Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 21:33

Ik kan voor werk ook gratis reizen. Soort van. Ik moet de goedkoopste optie nemen, anders betalen ze niks terug. En eerst zelf aftikken, nadien betalen ze terug. Het is jammer dat er qua werkuren geen regelmaat of zekerheid in zit, want ga echt geen uren tijd verspillen met wachten en dergelijke. Nu ben ik meestal zo'n 45min reistijd met de auto kwijt. Met de trein zonder problemen is dat een uur. Helaas vaker wel gedoe dan dan het vlekkeloos gaat. Bij mooi weer is een uurtje wachten niet erg. Als het vriest of regen giet iets minder leuk :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 07:35

Ik heb korting in de daluren als abonnement. Heb je er zo uit. Wij pakken 95% van de tijd de trein als we ergens heen gaan. Geen eigen auto. Bevalt prima, je moet je er alleen op instellen dat je een tijd onderweg bent. Maar vind het heerlijk om beetje naar buiten te kijken.

Alleen zou mooi zijn als het goedkoper was, zeker de internationale reizen. Wij waren naar Engeland met de trein bijna 10x zoveel kwijt als het vliegtuig. Het was vanaf ons naar Londen wel het snelst ook. Ik zie dat verschil wel kleiner worden, maar enkel omdat vliegen duurder wordt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 07:49

Heb net even opgezocht. Om naar de ene campus te gaan heb ik 's ochtends 2 opties: om 6u41 of 6u47. Dan ben ik tussen 7u23 en 7u35 op bestemming en dan nog 10min eer ik op mijn verdiep zit. Ik moet startklaar zijn om 8u. Er zit 5min tussen voor de overstap en moet het halve station door. Een trein eerder ben ik gelijk een uur eerder ter plekke, een trein later en ik ben pas na 8u in mijn eindstation.
Voor terugkeer naar huis heb ik welgeteld 1 trein per uur, telkens om 37 over. En bij letterlijk elke trein staat het volgende: "aansluiting wordt enkel gegarandeerd indien de vertraging minder bedraagt dan 3 minuten". Wie het Belgische spoorverkeer kent kan alvast raden wat dat wil zeggen. En dan is het gelijk een uur wachten.

Dus wil ik zekerheid dan moet ik al bijna een uur op voorhand vertrekken (trein van 6u11, is gelijk ook de eerste van de dag). En ben ik ten vroegste thuis om 17u45. Als ik geen overstap mis, dan komt daar gelijk een uur bij.
Met de auto vertrek ik om 6u50, ben ik op mijn bureau om 7u40. Rij ik weg om 16u15 en ben ik thuis om 17u...

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 08:08

Als ik met het OV naar mijn werk wil, ben ik zeker 2 uur en 20 minuten onderweg _O- Dan heb ik iets van 3 overstappen en moet ik ook nog ver lopen. Voorbeeld: om 7:16 vertrekken, lopen, bus, trein, lopen, bus, bus, aankomst 9:36

Met de auto doe ik er 30-35 minuten over :D

Edit: Maar ik heb wel een NS Business Card :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 08:15

Mijn max ligt op 2 uur enkele reis OV vanaf werk tot potentieel nieuw huis :+ Laatste bezichtiging is 55 minuten met de auto en 1:48u met het OV (in te korten door de 20 minuten wandelen aan begin te verruilen door fietsen). Vind ik voor 2 dagen in de week prima. Want die 55 minuten is zonder file en doordeweeks komt er ook zo 30 minuten bovenop op dat traject. Plus de locaties waar ik eventueel qua werk naar zou willen overstappen ooit liggen veel gunstiger. Mijn werk nu ligt niet zo praktisch tov een treinstation. Dit is wel enkel haalbaar nu we niet 5 dagen naar kantoor hoeven, voor 2 dagen vind ik een langere reistijd niet erg als je daar een droomhuis voor terug krijgt.

Maar.. ik wil wél dat ik minimaal 2x per uur kan vertrekken, met fatsoenlijke overstaptijden én tot minimaal 22:30u kan vertrekken ergens vandaan terug naar huis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 08:38

Ik woon op 5 minuten stappen van een station, de campus is ook 5min ongeveer. In theorie zou je denken dat dit ideaal is. Helaas dus geen vast einduur (kan 16u zijn, kan ook na 18u uitdraaien) en zeer beperkte verbinding tussen beide. De tijd dat ik iedere dag minstens 1u reistijd had enkele rit ben ik echt wel helemaal klaar mee.

