Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 23:44

Ik kom hier even ongegeneerd binnenvallen :D. Ik heb jullie creativiteit nodig. Een interieur vorm geven kan ik, maar wat betreft de tuin heb ik echt 0 inspiratie.

Het 'probleem'... We wonen sinds een paar maanden in ons nieuwe huis. Tuin achteraan is leuk voor ons, overdekt terras van 30m2, 100m2 gras (hondjes willen wat ravotten), leuk lounge hoekje. Onze voorkant ligt er echter super doelloos bij. Onze voortuin heeft op dit moment echt 0 waarde. We hebben geen ramen die er op uit kijken, en de haag langst de straatkant is zodanig hoog dat je ook vanop straat niets ziet.
Verder hebben we vooraan een beklinkerd stuk waar 3 auto's passen en nog een meter of 10/12 waar siergras staat en dat wel netjes is.

Ter illustratie

Het grootste deel van de voortuin (ongeveer 7mx6m)
Afbeelding

Nog een vierkant van ongeveer 3x3 (beklinkerd pad loopt naar de voordeur, langst de andere kant staan de auto's)
Afbeelding

Let niet op het onkruid (dat krijg je na 2 weken vakantie en een bloot stuk grond). Maar ik neem aan dat jullie wel snappen wat ik bedoel met 'doelloos' :'). Maar dan de vraag, wat doe je er dan wel mee...

Ik ben zelf geen grote bloemenfan. Ook binnen heb ik alleen kamerplanten staan, géén bloemen. Ik zoek ook eerder naar wat creatieve ideeën, beetje out of the box. Is een moestuin in je voortuin bv heel gek? De haag die aan de zijkant van het huis staat, geeft trouwens verbinding met een (al even doelloos) stukje tuin aan de zijkant van ons huis

Afbeelding

Dus mits wat aanpassing van omheining (2 honden), zouden we dat wel kunnen open trekken.
Verder wonen we in een heel rustige doodlopende straat, wijk van ongeveer 15iaar oud die mooi groen aangelegd is, ons kent ons, regelmatig aperitieven op straat enz... Enkel verkeer van de 5 of 6 huizen die wat verder in de straat staan, dus om die haag vooraan zo te houden (of zo hoog?) is ook niet noodzakelijk...

Ik ben wel fan van het functionele, eerder dan van het 'mooie' (gezien wij vooral achter zitten...). Maar ook wel van het wat wildere (prairietuinen, grote laveldelpartijen, wilde bermen). Maargoed, om nu 40/50m2 mooi wild te krijgen, is ook weer niet makkelijk :')

Kunnen jullie me wat ideeën geven? Mijn pinterest bord is al aangemaakt (met oa een boekenruilkastje met groen dak, zo' n dingen vind ik ook weer leuk!)

Marcella

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 23:53

Hoeveel uren zon heb je breng eerst dit in kaart. Sommige planten groeien aan de hand van het aantal zonuren.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 00:28

Marcella schreef:
Hoeveel uren zon heb je breng eerst dit in kaart. Sommige planten groeien aan de hand van het aantal zonuren.

Voortuin ligt volledig op het westen gericht en is niet omgeven door hoge gebouwen ofzo, dus ongeveer vanaf de middag tot in de avond staat de zon op die kant.

Zijtuin is volledig noordgericht en heeft wel wat schaduw

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 07:35

Ik zou voor een prairie tuin achtig iets gaan :j Ziet er wat interessanter uit dan gras, beter voor de bijen en vlinders en als het eenmaal staat minder onderhoud dan gras. Wel een flinke klus om aan te leggen inderdaad.

Moestuin moet hier ook lukken, genoeg planten die niet de hele dag zon nodig hebben. Kun je ook wat geleidelijker aan pakken, steeds een stukje tussen het gras vrijmaken. Kost uiteindelijk wel meer tijd dus moet je wel echt leuk vinden.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 09:41

Als de buurt zo gezellig is, zou ik er naar kijken of je de haag lager wil maken. Dat zou ook al een hoop zon toevoegen, wat je ook met het stuk gaat doen. Heuphoogte of iets hoger bijvoorbeeld. Heb je meer uitzicht vanuit huis en meer licht en 'lucht'. Dit doet wat opgesloten aan.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 12:52

Ik zou van zo’n mooi stuk een speels konijnenverblijf maken :j

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 13:01

Een mooie border van siergrassen is ook niet mis ;-)

Afbeelding

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 13:26

Sting schreef:
Als de buurt zo gezellig is, zou ik er naar kijken of je de haag lager wil maken. Dat zou ook al een hoop zon toevoegen, wat je ook met het stuk gaat doen. Heuphoogte of iets hoger bijvoorbeeld. Heb je meer uitzicht vanuit huis en meer licht en 'lucht'. Dit doet wat opgesloten aan.

