Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 19:28

Het is vooral een soort van geruststelling dat ik voor grote kosten dan zonder pardon de uitgave kan doen en dat mijn reiskost nog steeds veilig is. Ik heb een oudere auto, kans bestaat dat die begint te haperen of door roetuitstoot etc niet meer door de APK komt. Dan kan ik zonder problemen een andere aanschaffen en blijft het reisbudget veilig.
Geld wat een jaar blijft staan levert nog steeds getrouwheidspremie op. Al is dat amper 0,12% ofzo, het is nog altijd beter dan niks of negatieve rente. En het motiveert om te sparen. Als ik het van de grote pot zou nemen ben ik best geneigd om te denken "ach, het geld staat er toch, kan gerust een storting overslaan". Met de aparte reispot is de drang/zin om die te vullen veel groter :D

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-22 20:08

@Fitzroy ... OK jij ook dus haha.
Vinden ze het raar dat de theaters nog steeds wat leger blijven dan voor Covid (ik denk overigens wel, waar dan leeg want alles was vol maar dat terzijde :+ ).

Lekker bezig @Varekaj :j

Trouwens, gisteren in Rotterdam dus, in de Koopgoot zowaar alweer de Kerstversiering... :oo
Hebben jullie al idee hoe die waanzinnig dure decembermaand door te komen zonder een flinke hap in je spaarrekening?
Ik eerlijk gezegd nog niet ^)

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 20:17

maessie schreef:
Wat gaaf dat je met dit project gaat helpen! Heel veel succes daar!
En bengalen... tja.. katten met héél veel karakter, geweldig!

Haha ja het is ook echt een heerlijk beestje, grootste knuffelkont, maar doet wel haar ras eer aan :')
Bedelen doen ze gelukkig beide niet. Kattenkwaad uithalen eentje wel, maarja daar heb je een Bengaal voor, dat weet je als je er aan begint :+ Ze zijn wel beide de goedheid zelf.

Ja dat stampen, de Bengaal is er geobsedeerd door, elke dag even op schoot stampen en zeveren := Maar je kan haar nageltjes goed knippen, dus dat zijn meer stompjes en ze pakt geen kledingstukken vast, dus daar heb ik geen last van. Ken inderdaad wel katten van onze stal vroeger die echt hele scherpe nagels hadden en dan ook nog een soort van vasthielden ofzo, meteen allemaal haken in je broek, daar werd ik ook niet zo blij van, dus dat kan ik mij voorstellen.
Maar heb dat wel met alle dieren, hond en kat, TE opdringerig, natte neuzen/kwijl aan je broek, tegen je aan springen of bij katten voor je voeten lopen, nagels uit, dat is gewoon niet prettig. Er is altijd een TE versie haha.

Kat is momenteel wel goed om de kachel wat lager te zetten en gas te besparen, katjes vinden het ook wat fris is huis en dat kan je meteen merken, want zodra ik op de bank zit komen ze bij me liggen.

purny

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 21:10

Ik krijg aardig wat extra.
Afrekening energie en eindejaarsuitkering. Energie is sowieso 700 terug en eindejaarsuitkering 1200

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 21:31

wij hadden 755 terug van de energie, echt heerlijk!

Krijg deze maand nog extra omdat ik in de schoolvakantie met minderbedeelde leerlingen op kamp ben geweest. rond de 700 euro denk ik.

Heb vandaag heel weinig gedaan! Was om 0730 uit bed en om 1400 hing ik nog voor de tv en niks gedaan... Daarna nog met de hond gewandeld in de bossen, geluncht en wat in huis gedaan.

Nu ben ik weer alleen, iedereen is uit huis. Lekker rustig! Heb een appeltaart gebakken haha

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 21:45

Dat zijn leuke bedragen om terug te krijgen! Hier ook weinig gedaan vandaag. En niet bespaard helaas, zag zo’n leuke trui en ik ben binnenkort jarig dus ik vond dat het wel mocht.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 21:55

Ik heb wel nog een toffe sjaal gekocht vandaag. Gisteren een mantel gekocht in Utrecht, daar moest een mooie nieuwe sjaal bij haha.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 21:55

Wij krijgen 950 terug van de energie en ons maandbedrag verdubbeld :')

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 21:56

Pantykous schreef:

Nieuw contract?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 22:30

Hier potjes voor alles: reizen, cadeautjes etc. Voor reizen spaar ik elke maand veel geld. Goed gevuld potje dus, moet ook wel voor hoe vaak ik reis.
Voor december staat het geld dus ook al klaar.

