Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Avelienvd

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 13:07

Jammer dat je het niet geworden bent. Hopelijk bij huis 2 meer geluk

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 13:30

Wauw, ik wilde dat ik dit topic eerder had ontdekt! Daar had ik veel steun aan kunnen hebben.

Maar om anderen een hart onder de riem te steken; geef niet op! Jullie droomhuisje zit er ergens tussen! :j

Wij hebben 5 maanden intensief gezocht naar een huisje waar we de komende 5 jaar zouden kunnen vertoeven, en zouden dan op zoek gaan naar ons droomhuis. Echter hebben wij met heel veel geluk toch een droomhuisje kunnen vinden: https://www.funda.nl/koop/verkocht/gron ... waard-147/

In Groningen zelfs en onder de 10% overboden. Het zijn overigens 4 slaapkamers en 118 m2, maar omdat de grote zolder een te klein raampje heeft mag deze niet gerekend worden als woonruimte.

Mijn tips:
- Geef niet op, je huisje zit er wel tussen!
- Neem geen genoegen met zomaar een huis, laat je niet gek maken in deze tijd.
- Neem een aankoopmakelaar. Deze heeft zoveel voor ons gedaan! Alleen al dat je elke dag alle nieuwe huizen in je mail krijgt voordat ze op Funda komen is heel fijn. En daarbij heeft hij ervoor gezorgd dat we het huis kregen ondanks dat anderen hoger hebben geboden dan wij.
- Ga in gesprek met een financieel adviseur. Het kost wel wat, maar als je precies weet hoe je er financieel voor staat dan kun je bieden zonder voorbehoud van financiering.
- N.a.v. de vorige regel; bied zonder voorbehoud van financiering! Omdat iedereen erg hoog wil bieden gebeurt het regelmatig dat ze het geld niet bij elkaar krijgen en dat de verkopers dus kiezen voor een andere koper die die garantie wel kan geven. (Let wel; je neemt een risico, dus zorg dat je van tevoren precies weet wat je financieel aan kunt en zorg voor een financieel vangnet - in ons geval onze ouders).

Succes!

Wij mogen over een maand al in ons prachtige nieuwe droomhuisje <3
Laatst bijgewerkt door PoelieWoelie op 10-06-21 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 13:36

PoelieWoelie schreef:
Wauw, ik wilde dat ik dit topic eerder had ontdekt! Daar had ik veel steun aan kunnen hebben.

Maar om anderen een hart onder de riem te steken; geef niet op! Jullie droomhuisje zit er ergens tussen! :j

Wij hebben 5 maanden intensief gezocht naar een huisje waar we de komende 5 jaar zouden kunnen vertoeven, en zouden dan op zoek gaan naar ons droomhuis. Echter hebben wij met heel veel geluk toch een droomhuisje kunnen vinden: https://www.funda.nl/koop/verkocht/gron ... waard-147/

In Groningen zelfs en onder de 10% overboden. Het zijn overigens 4 slaapkamers en 118 m2, maar omdat de grote zolder een te klein raampje heeft mag deze niet gerekend worden als woonruimte.

Mijn tips:
- Neem een aankoopmakelaar. Deze heeft zoveel voor ons gedaan! Alleen al dat je elke dag alle nieuwe huizen in je mail krijgt voordat ze op Funda komen is heel fijn. En daarbij heeft hij ervoor gezorgd dat we het huis kregen ondanks dat anderen hoger hebben geboden dan wij.
- Ga in gesprek met een financieel adviseur. Het kost wel wat, maar als je precies weet hoe je er financieel voor staat dan kun je bieden zonder voorbehoud van financiering.
- N.a.v. de vorige regel; bied zonder voorbehoud van financiering! Omdat iedereen erg hoog wil bieden gebeurt het regelmatig dat ze het geld niet bij elkaar krijgen en dat de verkopers dus kiezen voor een andere koper die die garantie wel kan geven. (Let wel; je neemt een risico, dus zorg dat je van tevoren precies weet wat je financieel aan kunt)

Succes!

