Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 13:40

Suzanne F. schreef:
En stel nou dat je je huis toch niet verkoopt? Wat dan? Of extreem onder het verwachte bedrag?

Dan moet je ofwel de 10 % boete betalen of zelf meer bijleggen.
Ik heb 2 x zonder voorbehoud geboden. Maar wist dat ik die 10 % boete op mijn spaarrekening had staan. Natuurlijk zou dat zuur zijn, maar uiteindelijk gaf het zonder voorbehoud bieden wel de doorslag.

In het verleden heb ik wel eens een huis verkocht in de kerstperiode. Mensen zijn ook vrij dan en hebben de tijd voor een bezichtiging.

xwendydjx

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 14:09

Wij gaan volgende week donderdag kijken bij een huis waar de kijkdagen op 18/19 december vallen. Precies voor de kerstvakantie dus. Huis stond op maandag op funda, dinsdagochtend gebeld (om 9u) en nog maar 2 plekjes vrij. Dus niet overal is het perse een slechtere tijd voor de feestdagen haha

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 14:16

Er komen zo weinig huizen online op dit moment dat ik me voor kan stellen dat het juist ook gunstig kan zijn.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 14:36

Er komt idd weinig tot niks online :(

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 14:41

Ik vind mensen die bieden zonder voorbehoud ontzettend dapper, ik durf dat niet. Heb mijn huis gekocht met voorbehoud en dat loopt bijna af en dat vind ik ook rete spannend. Terwijl mijn hypotheekadviseur al zo vaak heeft gezegd dat alle seinen op groen staan en ik dat ook denk ik wel 4x op verschillende manieren aan hem heb gevraagd. Dit is gewoon één van die dingen die ik heel spannend vind en zeker wil weten dat het goed gaat.

Ik had eerst mijn huis verkocht en daarna pas iets nieuws gekocht, maar dan moet je de 'huisloze' periode wel kunnen overbruggen natuurlijk :)

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 14:42

Ons huis is in de omgeving ook de enige in die prijsklasse.
Misschien ben ik te ongeduldig en komen de bezichtigingen pas richting vakantie en is het nu nog net even te vroeg

We twijfelde nu op funda of volgende week zodat de bezichtigingen in onze vakantie vallen. Maar toch gekozen om meteen op Funda te zetten

https://www.funda.nl/detail/43271005?ut ... ting-modal

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 14:51

Josien_ schreef:
Onze bezichtiging was erg interessant.
Het huis viel me redelijk mee, vooral beneden was het minder oud dan gedacht. Nog altijd wel gedateerd, maar dingen in fases aanpakken moet kunnen.
De ruimte voelde groter wanneer je er in stond dan ik had gedacht, maar het is nog altijd niet heel groot.

We hebben nu veel om over na te denken en te berekenen.
Er is gelukkig geen strikte deadline dus we hoeven het niet morgen al te weten en ze wachten ook eerst alle bezichtigingen af werd ons verteld :)

En buiten Josien? Het was minder grond voor de paarden
dan je het liefste wilde toch? Hoe leek dat toen je er was?
Fijn dat jullie wel wat nadenk tijd hebben.

Lastig wat betreft de periode. Mensen die echt wat willen zoeken ook wel rond de kerst lijkt mij. Althans, ik zou doorzoeken. Wij keken ook om ons heen als we op vakantie waren oid. Kleine moeite om Funda ed. even te checken.
Maar kan me voorstellen dat er wellicht minder online wordt gezet...

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 14:54

Wat betreft helemaal zonder voorbehoud bieden, nee hier ook niet :')

Wij hadden enkel voorbehoud van financiering, maar het was appeltje eitje! Ik was al bijna 2 jaar bezig met de hypotheekadviseur, zorgde dat hij constant op de hoogte was van álles en we bleven zo'n 3 ton onder de max met bieden (incl kk).

Kochten we het nieuwe huis, hypotheekadviseur schreef nog een verklaring voor bij het bod dat het geen enkel probleem werd, en nog voor het tekenen was de hypotheek aangevraagd.
Werden we afgewezen....

