Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 21:49

O, ik kan je echt zo een route geven waar je van de ene na de andere ‘wow’ gaat. Heel eerlijk denk ik dat ik de reizen naar de USA mooier vond dan Costa Rica. De natuur is daar zo prachtig. Yellowstone, Bryce, Antelope Canyon, White Pocket, Coyotes Buttes <3

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 21:54

Nou, kom maar op dan via pb :P

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 22:38

Ik heb ook al wat gereisd en verkies zelf boeken. Als je er de tijd voor hebt en maakt regel je het de dag vandaag vaak beter zelf.

Net vlucht naar Chili geboekt. Beetje lang getwijfeld en nu was het dubbel zo duur de vlucht als eerst #) ouch !

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 23:14

VS ben ik alleen in Oregon (Portland/Hillsboro) geweest voor werk. Precies 3 jaar geleden zat ik daar. Ik hoop dat ik in 2023 een paar weekjes naar Phoenix kan gaan voor het werk. Grand Canyon moet vanaf daar te doen zijn in het weekend. :P
Overigens was het 3 jaar geleden in eerste instantie ook de bedoeling om naar Arizona te gaan (Chandler, tegen Phoenix) maar 2 dagen voor vertrek konden de bikini's uit de koffer want het werd Hillsboro. :') Ditmaal geen Intel Fab maar TSMC, die gaan net opstarten in de VS dus locatie is nu wel wat meer duidelijk (tenzij het toch ineens gewoon Taiwan gaat worden _O- ).

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 05:27

Fitzroy schreef:
O, ik kan je echt zo een route geven waar je van de ene na de andere ‘wow’ gaat. Heel eerlijk denk ik dat ik de reizen naar de USA mooier vond dan Costa Rica. De natuur is daar zo prachtig. Yellowstone, Bryce, Antelope Canyon, White Pocket, Coyotes Buttes <3

Dit is toch appels met peren vergelijken Yellowstone, bryce stone ….hoe kun je dat vergelijken met de jungle “amazone” gebied van midden Amerika.
Costa Rica is amazing vanwege hoeveelheid diersoorten, relax leven en schoonheid van het land.
Je hebt daar gewoon 4 verschillende leefgebieden met compleet verschillende klimaat en natuur

Ik denk dat zoiets heel persoonlijks is.
Iemand had het hier over stenen woud van China…..en ooit vond ik het bijzonder maar na tientallen reizen verder denk ik uhmmm mwah
Maar op moment is het mooi

Ik ben blij dat ik niet meer perse wil reizen ik ben er klaar mee en ik kan er niet enthousiast meer van worden.
Buiten feit dat ik duurzaam probeer te leven gaat het mij aan hart om met vliegtuig te reizen.

Ik vind het juist zonde van het geld, wel wil ik de kinderen 2 grote reizen “geven” met ons maar voor nu is een camping met modder voldoende en daarvoor hoef ik niet naar strandje in Thailand ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 06:38

Ik heb geen probleem met vliegreizen, maar het scheelt dat ik geen koters op deze wereldbol erbij gooi :D Alleen voorlopig kan ik niet kiezen waar we dan naartoe willen en blijven we lekker in Europa. Daar is ook zat moois te ontdekken tenslotte en het is ook even wat goedkoper. En iets met sparen, dus dat komt goed uit :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 06:59

Over vliegen gesproken: ze willen nu toch dat de luchtvaart mee gaat doen aan de klimaatbescherming en wat gaat doen aan hun uitstoot. Zou tegen 2050 geregeld moeten zijn. Behalve dat ik bedenk dat ze de boel fiks duurder kunnen maken (nadelig voor mezelf, dat wel) zodat er minder gevlogen wordt vraag ik me af wat er nog aan gedaan kan worden. Dan moeten ze toch eerder alles op en rond een luchthaven groener in energie gaan maken om die uitstoot te compenseren? Een elektrisch vliegtuig heb ik zo twijfels over.

Reizen is heel persoonlijk, ik heb niks met plat land zoals de polders en onze Belgische kust bijvoorbeeld. Duinen, heuvels, bergen daarentegen, maar ook woestijn, rotsen en ravijnen? Ha!

