Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 09:04

Ons bod was zo laag dat hun verkoopmakelaar het niet eens wou voorleggen :') maar we hebben het twee maanden later toch kunnen kopen. Het gaat er om wie er als laatst met zijn ogen knippert

Het was in het tweede geval onze eigen verkoopmakelaar die de fout had gemaakt en de aankoopmakelaar van de tegenpartij had het ook gemist…
Laatst bijgewerkt door MizzMontana op 19-12-25 09:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 09:06

Mijn aankoopmakelaar heeft alleen maar geboden en is echt niet meegegaan met de oplevering. Ik heb dat eerlijk gezegd ook nog nooit gehoord. Ik dacht dat een aankoopmakelaar vooral meeging voor het aankopen en niet erna.
Overigens was ik heel blij met mijn aankoopmakelaar.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 09:07

Fitzroy schreef:
Mijn aankoopmakelaar heeft alleen maar geboden en is echt niet meegegaan met de oplevering. Ik heb dat eerlijk gezegd ook nog nooit gehoord. Ik dacht dat een aankoopmakelaar vooral meeging voor het aankopen en niet erna.

Een aankoopmakelaar zou wel even mee moeten gaan met de oplevering. Dat hoort wel bij de service wat mij betreft.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 09:25

Volgens mij gaat onze aankoopmakelaar inderdaad nog mee naar de oplevering. Zij zien soms toch net iets meer dan wij als koper.

Ik geloof dat ik het al eerder gezegd heb. Wij hebben heel vaak tegen elkaar gezegd joh, we hadden dit ook prima zelf gekund. Toch ben ik erg blij dat we een aankoopmakelaar hadden. Toch even sparren. Ook met het bod. We werden toen gebeld of we nog ruimte hadden. De makelaar gaf aan echt niet meer dan 5000 omhoog te gaan. Ik weet niet of we dat hadden gedaan als we het zelf moesten doen. Dan hadden we misschien wel 10 omhoog gegaan terwijl dat dus niet nodig was. (Die 5 wellicht ook niet. Maar dat zullen we wellicht nooit weten).
Verder vind ik het ook fijn dat de makelaar niet met de roze wolk kijkt die je zelf bij een huis hebt. Terwijl wij toch echt wel nuchter en kritisch zijn vind ik die professionele backup toch erg prettig. Uiteraard zal ook dat uitmaken of de boel toch grotendeels plat moet, je ruimte genoeg hebt voor een wat groter bouwdepot oid...
Ook bestaat onze nieuwe woning uit 2 huisnummers. In contract stond er maar 1 genoemd. Ik weet niet zeker of ik dat als 'probleem' had gezien als ik het zelf had moeten controleren.
Dus idd het kan zonder en wellicht leveren ze niet altijd op wat ze kosten maar wij zijn er toch echt heel blij mee dat we het wel hebben gedaan.

Ik heb net een rekening van een paar 100 betaald van een kosten raming van de woning die we in eerste instantie wilden kopen. Toch zuur...

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 12:13

Fitzroy schreef:

Wat heeft het dan gekost als hij alleen maar heeft geboden?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 12:13

Door wie had je de kostenraming laten maken? Een aannemer?

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 13:47

Ja door een aannemer idd. Wist dat deze nog kwam hoor, maar ik had stiekem gehoopt dat hij m zou vergeten aangezien het al zeker een half jaar geleden was...
Maar vooral zuur omdat dat huis het niet geworden is uiteindelijk...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 13:55

JustMe8484 schreef:
Ja door een aannemer idd. Wist dat deze nog kwam hoor, maar ik had stiekem gehoopt dat hij m zou vergeten aangezien het al zeker een half jaar geleden was...
Maar vooral zuur omdat dat huis het niet geworden is uiteindelijk...

Ja snap ik. Maar hij heeft er toch tijd in gestopt natuurlijk.

JustMe8484

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 14:06

Ja is ook zo. Afspraak was dat als we het huis zouden kopen en we de werkzaamheden via hem uit zouden laten voeren dat we m dan niet hoefden te betalen...

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 19:48

Hier ook voorzichtig positief nieuws.
Het voorlopig koopcontract is getekend, maar het is nog wachten op het akkoord van de financiering.

