[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 16:55

Ze redden zich er maar mooi mee, ik ga in de tussentijd een keuken slopen :))

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 16:55

Tja, dat is NHG Anouk :) En je verstrekker heeft zich daar gewoon aan te houden. Doen ze dat niet, dan verlies jij je NHG met alle (mogelijke) gevolgen van dien.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 18:00

A_nouk schreef:
Ja maar bij bedrijven als Ikea gaat dat dus niet. Dat is het probleem..

Het gaat hier om een bouwdepot van €10.000.. Mijn inziens is dat wel onder de noemer spijkerhard te schuiven maar hypotheekverstrekker wilt er geen medewerking aan verlenen en verschuil zich achter nhg regelgeving.

Bij spijkergeld moet je denken aan een paar honderd tot zeg max 2000 euro, 10.000 is geen spijkergeld meer te noemen.
Maar wel lastig want je zit wel...

anders even contact opnemen met nhg , die moeten hier toch ook vaker mee te maken krijgen of in ieder geval iets over horen qua klachten/vragen etc. Misschien weten die een oplossing.
En nog eens contact met ikea opnemen over factuur verstrekken die eerst door de declaratie procedure heen moet voor het leveren? (Direct naar het bouwdepot factureren )
Ze werken met massaproductie spul tis niet dat ze op wens produceren...
eigenlijk toch idioot dat het zo moeilijk moet

ShilohJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 19:53

A_nouk schreef:
Heeft er iemand hier veel ervaring met bouwdepot?
Of Berdien weet jij misschien nog een maas in de wet :o

Bouwdepot met NHG, alleen wordt geld uit bouwdepot pas uitgekeerd na een declaratie met bijbehorende factuur.

Nu willen wij graag de keuken bijvoorbeeld halen bij de Ikea.. Maar hebben hiervoor geen eigen middelen om het voor te kunnen schieten en laten terug te betalen. Bank zegt dat er hier geen oplossingen voor zijn {:)-:( vroeger kon je namelijk wel je bouwdepot direct bij het passeren van je hypotheek bij de notaris uit laten betalen wanneer je offertes gereed hebt, maar dat kan blijkbaar tegenwoordig niet meer?

Ik had echt exact hetzelfde probleem. Bank accepteerde geen distrubie order, of proforma rekening. Ik moest voor een bepaalde datum betaald hebben, omdat ze anders niet zouden leveren en daar zouden dan weer kosten aan verbonden zitten. Uiteindelijk heb ik een weekje geld van mijn ouders kunnen lenen om de rekening voor te schieten. IKEA geeft geen echte factuur af, en de bank accepteerde alleen de echte factuur. Super vervelend.

De stukadoor daarentegen stuurde me gewoon achteraf een factuur, welke ik doorgestuurd heb naar de bank, zij hebben toen rechtstreeks aan de stukadoor betaald. Maar IKEA leverd niet zonder betaling, en geeft geen echte factuur zonder levering :?

Stomme is, mijn zus, die ook met NHG kocht, kreeg bij de rabobank gewoon zelf toegang tot het bouwdepot, zodat ze gewoon zelf daarvandaan geld kon overmaken.

A_nouk

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 21:21

Het zijn idd de regels van de nhg die het moeilijk maken, begrijp wel dat de bank zich eraan houdt hoor :)

We hebben waarschijnlijk al een oplossing gevonden. Hopelijk gaat de taxatie maandag nu ook goed verlopen !

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 13:22

Ik zit trouwens te denken. Misschien moeten we gewoon een hypotheek nemen op de naam van mijn vriend alleen. Dan maar iets minder (voor dat geld hebben we in Almere met starterslening genoeg leuke huizen gezien met zelfs ruimte voor verbouwing) maar dan is het wel draagbaarder als een van ons straks baan verliest of arbeidsongeschikt wordt. We hebben volgend weekend 3 bezichtigingen: vrijdag in Beverwijk en zaterdag in Lelystad en Almere. In Almere kunnen we zelfs kijken naar een huis van 175.000 euro met een extra vermogen van 40.000 voor een evt verbouwing. Dit heb ik overigens zelf kunnen berekenen op svn.nl dus kan hier en daat nog wat verschillen. Mensen nog tips mbt bezichtigen?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 15:04

Weten jullie zeker dat jullie in al die plaatsen kunnen aarden? Het ligt nogal uit elkaar. Een huis kopen is meestal niet voor even. Wij hebben trouwens ook net gekocht in almere met een starterslening.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 15:13

Je kan overwegen op alleen zijn salaris, maar zou het wel op beider namen zetten liever zodat jij ook recht hebt op het huis :)

Alhoewel dat ook een overweging kan zijn dat je dat juist liever niet wilt :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 15:19

Je kunt best beiden kopen met maar één schuldenaar hoor :) Dan ben je wel eigenaar, maar geen schuldenaar op de hypotheek. Op het moment dat je geen eigenaar bent, óók geen schuldenaar worden. Want dan ben je aansprakelijk voor iets wat niet van jou is. Dat is niet handig. Overigens is samen een huis kopen en op de hypotheek staan geen garantie dat jij in de woning kan blijven wonen als de ander overlijdt. Daarvoor moet je nog wel even wat meer regelen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 15:25

Bij de rabobank kon dat niet.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 20:38

Sammie schreef:
Bij de rabobank kon dat niet.

