[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

A_nouk

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 09:32

Nathalie, mag ik eerlijk zeggen dat ik vind dat jullie behoorlijk wat concessies doen om samen te gaan wonen.

Niet onbeleefd bedoeld, maar weet je zeker dat het financieel haalbaar is. Als je nu al een auto moet gaan verkopen en DUO moet gaan gebruiken om alles geregeld te krijgen. Wat als er gebreken komen aan het huis :o :) kapotte ketel enz?

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 09:41

Ik begrijp jullie/jouw bezorgdheid maar daar denken wij natuurlijk ook over na. We willen sowieso op het moment dat we de hypotheek gaan aanvragen het financieel op orde hebben (dus eigen vermogen en al een deel gespaard te hebben). Ik ga vanaf feb parttime werken dus al het salaris kan ik ook nog eens opzij zetten voor het huis. Nu leef ik van een magere stagevergoeding. Gezien het imo niet binnen een paar weken zal gebeuren (lees: huizen bezichtigen en echt de juiste vinden) willen we er wel op tijd mee beginnen. Dit weekend de eerste bezichtigingen, wie weet duurt het nog wel een maand of 3/4 voor we echt een huis vinden waar we mee verder willen. Of zeg ik nu iets geks?
Verder woon ik thuis en mijn vriend bij ons dus hebben we ervoor gekozen om in een mooie (dure) auto te rijden, nu kan het. Straks niet met een hypotheek, misschien over een paar jaar wel weer als we allebei goede verdieners zijn maar nu ik nog op school zit gaan we dat met hypotheek niet redden. Vandaar dat we de auto wegdoen (en willen kijken voor een die een stuk goedkoper is) daar gaan we sowieso geld mee overhouden.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 09:59

@xNathalie, slim om voor een goedkopere auto te gaan.
Maar (en ik sluit mij aan bij de andere bezorgde bokkers) bedenk dat je met een eigen huishouden heel veel extra kosten heb, waar je als je bij je ouders woont, geen erg in hebt.
Echt, er komen de meest onverwachte vaste lasten om de hoek kijken (waterschapsbelastingen etc). Probeer daar nu een overzicht van te krijgen via je gemeente of het Nibud.
Want de ruimte die je over hebt nadat je alle vaste lasten betaald hebt, valt verschrikkelijk tegen. Dus weet zeker dat je een vakantie, een auto etc kunt betalen.
Als je nu al geen geld op de bank hebt voor meubels, dan heb je niet veel speelruimte.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 10:04

Ik ben het met A_nouk eens, ik vind het niet verstandig wat je nu beschrijft. Hebben jullie nooit geleerd om te sparen voor iets wat je heel graag wilt? Dus hoezo kan je vriend nu in een grote auto rijden? Samenwonen kost veel geld, tenminste op de manier zoals jullie het je nu voorstellen. Natuurlijk kunnen jullie gaan samenwonen, maar waarom meteen een huis kopen op de rand van wat jullie kunnen betalen, ook nog eens met geleend geld inrichten?
3 a 4 maanden is gewoon heel erg snel, zeker gezien het feit dat jullie je zaken nu nog totaal niet op orde hebben. Jullie hebben nu nauwelijks kosten en nu al geen spaargeld. Hoe willen jullie dat gaan doen met een dure hypotheek, een lening om af te lossen en kosten waar jullie nog nooit mee te maken hebben gehad (energierekeningen, belasting, dingetjes die stuk gaan)?
Ik zou jullie aanraden om hier nog eens heel goed over na te denken. Steek je licht ook eens op bij het Nibud, laat op die site eens voorbeeldberekeningen maken. Of neem een goed financieel adviseur (en niet alleen een hypotheekadviseur!) in de arm die met jullie een persoonlijk plan maakt.

