[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: [HK]Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 19:26

Dat valt niet te zeggen :)

Het kan zijn dat de verkopers die ruimte hebben, maar het kan ook zijn dat ze het niet kunnen of willen.
Gewoon een kwestie van proberen dus :j

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 19:32

Oke bedankt! gaan we ook zeker doen, wij hebben gelukkig niks te verliezen en wonen hier ook nog goed haha

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 19:37

Dan heb je een ideale positie om gewoon wat te proberen :j

Als het niet je droomhuis of een buitenkansje is en je verwacht dat er nog wel meer leuke huizen "in die categorie" langs komen dan zou ik nu zeker proberen om echt een meevallertje te scoren :j

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 22:13

Nicolletje schreef:
Saskiaatje schreef:
M'n vriendin en ik hebben morgen de tweede bezichtiging bij het appartement, de aannemer gaat dan ook mee, hebben jullie nog tips waar we goed op moeten letten?

Of het gehorig is, hoe het (plafond, vloer) geisoleerd is, of de tuin wel zonnig (of juist niet) is, of er overlast in de buurt is, of de buren misschien huilende baby's of met de deurenslaande pubers hebben, of er een trap ofzo aan de woonkamermuur grenst (hebben wij ons in vergist :( herrie -O- stampende buurpubers ) hoeveel (electra)groepen zijn er, bijv. voor de wasmachine, droger, vaatwasser apart? Hoe hoog is energierekening enz (meestal geeft de verkoper dat door aan de makelaar, wij wel iig) hoe oud is de cv ketel, wanneer voor het laatst beurt gehad, zijn de stopcontacten geaard, zijn er genoeg stopcontacten, zitten ze op logische plekken, hoe oud zijn de dubbele ramen, is er voldoende parkeerruimte, zijn de (houten?) kozijnen in goede staat, of er nergens vochtplekken zijn, enz enz...

Eigenlijk weten we dit allemaal al, alleen nog even kijken waar de stopcontacten zitten. :D

pmarena schreef:
Ook wel een goede trouwens; of je bvb. langs een erg drukke weg of iets dergelijks zit, tijdens het bezichtigen ben je op vanalles aan het letten en ben je wat aan het kwekken onderling, maar als je dan het huis koopt en eens rustig een boekje zit te lezen ofzo en er komt allerlei herrie van buiten, dan kan dat èrg irritant worden als je daar gevoelig voor bent :=

We zijn er al 5/6 keer geweest, dus dat weten we in ieder geval. :j
We hebben al twee huizen in hetzelfde blok bezichtigd en ik ben ook al jaren bekend met die omgeving.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 13:48

Nou, het was heel.. awkward vooral. :')
De eigenaren verhuren het aan een kennis (waarschijnlijk het broertje van of het neefje van of de vriend van de zus van) en deze was even vergeten dat we langs zouden komen. Hij stond dus onder de douche, één van z'n vrienden zat op de bank en nog een vriend lag in de woonkamer nog in het opblaasbed. Allebei met een peuk, trouwens. Het huis was dus niet opgeruimd en niet schoongemaakt..

Maar goed, de aannemer heeft ernaar gekeken en zegt dat het in goede staat is, m'n moeder vindt het mooi, de muren zijn makkelijk te verven, hij is in principe direct te bewonen. :j Alleen willen wij een andere vloer en andere kleuren op de muur.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:00

Saskia, Dat meen je niet :+ Wat gaan jullie nu ondernemen?

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:20

Mootje schreef:

Jep, de makelaar was ook behoorlijk pissig. :=
Eind van de week gaat onze financieel adviseur contact opnemen met de makelaar, of de eigenaren bereid zijn om het huis twee weken in optie te zetten voor ons. Zo ja, dan gaan we daarna het openingsbod uitbrengen en tegen de tijd dat we (hopelijk) een akkoord hebben zal het geld ook vrijgekomen zijn. :)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:23

Saskiaatje schreef:
Mootje schreef:

Jep, de makelaar was ook behoorlijk pissig. :=
Eind van de week gaat onze financieel adviseur contact opnemen met de makelaar, of de eigenaren bereid zijn om het huis twee weken in optie te zetten voor ons. Zo ja, dan gaan we daarna het openingsbod uitbrengen en tegen de tijd dat we (hopelijk) een akkoord hebben zal het geld ook vrijgekomen zijn. :)

Ik snap echt nog steeds niks van die rare constructie van die optie. Je weet toch zeker dat je het geld krijgt???
Dan kan je toch een bod doen met oplevering op datum X

De levering kost sowieso altijd ff tijd.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:54

Ik snap ook het idee van de optie niet helemaal :')

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 16:59

Het is niet mijn keuze, de verdere afhandeling wordt gedaan door een financieel adviseur en volgens hem is dit de beste constructie. *haalt schouders op*

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 22:30

pmarena schreef:
Ik heb jaren gewerkt in een bedrijf dat deed in klimaatbeheersing voor stallen, en we leverden toen vaak hele installaties naar o.a. allerlei Afrikaanse landen, en het papierwerk enzo moest dan vaak wel aan allerlei eisen voldoen, omdat dergelijke projecten vaan vanuit Europa gefinancieerd worden, met dan als eis dat er wel getoond wordt hoe het uitgegeven wordt.