Dat had ik inderdaad ook al in gedachten! Eerst maar eens kijken of dat überhaupt nog kan (ze zijn sinds de vorige eigenaar al zeker 40cm ingekort).

noviceh schreef:
Ik zou van zo’n mooi stuk een speels konijnenverblijf maken :j

Het is dat wij geen konijnen hebben :D. Ik heb wel al gedacht om misschien een soort trainingsstukje voor de honden te maken, maar daar kom ik ook wat creativiteit te kort :+. Voor een agility parcourtje is het te klein, maar mogelijk wel een detectie muur ofzo...

Matheno schreef:
Een mooie border van siergrassen is ook niet mis ;-)

[ [url=m/aMxpdr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Iets gelijkend (maar met minder diversiteit) hebben we aan de andere kant van de oprit al staan. Die kant is wel leuk, maar om nu een ganse voortuin zo in te kleden, is ook wat veel van het goede :D

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 13:34

Stukje naast de woning zou ik een natuurlijke vijver maken met een zitje.
Voortuin is een mooie plek voor bloeiers.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 13:35

@Florenc, het gras behouden en een paar mooie fruitbomen?

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 13:40

Een mooie prairie tuin met een gemaaid pad ertussen?

Afbeelding

Afbeelding

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 14:41

akishino schreef:
@Florenc, het gras behouden en een paar mooie fruitbomen?

Of juist 1 mooie oude fruitboom in het midden voor ‘de breek’?

Afbeelding

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 15:20

Ja, je hebt van die mooie oude (meerstammige) fruitbomen.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 15:33

Wij zijn momenteel volop bezig in de tuin.
Zo was een deel van het voorste stuk
Afbeelding
En zo is het geworden
Afbeelding
Nu zijn we met het middelste stuk bezig.
Zo was het.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
We zijn het terras aan het uitbreiden, er komt een pad naar achteren en daar gaan we gras inzaaien.
Voor de kinderen is er een boomhut.

Afbeelding
Terras voor een groot deel erin.Afbeelding

Komende week bielzen zetten om het terras, om de boomhut komt een border.
De stenen voor het pad naar achteren hebben we zaterdag uitgezocht en morgen komt het graszaad binnen.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 15:54

Morganlefay schreef:
Apart tegen een hekwerk zetten, zijn lekker om te snoepen.

Dat is wel een idee ja! Kan vast ook tegen een raster, we hebben namelijk geen hekken. Alleen groene afrastering.

Ceetje_bokt schreef:
Weghalen die framboos, zeker zo in de border. Als je een framboos is de tuin wil, een struikje halen en daar plaatsen waar jij m wil. Framboos is een gruwelijke woekeraar.

Goed dat je het zegt van dat woekeren, inperken dus. Heb nog wel een stuk naast de voordeur.

Kaka schreef:
Gewoon ergens ingraven waar je hem wel wilt. Frambozen zijn fantastisch opportunistisch, groeit overal.

Tnx ga ik doen! Viel me al op dat die fanatiek was, hele lange (prik) takken over het gazon :=

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 15:58

Ja dat is net zoiets als bramen, op en veldje naast de buren groeit het, en nu hebben wij het dus ook overal..

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 18:04

Bramen hebben wij idd ook. Aan de oprit, komt van de buren. Maar omdat er tegels liggen, blijft het aan de buurkant :D

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 10:39

Afbeelding
Wie weet zo hoe deze heet?
Ruikt lekker en is 1.80 hoog ongeveer

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 08:50

Schemerdier schreef:
Een mooie prairie tuin met een gemaaid pad ertussen?

