[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_mieke88

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 10:42

Nou wij hebben een bod gedaan en verwachten een tegenbod zodat je kan onderhandelen...
Misschien na onderhandelen waren we ook wel op die prijs uitgekomen, maargoed het huis is dat gewoon niet waard wat hun vragen...

en qua portemonnee.... ze hebben een villa gekocht :') dat doe je in mijn ogen niet als je het niet kan betalen :')

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 10:43

Anne_mieke88 schreef:
Nou wij hebben een bod gedaan en verwachten een tegenbod zodat je kan onderhandelen...
Misschien na onderhandelen waren we ook wel op die prijs uitgekomen, maargoed het huis is dat gewoon niet waard wat hun vragen...

en qua portemonnee.... ze hebben een villa gekocht :') dat doe je in mijn ogen niet als je het niet kan betalen :')

Dat weet je niet :n
Maar goed, kan ook maar zo zijn dat ze daarom de tijd hebben om af te wachten of er een koper komt die wel bereid is om te betalen wat zij ervoor willen hebben. Zo hebben mijn oom en tante ook jaren gewacht.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 10:51

Ze gaan er begin febr. uit... je zou denken dat je op een gegeven moment wel door wil en je huis wilt verkopen... ik heb zoiets van doe op zn minst een tegenbod... dan kan je naar elkaar komen :')

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 10:53

@annemieke: niet voor een ander denken, jij beredeneert het vanuit jouw perspectief, maar je weet niet hoe het perspectief van de anderen er uit ziet. Zij kunnen prima redenen hebben om niet op het bod in te gaan. Wie weet hebben ze het bijvoorbeeld al verhuurd.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 10:55

Vind het ook zo gek als mensen een huis te koop hebben met een bieden vanaf prijs. Dan zal ik nooit hoger bieden dan die prijs die erbij staat.je weet alleen dat je niet lager kunt.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 10:55

Ze hebben het niet verhuurd.... we wonen in een kleine gemeenschap... en weet precies de situatie van de mensen en ook wat voor mensen het zijn etc.
Het zijn wat stuggere mensen die niet uit ons dorp vandaan komen... snappen niet hoe het onderhandelen nou eigenlijk werkt... :')
Maargoed mij maakt het verder ook niet uit... wij gaan dinsdag kijken bij een huis die ik eigenlijk leuker vind :D

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 10:56

Anne_mieke88 schreef:
Maargoed mij maakt het verder ook niet uit... wij gaan dinsdag kijken bij een huis die ik eigenlijk leuker vind :D

Dat snap ik dan weer niet, waarom bied je op een huis wat je niet het leukste huis vindt?

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 10:58

omdat we dat andere huis nog niet hadden gezien... We reden vorige week er toevallig langs en zagen een verkoop bord in de tuin... :)

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 11:12

Annemieke, niet vervelend bedoeld, maar je beredeneerd in al je antwoorden vanuit je eigen mening..
Of je bent heel goed bekend met de mensen en hun bankzaken, maar anders kan jij geen inschatting maken of mensen iets wel of niet voor de prijs die ze willen hebben, kunnen verkopen... :)

Erg vervelend dat ze niet willen zakken in hun prijs voor jullie, maar ze zullen best hun redenen hebben. Ze hebben je nu een startpunt gegeven om te beginnen met bieden. Ze hadden ook (net als wij gedaan hebben bij een koper) kunnen zeggen we gaan niet op je bod in he ;)

Gelukkig heb je een ander huisje gevonden, wat je leuker vind hopelijk past dit beter bij hetgeen jullie uit willen geven !

Edit, boel typos :+
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 12-01-15 11:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 11:14

Ik vind het ook nogal uitspraken die je doet. Je kent hun financiële situatie niet, en het is niet hun plicht om het aan jullie te verkopen. Of om aan jullie onderhandelingsspel mee te doen. Verkopers hebben ook zo hun rechten he. Valt me wel vaker op, dat als verkopers niet doen wat de kopers van hun verwachten (redelijk of niet), dat de verkopende partij dan standaard wordt weggezet als zeikers en meer van dat soort fraais.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 11:19

Het is hier een klein dorp en ken de mensen ook... dus ik doe uitspraken obv wat ik weet en hoor... ;)
Zoals eerder ook aangegeven het zijn wat stuggere mensen... ik kan er ook niet meer van maken...
:')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 11:45

Als je iets te koop zet dan heb je over het algemeen een minimum prijs bedacht waarvoor je het wilt verkopen. Gaat iemand daar (ver) onder zitten met een bod dan is het normaal dat je zegt: sorry maar daarvoor gaat het niet weg.

