moeilijk wat dat betreft.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 16:29

Het is voor ons nieuwe huis Tamara :)

Gaat allemaal op dezelfde dag door dus wil dat het liefste bij dezelfde notaris doen, zijn 4 partijen bij betrokken :=

Verkoop van ons huis is inderdaad alleen de kosten van het royeren. Dat is trouwens ook maar ingewikkeld. Kosten daarvoor zijn €175 per hypotheek. maar wij hebben een hypotheek die bestaat uit 4 lening delen waar er 2 van bewaard blijven, hoe zou dat dan in zijn werk gaan zou dat €175 per lening deel zijn?

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 16:32

Hebben jullie dan niet ook nog een hypotheekakte nodig?

Wij hadden een hypotheek die uit 2 delen bestond, een aflossingsvrij deel en een spaarhypotheek. Het spaardeel hebben we meegenomen naar onze huidige hypotheek. We hebben maar 1x royement betaald, maar we hadden dus niet dat er 2 delen moesten worden geroyeerd... Zou gewoon eens bellen, je kan het maar weten :)

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 18:50

Pff hier vandaag weer contact gehad met de hypotheek adviseur. En hij weer met de hypotheek verstrekker. Van de hypotheek verstrekker willen ze een nog concreter document zien. En dat zeggen ze natuurlijk vijf voor vijf, dus tegen die tijd kon ik het bouwbedrijf natuurlijk niet meer bereiken.
Morgen maar weer even bellen tussen de bedrijven door.
Soms word ik er moedeloos van %) :n

Wat betreft het begin, hadden wij ons niet heel veel meer voorgesteld dan wat jij beschrijft Shiloh! Alleen hebben wij nu geluk dat mijn vriend (ein-de-lijk) werk heeft gevonden voor in ieder geval het komende half jaar, dus dan kan hij ook even flink mee sparen!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 19:16

Voor ons is de datum waarop we de financiën rond moesten hebben verlengd omdat alles zo lang bij de gemeente lag. Ik vind het wel zenuwslopend. Nu we echt zo ver zijn wordt je extra bang dat het wordt afgewezen en alle moeite voor niks geweest zou zijn. Als ik google zie ik vooral verhalen van afwijzingen waarbij je denkt ja er was ook geen vast contract of iets anders logisch, maar toch vind ik het heel spannend :( we gaan van de week langs t svn om handtekeningen te zetten zodat we in ieder geval minder dagen aan post versturen kwijt zijn.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 00:33

Ik ga voor het nieuwbouw project in een hofje in het centrum van Utrecht! Binnenkort tekenen joepie!!

Meer mensen ervaring met nieuwbouw? Renske zo te lezen? Verwachte oplevering is nov/dec.

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 01:37

Hier ook, over 2 weken eerste "kijkdag". Oplevering zal 3de kwartaal plaatsvinden! :)

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 08:00

Swah schreef:
Ik ga voor het nieuwbouw project in een hofje in het centrum van Utrecht! Binnenkort tekenen joepie!!

Meer mensen ervaring met nieuwbouw? Renske zo te lezen? Verwachte oplevering is nov/dec.

Leuk!!

Ja ik heb ook nieuwbouw. Oplevering is verwacht voor de bouwvak vakantie. Dus juli ongeveer :)

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 08:18

Het appartement dat ik net verkocht heb was ook nieuwbouw :) dus ook hier ervaring.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 09:05

Oplevering begin 2016 :)

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 10:02

Hier ongeveer maart-april 2016.
In maart 2015 eerste paal :)

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 10:06

Toch nog een hoop mensen met een nieuwbouwhuis! Leuk zeg! Bij ons is begin december de eerste paal geslagen, dat is nu klaar.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 12:24

Vandaag staat er bij onze woning op Funda dat hij verkocht is onder voorbehoud, nu nog bij de woning welke wij hebben aangekocht *\o/*

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 12:35

A_nouk schreef:
Vandaag staat er bij onze woning op Funda dat hij verkocht is onder voorbehoud, nu nog bij de woning welke wij hebben aangekocht *\o/*

Heerlijk plaatje is dat ;)

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 12:51

Wij hebben aanstaande zaterdag een bezichtiging in Almere en kregen een mail dat de verkoopprijs per vandaag gezakt is. Goed ding om mee te nemen aankomende zaterdag!

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 13:24

xNathaliee schreef:
Wij hebben aanstaande zaterdag een bezichtiging in Almere en kregen een mail dat de verkoopprijs per vandaag gezakt is. Goed ding om mee te nemen aankomende zaterdag!

Ooh welk huis gaan jullie bekijken :)

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 13:27

Mallorcastraat, en ook nog de Egelantierstraat.. ben benieuwd!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 13:39

We kunnen onderhand een almere meeting houden :D de bloemenbuurt sprak ons qua buurt niet zo erg aan vond eilandenbuurt een fijner gevoel geven :o

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 13:48

spannen hiero.... :)
we hebben een bod gedaan op een ander huis... nu kregen we een tegenbod... nu gaan we weer een tegenbod doen :)
spannend!!