Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 11:46

Ik heb zojuist een huisje gekeken en ik ga mijn aankoopmakelaar aan het rekenen zetten. Ik zag potentie. Maar ze hebben 3 kijkdagen gehad, dus ik vrees t ergste.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 11:49

ingedebruijn schreef:
Hmm eerste met no cure no pay kost 2000 euro en dan moeten we alsnog zelf huizen zoeken en inplannen. Nog maar even verder kijken.

Dat was ook wat alle aankoopmakelaars die ik aangeschreven had boden. Tja, dan voegt zo'n aankoopmakelaar weinig toe... Zullen te veel werk beschikbaar hebben waar ze weinig voor hoeven doen.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 12:00

Nou, het huis waar wij gisteren zijn gaan kijken was toch wel (veel) leuker dan gedacht. De foto's deden het geen eer aan. Enig nadeel is dat de zithoek wel wat krap was, maar eigenlijk past de opstelling die we nu hebben er precies in. En daarvoor is het dan verder wel fantastisch, met blijvend vrij uitzicht en op 5 minuten fietsen van de binnenstad. Wij buigen ons dus over een bod :')

Hoe bepalen jullie wat je gaat bieden? Welke websites zijn handig om te bekijken of welke informatie is nuttig om op te vragen?

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 12:04

Ik zou beginnen met huispedia en het WOZ waardeloket. Wellicht wat informatie inwinnen omtrent hoeveel procent er gemiddeld overboden wordt bij bieden vanaf.

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 12:07

Voor zo'n aankoopmakelaar zou ik niet kiezen Inge...

Wij hebben €2500 betaald, een normaal huis zit onder de €2000, het was iets hoger omdat het om een agrarisch object ging. Er zat geen maximum aantal bezichtigingen bij, maar het 1e huis was gelijk raak.

Ik zou zeggen bel naar de kantoren i.p.v. mailen. Vraag of een makelaar i.p.v. receptioniste of assistent makelaar er iets meer over kan vertellen. Voor mij was het belangrijk er een goed gevoel bij te hebben. Ik begrijp dat het hele proces frustrerend is en je misschien geen zin hebt om te bellen, maar het gaat toch om geld en uiteindelijk een huis. En doorvragen als iets niet standaard in hun pakket zit, wat jij wel graag wil.

En zoals meerdere mensen hier zeggen, wij waren met de verkoop van ons huis (dit jaar) ook blijer met mensen die met aankoopmakelaar kwamen bezichtigen en een bod plaatsten dan die zonder. Het gaf voor ons gevoel meer zekerheid.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 12:13

Charlotte446 schreef:
Voor zo'n aankoopmakelaar zou ik niet kiezen Inge...

Wij hebben €2500 betaald, een normaal huis zit onder de €2000, het was iets hoger omdat het om een agrarisch object ging. Er zat geen maximum aantal bezichtigingen bij, maar het 1e huis was gelijk raak.

Ik zou zeggen bel naar de kantoren i.p.v. mailen. Vraag of een makelaar i.p.v. receptioniste of assistent makelaar er iets meer over kan vertellen. Voor mij was het belangrijk er een goed gevoel bij te hebben. Ik begrijp dat het hele proces frustrerend is en je misschien geen zin hebt om te bellen, maar het gaat toch om geld en uiteindelijk een huis. En doorvragen als iets niet standaard in hun pakket zit, wat jij wel graag wil.

En zoals meerdere mensen hier zeggen, wij waren met de verkoop van ons huis (dit jaar) ook blijer met mensen die met aankoopmakelaar kwamen bezichtigen en een bod plaatsten dan die zonder. Het gaf voor ons gevoel meer zekerheid.

Ik heb ze juist gebeld haha. Ik doe dit soort dingen niet via de mail :)

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 12:20

Ik heb onze aankoopmakelaar gekozen om het feit dat wij een zeer prettige ervaring hadden toen hij als verkoop makelaar een object liet zien.

Hij was heel eerlijk en ook heel erg netjes. Vertelde eerlijk ook de min punten en liet je niet aan je lot over. Dat huis was hem voor ons niet maar door zijn professionele houding heeft hij ons wel als klant voor zich weten te winnen als aankoopmakelaar. Kunnen een hoop (verkoop) makelaars van leren. Zo zijn wij dus bij hem uitgekomen. Veel andere makelaars waren zo niet geïnteresseerd tijdens rondleidingen of zaten maar wat op hun telefoon te scrollen.