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 10:14

Anne_mieke88 schreef:
Ze hebben het niet verhuurd.... we wonen in een kleine gemeenschap... en weet precies de situatie van de mensen en ook wat voor mensen het zijn etc.
Het zijn wat stuggere mensen die niet uit ons dorp vandaan komen... snappen niet hoe het onderhandelen nou eigenlijk werkt... :')
Maargoed mij maakt het verder ook niet uit... wij gaan dinsdag kijken bij een huis die ik eigenlijk leuker vind :D

Let op met je bod dan. In principe is juridisch gezien een bod op een huis bindend, zowel mondeling als schriftelijk. Als zij nu ineens 'oké' zeggen en jij hebt je zinnen gezet op een ander huis dan is het alweer een hoop gedoe om eronderuit te komen... Check maar eens op Google

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 10:14

Ik vind het fijn dat jullie zo met me meedenken! Juist omdat jullie er ervaring mee hebben en wij daar nog geen enkel benul van hebben. :j Wij hebben een gesprek gehad met een erkend starterscoach, die zou toch ook wel weten of wij het financieel (naast de hypotheek) zouden gaan redden met de huidige situatie?
Even snel op de site van Nibud gekeken en daar staan indd. wat handige tips en weetjes dus dat ga ik zeker op mijn gemak doorlezen.
Overigens vind ik 4 maanden zelf al te snel, ik zat eerder op minimaal een half jaar te denken (bezichtigen, nog een keer bezichtigen met collega van mijn vriend (die maakt bouwrapporten), als we dan een huis hebben gekozen evt bod doen enz.) In die tussentijd natuurlijk zoveel mogelijk geld opzij leggen :j

Overigens moet ik erbij zeggen dat wij het hypotheekgesprek zijn aangegaan om gewoon te kijken of het überhaupt mogelijk was. Nu blijkt dat het kan (ookal zal het niet makkelijk worden) willen we het natuurlijk wel proberen door te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 10:30

En wat dan als het eerste huis hét is? Dan kun je 8 weken later de sleutel al hebben.. Dat kan ook hé.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 10:35

Klopt, en dan is het gewoon dikke pech voor ons en hadden we vorig jaar al moeten sparen voor het geval dat deze situatie zich zou voordoen :+
Daar zijn we niet moeilijk in, we zijn nog jong (22 en 23) zijn al 7 jaar samen dus een jaar langer niet samenwonen is ook geen ramp. Als onze tijd gekomen is zullen we dat gauw merken en zo niet dan niet maar we zijn er vanaf nu wel mee bezig ongeacht hoelang het hele traject uiteindelijk zal gaan duren.

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 10:36

Op Nibud kun je inderdaad ren handige berekening maken met wat je maandelijkse lasten ongeveer zullrn zijn! Heel handig. Bij ons kwam er toen uit dat als ik alleen in mijn huis zou gaan wonen het allemaal prima zou gaan, maar als mijn vriend erbij zou komen en ik voor hem zou moeten betalen, dan zou ik het niet zou redden. Meegerekend dat er ook gespaard moet worden voor als de auto stukgaat of onderhoud aan t huis e.d.

Maar mij lijkt het niet handig om via een lening van DUO te gaan sparen. Dan kun je beter nog een jaar wachten en sparen samen. En ik weet niet hoe jouw baankansen er na je studie uitzien? Maar dat is misschien ook wel handig. En tegen die tijd weet je dat ook beter.
En als je nu gaan kijken naar huizen ben je wel een paar maanden verder, maar stel nou dat je hét huis tegenkomt. Wat dan? "We komen over 3 maanden terug" of laat je het dan varen. Dat lijkt mij erg lastig.
Edit: iemand was me voor..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 10:41

blondies schreef:
Let op met je bod dan. In principe is juridisch gezien een bod op een huis bindend, zowel mondeling als schriftelijk. Als zij nu ineens 'oké' zeggen en jij hebt je zinnen gezet op een ander huis dan is het alweer een hoop gedoe om eronderuit te komen... Check maar eens op Google
Lichtelijk overdreven. Er is geen koopcontract getekend dus daar kun je nog met allerlei absurde eisen komen en zelfs daarna kun je er onderuit komen door aan te geven dat je de financiering niet rond krijgt :+
Nu wil ik niemand aanmoedigen om maar rond te gaan lopen bieden, maar tig manieren om er onder uit te komen. En dat is echt géén hoop gedoe.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 11:07