Ik had niet het hoogste bod, maar wel veel betere voorwaarden. Ik had het boetebedrag op 12% gezet ipv. 10. Flexibel in aanvaarding, geen bouwkundige keuring (jaren ‘70 huis) en een voorbehoud van financiering op ongeveer 68% van de geboden prijs.

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 23:06

Spannend Luxorvalkje , je eerste koopwoning ?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 08:56

Luxorvalkje schreef:
Hier ook voorzichtig positief nieuws.
Het voorlopig koopcontract is getekend, maar het is nog wachten op het akkoord van de financiering.

Ik had niet het hoogste bod, maar wel veel betere voorwaarden. Ik had het boetebedrag op 12% gezet ipv. 10. Flexibel in aanvaarding, geen bouwkundige keuring (jaren ‘70 huis) en een voorbehoud van financiering op ongeveer 68% van de geboden prijs.

Gefeliciteerd! Super spannend.

Ik zou de woning wel even (laten) controleren op Kwaaitaal/Manta vloeren als hier verder niets over gezegd is. Bij die bouwperiode is dat wel een risico. Je kunt dat zien via de kruipruimte.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 21:28

hakkipilke87 schreef:
Spannend Luxorvalkje , je eerste koopwoning ?

Nee. Ik zou niet weten hoe ik dat bij elkaar had moeten sparen. Dit appartement was een miskoop. En de aankoopmakelaar heeft me eigenlijk gewoon gen**id. Ik hoop vooral geen verlies te lijden.

mavantos schreef:
Ik zou de woning wel even (laten) controleren op Kwaaitaal/Manta vloeren als hier verder niets over gezegd is. Bij die bouwperiode is dat wel een risico. Je kunt dat zien via de kruipruimte.

Dank voor de tip.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 21:38

Spannend Luxorvalkje!

Hebben/hadden jullie ook dat de periode tussen alles is rond en overdracht zo gek, zo onwerkelijk voelt. Het is nu stil. We hoeven niet meer te zoeken. Van wekelijks meerdere keren contact met de makelaar naar doodse stilte (logisch want er hoeft niks). We hebben een huis maar nog niet... Kan wel wat dingen in gaan pakken maar kan t in dit huis eigenlijk gewoon niet kwijt (zeker niet met kerstboom en kerstdorp ed)... Dus voor mijn gevoel kan ik niets behalve wachten...

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 22:32

Gefeliciteerd Luxorvalkje!

JustMe8484 schreef:
Spannend Luxorvalkje!

Hebben/hadden jullie ook dat de periode tussen alles is rond en overdracht zo gek, zo onwerkelijk voelt. Het is nu stil. We hoeven niet meer te zoeken. Van wekelijks meerdere keren contact met de makelaar naar doodse stilte (logisch want er hoeft niks). We hebben een huis maar nog niet... Kan wel wat dingen in gaan pakken maar kan t in dit huis eigenlijk gewoon niet kwijt (zeker niet met kerstboom en kerstdorp ed)... Dus voor mijn gevoel kan ik niets behalve wachten...

Ik zit nog steeds te wachten op die fase :Y). Ik weet wel een adresje waar je wél dingen kunt doen hoor _O-

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 22:38

Haha, het is dat t wat uit de richting is...
Maar jij hebt je nieuwe huis al en bent al aan de slag... Dan zit je toch juist midden in de werkelijkheid van dat t jouw huis is? Al snap ik dat je ook toe bent aan die doodse stilte... Bij jouw is het dan ws ook voorlopig rust..hier is het stilte voor de storm ofzo...

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 22:45

Hoe lang duurt het bij jou? Ik krijg over 2 maanden de sleutel maar ben nu nog eerst even bezig met de december drukte op werk. Hoop in januari tijd te vinden om dingen uit te zoeken, plan te maken, hulptroepen de agendas te laten blokkeren etc :) Kijk wel uit naar straks mijn nieuwe huisje te hebben, is voor mij ook echt een soort afsluiting van een vervelende en chaotische periode en start van een nieuw begin :o

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 22:46

Voelt nog steeds compleet onwerkelijk :=

De avond dat ik daar op de bank lig voor de tv, pas dan is het echt denk ik.

