[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 13:43

Dat is vaak het mooie, dat als het ene stuk loopt mensen achteraf blij zijn omdat ze iets veel mooiers gevonden hebben :j

Ik baal soms ook wel een beetje hoor...je ziet tegenwoordig voor de prijs die wij voor dit huis betaald hebben, toch eigenlijk wel leukere stekjes staan omdat de prijzen toch nog een eind gedaald zijn...

Gelukkig kun je dan altijd wel iets aanwijzen dat bij dit huis toch wel beter is, anders zou het echt vervelend aanvoelen :P

Berdien

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 14:14

Nathalie, een hypotheek wordt inderdaad gebaseerd op de verkoopprijs van de woning (max 103%) De inboedel meefinancieren zal niet makkelijk gaan, want inboel = box 3. Als je met inboedels tenminste meubels etc bedoelt. Je kunt wel financieren op basis van waarde woning na verbouw (daar valt ook een nieuwe keuken/badkamer/dakkapel/uitbouw etc onder ), maar dan moet de waarde dus aangetoond worden dmv een taxatie rapport, gebaseerd op de geplande verbouwing.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 14:27

En als je een verbouwing wilt meefinancieren moet je ook nog een deel zelf betalen, of is dat niet bij alle verstrekkers zo? Wij hebben wel gekeken of we de verbouwing van de keuken wilden meefinancieren maar dat was uiteindelijk geen aantrekkelijke optie :n.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 14:38

Mri schreef:
Ook en verkopende partij heeft het goedrecht om niet aan bepaalde mensen te WILLEN verkopen. In een klein (ons kent ons) dorp heb je dat sneller dan in een grote stad.
Wij hebben bij 1 huis gehad dat we een bod hadden gedaan (ongeveer 7% onder de vraagprijs, in onze ogen dus geen raar bod). Wij hebben daarop de melding gekregen dat ze niet akkoord gingen met ons bod en ook niet in onderhandeling wilde gaan.
Prima, kan gebeuren. Het was een kleiner dorp waar wij zelf niet vandaan kwamen en uiteindelijk is het (ruim 2, bijna 3 maanden later) verkocht voor minder dan ons bod, maar wel aan een stel wat uit dat dorp kwam.

Zij wilde hun huis dus liever verkopen aan iemand iemand binnen het dorp, hun goed recht. Uiteindelijk moeten wij blij zijn dat we niet in dat dorp terecht zijn gekomen, denk niet dat we er goed hadden gepast :)

Klopt, en bij ons is het geweest omdat wij niet getrouwd zijn maar samenwonen... tenminste als ik zo de verhalen moet geloven... :') zo dan weten jullie ook meteen de reden dat ik zo fel reageerde is dat ook even meteen uit de lucht... omdat ik zelf het een rare reden vind.. maargoed het is hun goedrecht :)

_Marinke_ schreef:
Jammer Annemieke, maar blij dat jullie een nieuw huis tegen zijn gekomen dat eigenlijk beter past! Hopelijk bevalt het in het echt net zo. :j

Dit topic maakt me eigenlijk wel een beetje bang om een evt. brutaal bod te doen haha! :P
Eigenlijk gewoon doen natuurlijk, nee heb je en ja kun je krijgen. Maar al een langere tijd dat ik hier mee lees en 9 van de 10 keer lees ik hier dat een brutaal bod niet in goede aarde valt. :+

Krijg een bepaald huis niet uit mijn gedachten... :=

dat is wel echt herkenbaar :)
sterkte :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 14:49

Ligt aan de waarde na verbouw, en aan de eisen die de verstrekker stelt. Dat kan per bank/verstrekker verschillen :j

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 15:07

Even telefonisch gesproken met onze adviseur en zitten toch nog wel wat haken en ogen aan..
Ten eerste eigen vermogen, die staat nu op 0 en zou bij aanvraag hypotheek rond de 6000 euro moeten zitten. Nu hebben we wel wat middelen omdat voor elkaar te krijgen (verkoop auto, vakantiegeld etc.).
Ten tweede ik zit met een studieschuld waardoor we bij aanvraag hypotheek er voor moeten zorgen dat ik geheel buiten beeld blijft. Nu kan ik de lening stopzetten om studieschuld te verlagen, of heeft dat voor nu geen zin en kan ik dat geld beter dan maar opsparen?