In 2007 heb ik een rondreis gedaan door Californië, Utah, Nevada en Arizona. Ik geloof de gekende standaard ronde. De route was uitgestippeld door toenmalig schoonmoeder en die had geen rekening gehouden met het verschil km - miles. Kan je zeggen dat we lange dagen in de auto hebben gehad. Heel mooi land qua natuur, dat wel. Zou het zo terug willen doen om er nu rustiger en bewuster van te kunnen genieten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 07:27

Elektrische vliegtuigen bestaan al, maar dat zijn dan alleen van die kleintjes. Dat is niet haalbaar voor een Boeing. Ik zou dan eerder gokken op waterstof, dat is ideaal voor oa vliegtuigen en schepen en evt vrachtwagens.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 07:47

Tita, Neonlight geeft aan welke landen er voor haar boven aan staan. Dus dan ga je reizen vergelijken en kom ik uit op de West USA. Ik vind trouwens dat je vaak erg bot uit de hoek komt.
Dus even bot terug: ik heb gelukkig geen kinderen zoals jij die enorm klimaatvervuilend zijn en heb totaal geen last van vliegschaamte. Sterker nog, ik ga in november voor de 4e keer dit jaar met het vliegtuig op vakantie.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 08:00

Fitzroy schreef:
Tita, Neonlight geeft aan welke landen er voor haar boven aan staan. Dus dan ga je reizen vergelijken en kom ik uit op de West USA. Ik vind trouwens dat je vaak erg bot uit de hoek komt.
Dus even bot terug: ik heb gelukkig geen kinderen zoals jij die enorm klimaatvervuilend zijn en heb totaal geen last van vliegschaamte. Sterker nog, ik ga in november voor de 4e keer dit jaar met het vliegtuig op vakantie.

Wat zij zegt (ik mis mn favoriete motor forum smiley I'm with stupid :')).

Daarnaast compenseer ik mijn eigen vliegreizen en die van andere zonder kinderen ruim, mijn bomen plant teller staat op ongeveer 5000 en loopt alleen maar op. Lijkt me dat het niet veel duurzamer wordt. Mochten mensen hun co2 willen compenseren dan kun je ook bij mij een boom sponsoren ipv de kas van de vliegmaatschappij te spekken :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 08:43

Hier in de familie moest en zou er vorig jaar een extra auto bijkomen want kindje op komst. Ze wonen allebei op minder dan 5km van werk en opvang af, 1 van hen in regelmatig vanuit huis werken. De fiets? Absoluut geen optie, want bij regen en kou en dabediedabeda.
We zijn nu een jaar verder en ze gaan 1 van de auto's verkopen en er komt een elektrische bakfiets in de plek. Omdat 2 auto's niet nodig is en "het is toch wel te duur aan het worden". Ze klagen ook over het voorschot van hun electriciteit, maar de jacuzzi staat wel nog gewoon minstens 1x/week te borrelen...

Ik vind daar toch wel iets van :P

Zonet wat zitten rekenen over onze afvalrekening. Aan GFT hebben we voor dit jaar 33kg afval gehad aan een prijs van €10,88. Het restafval is 60,5kg en kost ons tot nu €16,64. Papier en glas worden in onze gemeente gratis opgehaald, PMD gaat in plastic zakken. Weet de prijs even niet uit het hoofd, geloof €15 voor een rol van 10 zakken maar weet niet aan rol nr hoeveel we zitten. Ik gok dat we tegen eind 2022 voor alles samen €70 zullen halen (€15 GFT + €25 rest en €30 PMD).
Bij het GFT zit ook de kattenbakvulling en die is gelijk ook het zwaarste in gewicht. Qua restafval wil ik gaan proberen om nog minder verpakkingen te kopen of iig in papieren zakjes ipv plastic. Scheelt voor de natuur maar dus ook in de afvalrekening.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 08:50

de pmd is wel duur bij jullie!
Hier zijn huisvuilzakken 18 of 19 euro voor 10 dacht ik. PMD kost maar 3 euro voor 20 zakken.

Hier ook wel een vuilniszak vol per 3 dagen en een pmd zak per week.
Met 2 personen, een kat (kattenbakvulling), hond en de paarden (strotouwtjes, plastic van het voordroog, voederzakken, ... )

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 08:51

Onze grijze restafvalcontainer wordt nog maar 1x per 2 maanden geleegd, kost wel gelijk 24€ per keer.

Al het groen afval gaat op de composthoop of naar de kippen, voor de katten heb ik hout korrels die uit elkaar vallen en op hun eigen composthoop gaan.

Plastic, alu, papier is gratis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 08:57

Hier gaat de kattenbakvulling in de GFT, is erkend ecologisch. In theorie mag die zelfs door het toilet maar die gok ga ik niet wagen. Ik heb al getwijfeld om regelmatig GFT en kattenbakvulling mee te nemen naar mijn weide en daar op de mesthoop te gooien. Alleen zit je dan wel met een stinkende emmer in de auto én het weegt aardig wat natuurlijk. Om dat dan helemaal naar het uiteinde te moeten zeulen...

