[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

djuulsie

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 11:53

Hahaha Shanna! Kan het me zo goed voorstellen :') Lekker genieten van je gestuiter!

@Boooo: ik snap het wel. Zou daar ook onrustig van worden. Maar er is toch al een tijd niks meer gebeurd? Als je je er niet prettig bij voelt en kosteloos kan annuleren zou ik het lekker doen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 12:02

Booooo schreef:
Kreeg gisteren een mailtje van iemand die mijn Linkedin had bekeken met de vraag of ik interesse had in een vacature. Ga daarmee met 32 uur evenveel verdienen als nu met 40. Maar nu heb ik een vast contract etc en als je net een huis koopt zou ik die zekerheid wel even willen houden :+

Die mailtjes zijn spam. Krijg er wel 5 per dag. Heb niet eens een profiel op Linkedin. :')

En niet te druk maken over de vakantie, loopt allemaal wel los. 3 jaar geleden is niet nu. Probeer te genieten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 12:03

Volgens mij is de kans dat zo’n aanslag op dezelfde locatie in dezelfde tijd plaats vind nihil. Dus lekker genieten van de vakantie na de verhuizing!

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 12:14

Neonlight: ja het was wel van een recruiter, dus waarschijnlijk hebben 100 andere die mail ook nog gehad :') Maar de vacature zag er wel goed uit.

De kans is inderdaad nihil.. Maar als het huis door gaat zitten we daar nog niet zomaar in. Dus misschien annuleren we deze dan gewoon en dan kunnen we in september altijd nog kijken.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 12:42

Shanna schreef:
Yasmine, probleem heeft zich zelf uit de weg gehaald! Hoe reageerden de verkopers op de nieuwe datum? Is toch 2 weken extra hypotheek voor hun..!

Geen idee. Ik heb besloten dat ik communicatie met de verkopers overlaat aan onze notaris want ik vind het vervelende mensen :') Ze lopen altijd achter op alle info en zeuren alleen maar. Nu is het lekker de notaris zijn probleem :Y)

Spannend, Shanna, wat gaat alles snel bij jou!

Booo, als je er slecht bij voelt, kan je niet de vakantie annuleren met het argument van jullie nieuwe huis en dan een andere vakantie boeken? Ik denk dat vakantie na een verhuis wel deugd kan doen :j

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 13:11

Yasmine: Ja als we op zijn vroegst op 1 mei de sleutel krijgen wel :D

Vraagje ivm bankgrantie.
De verkopende partij wil de bankgarantie een week van te voren binnen hebben (of bij de notaris?,geen idee hoe dat precies werkt). Onze adviseur zei, vraag of de bankgarantie binnen mag zijn op de dag van overdracht dan scheelt het jullie een paar honderd euro aan kosten.
De verkopende partij gaat hier niet mee akkoord, dus helaas :+
Heeft iemand een idee hoeveel die 'paar' honderd euro zijn?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 13:16

Paar honder euro? Ik weet niet beter dat dat vaak 10% van de koopsom is dan wel de notariskosten en die lopen ook naar de 1000 euro vaak toe. Maar een dag van tevoren of officieel vaak de ochtend van de overdracht moet het bij de notaris op de rekening staan.

Shanna nog een hoop te doen in twee dagen. Scheelt moeten jullie ook echt die dag het huis uit? Nee toch dacht ik?

Hier tsja mijn tijd uitzitten, toch best gefrustreerd zijn maar ik ga geen risico nemen met een heel erg klus huis te duur kopen. Geen zin dadelijk met een huis onder water te blijven zitten als ik zou moeten verkopen, en de huizen zijn er toch niet :')

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 13:16

Geen idee hoeveel dat is, maar bij ons moet hij binnen 2 weken na het verlopen van de financieringstermijn binnen zijn. Zou niet weten waarom het later afgeven van die bankgarantie duurder zou zijn? Misschien omdat ze dan langer garant staan?

Kan je adviseur geen bedragen noemen? En als de verkopers niet akkoord gaan houdt het sowieso op toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 13:19

Booooo schreef:
Yasmine: Ja als we op zijn vroegst op 1 mei de sleutel krijgen wel :D

Vraagje ivm bankgrantie.
De verkopende partij wil de bankgarantie een week van te voren binnen hebben (of bij de notaris?,geen idee hoe dat precies werkt). Onze adviseur zei, vraag of de bankgarantie binnen mag zijn op de dag van overdracht dan scheelt het jullie een paar honderd euro aan kosten.
De verkopende partij gaat hier niet mee akkoord, dus helaas :+
Heeft iemand een idee hoeveel die 'paar' honderd euro zijn?

Bedoelt hij niet de waarborgsom?

Dat is 10% van de koopsom dat is hetgeen wat je moet betalen.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 13:20

ja maar het is waarborgsom OF bankgarantie. En eerder of later maakt dan niet uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 13:25

Maar dan maken die bedragen toch niets uit? Dat is zover ik weet gewoon hetzelfde of het nu of over 3 maanden is.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 13:27

artikel 5 Bankgarantie/ Waarborgsom
5.1. Tot zekerheid voor de nakoming van de verplichtingen van koper zal deze uiterlijk op 23 april 2018
een schriftelijke door een bankinstelling afgegeven bankgarantie doen stellen voor een bedrag van
€ ******,-, zegge ***** EURO. Deze bankgarantie moet onvoorwaardelijk zijn, voortduren tot ten minste één maand na de overeengekomen datum van eigendomsoverdracht, en de clausule bevatten dat de desbetreffende bankinstelling op eerste verzoek van de notaris het bedrag van de garantie aan de notaris zal uitkeren.