X Nathalie, hebben jullie er bijvoorbeeld ook al over na gedacht dat het kopen van een huis aan financieringskosten enz ook al gauw richting de 10.000€ die je 97% zelf moet betalen..

En dan doel ik op provisie NHG, advies en afsluitkosten van je hypotheek bij de bank, overdrachtsbelasting, notaris enz.
Je hebt namelijk niet alleen geld nodig om je woning in te richten :j

Echt een heel oprecht antwoord, ik denk dat je jezelf er op verkijkt :o

IK heb eventueel wel een excel bestandje met onze woonlasten in een appartementen waar een hypotheek op wat wel vergelijkbaar is met een simpel woonhuis nu. Ook een tweepersoonhuishouden. Zodat je jezelf eens kan verdiepen wat er nog allemaal meer is alleen een hypotheek ? :)

Ik ben erg pro huren, omdat ik het echt weggegooid geld vind als je zelf over de middelen beschikt, maar in jullie situatie zou ik toch echt overwegen om voorlopig eens te beginnen met een huur huis.
Al denk ik dat dat misschien al wel moeilijk zal worden gezien wat ze tegenwoordig allemaal al wel niet verlangen aan salaris en eigen middelen bij de woningcorporaties.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 11:14

Ik zou ook zéker niet lenen om geld opzij te zetten Nathalie :n Bedenk je wel dat je straks nog jaren aan het afbetalen bent, en een lening loopt hard op qua bedrag. En dan kun je nu wel zeggen 'we doen het op zijn inkomen en het wordt alleen zijn huis', maar wat als jullie je relatie verbreken? Dan zit jij met die lening en alle ellende die dat met zich meebrengt.

Ook ik denk dat jullie je er echt op verkijken. En da's niet erg, ik denk dat heel veel mensen dat hebben. Zeker als je vanuit het huis van je ouders een huis koopt. Er komt zóveel bij kijken aan extra lasten. De hypotheekadviseur rekent alleen voor of jullie de hypotheek kúnnen dragen, en jullie moeten je vervolgens afvragen of je dat ook moet willen. Want het is niet alleen de rente en aflossing, het is ook de verzekeringen, de gemeentelijke lasten, GWL, internet én je moet elke maand geld opzij kunnen (blijven) zetten zodat je een buffer aan kunt blijven leggen. En als je nu al moet lenen om geld opzij te kunnen zetten voor een inboedel, dan gaan jullie het niet redden :n Ook al ga je straks meer verdienen.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 11:27

