Kamerplanten asiel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Macs

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 11:34

Als je even wacht heb je uit 1 graslelie zo je hele huis gevuld :')

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 11:46

Ohja die ken ik wel van mijn moeder vroeger. Ik vond het altijd leuk om met die blaadjes te spelen :')

Bedankt voor de tips. Ga eens kijken wat bij ons past. We hebben best veel licht in huis. En een hond dus hopelijk gaat dat goed haha

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 12:47

Ik vind lepelplantjes(Spathiphyllum) ook echt supermakkelijk, gaan hangen als ze water nodig hebben.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 23:03

Hier doen de grote spathyphillum, de calathea en de draecena(?) Het erg goed.
De heideplantjes zijn uitgedroogd, de yucca doet het slecht en de ficus denk ik telkens van dat die zijn langste tijd gehad heeft om dan ineens toch nieuwe blaadjes te ontdekken. :+
Oh en een van mijn cactussen doet het ook niet zo best, hele schimmelplek erin ondanks dat ik spaarzaam water geef (lees: hooguit 2x per maand wat druppels of een ieniemini scheutje water).
Van de 10 planten zijn er dus 4 die het echt goed doen, 3 die het iets minder goed doen, 2 die het slecht doen en 2 die dood zijn.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 23:13

Ja ons geldboompje laat ook nog steeds bladeren vallen, ik heb al een tijd geen water gegeven omdat de bladeren dus geel werden en uitvielen, maar hij blijft dat doen. :')

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 23:23

Ach, survival of the fittest, toch?

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 13:46

Vroeger in ons studentenhuis hadden we ook een Pachira/geldboom. Dat ding heeft het echt jaren uitgehouden bij ons met zeer minimaal water en een donkere plek. Onverwoestbaar. :D

Mijn moeder heeft ondertussen nog een Anthurium bij me gedumpt, dus nu heb ik drie planten. :')
De witte waar ik het laatst over had heeft volgens mij genoegen genomen met zijn nieuwe plekje, hij staat er lekker bij. :D

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 15:27

Ja de pachira staat bij ons wel naast het raam, maar bij direct zonlicht doen we de gordijn en dicht waardoor het daar toch ook niet van kan komen. We houden het geen water geven gewoon vol :')

Ik heb laatst een ficus benjamina stek(al wel wat groter gegroeid) en een Peperomia obtusifolia variëgata (ik heb dit gekopieerd en geplakt, dat moge duidelijk zijn :')) bij iemand gehaald die moest downsizen omdat ze ging verhuizen.

Net wat fotootjes gemaakt, word er zo blij van en voel me steeds meer een bezorgde moeder over ze :+

Afbeelding
Middenbovenaan ons lepelplantje die maar blijft groeien, allemaal kleine blaadjes erbij, hij is lekker wild nu :P
Middenonderaan het plantje met de lange naam, zij was bezig dat plantje op te lappen.

Een kleiner lepelplantje, het ficusstekje, heart of strings stekje en mini-ecosysteem staan er niet op. Dat zijn op dit moment alle planten in de woonkamer <3 De monstera doet het ook erg goed in de slaapkamer :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 16:05

Oh, we kunnen nog wel even doorgaan met plantjes kopen.. :')

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 16:42

Haha en de dame die er woont heet Summer Rayne... Nou die mag binnen flink rond regenen/met de gieter.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 14:26

nou dat is wel een beetje overdreven :') :')

wel leuk 'afgestyled' met de plantenblouse en tuinbroek. :j

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 13:21

Weet iemand hoe ik mijn yucca moet redden? Hij hangt slap en veel gele bladeren. Hij staat wel op een iets donkere plek en wat kouder. Maar wel boven de 15 graden. Op de slaapkamer staat geen verwarming aan namelijk.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 13:23

Mijn anthuriums zijn wat ziekjes -O- , 1 is al overleden en heb nog een paar die niet al te goed lijken

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 13:49

Mijn yucca staat op een donkere tochtplek in de keuken die zeker kouder is dan 15 graden. De bladeren hingen een tijd slap omdat hij blijkbaar gewoon meer water nodig had. Hij doet het super goed :+
Ik zou kijken wat meer water doet.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 15:29

Macs schreef:
Mijn yucca staat op een donkere tochtplek in de keuken die zeker kouder is dan 15 graden. De bladeren hingen een tijd slap omdat hij blijkbaar gewoon meer water nodig had. Hij doet het super goed :+
Ik zou kijken wat meer water doet.