Ik ook heb wel geleerd welke makelaars kantoren ik mijn huis niet laat verkopen overigens.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 12:24

Yipee schreef:
Ik heb onze aankoopmakelaar gekozen om het feit dat wij een zeer prettige ervaring hadden toen hij als verkoop makelaar een object liet zien.

Hij was heel eerlijk en ook heel erg netjes. Vertelde eerlijk ook de min punten en liet je niet aan je lot over. Dat huis was hem voor ons niet maar door zijn professionele houding heeft hij ons wel als klant voor zich weten te winnen als aankoopmakelaar. Kunnen een hoop (verkoop) makelaars van leren. Zo zijn wij dus bij hem uitgekomen. Veel andere makelaars waren zo niet geïnteresseerd tijdens rondleidingen of zaten maar wat op hun telefoon te scrollen.

Ik ook heb wel geleerd welke makelaars kantoren ik mijn huis niet laat verkopen overigens.

Dat hebben wij nu ook inderdaad. Gelijk gevraagd of ze ons kunnen helpen maar zij zoeken dus niet voor ons en kost wel 2000 euro. Proberen er nog een paar en dan kijken wat goed voelt en wijsheid is.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 14:18

Volgens mij kan een goede aankoopmakelaar wel ondersteunend voor jullie werken inge :j. Van wat ik nu van je lees/meekrijg is het echt zo'n energievretend proces, niet te doen zeg.

Groningen is ook echt knettergek geworden. Dit is ons oude appartement, wij hebben het in december '19 verkocht, onder de voorwaarde dat we er minimaal nog 1,5 jaar konden blijven wonen ivm verhuizen naar een nieuwbouwwoning. Anderhalve week nadat we zijn verhuisd is het opnieuw in de markt gezet voor ongeveer 60k meer dan waar wij 'm voor hadden verkocht :7. https://www.funda.nl/koop/groningen/app ... ngel-18-a/

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 14:19

ingedebruijn schreef:
Dat hebben wij nu ook inderdaad. Gelijk gevraagd of ze ons kunnen helpen maar zij zoeken dus niet voor ons en kost wel 2000 euro. Proberen er nog een paar en dan kijken wat goed voelt en wijsheid is.

Onze aan- en verkoopmakelaar is in 2018 een keer bij ons geweest voor een waardebepaling en gesprek over aan- en verkopen. Toen kwamen ze nog bij je thuis langs :') Is nu wel anders.

Hopelijk vinden jullie een makelaar waar je een goed gevoel bij hebt :)

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 18:46

Moet zeggen dat onze aankoopmakelaar ook geen woningen voor ons zocht. Wij zaten wel in zijn mailingsysteem waarbij aanbod wordt doorgemaild wat voldeed aan de eisen.

Dus als we iets vonden of er zat wat tussen, dan konden we gelijk bellen en makelaar afspraak laten maken. Dat was voor ons in principe ook voldoende. Alleen het feit dat hij maar een keer is meegegaan vond ik wel tegen vallen. De aankoopmakelaar zou meegaan met bezichtigen, tenzij hij al een andere afspraak in de agenda had. Wat dus steeds het geval was.

Ik hoop dat als we in de toekomst nog eens een huis zoeken, dat het niet meer nodig is ieder geval. Blijft een beetje onzinnig eigenlijk.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 19:00

Bij ons ging het inderdaad ook zo Yipee.
En als aankoopmakelaar niet mee kon en we vonden het wat, regelde ze dat zij zelf tussendoor nog even kon kijken (want die makelaars kennen elkaar toch allemaal).

Al was het bij ons bij het 1e huis waar zij meeging meteen raak :’). Ze is in de biedingsperiode nog wel meegeweest naar een ander huis, maar dat was het.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 22:01

Ik ben wel blij met onze aankoopmakelaar! Vooral het overleggen over een bieding en het samen nalopen van alle voorwaarden en papierwerk. Er werd actief voor ons gezocht (al waren onze eisen vrij specifiek en was er dus weinig aanbod) en ging mee naar bezichtigingen. Ook de dame van de binnendienst houdt ons goed op de hoogte. En dan betaal ik ook nog een stuk minder dan hier genoemd wordt :o

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 22:25

Charlotte446 schreef:
ingedebruijn schreef:

Onze aan- en verkoopmakelaar is in 2018 een keer bij ons geweest voor een waardebepaling en gesprek over aan- en verkopen. Toen kwamen ze nog bij je thuis langs :') Is nu wel anders.