Over de kosten naast alleen de koopprijs van het huis daar heeft de adviseur ook rekening mee gehouden. Daarom hebben we een x bedrag waar we naar kunnen kijken voor de verkoopprijs zodat we nog ruimte hebben voor de extra kosten die erbij komen. Via de site van svn berekenen ze ook precies wat je aan extra kosten nodig hebt. Stel je vult in dat de verkoopprijs van een huis 125.000 euro is dan zeggen ze dat je ongeveer 128.500 nodig zou moeten hebben om het huis met alle kosten te kunnen bekostigen.
A_nouk, wat fijn dat je me de mogelijkheid biedt om te kunnen kijken hoe de kosten bij jou eruit zien. Zou het graag willen ontvangen :j
Met een huurhuis zijn we al wat langer bezig maar hier in de buurt zoeken naar een huisje ben je excl al een kleine 750-850 euro kwijt en daar komen ook nog wat kosten bij. Een hypotheek met het salaris van mijn vriend is dan een stuk 'goedkoper' en kom je met gwl enz. misschien incl. wel al op 850. Nu kun je wel voor 500 gaan huren maar dan heb je vaak maar een kamer of een studio en dan kan ik net zo goed nog even thuis wonen. Als ik het huis uit ga wil ik wel waar voor mijn geld, vandaar dat we ook verder zoeken met een koophuis dan regio Haarlem.
Over het uitelkaar gaan heb je gelijk, maar hij zit net zo met een hypotheek. En over 10 jaar als alles geregeld is kunnen we ook uitelkaar gaan, zijn dan misschien getrouwd in gemeenschap van goederen, hij verliest zijn baan en ik ben mede hoofdelijk aansprakelijk voor de hypotheek. Same sh*t zeg maar, en that's life. Klinkt alsof het me allemaal niet boeit en ik misschien denk dat het allemaal maar goed komt. Ik heb heus door dat dit niet het geval is en je natuurlijk goed moet nadenken over de gevolgen. Maar er zitten altijd wel nadelen en niks kan je voorkomen dus ja..

Al met al ben ik blij hoor dat jullie me er op willen behoeden en tips geven. Kan begrijpen dat jullie soms denken dat ik eigenwijs ben of in ieder geval zo overkom. Wat ik al eerder zei als onze tijd gekomen is dan zijn we heel blij en zo niet dan gaan we iig gewoon verder met sparen enz.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 11:42

Natuurlijk kun je niet alles voorkomen. Maar je spaargeld bij elkaar lenen is gewoon geen goed idee.

Meer dan waarschuwen en je bepaalde inzichten geven kunnen we niet doen, ik wens je veel wijsheid en succes toe :)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 12:56

Sammie schreef:
blondies schreef:
Lichtelijk overdreven. Er is geen koopcontract getekend dus daar kun je nog met allerlei absurde eisen komen en zelfs daarna kun je er onderuit komen door aan te geven dat je de financiering niet rond krijgt :+
Nu wil ik niemand aanmoedigen om maar rond te gaan lopen bieden, maar tig manieren om er onder uit te komen. En dat is echt géén hoop gedoe.

Precies, sterker nog, het is toch pas bindend op het moment dat je het koop contract getekend is en de bedenktijd is verlopen. In de bedenktijd mag je zonder opgaaf van reden van de koop afzien.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 13:19

Nathalie, is leuk dat de adviseur je voorrekent, maar vergeet niet dat je de financieringskosten grotendeels zelf moet betalen. Een adviseur kan hier dus eigenlijk zo goed als geen rekening mee houden want het is niet te financieren.

Je kunt niet meer net als vroeger je financieringskosten meefinancieren in de woning, je mag je woning dit jaar nog maar 103% financieren in 2016 nog maar 102% en zo gaat dat ieder jaar naar beneden tot er alleen nog maar een 100% financiering mogelijk is.

Je zult dus zelf ook hiervoor nog een flinke financiele bufffer moeten hebben.

Verkijk je daarnaast ook niet op de maandlast, jullie kunnen zelf van mening zijn wel €850 aan hypotheeklast te kunnen dragen maar dat wil niet zijn dat de bank deze mening met je deelt.

Wij hadden zelf ook deze berekening gemaakt van wat willen we zelf kwijt zijn aan hypotheek, zodat we ook nog genoeg kunnen blijven sparen. Partner en ik hebben beide een goed inkomen maar de bank met regelgeving van de NHG vond dat wij deze inschatting toch echt 250€ te hoog hadden liggen. Ondanks dat we dan nog een fiks bedrag konden sparen en gewoon konden leven iedere maand. :)

Maak eens een keer een afspraak bij een bank voor een oriëntatie gesprek, en vraag ze eens een maximale hypotheek voor te rekenen :)

Ohja en stuur me even je emailadres dan stuur ik je het excel bestand door :)

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 13:30

De financiëringskosten worden meegenomen in de hoogte van je starterslening die je krijgt zodat de koopprijs + alle financiële kosten gedekt worden. Althans zo is dat bij ons uitgerekend. Wel wil de hypotheekverstrekker een eigen vermogen zien van +- 6000 euro.