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 15:12

Los je al af op je studieschuld?

Ik hoef pas vanaf 2017 te gaan aflossen, dus de schuld is niet meegenomen bij de hypotheek aanvraag.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 15:16

Nee, ik heb sinds november vorig jaar een lening aangevraagd omdat ik door studievertraging het laatste half jaar van mijn studie geen recht meer heb op stufi en ik dus schoolgeld uit eigen zak moet betalen. Ik betaal ook geloof ik vanaf 2017 af. Althans dan zit ik in de aanloopfase die 2 jaar duurt waar je mág afbetalen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 15:37

Natalie. Stuur je over studieschuld even een pb. ;)

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 17:43

manonutjuh schreef:
Los je al af op je studieschuld?

Ik hoef pas vanaf 2017 te gaan aflossen, dus de schuld is niet meegenomen bij de hypotheek aanvraag.

Adviseur zegt wel degelijk dat hij wordt meegenomen, maar wij gaan sowieso alleen op het inkomen van mijn vriend een hypotheek nemen. Alleen bij het aanvragen zal ik ook helemaal buiten beeld moeten worden gelaten en kan ik geen mede eigenaar worden. Kan dan pas al me studie schuld is afgelost, maar goed dat hebben we er wel voor over.
Gezien inboedel niet mee kan worden gefinancieerd zal ik de lening dan door laten lopen om daar de inboedel mee te kunnen financiëren.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 18:27

Dat vind ik gek nathalie, hier op twee inkomens, en mn schudieschuld is er buiten gehouden ivm het feit dat het nu geen lopende verplicht is. Zou ik nu aflossen dan zouden ze er wel rekening mee houden!

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 18:29

Ik ben ook benieuwd naar de waarheid over het wel/niet meenemen van studieschuld bij een hypotheek. Iemand die me daar meer over kan vertellen? Shiloh misschien?

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 18:35

Voor de hoogte van de hypotheek zal het bij ons niks uitmaken althans weinig gezien ik maar 2/3 dagen ga werken en ik dan liever een iets lagere hypotheek neem ivm met arbeidsongeschiktheid of baanverlies. Maar als het wordt meegenomen ondanks dat de hypotheek op het inkomen van mijn vriend wordt berekend en dat daar zelfs nadelige gevolgen aan zitten.. Tja dan maar aan het begin even geen mede eigenaar..

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 18:42

Het wordt inderdaad meegenomen (mits jij opgeeft dat je een studieschuld hebt, want die is vooralsnog niet BKR geregistreerd en wordt verder ook niet nagetrokken) :) omdat je in een later stadium wel zal moeten betalen. De bank wil uiteraard dat je dan wel genoeg geld behoudt om de hypotheek te kunnen betalen. Vandaar dat je een studieschuld wel moet opgeven, maar het geen reden hoeft te zijn om een hypotheek niet te kunnen krijgen (kan wel, hoeft niet). :)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 18:52

Dat is vrij bijzonder manonutjuh, voor zover ik weet word de studieschuld gewoon als volledige schuld meegeteld. Of je al of niet aan het aflossen bent wordt geen rekening mee gehouden. Als jij het verzwijgt (en je geen bankafschriften van betaal rekeningen moet overleggen, waar dan overboekingen naar DUO op staan) kunnen ze er in feite niet achter komen. Maar aangezien er altijd naar schulden wordt gevraagd, is het wel enig sinds frauduleus. Ook NHG kun je dan vergeten (je kunt wel NHG krijgen, maar als je er ooit beroep op moet doen, gaan ze grondig je financiele situatie doorlichten en dan komt het alsnog aan het licht en dan heb je niet alles gedaan wat mogelijk was om je situatie te voorkomen, je hebt immers iets verzwegen).

Hoewel de studieschuld veel minder zwaar zou moeten wegen als een andere schuld, kwam uit mijn berekningen naar boven dat je ongeveer het dubbele van je studieschuld minder aan hypotheek kunt krijgen.