Ik vind de laatste tip wel echt een enorm risico hoor. Je kunt wel goed hebben uitgezocht wat mogelijk is maar als er ineens ergens een kink in de kabel zit heb je ineens een paar ton schuld aan je kont hangen.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 13:43

ingedebruijn schreef:
PoelieWoelie schreef:

Mijn tips:
- N.a.v. de vorige regel; bied zonder voorbehoud van financiering! Omdat iedereen erg hoog wil bieden gebeurt het regelmatig dat ze het geld niet bij elkaar krijgen en dat de verkopers dus kiezen voor een andere koper die die garantie wel kan geven. (Let wel; je neemt een risico, dus zorg dat je van tevoren precies weet wat je financieel aan kunt)

Succes!

Ik vind de laatste tip wel echt een enorm risico hoor. Je kunt wel goed hebben uitgezocht wat mogelijk is maar als er ineens ergens een kink in de kabel zit heb je ineens een paar ton schuld aan je kont hangen.

Dat is waar, alleen gaat het dan om de waarborgsom à 10% en niet het volledige bedrag. Ik had er wellicht wel even bij kunnen zetten dat we een vangnet hadden in de vorm van ouders waar we op terug konden vallen mochten we het financieel niet rond krijgen. Maar uiteindelijk kregen we zelfs nog een hogere hypotheek om ook de verbouwing mee te bekostigen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 13:59

Nou weer niet gekozen. ;( ben nu wel in standje opgeven. Het is wel even goed.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 14:04

Hier maandag al 6 kijkers staan hoorde ik.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 14:06

ingedebruijn schreef:

Ahh wat jammer Inge! Wij werden er ook moedeloos van soms. Bij ons heeft het geholpen om alles op een laag pitje te zetten. Even er niet meer aan denken. Gaf even wat rust. En toen kwamen er ineens weer allemaal leuke huisjes in de mail :)

Ik ben er vergeten bij te zetten dat ik een persoonlijke brief had geschreven aan de verkopers, met daarin wie we waren en wat we deden. Ik weet niet of het heeft geholpen maar wellicht trekt het ze net over de streep.

Dat wordt steeds normaler :)

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 14:09

ingedebruijn schreef:

Ah jeetje, wat k*t zeg! Kan me voorstellen dat je er even helemaal klaar mee bent. Weet je hoeveel jullie zijn overboden?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 14:09

:knuffel:
PoelieWoelie schreef:
ingedebruijn schreef:

Ahh wat jammer Inge! Wij werden er ook moedeloos van soms. Bij ons heeft het geholpen om alles op een laag pitje te zetten. Even er niet meer aan denken. Gaf even wat rust. En toen kwamen er ineens weer allemaal leuke huisjes in de mail :)

Ik ben er vergeten bij te zetten dat ik een persoonlijke brief had geschreven aan de verkopers, met daarin wie we waren en wat we deden. Ik weet niet of het heeft geholpen maar wellicht trekt het ze net over de streep.

Dat wordt steeds normaler :)

Ja dat doen wij inderdaad al steeds. We hebben morgen nog een huis staan dat voor de tweede keer de verkoop in is gegaan. Verder begin ik er voorlopig niet meer aan. Merk echt dat het als energie uit me zuigt en dat kan niet de bedoeling zijn. Blijf hier wel meelezen en duimen voor de rest die nog zoekt!!

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 14:10

xSwanHeart schreef:
ingedebruijn schreef:

Ah jeetje, wat k*t zeg! Kan me voorstellen dat je er even helemaal klaar mee bent. Weet je hoeveel jullie zijn overboden?

Geen idee van de reden. Heb een potje zitten janken en alles weggegooid. :')

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 14:12

:knuffel: Dat snap ik ook wel, even er niet meer aan denken.

Wij hebben straks nog een bezichtiging staan bij een huis waar we nog niet helemaal van overtuigd zijn. Het is heel praktisch en min of meer wat we willen, maar echt uitstraling heeft het niet... Dus we zullen zien hoe het in het echt voelt.