Het is ook niet dat wij zelf berekenen dat we 850 euro per maand max kwijt willen maar met de maximale hypotheek die mijn vriend kan nemen + een grove berekening van gwl enz. kom ik rond de 850 euro.

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 13:54

Nathalie ik heb eerlijk gezegd ook mijn twijfels. Als je rekent met een hypotheek en g/w/l van €850, wat houden jullie dan in de maand over als ik vragen mag? Het is idd handig om echt álle uitgaven eens in een Excel-sheetje te zetten, ook de kosten die maar 1x per jaar komen, zoals de OZB. Die kwam bij ons, met een 2-persoonshuishouden in een doodnormale eensgezinswoning, ook al gauw uit op ruim €500. Daar moet je toch elke maand geld voor opzij zetten, of in termijnen betalen. Ik denk dat je gezamenlijk inkomen minstens het dubbele moet zijn van die €850, wil je ook nog fatsoenlijk boodschappen kunnen doen, een auto kunnen blijven rijden (of het nou een goedkope is of niet, vergis je niet in de kosten van wegenbelasting, beurten, verzekering en benzine) en niet werkelijk álles moeten laten omdat je een huis hebt. Als je een lening moet afsluiten om de meubels te kunnen betalen, je je vakantiegeld in wilt leggen en de auto wilt verkopen, wil dat dan ook zeggen dat je bereid bent om de komende jaren op een houtje te bijten, geen leuke dingen meer te gaan doen (uit eten, op stap, weekendje weg) en niet meer op vakantie wilt? Want als je zo je inkomsten bij elkaar moet sprokkelen, moet je denk ik toch nog eens even achter je oren krabben.

Het kan snel gaan in de huizenmarkt. Wij hebben ons huis te koop gezet en 2 weken later was het verkocht, na 3 maanden overdracht. Omdat eerdere biedingen op niets waren uitgelopen (wij hebben ook wel eens brutaal geboden) hadden we nog niets anders, eerst op de camping gezeten. Maar toen hét huis eenmaal online kwam, hadden we binnen 8 weken de sleutel.

Annemieke, jammer dat het niets is geworden. Idd, aannames over redenen waarom een verkoper niet wil verkopen, leveren weinig op, tenzij je weet hoe de vork in de steel zit. Wij hebben ook eens een bod gedaan op een huis en uiteindelijk zaten we €10.000 uit elkaar. Wij waren niet van plan te stijgen, volgens de makelaar was het voor de verkoper een principekwestie en kon ie die €10.000 makkelijk overbruggen. Hij kende de beste man inmiddels al wel even, het huis stond nl. al 7 jaar te koop, al jaren leeg & huurders erin dus steeds minder waard (al een tijd niet goed onderhouden) en had al diverse malen verkocht kunnen zijn, maar hij wilde er altijd meer voor hebben dan de koper op dat moment wilde bieden. Uiteindelijk heeft ie al €50.000 in moeten leveren en is het nu nog niet verkocht. Blijkbaar toch niet zo'n haast... We hebben het bod toen laten staan, elke maand gebeld of ie al wilde zakken. Toen we ons huidige huis gekocht hadden, belde ineens de makelaar, de verkoper had gezegd dat ie moest bellen om te vragen of wij al wilden stijgen 8)7 Toen hebben we hem wel even hartelijk uitgelachen en de makelaar kon het alleen maar met ons eens zijn dat wij een betere deal hadden gemaakt met ons huidige huis...