Een verkoper is toch verdorie niet verplicht om een spelletje te gaan beginnen, wees blij dat ze gewoon eerlijk zeggen hoe de vork in de steel zit, dan weet je meteen waar je aan toe bent :)

Je bent zelf minstens zo "stug" als je dan meteen gaat roepen dat zij degenen zijn die er niks van begrijpen :P

Maar hopelijk gaat het andere huis beter bevallen en wil men daar wel onderhandelen :)

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 11:52

moonsparkle schreef:
Vind het ook zo gek als mensen een huis te koop hebben met een bieden vanaf prijs. Dan zal ik nooit hoger bieden dan die prijs die erbij staat.je weet alleen dat je niet lager kunt.

Is volgens mij ook een trucje om in een prijsklasse lager op funda zichtbaar te worden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 11:53

Oja, dat zal het wel zijn inderdaad, nooit zo bij stil gestaan :)

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 11:54

Ik snap heus wel dat iemand een minimum prijs in gedachte heeft.. absoluut hoor!
Denk dat jullie mij daar verkeerd in begrijpen... Ik ben best begripvol.
Maar als je weet hoe iemand in elkaar zit... en weet dat er andere beweegredenen zijn dan dat jullie noemen.... Tja noem mij dan maar stug.. maar ik weet gewoon hoe die mensen zijn, dat zegt voor mij al genoeg ;)

Als ik bij het huis waar we nu gaan kijken een afwijzing krijgen dan begrijp ik dat helemaal want die mensen ken ik ook ( tja klein dorp) en dan is dat omdat het gewoon niet uit kan... Dan heb ik daar echt de volste begrip voor! Maar bij deze mensen is dat echt anders.. Ik weet gewoon hoe ze in elkaar zitten, dat is echt niet om hen als verkoper af te zeiken omdat ze ons bod hebben afgewezen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 11:59

Mja ik blijf het hun goed recht vinden en snap het getut erover niet zo... ze doen helemaal NIETS verkeerd maar je zet ze neer alsof ze niet goed wijs zijn ofzo -O-

Hun beweegredenen zijn toch ook prima? Daar hoef je toch niet laatdunkend over te doen :)

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 12:05

Is ook hun goed recht hoor... en dat snap ik ook wel allemaal...
Alleen ik denk dat jij mij daarin niet goed begrijpt.. maar dat geeft niet.
Er speelt op de achtergrond namelijk wel wat meer, alleen dat kan ik niet in dit topic gaan zetten. Dat geeft bij ons aan dat het meer het niet gunnen en het stug zijn is dan echt financieel. Maargoed ik ben er al overheen hoor. Hun keuze... en wij gaan lekker verder kijken :D

Dus dit hoeft verder ook geen discussie te worden ;)
Ik ben allang blij, want nu gaan we kijken bij een huisje dat ik eigenlijk leuker vind dus het had zo moeten zijn denk ik :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 12:12

Voor mij maakt alles er omheen geen fluit uit: je hoeft mensen niet raar of stug of dom te noemen als ze gewoon een bodemprijs hebben neergezet waar ze zelf achter staan, om welke reden dan ook: dat is HUN beslissing...als zij het okee vinden om het huis nog 10 jaar te koop te hebben staan als niemand die prijs er voor wil geven dan is dat toch prima :)

Het stikt ook gewoon van de mensen die een belachelijk laag openingsbod doen op elk huis, of het nu veels te duur of al voor een zeer nette prijs te koop staat, overal standaard zoveel procent onder gaan zitten en als de verkoper hun bod dan afwijst is het meteen een domme lül die niet wil verkopen :P

Wat voor iets is het waar je nu naar gaat kijken, waarom is dat leuker? :)

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 12:26

Pmarena ik heb ze wel stug genoemd maar zeker niet raar en dom ;)
En natuurlijk is het hun eigen keuze...

Zullen we er nu over ophouden? Want ik ben er best wel klaar mee :D
Ik zit met mijn gedachte en blijheid al bij het volgende huis.. heb geen zin om hier in het negatief te blijven handen :)

Het huis waar we gaan kijken staat in een voor mij leukere buurt. en wat dichter bij het centrum.
De tuin op het zuidwesten dus ook in de avond zon :)
Qua uiterlijk minder modern met glas en lood ramen etc.. daar val ik echt voor :)

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 12:39

Ik kom ook weer even binnenvallen met een vraag.