Te nat is ook niet goed.Let op dat er geen water onderin blijft staan. Overigens is de Yucca volgens mij toch meer een plant die van zonnewarmte houdt? Maar wel heel sterk is in ongunstige omstandigheden.Koud en nat is voor planten uit tropische streken toch vaak slecht.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 15:51

Nee te nat is zeker niet goed. Deze plant doet het daar gewoon goed. En ik raad ook altijd aan per plant te kijken waar ze het goed doen. (Zo overleden al mijn cactussen toen ik ze zoals geadviseerd uit het donker naar de zon verplaatste )

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 16:21

Idd kijken per plant :j
Mijn monstera’s deden het niet goed op een schaduwplek. Nu ze dichterbij het raam staan (geen direct zonlicht), doen ze het beter.

Mijn yucca krijgt wel zonlicht, maar staat op een vrij koude plek denk ik (in de gang). Maar hij groeit als een malle!

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 16:40

Hmm, ja lastig he altijd. Ik durf hem ook niet teveel water te geven. Heb hem net wat water gegeven en ga hem naar beneden verplaatsen, even kijken of die het daar leuker vind.

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 21:57

Heeft iemand hier een tip voor een mooie (niet te moeilijke) hangplant voor op een slaapkamer?

Ik weet niet of hangplant helemaal de juiste term is. :+ Wil hem namelijk wel neerzetten op mijn kledingkast, maar wil er graag eentje die dan dus aan de zijkant langs de kast naar beneden hangt met zijn bladeren.

Had bij Intratuin al een Aeschynanthus bolero bicolore gezien, maar die was wel heel groot, dus toch maar niet gedaan. Ik hou wel van mooie aftekeningen op bladeren. Ben ook helemaal verliefd op mijn nieuwe Begonia rex. :D

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 22:07

Misschien een lantaarnplantje?

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 23:02

Spirit schreef:
Heeft iemand hier een tip voor een mooie (niet te moeilijke) hangplant voor op een slaapkamer?

Ik weet niet of hangplant helemaal de juiste term is. :+ Wil hem namelijk wel neerzetten op mijn kledingkast, maar wil er graag eentje die dan dus aan de zijkant langs de kast naar beneden hangt met zijn bladeren.

Had bij Intratuin al een Aeschynanthus bolero bicolore gezien, maar die was wel heel groot, dus toch maar niet gedaan. Ik hou wel van mooie aftekeningen op bladeren. Ben ook helemaal verliefd op mijn nieuwe Begonia rex. :D

Scindapsus? Daar heb je allerlei versies van, veel met tekening op het blad. En ze zijn best vergevingsgezind.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 09:02

Dat de bladeren gaan hangen van een yucca kan ook komen dat het blad zwaar word. In begin staan ze mooi rechtop en zijn ze nog klein. Groeien ze dan worden ze zwaarder.

Een epipremnum heeft ook mooie gekleurde bladeren en vaak niet hele dure planten.

Aankomende zaterdag is er bij intratuin een ruilbeurs. Daar kan je nog goed uitziende planten ruilen met andere.

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 09:37

L_Rivaldo schreef:
Dat de bladeren gaan hangen van een yucca kan ook komen dat het blad zwaar word. In begin staan ze mooi rechtop en zijn ze nog klein. Groeien ze dan worden ze zwaarder.

Een epipremnum heeft ook mooie gekleurde bladeren en vaak niet hele dure planten.

Aankomende zaterdag is er bij intratuin een ruilbeurs. Daar kan je nog goed uitziende planten ruilen met andere.

Maar de bladeren worden ook geel en slap. :=

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 09:45

Afbeelding

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 09:49

Geel icm slap zie ik niet als goed teken :n
Mijn Aglaonema had dat vorig jaar, wat nu de reden was, geen idee.
Minder water hielp niet, meer water niet, meer licht, minder licht.
Alles geprobeerd. Ik heb hem toen verpot in een veel grotere pot en wat voeding gegeven, nu doet ie het weer redelijk.

Spirit: monkey mask? Scindapsus of tradescantia?

Voor de mensen die Social Deal hebben en in omg Tilburg wonen: je kunt een cadeaubon van 20 euro kopen voor 10 euro :)