EkmiC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 14:00

Wij hebben een redelijk spaarpotje en nog denk ik wel eens van: Zou dit wel genoeg zijn als we een ander huis kopen? Ook ik denk namelijk dat je (en dit bedoel ik in het algemeen) je snel verkijkt op de kosten die erbij komen kijken. Zeker nu je niet meer alle financieringskosten in je hypotheek mee kan nemen. Je moet tegenwoordig een groot bedrag zelf bij kunnen leggen, en dan moet je ook nog geld overhouden voor wat verf, een vloer, meubels etc.
6000,- eigen vermogen is niet veel. Dan moet je niet veel willen doen in een huis betreft verbouwen. Zeker niet als je ook nog zelf meubels moet kopen.

Ook wij sparen nu heel hard, om toch een potje van 10k te hebben (gezamenlijk, naast ons eigen spaargeld) om een ander huis te kopen. Maar wij hoeven geen inboedel meer te kopen, voorlopig niet tenminste. Alleen de bank willen we direct vervangen.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 14:37

Stel de hypotheek + gwl enz. komt uit op 850 euro dan heeft mijn vriend alleen netto nog 750 euro over. Ik ga parttime werken dus ik bereken mijn inkomen op een 500 euro. Bij elkaar dus zo'n 1250 euro.
Vakantiegeld en de auto weg doen is puur omdat we het geld zsm bij elkaar moeten sprokkelen. Hadden we dit 2 jaar geleden al bedacht dan was dat natuurlijk niet nodig geweest en hadden we het indd uit andere middelen kunnen halen.
Ik ga er van uit dat mijn inkomen alleen maar zal gaan stijgen of is dat dom om daarvan uit te gaan? Kijk ik heb geen 100% baanzekerheid na mijn studie en al had ik dat wel dan kan je alsnog je baan verliezen of arbeidsongeschikt raken maar als je je daar teveel aan vast klampt kan je denk ik beter gaan huren. En die keuze hebben wij allang genomen, als we kunnen kopen dan zeker doen omdat we huren zonde vinden gezien je niks opbouwt en je je huis ook niet kunt verbouwen.

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 14:39

A_nouk, ik ben wel heel nieuwsgierig over wat voor bedragen je het hebt om te sparen en wat de bank nog teveel vond. Wij hebben donderdag gesprek met de adviseur, ben benieuwd wat hij zegt!

We hebben wel een redelijke spaarpot en anders ook nooit aan een eigen huis begonnen. In m'n werk kom ik de laatste tijd steeds vaker mensen tegen die nu in de problemen zitten omdat ze hun huis onder water hadden en niets om het mee op te vangen.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 14:42

Kirsten ik PB je even :)

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 15:01

Qua inboedel wat we echt echt noodzakelijk nodig hebben is een wasmachine, evt. een koelkast (in sommige keukens zit dat ingebouwd) en een eettafel. Maar goed eten kan met z'n 2en net zo goed voor een tijd op de bank, en over een bankstel gesproken ook die hebben we nog niet maar we kunnen vanuit mijn huis een bankstel meenemen voor tijdelijk. Dit dan even qua grote uitgaven.

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 15:07

En wat als de wasmachine kapot gaat? Of de inbouwkoelkast? Wat dacht je van lampen kopen? Linnengoed en handdoeken? Gordijnen of iig iets van verduistering? En wat als de riolering verstopt zit? En is maar n kleine greep van dingen die je nodig hebt en dinge
n die plotseling kunnen gebeuren maar wel geld kosten

Bij een eigen woning kan je niet zeggen: ik wacht daarmee tot we voldoende gespaard hebben.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 15:10

Nathalie, we kunnen je alleen maar wat tips geven, maar ik blijf er persoonlijk bij dat je voor je rond gaat kijken eens met een echte financierder moet gaan praten en goed moet gaan rekenen :o

Mag ik de ervaringsdeskundige hier iets vragen :)
Wat hebben jullie betaald voor de akte van levering en de hypotheek akte ?

Heb net een offerte binnen voor € 505 ex btw per akte en €175 voor de royering van de hypotheek.