Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 09:44

Samantha89 schreef:
Zoals ik het lees krijg je uiteindelijk alleen nog maar geld voor het opgewekte stroom en wordt het stroom wat je oplevert en wat je verbruikt dus niet meer 1 op 1 weggestreept. Dus wil je je eigen opgewekte stroom gaan gebruiken moet je overdag dingen doen zoals wassen. Maar dat is dus de pest, meeste mensen werken overdag waardoor je dus heel weinig je eigen stroom verbruikt. En heel veel krijg je niet meer voor je opgewekte stroom.

Edit:
[ [url=m/63mWMS.jpg]Afbeelding[/url] ]
Foto toegevoegd van een tabel.

Eigenlijk zouden alle consumentenapparaten met een accu moeten komen voor de nacht, vanaf nu :=

Grote opslagaccu’s in huis zouden nog te ingewikkeld zijn. Maar als je koelkast nou overdag 2x zoveel stroom neemt zodat het s nachts ook op je opgewekte stroom functioneert…. En je wasmachine ook. Of wellicht de kleinere huishoudelijke apparaten.

Tot zover mijn pitch :D

Je kunt iig wel ook grote powerbanks opladen. Ga je je warmtepomp niet mee voorzien. Maar van die luxe camping accu’s kunnen wellicht ookal heel wat stroom mee opslaan. Wel goed om vast over na te denken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-08-22 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 09:47

secricible schreef:
elnienjo schreef:
Je investeert dus eigenlijk gewoon voor de kat z'n poedersuiker en de energiemaatschappij gaat met de winst lopen? Het wordt pas interessant als je zelf stroom voor enkele dagen kunt opslaan.
Overigens voor mij een hypothetisch verhaal want ik woon tussen enorme eikenbomen dus zonnepanelen zouden constant (half) in de schaduw liggen.

Nee. Zie mijn voorbeeld over appels.

Maar je bent wel aan de grillen van energieleveranciers overgeleverd wat betreft de prijs waar jij voor mag terugkopen. Deze crisis legt weer mooi bloot wat een grootgraaiers het allemaal zijn, want ze strijken megawinsten op terwijl ze de klant het vel over de oren halen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 09:47

Zou ik ook wel top vinden. Maar gaat extra geld kosten wat iemand zonder panelen niet zal willen betalen.

En eerlijk, als ik zie hoeveel rendement zonnepanelen nu hebben dan krijg je ook zonder salderingsregeling de kosten er makkelijk uit.

Wat er nu gebeurt is dat stroomnetwerken overdag volledig overbelast worden want veel opwekken en weinig verbruiken. Dat is niet haalbaar voor de toekomst, als je nu al kijkt hoe vaak er overdruk op de stroomnetwerken staat, zeker in oudere buurten of het buitengebied.

@elnienjo: als je je eigen product gebruikt ben je nergens aan overgeleverd. Als je andermans goederen koopt ben je afhankelijk van hun tarief ja. Als je iets aan een ander wil verkopen ben je ook afhankelijk wat zij daaraan willen betalen ja. Maar dat is niet anders dan toen ik 8 was en op de rommelmarkt mijn kinderspeelgoed verkocht dus ik snap je issue niet :+
Als ik appels koop ben ik ook afhankelijk van de verkoopprijs van mijn boer. En als ik appels wil verkopen aan hem kan hij ook zijn eigen prijs betalen, tenzij er zware schaarste is voor hem. Oplossing: je eigen appels gebruiken. Of niet zeiken.

Samantha89

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 09:57

Nou sorry maar ik persoonlijk zie het nut er niet meer van in. Je moet, wil je gelijk je zelf opgewekte stroom gebruiken, dus ook meteen verbruiken. Die tabel die ik plaatste legt het toch echt wel goed uit, zoals ik het dus zie. Stroom die je gebruikt van het net moet je tegen een veel hoger tarief kopen, en stroom wat je oplevert wordt tegen een veel lager tarief van je gekocht. Het wordt niet meer 1 op 1 afgestreepte na 2031. Natuurlijk, als je ze nu plaatst heb je ze er voor 2031 eruit, maar in de wintermaanden ga jij het echt niet redden met je zonnepanelen, want eerlijk is eerlijk, de meeste huishoudens verbruiken vanaf een uur of 5 het meeste stroom, en in de winter leveren jou zonnepanelen nihil op. De zomer is natuurlijk voordeliger.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 10:01