Nou, inkomensverklaring laten opstellen dan. Nou nee hoor, kregen we niet :=

2 of 3 dagen voor het verlopen van het voorbehoud stuurt die *** me een mailtje dat hij geen hypotheek kon regelen en dachten we er wel aan om te ontbinden? _-:( _-:( _-:(

Ik voelde de bui een paar dagen ervoor al een beetje hangen en heb onze aankoopmakelaar gebeld die een andere adviseur heeft geregeld. Die arme man heeft zijn vrije dagen opgegeven en wij hebben een weekje uitstel weten te regelen. Uiteindelijk was de hypotheek geen probleem, zelfs niet bij de partij waar we eerder waren afgewezen.

Ik had het even benauwd hoor :'). Had die man bijna onze droom door de neus geboord, gewoon omdat hij er geen zin in had ofzo?

En die 10% was nog best geld, dus dan toch liever een voorbehoud.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 14:56

Onze aankoopmakelaar zei al gekscherend: alles wat nu op de markt komt is door scheiden of overlijden.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 14:56

Wat een keurige woning Jennifer! Kan me niet voorstellen dat je daar lang mee blijft zitten.
Naar zoiets zijn wij ook lang op zoek geweest en ze werden altijd zeer rap onder onze neus verkocht :')

Wij hadden niets te verkopen. Wel voorbehoud van financiering.
Zelfs als je weet dat je het heus wel krijgt is het super spannend om op het verlossende bericht te wachten.

Haha Mizzmontana, dat is hier in de buurt behoorlijk waar. :+

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 15:06

Ik zoek al lange tijd en die zoektocht gaat altijd door, elke dag op Funda kijken :') ook tijdens vakantie alleen kon het dan zijn dat we niet konden bezichtigen. Denk wel dat januari iets rustiger kan zijn, aan de andere kant als mensen vakantie hebben en thuisblijven kunnen ze wel komen kijken.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 15:18

Het lijkt mij ook dat als mensen al zolang zoeken ze altijd wel zoeken.
Huis vd buren is een maand geleden binnen 10dgn verkocht hun vraagprijs stond wat lager op funda maar is echt ver boven de vraagprijs verkocht.
Mijn makelaar zei al je hebt maar 1 bieder nodig en t kan al raak zijn 8-)
Ach we hebben nog even.
Krijgen 16 feb sleutel van ons nieuwe huizen willen het liefst vlak daarna overdragen vd andere woning.

Voor ons maakt een bod met voorbehoud echt niet uit, wij gunnen het iedereen dus ik denk dat als we meerdere biedingen hebben we kijken naar de motivatie. Bijv een jong gezin/stel eind 20 zou voor ons leuk zijn. Zo zijn wij hier ook begonnen.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 15:22

JustMe8484 schreef:
Josien_ schreef:
Onze bezichtiging was erg interessant.
Het huis viel me redelijk mee, vooral beneden was het minder oud dan gedacht. Nog altijd wel gedateerd, maar dingen in fases aanpakken moet kunnen.
De ruimte voelde groter wanneer je er in stond dan ik had gedacht, maar het is nog altijd niet heel groot.

We hebben nu veel om over na te denken en te berekenen.
Er is gelukkig geen strikte deadline dus we hoeven het niet morgen al te weten en ze wachten ook eerst alle bezichtigingen af werd ons verteld :)

En buiten Josien? Het was minder grond voor de paarden
dan je het liefste wilde toch? Hoe leek dat toen je er was?
Fijn dat jullie wel wat nadenk tijd hebben.

Het is qua meters nog niet veel, maar het oogde niet extreem klein en als ik op schaal wat teken zou het wel mogelijk moeten zijn.
Maar waarschijnlijk als we een bod gaan doen, zal het wel met de vraag zijn of het mogelijk is om wat extra meters erbij te krijgen.
Dus wij zullen het enorm van de gunfactor moeten hebben als we een bod doen, aangezien we niet de makkelijkste kopers zullen zijn :+

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 15:43

Suzanne F. schreef:
Nee maar wat gebeurt er dan?