Ik heb maar zelden gekke maanden eigenlijk.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 22:33

Pantykous schreef:

Dat had ik in april, alleen werd het maandbedrag 3x zoveel. Inmiddels na weer een verhoging bijna 4x.
Laatst bijgewerkt door mysa op 15-10-22 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 22:34

Ik doe niks bijzonders in december, dus een gewone maand wat dat betreft. Wel naar een concert in Groningen, dus pak wel een hotelletje.

Vrees dat (schoon)ouders met kerst uiteten willen. Voordeel dat die altijd trakteren. Nadeel dat ik gewoon eens niks wil doen. Dat lukte vorig jaar onverwachts goed door een positieve zelftest, maar was toch anders dan gepland _O-

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 22:38

Mijn schoonfamilie zien we niet meer/schoonouders zijn overleden dus aan die kant heerlijk rustig.

Mijn ouders zitten op Curaçao, met mijn zusje en zwager gaan we wel iets doen maar weet nog niet wat.

Ik hou echt van een rustige kerst :')

Cadeaus doen we ook niet aan overigens. Misschien dat we mijn zwager dit jaar een duur cadeau geven, waar we zelf ook aan mee doen, cursus mes smeden.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 22:45

Ik heb ook weinig gedaan vandaag behalve naar stal geweest.

Wij krijgen de eindejaarsuitkering tegenwoordig al in november, juist met het oog op de dure decembermaand.
Ik twijfel nog of ik een single weekend ga boeken, iedereen in mijn omgeving is op vakantie en alleen is ook weer zo ongezellig.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 23:19

Ik heb van deze geldmapje via ali.
Zag ‘m zovaak op tiktok voorbij komen, uiteindelijk toch besteld. En het helpt mij enorm…

Afbeelding

Komende maand even zuinig aan, net 3 weken vakantie gehad. Wel verlofuren, maar reiskosten helaas niet.
Daarna wil ik even flink sparen van m’n salaris, en ook geen impuls aankomen, niet dat ik die laatste tijd zoveel deed. Maar vroeger voordat ik oo mezelf woonde eigenlijk wel

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 08:49

Hier doen ze niet aan eindejaarsuitkeringen helaas.
Maar we vieren gelukkig ook geen sinterklaas en kerst oid, meestal probeer ik in deze periode extra te werken, want zowel 1e kerstdag al nieuwsjaarsdag bijv valt dit jaar op mijn vaste werkdag (zondag), maar dan ben je wel verplicht vrij en krijg je dus niks betaald, dus dat is nog al een ongewenste hap uit mijn inkomen. Heel frustrerend altijd want zit toch thuis niks te doen haha. En dan moet ik die uren ergens door de weeks inhalen als dat al kan, maar heb ik geen toeslag, dus moet ik 2x zoveel uur maken om het zelfde salaris te hebben die maand, super onhandig. -O-
Maargoed het is nog geen december, dus ik zie nog wel hoe ik het dan ga oplossen :Y)

Verjaardagen vieren we hier ook niet, ben volgende week jarig dus dan zit ik mooi in Griekenland, niemand daar die weet dat ik jarig ben (vind dat altijd zo ongemakkelijk) :')
na Griekenland wel gezellig samen met mn moeder uit eten, dat vind ik dan wel weer leuk en heb ik als cadeautje gevraagd dit jaar :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 08:51

Ik ben ook volgende week jarig. Heb er helemaal niet zo’n zin in.
Eindejaarsuitkering laat ik elke maand al uitkeren, eigenlijk niet slim. Zo’n spaarpotje is best lekker. Misschien ga ik het wel anders instellen. Maar dan heb ik maandelijks minder natuurlijk.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 10:22

Suzanne F. schreef:
Ik ben ook volgende week jarig. Heb er helemaal niet zo’n zin in.
Eindejaarsuitkering laat ik elke maand al uitkeren, eigenlijk niet slim. Zo’n spaarpotje is best lekker. Misschien ga ik het wel anders instellen. Maar dan heb ik maandelijks minder natuurlijk.