Het is duur met die betaalde ophaling en maar eerlijk is eerlijk, nu hebben we via de app wel een goed overzicht op wat je jaarlijks eigenlijk kwijt bent aan gewoon afval. Vroeger was het €1,5/zak van 60 liter, we roepen wel dat het nu duurder is maar we kunnen niks vergelijken. We hebben nooit bijgehouden hoeveel rollen/zakken we op een jaar verbruikten.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 09:09

Ik gebruik die van de Peewee, en hun bakken, ik heb 4 katten en maximaal 2x een 5 liter emmertje vol per week. En dat weegt bijna niets.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 09:15

Ik spoel de kattenpoep altijd door het toilet en de uit elkaar gevallen houtkorrels gaan in een biozak bij het gft. Wij hoeven niet te betalen per keer voor gft en PMD. Alleen restafvalzakken moet je kopen a 1,65 per stuk. Daar heb ik er nog hooguit 1 van nodig per 3 maanden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 09:25

GFT (120 liter kliko) is iets van 30 cent per leging, grijs 13 euro. Die gaat ook maar 1 keer per 2 maanden, GFT wel iedere 2 weken. Die 33 kilo halen wij al per 2 weken. :=
PMD is gelukkig gratis, dat is een zak per week.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 09:52

Bij ons zit de gft en pmd ook bij de vaste prijs inbegrepen. Restafval betaal je sinds dit jaar per lediging, en als je minder dan 7x je grijze container aan de straat zet dan ben je goedkoper uit dan voorgaande jaren, dus dat is wel fijn. Wat wij aan restafval verzamelen is echt te verwaarlozen.

Gft afval gaat hier eigenlijk bijna altijd op de composthoop, of naar paard/hond.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 10:07

Hier zijn de kosten als volgt:

GFT
25 liter gft-afval € 0,25
140 liter voor gft-afval € 1,40
240 liter voor gft-afval € 2,40

Restafval
40 liter voor restafval € 4,00
60 liter voor restafval € 6,00
140 liter voor restafval € 14,00
240 liter voor restafval € 24,00

Plastic wordt gratis in zakken opgehaald
Papier ook gratis in container
Glas kun je gratis wegbrengen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 19:08

8nnemiek schreef:
Elektrische vliegtuigen bestaan al, maar dat zijn dan alleen van die kleintjes. Dat is niet haalbaar voor een Boeing. Ik zou dan eerder gokken op waterstof, dat is ideaal voor oa vliegtuigen en schepen en evt vrachtwagens.

Voor vliegtuigen een pak minder dan voor schepen en vrachtwagens omwille van het enorme gewicht dacht ik?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 19:25

Bij middelgrote vliegtuigen zijn ze al volop bezig met het uitwerken van de ontwerpen: https://www.ad.nl/binnenland/bedrijven- ... ogle.nl%2F
En in de ruimtevaart wordt het ook al gebruikt. Dus het is zeker mogelijk, maar er is wel heel wat ontwikkeling en dus geld voor nodig.
Ik denk dat SpaceX hierin nog wel eens heel wat kan gaan betekenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 21:27

Besparen is altijd fijn maar ik vind het toch wel aangenaam als behalve mijn portemonnee ook onze mooie wereldbol ten goede komt. En andersom. Het is fijn om dingen om ecologische reden te doen (of praktische) waar je tegelijk goedkoper mee uit kan zijn.

Zelf brood bakken zie ik me echter niet doen. Alleen al omdat we daar weer plek mee kwijt zijn in de keuken en dan hebben we nog een snijmachine nodig. Wecken zit ik op te broeden, lijkt me reuze handig en scheelt misschien op termijn een diepvries. Maar alweer, je moet er ook plek voor hebben

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 21:43

Als je brood in de oven bakt dan kost dat niet veel extra plek. Ik heb twee broodvormen (doe er altijd twee tegelijk bakken, dat scheelt stroom) en kneden kan prima met de hand, al doe ik dat zelf liever met de keukenmachine.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 07:41

Meh. Vanochtend factuur van onze tv/mobiel/internet gehad. We hebben beide zelfde abbo, met elk 10GB gratis data. Nu hebben ze mij voor 5,5GB €16 extra aangerekend tijdens onze vakantie in Frankrijk, waar mijn 10GB dus nog geeneens was opgebruikt (staat ook zo op de factuur). Hele ding nageplozen of er niks fout staat, maar nee. Mogen we daar ook weer achteraan -O-

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 10:44

Vandaag post van de Essent met de nieuwe tarieven. Valt me nog mee met wat ik eerder in het topic heb gezien.

Afbeelding