Ik weet er ook het fijne niet van hoor maar naar wat ik begreep is het wel zo dat veel financiële hulp onder allerlei voorwaardes gaat waardoor het geld uiteindelijk terug komt in onze eigen economie, en je kweekt natuurlijk relaties en goodwill waardoor je investeert in de toekomst, want als er meer geld beschikbaar komt en er goed gedraaid wordt daar, kunnen ze ook weer zelf gaan investeren en dat komt dan ook weer bij ons terecht omdat we al goede banden hebben...enzovoorts.

Hihi, ik zeg ook altijd: kap nu eerst eens gewoon met die onzin van de kinderbelasting, dat vind ik toch wel zo'n idioot belachelijke regeling ! Wat een nutteloos gebeuren is dat zeg :n

Als je mensen met zo'n toelage moet stimuleren om kinderen te krijgen.... := doe het dan maar liever niet want mensen die er alleen om die reden aan beginnen kunnen het beter maar gewoon laten denk ik :o

Goh, da's voor het eerst dat ik hier iets over lees! :o Eigenlijk raar dat dat niet meer bekend is, want ik lees kranten toch altijd behoorlijk secuur. Ik vind het fijn om eens deze kant ervan te lezen! Bedankt!
Mbt toelage om kids te krijgen. Tja, de kinderbijslag is al weer verlaagd. En in de periode dat je luiers moet kopen (met straks een opslag van 21% aan BTW) vind ik dát niet helemaal onnodig. Maar ik vind al die toelages om ze bij een ander te kunnen dumpen wel zot. Deze mensen investeren immers in zichzelf door te blijven werken. Investeren betekent, dat je kosten maakt. Dus dan zul je de kosten van de opvang van je andere hobby er op de koop bij moeten nemen. Ik zie hier in het dorp echt nog regelmatig moeders en oma's die de kinderen opvangen voor dames die werken. En dat is meestal kostenloos. Als ik iemand hiermee zou kunnen helpen, dan zou ik het doen! Ik doe het ook regelmatig voor een goede vriendin en ik heb vriendinnen die sporadisch mijn kids ook even opvangen. Dus daar kan naar mijn mening echt op bespaard worden. Ik denk zelfs, dat dat voor de persoonlijke ontwikkeling van het kind beter is. Ze kunnen gewoon bij een vriendje terecht en hoeven niet naar een extra 'school'. Naar mijn mening is dat ook beter voor het gevoel van 'samen iets willen bereiken'. Mensen zijn al zo individualistisch. Dat werk je met een KDV en een BSO alleen maar in de hand.
Tjonge: Ik zit het zo te lezen en mijn lief oppert al om te gaan scheiden hihi, kunnen we leven van de KB :')

Berdien: Gefeliciteerd! Wat tof, je eerste hypotheek gevestigd bij de notaris!

Doom: Als ie al bij speurders staat, gewoon proberen. Wij waren gewoon eerlijk over wat we te besteden hadden. Het is dan aan de verkoper of ie er mee akkoord gaat, of niet. In het ergste geval heb jij je centen nog en zij hun huis.

Saskiaatje: Hihihihi, ik zie het levendig voor me. _O- Hilarisch! Wie zal zich ongemakkelijker hebben gevoeld? Haha, en de heren met peuk moeten vermoedelijk er wel uit zijn?? :')
Je kan in een koopcontract altijd een ruime periode pakken voor het financieringsbeding. Daar is ons door een makelaar 3 maanden voor aangeraden. Is dat geen mogelijkheid? Dan heb je dus 3 maanden de tijd om te kijken of je het rond krijgt. En als het dan alsnog niet blijkt te lukken, kun je het contract zonder kosten ongeldig laten verklaren.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 00:15

Mogen de verkopers dan ondertussen anderen laten bezichtigen, een onderhandeling aangaan of zelfs verkopen aan een ander? Want ondanks het voorlopig koopcontract, als wij er zo makkelijk vanaf kunnen komen (zonder kosten ongeldig laten verklaren), dan kunnen zij dat ook?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 07:09

Saskiaatje schreef:
Mogen de verkopers dan ondertussen anderen laten bezichtigen, een onderhandeling aangaan of zelfs verkopen aan een ander? Want ondanks het voorlopig koopcontract, als wij er zo makkelijk vanaf kunnen komen (zonder kosten ongeldig laten verklaren), dan kunnen zij dat ook?