Niet? Ik dacht dat wij dit wel hadden bij de hypotheek van de rabobank. Zal het van de week nog eens opzoeken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 21:01

Hmm volgens mij haal ik nu het eea in de war. Wel schuldenaar geen eigenaar.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 09:32

Oke thanks voor de tip! Stel me vriend gaat het huis alleen op zijn naam nemen en we trouwen in gemeenschap van goederen en scheiden uiteindelijk dan ben ik ook hoofdelijk aansprakelijk voor de hypotheek toch? Dus het is beter om de hypotheek op beide namen te laten zetten maar alleen op zijn inkomen berekenen.
En moonsparkle via die site svn.nl kan je precies zien of je als 'buitenstaander' in de desbetreffende gemeente in aanmerking komt voor een starterslening en zo ja hoe hoog. Ligt ook aan de koopprijs van je woning en hoeveel je aan evt verbouwingskosten wil uitgeven.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 11:47

Persoonlijk ben ik meer fan van berekenen op 1 persoon, huis op naam van 1 persoon (en trouwen op huwelijkse voorwaarden, maar dat is weer een ander verhaal ;))

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 12:21

Weet iemand hier of er een regel bestaat hoe lang een hypotheek verstrekker er over mag doen om de hypotheek offerte aan te passen?
Het duurt hier al een hele tijd en ik ben t wachten beu. Dadelijk verloopt mijn tijdelijk koopcontract en dan is al die moeite voor niets geweest alleen omdat ze bij de hypotheek verstrekker niet opschieten.
De Hypotheekadviseur heeft al meerdere malen na gevraagd hoe lang ze nog denken dat het gaan duren, maar daar hebben ze geen antwoord op. En op de vraag of het snel afgehandeld kan worden wordt gewoonweg niet gereageerd.

Wat kan ik nog doen?

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 13:49

Andere hypotheekverstrekker? Of werkt dat niet zo makkelijk?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 15:10

En even uitstel aanvragen ivm de ontbindende voorwaarde .
Word met grote regelmaat gedaan ivm langzame hypotheek verstrekkers

Hoe lang hebben ze je papierhandel al in handen ?

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 16:35

We hebben begin november de eerste hypotheekofferte gekregen. Die hadden ze binnen vijf dagen klaar en had ik hem weer terug met de post. Toen was het wachten tot we de starterslening rond hadden, dat was ook nog een heel gedoe.
Het hypotheekbedrag moest alleen wat omlaag ivm de eisen van de starterslening en dat duurt dus al sinds begin december. Daar zitten dan natuurlijk wel de feestdagen tussen, maar dan zou het nu toch intussen als wel bijna gelukt moeten zijn. Dus de papieren hebben ze al een maand.

Uitstel wat betreft ontbindende voorwaarden is eind december uitgesteld en verlengd, voor drie weken. Wat betekent dat ook die termijn nu bijna verstreken is. Maar kan dat dan nog een keer een paar weken verlengd worden? Zouden ze dat uberhaupt doen?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 17:07

*\o/* ik heb de toewijzingsbrief van de gemeente binnen (ik belde er achteraan en werd eerst afgescheept met dat iemand op vakantie was en na aanhouden konden ze het dezelfde dag nog mailen). Nu is het hele pakket naar de svn gestuurd en hoop ik op snel bericht want over anderhalve week zou het rond moeten zijn.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 10:10

Hier is ons bod afgewezen we konden met een X bedrag komen daarvoor wilde ze het alleen verkopen alles eronder kon niet...
Lekker stug.. je kan toch een beetje onderhandelen... Ze hebben al een ander huis en waarschijnlijk dubbele hypotheek... je wilt iets verkopen of niet :(

Mja we gaan weer verder.... dinsdag een bezichtiging van een huis en van het weekend nog een tof huis gezien... vriendlief gaat straks bellen of we deze erachteraan kunnen bekijken dinsdag :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 10:11

Anne_mieke88 schreef:
Hier is ons bod afgewezen we konden met een X bedrag komen daarvoor wilde ze het alleen verkopen alles eronder kon niet...
Lekker stug.. je kan toch een beetje onderhandelen... Ze hebben al een ander huis en waarschijnlijk dubbele hypotheek... je wilt iets verkopen of niet :(

Mocht je het huis echt willen hebben, dan kun je altijd nog overwegen om over een tijdje weer een bod te doen, op het moment dat ze er toch wat meer haast mee krijgen ;)

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 10:13

Wij hebben gezegd dat ons bod nog openstaat tot en met vrijdag...
Maar schijnen nogal stugge mensen te zijn....

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 10:16

Anne_mieke88 schreef:
Wij hebben gezegd dat ons bod nog openstaat tot en met vrijdag...
Maar schijnen nogal stugge mensen te zijn....

Dat bedoel ik niet. En heeft ook geen zin, afgewezen is gewoon klaar.
Maar als jullie dit huis echt leuk vinden, en jullie in de tussentijd niets anders vinden, kun je het altijd over een paar weken weer proberen.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 10:18

Anne_mieke88 schreef:

Mja we gaan weer verder.... dinsdag een bezichtiging van een huis en van het weekend nog een tof huis gezien... vriendlief gaat straks bellen of we deze erachteraan kunnen bekijken dinsdag :)

Je kan niet in de portemonnee van de verkoper kijken :n Balen is het wel, wij hebben het ook meegemaakt. Toen hebben we wel direct opnieuw een openingsbod gedaan en daarop is de verkoper wel in onderhandeling gegaan. Succes met de verdere zoektocht!

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 10:36

Heel erg balen Annemieke, maar de kopers zullen waarschijnlijk hun redenen gehad hebben.
Wij hebben ook een aantal keren stug een bod afgewezen en geen tegenbod gedaan puur omdat dat bod financieel niet mogelijk was. Zowel niet marktconform als niet realistisch gezien onze restschuld. Een verkoper hoeft dan nog niet stug te zijn :)

Jullie hebben zelf geen ruimte om jezelf wat meer naar hun uiterste prijs te bewegen?

Wij hebben vanmorgen het bericht gekregen dat ons appartement definitief is verkocht *\o/*