Ik wil mijn eigen situatie best uitleggen, maar wel via PB, ga dat niet open en bloot op internet zetten.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 12-01-15 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 19:00

Hier dus een andere ervaring! Wat gek!
Laatst bijgewerkt door manonutjuh op 12-01-15 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 19:02

Dan heb je denk ik mazzel gehad met je adviseur. Had je een onafhankelijke? Eigenlijk zijn die verplicht dit te melden bij banken, maar heeft hij dat bij jou waarschijnlijk niet gedaan. Als je rechtstreeks naar de bank gaat, tellen ze het gewoon voor de volle mep mee, en houden ze ook geen rekening met toekomstige salaris verhogingen of zo.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 19:44

Een studieschuld moet altijd gemeld worden inderdaad, ook als je nog niet aan het afbetalen bent. En hij moet ook altijd meegenomen worden in de berekeningen.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 20:36

Graag Siloh als dat zou kunnen!

En telt mijnstudieschuld ook mee wanneer mijn vriend alleen de hypotheek neemt?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 20:38

Nee dan niet, want dan is jou hele financiële situatie niet van toepassing lijkt me.

Ik Had jou vanmiddag al een pb gestuurd toch?

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 20:50

Oh ja klopt :+ sorrieeee

Nou die adviseur vertelde mij dat wanneer wij de hypotheek gaan aanvragen ik helemaal uit beeld moet omdat mijn inkomen ook wordt getoetst? Leek mij ook onlogisch maar zou het kunnen begrijpen dat ze wel willen inzien hoe mijn fin. positie is als we gaan samenwonen. Niet dat ik dik in de schulden zit en mijn vriend straks de hypotheek niet kan betalen omdat hih mijn rekeningen betaald.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 22:20

xNathaliee schreef:
Gezien inboedel niet mee kan worden gefinancieerd zal ik de lening dan door laten lopen om daar de inboedel mee te kunnen financiëren.

Wat bedoel je met inboedel? Ik versta daar meubels en gordijnen, inrichting dus, onder. Daar zou ik persoonlijk niet voor lenen, maar voor sparen. Als je een mooie eiken vloer bedoelt, dan zou ik dat via de hypotheek (bouwdepot) proberen te lenen, niet via DUO. En ik zou al helemaal niet een schuld aangaan op jouw naam voor iets dat op papier (het huis) niet van jou is, maar dat is mijn persoonlijke mening..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 22:22

Een vloer kun je volgens mij nog wel meelenen, maar banken, stoelen, gordijnen dat moet je niet eens willen. Ook niet willen lenen ook.. Kijk rond op Facebook, marktplaats noem maar op. Veel goeds tweedehands te krijgen. En spaar zodat je over een aantal jaar wat anders kan kopen.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 22:26

Als je blijkbaar zo weinig achter de hand hebt, is het dan niet verstandiger om een jaar door te sparen zodat je wel het deel kosten koper en inboedel uit eigen zak kunt betalen ipv je auto willen verkopen of via de DUO lenen?!

Edit, toevoeging: een huis kopen en inrichten kost echt altijd meer dan je denkt. Ik had het financiële plaatje ook redelijk uitgedokterd maar tijdens het verbouwen zijn er toch wat dingen die we ofwel anders gaan doen ofwel toch maar direct aanpakken. 15.000 euro is dan zo op!

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 07:38

Lenen bij DUO doe ik al sinds november. En ookal kan je je lening elke maand wijzigen (zodat mijn studieschuld omlaag gaat) denk ik dat ik er dan beter nu nog gebruik van kan maken. Zet het dan opzij voor meubels. Komend jaar kan ik vanwege school toch niet fulltime werken. Dus dit jaar sparen uit salaris gaat moeilijk worden.
Mijn vriend gaat dan ervoor zorgen dat hij z'n eigen vermogen omhoog gooit. Dmv het verkopen van zijn auto of inruilen tegen een die een stuk goedkoper is (rijden nu een Hyundai ix35 2.0). Met een hypotheek erbij worden de maandlasten wel erg hoog (ook benzine erbij gerekend als we naar Haarlem moeten voor familie en vrienden). Dus die auto moet sowieso weg. :j