Volgende week kijken we bij een woning waar we allebei verliefd op zijn, maar die dan weer aan een vreselijk drukke weg ligt... Dus toch ook een twijfelgeval.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 14:25

:(:) enorm zuur Inge.. Snap wel dat het energie vreet.

Ik mag morgen om 11 uur en woensdag om 10 uur. Die van woensdag heb ik al bijna ingericht in mijn hoofd := Maar inmiddels heb ik wel het vermoeden dat er veel met een groothoeklens is gewerkt

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 14:28

Och nee Inge, wat ongelooflijk balen!!!

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 14:29

Jeetje wat balen zeg!!!

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 14:30

ingedebruijn schreef:

Zo herkenbaar.
Het is gvd zo frustrerend en oneerlijk.
Positief blijven is idd lastig met al die tegenvallers.
Nog bezichtigingen op de planning staan?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 14:43

horsii schreef:
ingedebruijn schreef:

Zo herkenbaar.
Het is gvd zo frustrerend en oneerlijk.
Positief blijven is idd lastig met al die tegenvallers.
Nog bezichtigingen op de planning staan?

Alleen morgen een. Die hebben we eerder laten gaan maar komt nu opnieuw in de verkoop. En eigenlijk volgende week maar daar heb ik geen zin meer in. Tenzij mijn vriend perse die kant op wil.

Snap inderdaad dat opgeven eigenlijk ook geen optie is maar naast een hele drukke baan en studie is dit voor mij gewoon killing. Dan kunnen we beter kijken als we 30k op de spaarrekening hebben staan volgens mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 14:44

En een aankoopmakelaar Inge? Zou dat je niet veel schelen qua tijd en inspanning?

Enorm balen iig! :(:)

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 14:50

Relaxed schreef:
En een aankoopmakelaar Inge? Zou dat je niet veel schelen qua tijd en inspanning?

Mwa weet ik niet. Ik heb er nu gewoon nog geen 4000 euro voor over. Heb voor nu alles even van mijn social media gegooid. Kijken over een jaartje wel weer hoe we ervoor staan.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 14:55

ingedebruijn schreef:
Relaxed schreef:

Mwa weet ik niet. Ik heb er nu gewoon nog geen 4000 euro voor over. Heb voor nu alles even van mijn social media gegooid. Kijken over een jaartje wel weer hoe we ervoor staan.

Zijn ze bij jullie zoveel duurder dan hier dan?

Ik was bij die van mij inclusief btw 1200 kwijt voor de aankoop bemiddeling en het mee gaan op bezichtiging.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 14:55

Geen idee dat is de gemiddelde prijs die ik heb gehoord en gevonden op internet.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 14:56

ingedebruijn schreef:

Ik heb een financieel adviseur en aankoopmakelaar in 1 pakket voor 3500. En dat wordt ook nog wel weer op zo'n manier op papier gezet dat het nog terug te vragen is via de belastingdienst ook.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 14:57

Onze aankoopmakelaar kostte 1400, dus het hoeft zeker niet zo duur te zijn.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 14:58

ingedebruijn schreef:
Relaxed schreef:

4000 euro is volgens mij ook wel heel erg prijzig voor een aankoopmakelaar… Maar als ik jouw teleurstellingen elke keer lees, zou ik het toch maar overwegen. Die onderlinge contacten van makelaars levert vaak wel wat op. Volgens mij in jullie situatie geen overbodige luxe, anders ga je er zelf aan onderdoor vanwege de spanning en stress dat het oplevert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 14:59

Bij verkoop van mijn huis deden ze geloof ik voor 500 euro extra ook bemiddelen bij aankoop.. Weet niet hoe dit nu is, dat was 1,5 jaar geleden.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 15:04

Onze aankoopmakelaar vroeg maar 950 euro en dan gingen ze één keer mee met bezichtiging. De rest van de bezichtigingen zou dan 250 euro per keer zijn.

Hier hebben we overigens geen gebruik van gemaakt met onze vele bezichtigingen.