Samantha89 schreef:
Nou sorry maar ik persoonlijk zie het nut er niet meer van in. Je moet, wil je gelijk je zelf opgewekte stroom gebruiken, dus ook meteen verbruiken. Die tabel die ik plaatste legt het toch echt wel goed uit, zoals ik het dus zie. Stroom die je gebruikt van het net moet je tegen een veel hoger tarief kopen, en stroom wat je oplevert wordt tegen een veel lager tarief van je gekocht. Het wordt niet meer 1 op 1 afgestreepte na 2031. Natuurlijk, als je ze nu plaatst heb je ze er voor 2031 eruit, maar in de wintermaanden ga jij het echt niet redden met je zonnepanelen, want eerlijk is eerlijk, de meeste huishoudens verbruiken vanaf een uur of 5 het meeste stroom, en in de winter leveren jou zonnepanelen nihil op. De zomer is natuurlijk voordeliger.

Dus je moet bij het plaatsen daar rekening mee houden.
Mijn zonnepanelen zijn afgelopen week geplaatst en bij het berekenen hoeveel panelen ik wilde hebben we dus ook rekening gehouden met wintermaanden.
En ja, op bewolkte dagen moet je stroom bij kopen. En op zomerse dagen verkoop je stroom.
In vrijwel ieder product verkoop je goedkoper dan je koopt. Het verbaasd me dat mensen daar over vallen bij stroom, terwijl we het bij appels heel logisch vinden....

Overigens moet ik nog bezien of de salderingsregeling niet nog een paar keer uitgesteld wordt maar dat terzijde

elnienjo

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 10:05

Als er een percentage vastgesteld wordt tussen koop/verkoop van stroom zou ik dat wel eerlijk vinden. Maar dit komt bij mij een beetje over als dat je ze voor bijv. 1 euro van je op kunnen kopen maar je 10 euro kunnen rekenen voor dezelfde hoeveelheid die je bij hen afneemt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 10:09

Op dit moment wordt daar ook opgestuurd door de politiek.

Als je rekent blijven zonnepanelen nog steeds rendabel. De tijd om ze er uit te hebben wordt wel langer zonder saldering, maar zelfs dan loont het om er in te investeren. En hoe meer stroom je overdag gebruikt en minder 's nachts hoe sneller je de investering eruit hebt inderdaad, maar dat is altijd zo.
Laatst bijgewerkt door secricible op 28-08-22 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 10:09

Samantha89 schreef:

Inderdaad overdag zijn de meeste mensen aan het werk, dan kun je de stroom niet optimaal gebruiken.
En als je een kapotte omvormer hebt duurt het nog langer om ze eruit te krijgen

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 10:15

OleJon schreef:
Inderdaad overdag zijn de meeste mensen aan het werk, dan kun je de stroom niet optimaal gebruiken.

Dit bedoelde je niet serieus neem ik aan? Want dat is nogal.... ehm... obvious? :o met kapotte omvormers krijg je geen stroom...

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 10:16

secricible schreef:

Als je rekent blijven zonnepanelen nog steeds rendabel. De tijd om ze er uit te hebben wordt wel langer zonder saldering, maar zelfs dan loont het om er in te investeren. En hoe meer stroom je overdag gebruikt en minder 's nachts hoe sneller je de investering eruit hebt inderdaad, maar dat is altijd zo.

Je hebt ze er nu pas uit in ongeveer in 10 tot 12 jaar. Mits je geen kapotte omvormer hebt.

Dat zal zonder saldering wel 15 tot 17 jaar worden. Dan zijn ze ook aan hun end en moeten vervangen worden.

Er zal ook mettertijd wel een belasting of toeslag op komen. Want energie maatschappijen willen inkomsten wel behouden.

En 1 ding is zeker, verschilt per huis.
Je huis word er niet mooier op.
Met die panelen op het dak.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 10:18

secricible schreef:
OleJon schreef:

Dit bedoelde je niet serieus neem ik aan? Want dat is nogal.... ehm... obvious? :o met kapotte omvormers krijg je geen stroom...