Via de adviseur kreeg ik de site van svn.nl om daar te kijken of wij in aanmerking komen voor een starterslening gezien dat per gemeente verschilt. Nu had de adviseur een berekening gemaakt met een maximale koopsom van 140.000 euro met een gemeente die een max. starterlening van 20.000 euro verstrekt. Nu kijk ik in Almere en zie daar een maximale starterslening van 15.000 euro staan. Kan ik dan voor een huis kijken die 15.000 euro duurder is (dus 155.000)? Ik ben ondertussen gaan vogelen en als ik bepaalde gegevens invul kunnen wij zelfs een huis met een koopsom van 175.000 kopen en kunnen we nog 40.000 meefinanciëren voor evt. verbouwing?? Natuurlijk is dit maar een indicatie, maar kan ik er vanuit gaan dat zoiets gewoon mogelijk is (al zal het uiteindelijk misschien iets lager uitvallen) ?
In principe willen we natuurlijk een zo goedkoop mogelijk huis zodat we iets meer hypotheek (plus starterslening) hebben voor inboedel/verbouwing. Maar wanneer we qua koopprijs hoger kunnen zitten heb je wel iets meer keus. Heb de adviseur trouwens ook een mail verstuurd met deze vraag maar aangezien ik ongeduldig ben aangelegd dacht ik ik leg de vraag ook even hier neer.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 12:44

Als een adviseur je verteld dat je maximaal €140.000 kan lenen, kun je er denk ik niet zomaar vanuit gaan dat je door wat gegevens in te vullen 75.000 meer kan lenen...

Ze berekenen dat op basis van je aangegeven salaris, en dat krijg je niet meer als dat je verdient :)

Inboedel lijkt me trouwens ook moeilijk om meegefinancierd te krijgen :) Tegenwoordig moet je een heel verbouwplan hebben om een bouwdepot te krijgen... :)

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 13:25

We willen ook niet zo hoog gaan zitten, maar kijken naar huizen voor 140.000 of 150.000 maakt wel verschil..
Die site berekend het trouwens ook op je bruto inkomen.. Heel gek maar goed.

Wordt je hypotheek op basis van de verkoopprijs gegeven dan? Dus stel het huis kost 140.000 dan krijg je maar een hypotheek van 140.000 en kan je niet zeggen ik wil een hypotheek van 150.000 (zodat je je inboedel daarmee kan financiëren). En hoe zit dat met een starterslening dan? Die komt natuurlijk bovenop je hypotheek.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 13:33

Ook en verkopende partij heeft het goedrecht om niet aan bepaalde mensen te WILLEN verkopen. In een klein (ons kent ons) dorp heb je dat sneller dan in een grote stad.
Wij hebben bij 1 huis gehad dat we een bod hadden gedaan (ongeveer 7% onder de vraagprijs, in onze ogen dus geen raar bod). Wij hebben daarop de melding gekregen dat ze niet akkoord gingen met ons bod en ook niet in onderhandeling wilde gaan.
Prima, kan gebeuren. Het was een kleiner dorp waar wij zelf niet vandaan kwamen en uiteindelijk is het (ruim 2, bijna 3 maanden later) verkocht voor minder dan ons bod, maar wel aan een stel wat uit dat dorp kwam.

Zij wilde hun huis dus liever verkopen aan iemand iemand binnen het dorp, hun goed recht. Uiteindelijk moeten wij blij zijn dat we niet in dat dorp terecht zijn gekomen, denk niet dat we er goed hadden gepast :)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 13:36

Jammer Annemieke, maar blij dat jullie een nieuw huis tegen zijn gekomen dat eigenlijk beter past! Hopelijk bevalt het in het echt net zo. :j

Dit topic maakt me eigenlijk wel een beetje bang om een evt. brutaal bod te doen haha! :P
Eigenlijk gewoon doen natuurlijk, nee heb je en ja kun je krijgen. Maar al een langere tijd dat ik hier mee lees en 9 van de 10 keer lees ik hier dat een brutaal bod niet in goede aarde valt. :+

Krijg een bepaald huis niet uit mijn gedachten... :=

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 13:40

Ik denk dat dat men in dit geval gewoon gekeken heeft naar wat ze minimaal nodig hebben, omdat de verkoop van dit huis mee zal zijn genomen voor het nieuwe huis. Dus als je daar (ver) onder zit en ze hebben een overbrugging dan zullen ze het er nu op gokken dat voor die tijd er nog wel andere mensen komen. En tja idd men is als verkoper vrij om zelf te bepalen met wie ze wel en niet in onderhandeling treden. Wij hebben vorig jaar ook een keer onze intresse getoond in een huis, ruim 50k onder de vraagprijs (zij vroegen veel teveel en wij zaten eigenlijk ook best laag). Makelaar zou het wel voorstellen, maar nooit meer wat opgehoord. Tijdens dat telefoongesprek gaf hij wel een richtprijs aan waar t voor weg kon maar dat vonden wij nog teveel. Moest naar onze zin heel veel in gebeuren. Paar weken later zijn ze wel gezakt met 25k en daarna was het ook snel weg. Wij vonden het een leuk huis, heb er wel even van gebaald, maar we vonden het de prijs écht niet waard. Dus dan houdt het op. En nu op naar ons nieuwbouwhuis :) Leuker, beter, groter en zelf in te richten :)