Dan heb je dubbele lasten en dus moet je vooraf goed incalculeren hoelang en hoeveel je kan dragen.

De meeste banken verstrekken een overbrugging van 2 jaar. Dus als je je huis na 2 jaar nog niet verkocht hebt of zwaar onder de verwachte waarde dan zul je met de bank in gesprek moeten over hoe verder en in sommige gevallen zul je je nieuwe stek weer moeten verkopen (terug naar je oude huis) mocht je nieuwe huis wel makkelijk verkopen.
Of in t worst case scenario; executieveilign van een of beide woningen.

@ MissMontana; ik denk dat daar wel een kern van waarheid in zit;
Huis dat wij gekocht hebben kwam ook vrij door een scheiding en t huis dat we nu zelf te koop hebben, staat te koop ivm overlijden.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 15:58

Hier aan het wachten tot de flat van mijn oom online komt.

BellatrixJarig
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 15:58

Deel je een linkje dan? Ik ben wel benieuwd.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 16:05

Ja zal delen 3 containers van ruim 10 kuub eruit gehaald. :+

BellatrixJarig
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 16:07

Wow!

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 16:16

Wij hadden/hebben ook een huis op het oog waar beslag op ligt. Staat al tijdje te koop en 2 keer in prijs gezakt. Kwam nu meer richting ons budget dus toch maar eens contact gezocht. Helaas is het afwachten wat de bank gaat doen, daar ligt het nu bij. We worden wel op de hoogte gehouden.
Het is overigens een nieuwbouw woning met stukje grond. Denk dat ze het toendertijd te hoog in de markt hebben gezet.

Poeh dat zijn een hoop spullen zeg!

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 17:09

Hier vandaag de bouwtechnische keuring geweest.
Niet echt iets bijzonders uitgekomen waar ik mij zorgen om maak. Was allemaal al te zien of te verwachten.
Ik hoop dat de kopers dat ook zo hebben ingecalculeerd.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 17:33

Spannend Jennifer! Ziet er wel uit als een net huis dat goed te verkopen is :D

Kan me voorstellen dat het lastig inschatten is qua periode. Er zijn vast ook mensen die juist in de kerstvakantie willen bezichtigen (ik denk bijv. aan mensen in het onderwijs die niet zomaar vrij kunnen krijgen). Ergens vind ik het best bijzonder dat het gros van de bezichtigingen nog steeds overdag is en het niet flexibeler is voor 'de werkende mens'. Maargoed in een verkopersmarkt is dat misschien ook niet heel gek.

Ben benieuwd wat het gaat worden Josien!

Oh Bielsje wat een gedoe joh, je denkt dan met die hypotheekadviseur dat je het zo rond hebt maar dan blijkt hij het opeens niet te kunnen regelen. Heel bijzonder hoe dat soms gaat...

Haha ja veel wel door scheiden of overlijden. Maar ook wel woningen die verhuurd werden en nu in de verkoop gaan zodra het lukt om de huurders eruit te krijgen.

Wow marcealla wat een hoop zeg! Was er ook niks wat nog interessant was voor een kringloop oid? Of zijn jullie gewoon gegaan voor 'dit is de snelste makkelijkste manier'.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 17:51

Mijn broer had geen zin in geregel en eigenlijk alles weggegooid.

Wilde eigenlijk kast in de woonkamer, maar die ging niet passen. En geen zin in om te verhuizen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 18:07

Als we ons huis gaan verkopen weten we al via welke makelaar, de makelaar die ook eventueel op zaterdag bezichtigingen doet

xwendydjx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 21:45

moonsparkle schreef:
Als we ons huis gaan verkopen weten we al via welke makelaar, de makelaar die ook eventueel op zaterdag bezichtigingen doet

Op zaterdag bezichtigen lijkt mij echt super handig! Ik kan wel makkelijk “weg” van werk maar me vriend niet, dan is de zaterdag ideaal

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 22:44

Ik kan ook heel moeilijk op door de weekse dagen