Omvormer zit aan de zonnepanelen aangesloten, dus die zit bij de investering in.
Dus als die kapot is, en je moet een nieuwe dan duurt het langer voordat je de zonnepanelen eruit hebt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 10:19

Wat doe je nou raar? Kapotte omvormer is garantie en wordt gewoon vervangen meestal binnen paar dagen. Hebben mijn ouders ook al eens gehad.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-08-22 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

OleJon schreef:
secricible schreef:

Je hebt ze er nu pas uit in ongeveer in 10 tot 12 jaar. Mits je geen kapotte omvormer hebt.

Dat zal zonder saldering wel 15 tot 17 jaar worden. Dan zijn ze ook aan hun end en moeten vervangen worden.

Er zal ook mettertijd wel een belasting of toeslag op komen. Want energie maatschappijen willen inkomsten wel behouden.

En 1 ding is zeker, verschilt per huis.
Je huis word er niet mooier op.
Met die panelen op het dak.

Ze gaan minimaal 25 jaar mee, en je had ze voor de energiecrisis in zo’n 7 jaar eruit, dus met de hoge stroomprijzen is dat nog veel sneller.
Ik vraag me af waar jij toch steeds je informatie vandaan haalt, Olejon, want een groot deel van wat je steeds beweert klopt gewoon niet.

Edit; even opgezocht, maar de nieuwe panelen gaan zelfs meer dan 40 jaar mee, ze hebben de garantie al verhoogd: https://www.newenergysystems.nl/nieuws/ ... r-40-jaar/
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 28-08-22 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Er zit toch 10 jaar garantie op die micro-omvormers?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 10:20

Mijn zonnepanelen heb ik er nu, inclusief afbouw saldering, in 4 jaar uit. Dat zal wat te gunstig geteld zijn maar zeker niet langer dan 6 jaar. Gemiddeld is 8 jaar, inclusief de afbouw saldering in 2025.

En als je omvormer kapot is krijg je geen stroom nee. Ik heb 25 jaar garantie op mijn omvormers dus dat lijkt me garantie. Maar bij offreren heb ik ook rekening gehouden met omvormers die kortere garantie hadden en vervanging dus meegeteld in de berekening.. en dan nog lonen zonnepanelen en heb je de investering er binnen 12 jaar uit.

elnienjo schreef:
Er zit toch 10 jaar garantie op die micro-omvormers?

Minimaal, die van mij zelfs 25 jaar op alles, dus panelen en omvormers.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 10:22

We zijn bijna altijd thuis, gebruik de droger, stroom klok weiland, pc’s , tv, diepvries , twee koelkasten, opladers mobiele apparaten. Vorig najaar panelen aangeschaft met twee airco’s .
Een airco in de woonkamer waarmee we verwarmen ( basis temperatuur van cv op 18) en natuurlijk koelen. Onderstaand ons verbruik , op dit moment 11 euro.
Dus terugverdienen gaat omgerekend naar huidige energieprijzen razendsnel. Wel nog tot volgend jaar april een vast contract waarbij we sinds de panelen al van 180 naar 60 zijn gegaan. Zal ongetwijfeld weer hoger worden volgend jaar maar dan komen we weer op die 180 uit. Afbeelding

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 10:26

Spenk schreef:
Wat doe je nou raar? Kapotte omvormer is garantie en wordt gewoon vervangen meestal binnen paar dagen. Hebben mijn ouders ook al eens gehad.

Binnen garantie periode al.
Maar na paar jaar niet.

Wij hebben onze panelen in 2013 gekocht.
En zouden ze er Binnen 10 jaar uit hebben. In 2023 dus.
Vorig jaar kapotte omvormer, beestje was dus 8 jaar.
Een nieuwe koste 750 euro. Dus duurt 1 of 2 jaar langer voordat je de panelen eruit hebt

Trieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 10:28

Citaat:
zonder salderingsregeling:
Je verbruik van stroom en hoeveelheid stroom worden niet meer op jaarbasis vergeleken, maar gaan real time. Dus als jij stroom opwekt kun je je eigen stroom gebruiken. Gebruik je stroom terwijl je géén stroom opwekt, koop je de stroom in van je energieleverancier voor tarief X. Wek je stroom op terwijl je die op dat moment niet gebruikt verkoop je die aan je energieleverancier voor tarief Y.