Je kan er niet makkelijk onderuit.......
Je onderhandelt..... komt tot een akkoord. Tekent een voorlopig koopcontract, hebt 3 dagen bedenktijd..... en dan kan je er alleen onderuit als je de financiering niet rond krijt. Dan moet je van 3 banken een verklaring laten zien dat ze je geen hypotheek willen verstrekken.
Maar als jullie ZEKER weten dat het geld loskomt is dat geen risico.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 07:12

Maar je zou kunnen onderhandelen dat er een beding in komt dat als de rechter het afwijst dat je dan mag ontbinden en dat je dan niet naar banken hoeft voor een hypotheek. Dat is dan wellicht een optie.

Lijkt me veel logischer dan een wekenlange optie constructie. Zou ik als verkopers niet doen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 07:59

Idd, als je het echt wilt hebben, gewoon het (voorlopig) koopcontract tekenen met een beding er in dat je nog een x aantal weken de tijd hebt om dat bedrag los te weken dat je nodig hebt, en alleen als dat echt niet lukt, dat je dan nog kostenloos van de koop af kunt zien.

Normaal hebben mensen een week of 6 om de hypotheek rond te krijgen, lukt dat niet dan kunnen ze er ook onderuit als ze idd. 3 afwijzingen van banken laten zien.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 08:15

Je moet dan dus zorgen dat het hypotheek verhaal er niet in komt. Anders wordt je verplicht om evt naar de bank te gaan en dat wil je niet in dit geval lijkt me.

Maar tussen voorlopig koopcontract en overdracht zit bijna altijd paar weken. Dus als je nu optie gaat doen om geld te regelen, dan gaat bieden en dan voorlopig koopcontract tekent ben je straks nog meer tijd kwijt.

Weet je bijv of die jongen een opzegtermijn heeft?? Die kan missch ook pas na een maand eruit ofzo?

berthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 09:36

Zo, even tijdje niets gepost. Was druk met toch nog wat laatste afwerkdingetjes in ons huis. Toch nog maar dat kozijn een likje verf, ohhhh.... Er staat toch nog best wat onkruid tussen de tegels etc. Etc. Dinsdag hadden we nl. onze eerste kijkers (mensen zonder paarden, hadden nog een ander huis bekeken die ze nog leuker vonden) en morgen nog twee bezichtigingen.
Saskiaatje, wordt wel een mooi verhaal om later te vertellen ! Van de financiele kant weet ik weinig, kan je niet helpen.
Doom, mijn schoonouders hadden hun huis al een hele tijd te koop. 32 bezichtigingen gehad. Nooit een bod gekregen. Die waren er op een gegeven moment zo flauw van, dat toen er eindelijk iemand geld bood, ze 42.000 van de vraagprijs hebben laten vallen. Gewoon bieden dus, you never know.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 10:06

Bedankt allemaal, aankomende maandag hebben we een gesprek met een tussen makelaar, gaan we alle ideeen op een rijtje zetten en afspraak maken voor een bezichtiging, hij gaat ook met ons mee !

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 11:48

@Saskiaatje: Jeetje dan sta je wel raar te kijken zeg! Wij hebben zelf maanden geleden een appartement bezichtigt waar de joint van die ochtend nog lekker lag te smeulen in de asbak, beschimmelt brood op het aanrecht, en zelfs fietsen in de slaapkamer. :') Die makelaar was toen ook behoorlijk pissed off...

@Berthe: Ik duim voor je mee dat je bezichtigingen direct positief zullen zijn!

Morgen gaan wij het koopcontract ondertekenen, voelt echt als de kers-op-de-taart "Oh my god, het huis is dus echt voor ons!" Na al die teleurstellingen van de afgelopen maanden realiseren we ons nog steeds niet echt dat onze zoektocht naar een woning eindelijk ten einde is. En dus log ik iedere ochtend nog steeds trouw in op funda.nl om de laatst nieuwe woningen te bekijken onder het motto "Misschien zit er eindelijk iets voor ons bij!" :')
Lief en ik zaten dit weekend de plattegrond te bestuderen en het enige wat ik uit kon kramen: "Wel heb je ooit, zoek je jarenlang, koop je eindelijk een huis.. Heeft het de meest onpraktische woonkamer die ik ooit heb gezien" :') :') Sindsdien breek ik dus echt mijn hoofd op de indeling van onze woonkamer in de toekomst, en zijn we serieus aan het overwegen om de indeling van het huis grondig te veranderen. Kost helaas veel centjes, dus misschien moeten die grootscheepse verbouwingsplannen nog maar even wachten.