Prairy

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 08:53

Openbaar vervoer gebruik ik eigenlijk alleen als we naar het vliegveld gaan en dat is op ongeveer 7 km afstand. Bus zou ik niet eens weten, dat is in het dorp minimaal 3 km verderop. Mijn man gebruikt vaak zijn elektrische fiets nog voor werk (ik werk momenteel niet, scheelt ook) en voor de andere werk locatie de elektrische auto, dan is hij een uur onderweg. Zo vroeg als hij vertelt rijdt de buurtbus nog niet, volgens mij begint die pas vanaf 7u ofzo.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 08:55

Ik kan niet eens met het OV naar het werk. Eerste bus vertrekt na 6:30, dus in ochtenddienst gaat dat niet, laatste bus iets na 23 uur, en moet in avonddienst tot middernacht.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 09:34

Ik ben vanmorgen even wezen puzzelen om met fiets naar werk te gaan.
Ik moet door bos en is 46 min fietsen

Kweet niet ik start elke ochtend om 06:00 en elke ochtend om 4:30 uit bed maak ik de trommels voor kids klaar…. En stap om 5:30 in de auto

Werk is maar 16km…. Maar dan is 16 km best lang fietsen

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 09:38

Elektrische fiets? Scheelt echt veel tov een gewone fiets.

Al vind ik in het donker door het bos ook niet fijn fietsen (was voor mij ruim 7km van de 15).

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 13:45

Prairy schreef:

Al vind ik in het donker door het bos ook niet fijn fietsen (was voor mij ruim 7km van de 15).

Tis 46 min met elektrische fiets…
Ik fiets nu ook met 23 km/h naar stal en dat is ong 3.5km en doe ik dus ook 10-12-14 min over

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 14:00

tita schreef:
Prairy schreef:

Tis 46 min met elektrische fiets…
Ik fiets nu ook met 23 km/h naar stal en dat is ong 3.5km en doe ik dus ook 10-12-14 min over

Ik fiets net zo ver, maar ik geef eerlijk toe dat ik het in het donker in de ochtend ook niet doe.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 14:04

Was het ook niet van plan in de winter :brr:
Misschien in de zomer dan is het licht …maar heb idee dat ik vermoeid ga aankomen en mijn baan is nogal druk hectisch en weinig zitten

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 14:38

tita schreef:
Was het ook niet van plan in de winter :brr:
Misschien in de zomer dan is het licht …maar heb idee dat ik vermoeid ga aankomen en mijn baan is nogal druk hectisch en weinig zitten

ik krijg er juist energie van. Het fietsen met een e-bike stelt natuurlijk niet veel voor. Ik spring vanaf de fiets en dan zie ik daarna gemiddeld 200 verschillende leerlingen door de dag heen haha.
Of ik start dan met mijn opleiding tot data analist of ga de MR in. Vind een saaie autorit vermoeiender ook al ben ik dan de helft sneller.

Ik probeer het hele jaar te fietsen, behalve als ik heel vroeg moet beginnen of wanneer het regent bij vertrek, dan pak ik de auto. Moet zeggen dat het soms wel heel koud is in de winter haha. Dan moet ik echt een thermobroek aan onder mijn gewone broek.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 16:00

Ik vind het ook juist fijn om te fietsen om mijn hoofd leeg te maken. Vermoeid ben ik niet echt, ik fiets op de topsnelheid van mijn fiets, 33pu. Stukkie sneller dus. Is ook een kwestie van een beetje conditie opbouwen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 19:38

Oh jongens, ik heb een nieuwe hobby :')

Bij de AH hebben ze een nieuw korting systeem, nog steeds stickers maar nu met variabele korting, tot 70%, plus evt bonus korting.

Wel goed opletten want het wordt niet altijd goed bij de kassa verrekend, en ze kunnen niet altijd zo goed rekenen bij de service balie :=

Volgens mij heb ik net iets van 0,19€ betaald voor een maaltijd salade die normaal iets van 5 euro kost :))

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 21:10

Prairy schreef:
Oh jongens, ik heb een nieuwe hobby :')

Bij de AH hebben ze een nieuw korting systeem, nog steeds stickers maar nu met variabele korting, tot 70%, plus evt bonus korting.

Wel goed opletten want het wordt niet altijd goed bij de kassa verrekend, en ze kunnen niet altijd zo goed rekenen bij de service balie :=

Volgens mij heb ik net iets van 0,19€ betaald voor een maaltijd salade die normaal iets van 5 euro kost :))

Ooh dat wil ik ook, geloof niet dat onze AH dat doet, maximaal 35% altijd, en vaak zelfs dingen die dan al meerdere dagen over datum zijn.
Hier baal ik juist, we hadden een Coop die in de avond alles tegen de datum afprijsde met 50%, maar deze supermarkt hebben ze nu vervangen voor de PLUS, stuk duurder en daar doen ze niet aan 50% korting -O- Behalve dat en AH hebben we geen andere supermarkten meer dicht bij, super jammer.