In Duitsland werkt dat al zo. Wanneer je hier zonnepanelen op je dak plaatst, laten de meeste ook een accu in huis plaatsen. Wij plaatsen 24 panelen en een accu met een capaciteit van 8,25 kwh. Daar moeten we de nachten en een minder zonnige dag wel mee doorkomen in de goede maanden. In de winter maanden hebben we wel stroom van het net nodig.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 10:29

Maar "zou ze er uit hebben". Gezien de energieprijzen ken ik echt niemand met panelen van voor 2015 die er echt 10 jaar over heeft gedaan. Heb je dan zo slecht ingekocht of heb je ze er niet al lang uit gehad?
Gemiddeld gaan die grote omvormers 8 jaar mee dus hier werd vervanging al meegenomen in de berekening. Daarom ben ik voor fors duurdere micro-omvormers gegaan, maar wel met een garantie van 25 jaar.
Laatst bijgewerkt door secricible op 28-08-22 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 10:31

Heerlijk hoor, als je de mogelijk hebt om dat zo te kunnen regelen :j Geeft denk toch wel wat rust gezien de energieprijzen..

Ben benieuwd wat TS ondertussen aan oplossingen heeft?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 10:32

OleJon schreef:
Spenk schreef:

Binnen garantie periode al.
Maar na paar jaar niet.

Wij hebben onze panelen in 2013 gekocht.
En zouden ze er Binnen 10 jaar uit hebben. In 2023 dus.
Vorig jaar kapotte omvormer, beestje was dus 8 jaar.
Een nieuwe koste 750 euro. Dus duurt 1 of 2 jaar langer voordat je de panelen eruit hebt

Wij hebben de panelen nu 5 jaar, inmiddels €8000 bespaard en we hebben €10.000 betaald, dus binnen totaal 6 jaar zijn ze volledig terugbetaald.
Als het bij jou zo veel langer duurt dan kan dat alleen komen doordat je heel veel panelen meer hebt dan je nodig hebt, en dan krijg je dus een wat lagere teruglever vergoeding.
Je omvormer had ruim binnen de garantie moeten zitten, die is voor zover ik weet altijd 10 tot 25 jaar. Maar misschien in die tijd nog niet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 10:34

Inderdaad Cer, mensen met een laag inkomen in een oude , slecht geïsoleerd huurhuis hebben niet deze mogelijkheid en dat is nu net de groep die niet kan investeren buiten een extra wollen vest van de kringloop.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 10:34

Trieneke schreef:
Citaat:
zonder salderingsregeling:
Je verbruik van stroom en hoeveelheid stroom worden niet meer op jaarbasis vergeleken, maar gaan real time. Dus als jij stroom opwekt kun je je eigen stroom gebruiken. Gebruik je stroom terwijl je géén stroom opwekt, koop je de stroom in van je energieleverancier voor tarief X. Wek je stroom op terwijl je die op dat moment niet gebruikt verkoop je die aan je energieleverancier voor tarief Y.

In Duitsland werkt dat al zo. Wanneer je hier zonnepanelen op je dak plaatst, laten de meeste ook een accu in huis plaatsen. Wij plaatsen 24 panelen en een accu met een capaciteit van 8,25 kwh. Daar moeten we de nachten en een minder zonnige dag wel mee doorkomen in de goede maanden. In de winter maanden hebben we wel stroom van het net nodig.

Is 8,25 kwh niet weinig? Dat is toch een redelijk gemiddeld stroomverbruik per dag. Op dagen dat ik mijn airco langdurig aanhad zat ik boven de 10.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 10:36

Zonnepanelen zijn ook doorontwikkeld, de huidige leveren vaak meer stroom op bij minder ideaal weer/plaatsing.
Dat kan ook goed verklaren waarom het met oude panelen langer duurt voor je het terugverdiend.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 10:38

BigOne schreef:
Inderdaad Cer, mensen met een laag inkomen in een oude , slecht geïsoleerd huurhuis hebben niet deze mogelijkheid en dat is nu net de groep die niet kan investeren buiten een extra wollen vest van de kringloop.

Ja ik las ergens anders iets over ongelijkheid en daar moest ik aan denken toen ik dit las..

Overigens gun ik iedereen alles hoor :j

Ik vind alle informatie ook best complex,
Ik kan me voorstellen dat behalve het geld ook niet iedereen de snuggerheid heeft om t goed te regelen ? (Ik niet iig)