Onze adviseur zei vraag of het op dezelfde dag als de overdracht kan want dat scheelt jullie een paar honderd euro aan kosten. De bank rekent hier waarschijnlijk ook een bedrag voor ? Ik heb geen idee. Zal het hem eens vragen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 13:31

Het stellen van de garantie kost geld. Maar dat zijn eenmalige kosten en in ons geval 1% van het garantiebedrag.

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 13:38

Ik kon toen kiezen of ik zelf de waarborgsom over maakte of dat ik dat via de bank zou laten doen. Dat laatste zou me rond 300,- gaan kosten omdat de bank dan garant zou staan of zoiets.
Ik heb toen voor de opties gekozen dat ik het zelf over zou maken. Had het geld toch en scheelde toch wel weer wat geld.
Wordt dat dan niet bij jou bedoeld booo ?

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 13:38

desi92 schreef:
Ik kon toen kiezen of ik zelf de waarborgsom over maakte of dat ik dat via de bank zou laten doen. Dat laatste zou me rond 300,- gaan kosten omdat de bank dan garant zou staan of zoiets.
Ik heb toen voor de opties gekozen dat ik het zelf over zou maken. Had het geld toch en scheelde toch wel weer wat geld.
Wordt dat dan niet bij jou bedoeld booo ?

Inderdaad dit heb ik ook.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 13:54

Ja ik denk inderdaad dat dat bedoeld wordt. Maar zelf even voorschieten is geen optie, dus dan maar die paar honderd euro betalen. Volgens mij hadden we die al mee gerekend in de kosten koper.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 13:55

En wij ook. Ik denk dat ze dat bedoelen..

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 14:02

Het ligt er ook aan waar je je hypotheek afsluit, bij ons zat de bankgarantie er standaard bij in zonder extra kosten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 14:07

karuna schreef:
Paar honder euro? Ik weet niet beter dat dat vaak 10% van de koopsom is dan wel de notariskosten en die lopen ook naar de 1000 euro vaak toe. Maar een dag van tevoren of officieel vaak de ochtend van de overdracht moet het bij de notaris op de rekening staan.

Shanna nog een hoop te doen in twee dagen. Scheelt moeten jullie ook echt die dag het huis uit? Nee toch dacht ik?

Hier tsja mijn tijd uitzitten, toch best gefrustreerd zijn maar ik ga geen risico nemen met een heel erg klus huis te duur kopen. Geen zin dadelijk met een huis onder water te blijven zitten als ik zou moeten verkopen, en de huizen zijn er toch niet :')

Wij hebben tot 28 maart ons huidige huis, maar in het nieuwe huis moet dusdanig veel gebeuren dat we vanaf donderdag fulltime daar bezig zullen zijn en dus geen tijd meer hebben voor inpakken en opruimen en uitzoeken. En alles wat ik niet hoef in te pakken scheeld weer, dus dat mik ik gelijk weg. :Y)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 20:04

Ik moest net even heel erg grinniken. Mijn man heeft een boekje van de Toolstation meegenomen en is daar nu allemaal post its in aan het plakken, met prijzen erop, wat hij allemaal hebben wil. En het is nogal een dik boekje :')

'Da's handig voor je Excel overzicht schatje, dan kun je die prijzen daarin opnemen voor de verbouwing'

Tuurlijk lieverd _O- :$ :+

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 20:30

Haha dat zal vast een aardig bestandje worden :')

Ik werd net gebeld door de taxateur. Blijkbaar is ze vandaag bij het huis geweest om het taxatie rapport te maken, wist ik dus helemaal niet.. :+
Ze vroeg wat wij zelf gingen doen, en wat we laten doen (moest ze in het rapport vermelden) weet niet of dat kwa hoogte van de lening nog wat uit gaat maken..
Ik vroeg en? Gaan we eruit komen? Ze zei ja hoor geen enkel probleem, ik wens jullie zovast veel woonplezier!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 20:39

*\o/*

Fijn Boooo! Gefeliciteerd :D

Ik had ook de taxateur aan de lijn vandaag, die vroeg of we wisten dat we een krot gekocht hadden :+ Ja hoor, dat weten we _O- En of we een bouwkundige keuring gedaan hadden. En dat elke euro een waardeverbetering is in dit pand qua verbouwing haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 21:33

Klinkt niet veelbelovend Prairy, weten jullie het zeker? :+

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 21:37

Haha, ja hoor, dat weten we zeker ;) We willen namelijk over een jaar of 5 op een ander gedeelte van het perceel een nieuw huis gaan bouwen, en dan kijken of we dit kunnen afsplitsen en verkopen (als huis of als bouwgrond), zodat we het huis 'gratis' kunnen bouwen. Ofwel, dezelfde hypotheek hebben als dat we nu mee starten, maar dan wel met een mooi nieuw huis.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 07:59

Haha ik durf nog steeds niet te juichen hoor :')

Leuk telefoontje kreeg jij ook _O-