Het direct door van enorme hypotheekstress, naar super snel verkoopklaar maken, naar oplevering en dezelfde dag alweer beginnen met bewoonbaar maken, of het hele gefrituurde brein gedoe... Het voelt nog steeds niet alsof het rond is en er ieder moment een addertje onder het gras vandaan kan komen _O-

Geniet even van de rust zou ik zeggen :o

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 06:39

Haha Bielsje dat addertje heb ik ook lang gevoeld, maar het lijkt nu toch steeds meer werkelijkheid. Jullie hebben natuurlijk ook een enorme klus! Op welke datum willen jullie over gaan?

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 07:23

Moeten we dat plannen? :Y)

De overdracht van het oude huis is 23 februari maar wanneer we verhuizen is de vraag en ligt er een beetje aan hoe snel het stucwerk droogt en ik schilder... Deze week hopelijk de afronding van het stucwerk en de tegels gaan op de muur *\o/*

Laten we hopen dat ik de kerst al schilderend doorbreng! Of ik val woensdag om, het hangt er allemaal een beetje om :+

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 07:37

Hier 20 feb de overdracht. Wil idd ook de komende tijd goed benutten om plannen te maken en dingen alvast te regelen..dingen uit te zoeken.
Maar we zijn eerst ruim een half jaar met een ander huis bezig geweest. In die tijd had ik bijna elke week contact en vaak meerdere keren per week. En toen ging het niet door.
Nu was in 3 weken alles rond en hoeft er ineens even niks. Zo'n contrast na al die tijd.

Hopelijk gaat het vlot Bielsje en kunnen jullie snel lekker over zodat je kan gaan genieten ipv regelen . En bijkomen van een super drukke chaotische periode.
Dat addertje voel ik ook wel. Wat als er nou iets gebeurt waardoor verkoper niet meer wil of er is straks in het huis iets goed mis of....

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 08:01

Wij hebben bij één huis uitstel gevraagd om wat meer uit te kunnen zoeken, maar daar nog niks van gehoord.
Het andere huis hebben we vandaag overleg over met de makelaar, dat huis is op papier erg geschikt voor ons maar we hebben nog niet echt het gevoel. Ik vind het ook moeilijk om binnen een paar dagen een beslissing te maken.

Ik kan me goed voorstellen dat het wachten op de overdracht een gekke periode is!

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 08:27

Bij ons is het ook nog spannend. Aanvraag hypotheek is gedaan, ontbindende voorwaarde lopen 7 Jan af en bankgarantie moet 14 Jan gestort zijn. 16 feb krijgen we de sleutel :):)
Dit voeld zo raar omdat we over minder dan 2 maanden al gaan verhuizen maar nu nog niet weten of alles rond is :o

Voor diegene die bezig zijn met een hypotheekaanvraag, wordt er momenteel veel om uitstel gevraagd en gekregen ivm de feestdagen?

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 08:55

Josien, Jeetje wat spannend ook, en vervelend dat jullie geen reactie krijgen op de vraag om uitstel.
Ook lastig dat jullie niet echt gevoel hebben bij het op papier geschikte huis. Hebben jullie de mogelijkheid een 2e x te bezichtigen? Misschien dat dat helpt om gevoelsmatig uitsluitsel te geven?

JenniferU ook spannend zeg! Geen ervaring hoe het in deze kerstperiode is maar ik kan me ook voorstellen dat ze lopende aanvragen juist voor het nieuwe jaar afgerond willen hebben? Heb je een hypotheekadviseur die daar iets over kan zeggen? Succes met de spanning!

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 11:11

Haha Bielsje gelukkig wel voldoende tijd nog om over te gaan :) Ik ben altijd wel van de planningen maar dat verschilt natuurlijk per persoon. Vind dat ook irritant dat er bij mij zo'n 'mogelijk kan het eerder opgeleverd' ding aan zit. Kan er niet op rekenen maar er is wel een reële kans.

Spannend Josien! Lijkt me ook ingewikkeld voor jullie met het stukje paarden aan huis om te weten wat wel en niet kan en mag.

Geen ervaring met uitstel vragen, hier was het echt net op het randje niet nodig. Was wel spannend omdat er wat problemen waren met het systeem en ik mijn rente wilde behouden. Mijn hypotheekadviseur heeft het er druk mee gehad, maar blij dat het gelukt is :)