[ [url=m/Wc4dsl.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Qoq8E7.png]Afbeelding[/url] ]

Thanks, ik altijd naar noemen dat ik een sier grassen tuin wil, heeft dit dus gewoon een naam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 10:27

ClaudiaHS schreef:
[ [url=m/VLAYDY.jpg]Afbeelding[/url] ]
Wie weet zo hoe deze heet?
Ruikt lekker en is 1.80 hoog ongeveer

Buddleja

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 10:46

Afbeelding
Ik woon hier nu 4 maanden.
Op onkruid en achterstallig onderhoud plegen, hebben wij nog niets gedaan.
Maar ik vind het zo leuk om iedere keer te zien wat er nu weer opkomt of gaat bloeien.
Ik ben heel blij met deze paarse bloemen rond de vijver.
Weet iemand hoe deze heten?

En ik heb weer advies nodig.
Wij heb en een olijfboom gekocht, 3 maanden geleden. Deze overgeplaatst in een grotere pot.
Hij staat vol in de zon.
Ik had gelezen 2 a 3 x per week een beetje water. Maar de bladeren worden bruin en hij valt uit.
Nu las ik, dat ze zelden water nodig hebben.
Weet iemand hieveel ik water moet geven?

Afbeelding
Dit zijn mijn druiven en bramen.
Toen we hier kwamen wonen, waren het maar een paar takjes, maar dit groeit fantastisch :D

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 11:00

Eliana schreef:
Wij zijn momenteel volop bezig in de tuin.
Zo was een deel van het voorste stuk
[ [url=m/2oFl1p.jpg]Afbeelding[/url] ]
En zo is het geworden
[ [url=m/BBNdRQ.jpg]Afbeelding[/url] ]
Nu zijn we met het middelste stuk bezig.
Zo was het.
[ [url=m/5brMre.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/BlcL29.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/11RpFv.jpg]Afbeelding[/url] ]
We zijn het terras aan het uitbreiden, er komt een pad naar achteren en daar gaan we gras inzaaien.
Voor de kinderen is er een boomhut.

[ [url=m/onm3fm.jpg]Afbeelding[/url] ]
Terras voor een groot deel erin.[ [url=m/bkMG97.jpg]Afbeelding[/url] ]

Komende week bielzen zetten om het terras, om de boomhut komt een border.
De stenen voor het pad naar achteren hebben we zaterdag uitgezocht en morgen komt het graszaad binnen.

Wat een verbeteringen! Volgens mij ook een heerlijk grote tuin <3 .

@Electra: heb je de olijfboom in gewone potgrond gedaan? Er staat mij iets van bij dat ze speciale kleigrond nodig hebben. Anders zou je hier eens advies kunnen vragen: https://www.bergerie.nl/

Ik vind jouw tuin wel echt prachtig <3 .

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 11:50

@Electra63, ziet er mooi uit zeg! De paarse bloemen vind ik een beetje lastig oordelen. Het lijkt een beetje lupine of vingerhoedskruidachtig. Maar pin mij hier niet op vast.
Betreft de olijf. In wat voor grond heb je hem gezet. Olijf houdt wel van af en toe vocht, maar de grond moet dit dus niet vast houden. Normale potgrond houdt vocht vaak te goed vast en blijven de wortels van de olijf te vochtig. Hier staan wat handige tips: https://www.gardenersworld.com/how-to/g ... ow-olives/

@ Lizz, nog een kleine tip. plant de framboos dan ook zo dat hij niet kan gaan woekeren. Ondanks onze grote tuin heb ik heb toch in een aparte border staan van 1 bij 1,5. Met tegels onderin en dan nog worteldoek. Puur om te voorkomen dat hij over een paar jaar mijn tuin inneemt. Vorig jaar heb ik er 2 stekjes in gezet. Momenteel staat deze bak alweer helemaal vol! Even om een idee te geven hoe hard dat hij gaat.
Ik had er eigenlijk nog andere variëteiten in willen zetten, maar ik denk dat ik daar een andere bak voor moet gaan maken :+ .

@Florenc, Je zou hier twee langwerpige (verhoogde) borders in kunnen maken en er bijvoorbeeld snijbloemen in kunnen telen. https://www.gardenersworld.com/plants/e ... t-flowers/
Je hebt dan van het voorjaar tot laat in het najaar je eigen bloemen op vaas staan.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 12:20

Framboos mag hier woekeren van mij, maar heb ook een fruit/moestuin. :9 Ben wel weer simpel als het ergens omhoog kom waar het in de weg staat maai ik het gewoon om. :+

Grasmaaien is hier eigenlijk gras mishandelen, want je wil het niet te vaak willen maaien. :')

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 12:23

Zijn de paarse bloemen om de vijver geen wilgenroosje?