Zie hier ons nederige en oudbollige stulpje:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
http://cloud.funda.nl/valentina_media/0 ... _groot.jpg
http://cloud.funda.nl/valentina_media/0 ... _groot.jpg
Het ondergeschoven kindje; De zolder http://cloud.funda.nl/valentina_media/0 ... _groot.jpg

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 11:57

Zier er hartstikke mooi en leuk uit toch ? +:)+

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 12:29

Ja zijn er erg blij mee, maar denk dat ik de 'Wauw' factor tot nu toe nog een beetje mis. Deze week gaan we nog een keertje kijken, dikke kans dat ik dan van gedachte verander :D

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 12:33

@PD: ik vind het er ook leuk uitzien van binnen, hoor :j . Komt vast wel wat meer gevoel.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 12:53

manzano schreef:
Je moet dan dus zorgen dat het hypotheek verhaal er niet in komt. Anders wordt je verplicht om evt naar de bank te gaan en dat wil je niet in dit geval lijkt me.

Maar tussen voorlopig koopcontract en overdracht zit bijna altijd paar weken. Dus als je nu optie gaat doen om geld te regelen, dan gaat bieden en dan voorlopig koopcontract tekent ben je straks nog meer tijd kwijt.

Weet je bijv of die jongen een opzegtermijn heeft?? Die kan missch ook pas na een maand eruit ofzo?

Nee, dat heeft 'ie volgens de makelaar niet. Dat is zeg maar vriendjespolitiek, dat wordt gewoon onderling geregeld. :j

Pinda_Dipje schreef:
@Saskiaatje: Jeetje dan sta je wel raar te kijken zeg! Wij hebben zelf maanden geleden een appartement bezichtigt waar de joint van die ochtend nog lekker lag te smeulen in de asbak, beschimmelt brood op het aanrecht, en zelfs fietsen in de slaapkamer. :') Die makelaar was toen ook behoorlijk pissed off...

@Berthe: Ik duim voor je mee dat je bezichtigingen direct positief zullen zijn!

Morgen gaan wij het koopcontract ondertekenen, voelt echt als de kers-op-de-taart "Oh my god, het huis is dus echt voor ons!" Na al die teleurstellingen van de afgelopen maanden realiseren we ons nog steeds niet echt dat onze zoektocht naar een woning eindelijk ten einde is. En dus log ik iedere ochtend nog steeds trouw in op funda.nl om de laatst nieuwe woningen te bekijken onder het motto "Misschien zit er eindelijk iets voor ons bij!" :')
Lief en ik zaten dit weekend de plattegrond te bestuderen en het enige wat ik uit kon kramen: "Wel heb je ooit, zoek je jarenlang, koop je eindelijk een huis.. Heeft het de meest onpraktische woonkamer die ik ooit heb gezien" :') :') Sindsdien breek ik dus echt mijn hoofd op de indeling van onze woonkamer in de toekomst, en zijn we serieus aan het overwegen om de indeling van het huis grondig te veranderen. Kost helaas veel centjes, dus misschien moeten die grootscheepse verbouwingsplannen nog maar even wachten.

Ieeeeuw, wietlucht en beschimmeld brood. :')

De woonkamer ziet er inderdaad onpraktisch uit, gaan jullie de tv ook zo onder de trap zetten?
Verder wel mooi. :D

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 12:55

pmarena schreef:
Idd, als je het echt wilt hebben, gewoon het (voorlopig) koopcontract tekenen met een beding er in dat je nog een x aantal weken de tijd hebt om dat bedrag los te weken dat je nodig hebt, en alleen als dat echt niet lukt, dat je dan nog kostenloos van de koop af kunt zien.

Normaal hebben mensen een week of 6 om de hypotheek rond te krijgen, lukt dat niet dan kunnen ze er ook onderuit als ze idd. 3 afwijzingen van banken laten zien.

Duidelijk, ik vind dit eerlijk gezegd ook een beter idee, dus even voorleggen aan de financieel adviseur, dan kan het bieden beginnen. :D

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 13:10

Saskiaatje schreef:
De woonkamer ziet er inderdaad onpraktisch uit, gaan jullie de tv ook zo onder de trap zetten?
Verder wel mooi. :D

Afbeelding

Ik vind het echt heel raar om de tv onder de trap te plaatsen... En momenteel hebben we ook nog een joekel van een hoekbank in gebruik die we bij voorkeur voorlopig willen houden... Al jullie creatieve paint ideeen zijn dan ook van harte welkom :') Ik heb echt 0 inspiratie jammergenoeg.
Wel besloten dat we het kookeiland eruit gaan slopen zodat we een soort woonkeuken kunnen creëeren...