Kijk ook even of het belasting technisch voordeliger is.
Misschien is het voordeliger om het elke maand uit te keren of misschien ook niet.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 13:29

Belastingtechnisch maakt het niets uit, wordt recht getrokken bij je belasting aangifte.
Wij hebben een 13de maand in december, de fiscale uitruil van woon-werkverkeer en fiscale uitruil van de vakbondscontributie. Bovendien 60 euro bruto loonsverhoging en 5,5% loonsverhoging. Net een nieuwe CAO afgesloten waar de laatste 2 verhogingen in zitten vanaf 1 december.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-22 14:48

Mooie map! Ik vind het altijd heel knap als je met een map kunt werken. Ik ben er veel te slordig voor :o krijg het gewoon niet georganiseerd.
Enige wat bij mij wel werkt is dus mijn denk ik onderhand bekende gewone Word document waarin ik alles per dag / per zoveel dagen opschrijf.
En als ik echt goed over zicht van iets wil krijgen heb ik een flipover waarmee ik dan op de flips met stiften een soort mindmap maak. Met enorm veel wolken, strepen, kleuren etc. Alleen ik snap het dan nog haha. Maar goed, dan snap ik het wel }:0

Vriend en ik willen met Oud&Nieuw eigenlijk gewoon weg, denk in Nederland, maar wel weg. Met Kerst weet ik niet, vind het altijd wel gezellig met Kerst in huis maar ook weer veel gedoe met de kinderen. Niet zozeer met familie, die zien we wel ergens rond Oud&Nieuw of zoiets, dat is niet meer zo'n ding. Maar de kinderen dus wel (wonen allemaal uit huis maar je wilt toch als ouders iets doen of zo of dat je denkt willen zij het... weet dat 2 vd 4 het altijd wel heel gezellig vinden, 1 boeit het niet zoveel en 1 vindt het nogal een gedoe... maar ja maar 2 uitnodigen kan ook niet natuurlijk, dus nodig je ze alle 4 uit enz enz..., pffff....). Als we iets doen is het borrel en gourmetten (lekker old school :Y) ) met ook pakjes (klein hoor) onder de Kerstboom. Maar goed onderhand hebben de kinderen ook te maken met schoonfamilie of met vrienden die ook iets organiseren dus het is altijd een heel gedoe, terwijl we dat niet willen.
Toch altijd weer vreemd hoe dat dan loopt.
Ook wel eens een jaar gezegd ik doe niets maar dan wordt er weer wat voor je georganiseerd, of word je uitgenodigd :+ {:) [&]
Naja, jullie horen het ik vind het altijd een lastige periode van het jaar.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 15:38

Faelynn schreef:
Hier doen ze niet aan eindejaarsuitkeringen helaas.
Maar we vieren gelukkig ook geen sinterklaas en kerst oid, meestal probeer ik in deze periode extra te werken, want zowel 1e kerstdag al nieuwsjaarsdag bijv valt dit jaar op mijn vaste werkdag (zondag), maar dan ben je wel verplicht vrij en krijg je dus niks betaald, dus dat is nog al een ongewenste hap uit mijn inkomen. Heel frustrerend altijd want zit toch thuis niks te doen haha. En dan moet ik die uren ergens door de weeks inhalen als dat al kan, maar heb ik geen toeslag, dus moet ik 2x zoveel uur maken om het zelfde salaris te hebben die maand, super onhandig. -O-
Maargoed het is nog geen december, dus ik zie nog wel hoe ik het dan ga oplossen :Y)