Hier druk bezig met de voorbereidingen. Heb van de week 350 vlooien pipetten besteld (niet vanuit mijn crowdfunding, daar was het ook te veel voor, maar een andere organisatie heeft dit mogelijk gemaakt, ik neem het alleen mee) Dus koffer helemaal volgepropt. Vanuit de donaties heb ik alvast een doos ontworming besteld, en een paar goede (vlooien) kammen voor de dieren in de opvang. Heb nog een paar 2e hands operatiejasjes weten te regelen die daar straks ook kunnen blijven voor toekomstige projecten, en verder ga ik op locatie kijken wat nog nodig is en waar ik ze mee kan helpen, de crowdfunding loopt ook nog tot mijn vertrek, en voor nu past er ook niet meer in mijn koffer haha.
ben wel echt mega blij met iedereen die geholpen heeft, mijn familie die een bijdrage heeft gedaan zodat ik er überhaupt naar toe kon, maar ook zo ontzettend veel mensen van Bokt, vreemde en vrienden die gedoneerd hebben voor daar, benodigde spullen. medicatie e.d. voor de dieren en opvang locatie. Daar gaan ze heel blij mee zijn.
Ik hoop heel erg dat ik iedereen bedankt hebt, en anders nog bij deze <3

Word wel voor het eerst dat ik mijn eigen katjes alleen thuis laat, daar zie ik heeeel erg tegen op, eentje gaat kotsen bij stress, en de andere gaat kattenkwaad uithalen bij verveling. Moet alles goed opbergen, mijn moeder gaat voor ze zorgen, dus die komt 2-3x per dag zodat ze hun eet ritme behouden en af en toe een half uurtje naar buiten kunnen in de tuin. Ik heb "helaas" niet van die katten die de hele dag slapen en alles wel best vinden, ze hebben beide zo hun gebruiksaanwijzing en vergen veel aandacht :')

Als je even rustig wat drinken op tafel denkt te zetten word het gestolen voor je je om hebt kunnen draaien. dagelijks verzint ze wel weer wat nieuws wat ze kan slopen of stelen. :')

Afbeelding

Afbeelding

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 21:51

Wat gaaf dat je met dit project gaat helpen! Heel veel succes daar!
En bengalen... tja.. katten met héél veel karakter, geweldig!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 22:24

Is ook pas sinds deze week ofzo Faelynn, komt bij jou vast ook nog!

Oh oh, bijdehante kat... Zo blij met mijn heerlijk rustige viertal! Rauw vlees zou ik niet laten staan op tafel, maar verder komen ze nergens aan en slopen ook zo goed als niks.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 22:26

Jackie steelde nooit iets. Kwam ook niet bedelen.
Ik heb vanavond bij de training iets gedaan. Kan mijn tenen nog moeilijk pijnloos bewegen... iets met verkeerd trappen ofzo...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 00:28

Veel succes straks faelynn! Lijkt me een zware maar gave ervaring.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-22 15:41

Aiii Purny hoop dat het onderhand wat beter gaat!
Hahahaha die kat :') ik ben niet zo van de katten, heb ze wel altijd gehad eigenlijk maar ook altijd een hond. Hond heb ik gehouden, katten zijn met ex meegegaan :o
Heb er vooral een enorme hekel aan als ze zo bij je op schoot gaan zitten met hun getrappel en dan die nagels uit als je ze van je schoot wilt tillen, gaat weer een trui, broek of shirt naar z'n mallemoer >;) ~~}>

Nou zeg gisteren dus met zoonlief de stad in. Avondje theater, wel erg gaaf maar goed, bij elkaar 78 Euro. Parkeren 23 Euro. Even wat eten voor die tijd 60 Euro. Na afloop nog wat bij de Mac gescoord 18 Euro.
Duszzz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 17:29

Mijn katten trappelen amper tot niet. Die bekijken je, mauwen en gaan liggen. Ze weten dat dat getrappel niet gewaardeerd wordt en nagels uit evenmin.

Voorschot voor de reis is betaald, nu is het definitief: we gaan pinguïns kijken *\o/*
Heb een gratis online spaarrekening geopend waar ik vanaf nu alles naartoe kan schuiven voor de rest van de reis. Of op termijn ook andere reizen en citytrips, andere grote aankopen etc waar ik specifiek voor wil sparen. Dan blijft mijn gewone spaarboek gewoon een grote pot geld en hoef ik daar niet aan te zitten :D wat weer leuk is om naar te kijken.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 18:56

Ik heb ook een apart potje voor vakanties. Super handig die potjes die je tegenwoordig kunt maken

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 19:20

Gaaaf, varekaj !

VHU, ik was van de week ook een avondje uit naar de schouwburg met theaterdiner. Voor 2 was ik ook 150,- kwijt :=