Hopelijk vinden jullie een makelaar waar je een goed gevoel bij hebt :)

Onze aankoopmakelaar kwam dit jaar ook nog gewoon thuis langs hoor. Hij houdt van het persoonlijke ondanks de bizarre tijd.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 22:29

Onze aankoopmakelaar zoekt niet voor ons omdat wij buiten de regio's zoeken.
Maar hebben onze wensen aangegeven in het systeem vd aankoopmakelaar en krijgen een mail wanneer iets voor zoveel procent matchend is.
wanneer wij via de site vd aankoop makelaar dan een bezichtiging aanvragen krijgt hij dat direct te zien en vraagt eigenlijk alle keren vrijwel direct de bezichtiging aan.
Zelfs in het weekend.
Hij zoekt ook bij interesse in een huis uit welke punten extra aandacht vereisen en of er nog adertjes zijn.
Checkt de omgeving en de recent verkochte huizen daar ivm een bod doen.
Wij zijn superblij met hem.

Vanavond weer een bezichtiging aangevraagd.
Weten nog niet of het echt is wat we willen maarja tegenwoordig beter direct aanvragen..
Dit keer een huis in de Achterhoek, halve hectare grond.
Eigenlijk wel een slaapkamer te weinig.
Benieuwd of kijken mogelijk is.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 22:31

horsii schreef:
Onze aankoopmakelaar zoekt niet voor ons omdat wij buiten de regio's zoeken.
Maar hebben onze wensen aangegeven in het systeem vd aankoopmakelaar en krijgen een mail wanneer iets voor zoveel procent matchend is.
wanneer wij via de site vd aankoop makelaar dan een bezichtiging aanvragen krijgt hij dat direct te zien en vraagt eigenlijk alle keren vrijwel direct de bezichtiging aan.
Zelfs in het weekend.
Hij zoekt ook bij interesse in een huis uit welke punten extra aandacht vereisen en of er nog adertjes zijn.
Checkt de omgeving en de recent verkochte huizen daar ivm een bod doen.
Wij zijn superblij met hem.

Vanavond weer een bezichtiging aangevraagd.
Weten nog niet of het echt is wat we willen maarja tegenwoordig beter direct aanvragen..
Dit keer een huis in de Achterhoek, halve hectare grond.
Eigenlijk wel een slaapkamer te weinig.
Benieuwd of kijken mogelijk is.

Hoe helpt de makelaar jullie dan verder bij het beoordelen van de waarde en een bod? Op basis van de foto's? Ben even benieuwd omdat wij ook nog best een brede regio hebben.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 22:56

Hij doet onderzoek in de regio, heeft daar zo zijn lijntjes voor en zoek hulpmiddelen bij.
En vergelijkt dit.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 20:51

Wij hebben net geboden op het huis dat we afgelopen donderdag bezichtigd hebben. Nu nagelbijten tot woensdagmiddag... :x

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 20:55

xSwanHeart schreef:
Wij hebben net geboden op het huis dat we afgelopen donderdag bezichtigd hebben. Nu nagelbijten tot woensdagmiddag... :x

Sterkte met wachten!! Duurt lang.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 09:09

Ik laat een bod neerleggen. Heel benieuwd wat er gaat gebeuren. Wel ovb financiering ivm tijdelijk contract. Maar gaan het zien.

Verder een DTV-tje. Heeft iemand hier ervaring mee? https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... koopwoning

Mijn oom en tante belden gisteravond en mijn 2 zussen en ik krijgen alle 3 een leuk bedrag... (ik ben nog steeds in shock daarover :+ )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 09:20

Winged, dit geldt volgens mij alleen voor ouders aan kinderen..

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 09:28

Relaxed schreef:

Nee hoor, specifiek voor een koopwoning mag je het van iedereen krijgen. Tenminste, dat is wat ik lees op de site

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 09:32

DTV-tje :? Edit: ik denk dat ik het al weet. Durf Te Vragen?

Wat super leuk van je oom en tante :j
Laatst bijgewerkt door Fitzroy op 14-06-21 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 09:32

Amyyy schreef:
Relaxed schreef:

Nee hoor, specifiek voor een koopwoning mag je het van iedereen krijgen. Tenminste, dat is wat ik lees op de site

Nee hoor is alleen ouder kind.

Kennis van mij heeft laatst een huis gekocht en nu wilde die kennis zijn "vader" (niet biologisch ook niet geadopteerd) geld schenken maar dat kon niet belastingvrij omdat die man niet op papier de vader is

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 09:35

Dat staat er niet. Er staat dat iedereen een schenking kan doen.