Verjaardagen vieren we hier ook niet, ben volgende week jarig dus dan zit ik mooi in Griekenland, niemand daar die weet dat ik jarig ben (vind dat altijd zo ongemakkelijk) :')
na Griekenland wel gezellig samen met mn moeder uit eten, dat vind ik dan wel weer leuk en heb ik als cadeautje gevraagd dit jaar :D

Dit zou ik toch eens gaan checken Faeylinn, volgens mij zijn ze verplicht om je door te betalen als dit je vaste dag is. Is bij ons in ieder geval wel zo. :j

Hier de komende maanden weinig te besparen, veel verjaardagen en dan de feestdagen en eindejaarsrekeningen er nog bij.. en de auto moet ook nog ff een nieuw (dúúr) vliegwiel helaas..
Let er met de boodschappen nu wel extra op, en bewaar mijn koopzegels ed mooi voor de vakantie, zodat dat straks een mooi extra potje is :j

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 15:58

Ja dat is heel flauw Maessie, officieel moeten ze feestdagen inderdaad doorbetalen als het op je vaste dag valt, maar alleen op dagen die erkend zijn als werkdag, en zondag word gezien als rustdag volgens de cao, dus die telt niet. Alleen voor mij is zondag een vaste werkdag, dus dat maakt het een beetje banketstaaf. Helaas is het wel echt zo, want vorig jaar zat ik met het zelfde probleem, toen viel 2e kerstdag op zondag, dus ook verplicht vrij, ben er nog achteraan gegaan waarom ik niet betaald kreeg en cao uitgeplozen, maar helaas. Andere medewerkers die normaalgesproken zaterdag of door de weeks werken en verplicht vrij hadden door een feestdag kregen inderdaad wel doorbetaald, alleen ik niet, ik ben de enige vaste zondag medewerker.
Dus dit jaar nog pech, en volgend jaar ook (want dan kerst avond en oudejaarsavond avond op zondag en ik werk in de middag en avond) Maar over 2 jaar vallen de feestdagen voor mij weer gunstiger gelukkig :+

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-22 16:03

Ja dat dacht ik ook, als je verplicht vrij bent op een dag dat je anders werkt moeten ze je toch wel uitbetalen? Is wel zo dat ze maar 100% uitbetalen ... dan mis je de feestdagen/toeslag... dat wel... het wordt er sowieso dus niet beter op...

**zie dat je net uitleg hebt gegeven**
Maar ik snap het nog niet helemaal :+

Gisteren lekker boodschappen gedaan bij de Sligro. Ben dus wel vegetarisch maar eigenlijk maar 'half' want hou ontzettend van vis :P van alles ingeslagen van paling tot en met prachtige scholfilets.
Nu net paling gegeten met toast, zo zalig.
Was bedoeld voor december maar ja... schiet ook niet op zo :P

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 17:09

Hahaha het is ook verwarrend, maar komt er op neer dat je zondag gewoon nooit uitbetaald krijgt als je niet werkt, omdat het niet gezien word als een "werkdag" maar als "rustdag". Maandag tm zaterdag worden wel gezien als erkende werkdagen.
Dat het wel mijn vaste werkdag is maakt in dat geval niet uit, want dit is gewoon zo bepaald in de cao, lekker ouderwets nog omdat er vroeger op zondag niet gewerkt werd denk ik, maar tegenwoordig leven we in een 24 uurs maatschappij :+

Dus maandag/tm zaterdag als vaste werkdag maar verplicht vrij door een feestdag = doorbetaald krijgen
Zondag verplicht vrij door een feestdag = niet doorbetaald krijgen want de cao denkt/vind nog dat dat geen vaste werkdag van mensen kan zijn.

Als je doorbetaald krijgt zou het inderdaad wel 100% zijn, geen toeslag, maar dat is nog altijd gewoon een dag betaald, nu krijg ik niks :+

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 17:28

Feestdagen zijn vastgelegd in de CAO inderdaad. In de metalektro CAO zijn 1ste paasdag en 1ste pinksterdag ook geen feestdagen, want inderdaad ouderwets, op zondag wordt toch niet gewerkt. Gelukkig doet mijn baas het wel als feestdag zien, maar officieel hoeft dat dus niet.