Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 12:44

[***] schreef:
Er zijn al zoveel mensen uit het westen naar het buitengebied getrokken om daar vervolgens te klagen over overlast van honden, kippen, paarden, kinderen, landbouwmachines, dorpsfeesten en andere typische geluiden van het platteland dat ik de terughoudendheid van verkopers wel snap. Ik zou persoonlijk bij hetzelfde bod ook voor mensen uit de eigen regio gaan.

En vergeet de gierlucht niet :))

Ons huis is verkocht aan mensen uit de stad die rust wilden. Dat kan je bij ons goed krijgen, vooral op zondag.
Nu klagen ze dat het wel erg stil is en er op zondag niks te doen is.
Nee, wat verwacht je dan van een klein dorp midden op de bible belt :=

LoveBodin

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 12:56

Ik denk (en mijn ouders wonen ook in het oosten) dat het probleem niet zo zeer bij westerlingen ligt, maar bij mensen die niet mee doen met het dorpsgevoel.
Mijn ouders wonen in een heel klein, super activistisch dorp. Een vereniging per 100 inwoners of zoiets. Er is een heel actief buurtleven. En het is gewoon heel erg jammer als dat verdwijnt omdat er 'westerlingen' komen wonen. Tussen aanhalingstekens, want de nieuwste aanwinst in de buurt komt wel uit de regio, maar wil vooral weinig onderhoud in de tuin (waarom dan zo'n grote tuin??), een hele hoge schutting en volgens mij ook een afsluitbare poort. En meedoen aan het dorpsleven doen ze ook niet echt. En dat vindt de buurt jammer.
Een westerling die zich aanpast, en meedoet met dingen, daar is geen probleem mee. Tenminste, bij mijn ouders.
Een gemeente in de buurt heeft bijbouwen bij boerderijen al verboden, omdat daar na een aantal jaren mensen van buitenaf kwamen te wonen, en dan gingen klagen over overlast. Ook jammer, want als boerenfamilie is dat wel prettig toen dat nog mocht.

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 13:22

LoveBodin schreef:
Ik denk (en mijn ouders wonen ook in het oosten) dat het probleem niet zo zeer bij westerlingen ligt, maar bij mensen die niet mee doen met het dorpsgevoel.
Mijn ouders wonen in een heel klein, super activistisch dorp. Een vereniging per 100 inwoners of zoiets. Er is een heel actief buurtleven. En het is gewoon heel erg jammer als dat verdwijnt omdat er 'westerlingen' komen wonen. Tussen aanhalingstekens, want de nieuwste aanwinst in de buurt komt wel uit de regio, maar wil vooral weinig onderhoud in de tuin (waarom dan zo'n grote tuin??), een hele hoge schutting en volgens mij ook een afsluitbare poort. En meedoen aan het dorpsleven doen ze ook niet echt. En dat vindt de buurt jammer.
Een westerling die zich aanpast, en meedoet met dingen, daar is geen probleem mee. Tenminste, bij mijn ouders.
Een gemeente in de buurt heeft bijbouwen bij boerderijen al verboden, omdat daar na een aantal jaren mensen van buitenaf kwamen te wonen, en dan gingen klagen over overlast. Ook jammer, want als boerenfamilie is dat wel prettig toen dat nog mocht.

Precies, dat speelt hier ook. Gisteren toevallig nog ter sprake gekomen bij een kennis die een huis verkocht heeft. Dorpelingen gaan voor mensen van buitenaf. (ook al kunnen dorpelingen ook aso's of supernette mensen zijn) :')

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 15:10

Net gesprek gehad met de hypotheek adviseur. En het moet allemaal ruim goed gaan komen! Fijn idee!! Zij gaat nu morgen de taxatie van het nieuwe huis regelen en aanvraag indienen bij de bank, en dan is het daarop wachten tot de volgende stap.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 15:16

Moet zeggen dat ik wel een beetje een nare bijsmaak proef bij de opmerkingen die hier over 'de westerling' (alsof het een ras is) worden gemaakt. Ik begrijp dat het vervelend is dat mensen uit het westen die veel overwaarde meenemen steeds de mooie huizen voor je neus wegkapen, dat speelt hier ook, zoals Karuna al aangeeft. Maar zij hebben net zo goed recht om een huis in het noorden/oosten/zuiden te kopen als ieder ander. Vind het naar dat we dat hier blijkbaar mensen (elkaar misschien zelfs?) misgunnen.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 15:31

Heb ik ook wel een beetje ja. Ik wil niet te ver van familie, maar nu we steeds meer kunnen (en kunnen blijven) thuiswerken, snap ik goed dat mensen naar het oosten/noorden trekken. Zou ik zelf ook dolgraag doen als mijn familie niet hier zat.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 15:32

xSwanHeart schreef:
Moet zeggen dat ik wel een beetje een nare bijsmaak proef bij de opmerkingen die hier over 'de westerling' (alsof het een ras is) worden gemaakt. Ik begrijp dat het vervelend is dat mensen uit het westen die veel overwaarde meenemen steeds de mooie huizen voor je neus wegkapen, dat speelt hier ook, zoals Karuna al aangeeft. Maar zij hebben net zo goed recht om een huis in het noorden/oosten/zuiden te kopen als ieder ander. Vind het naar dat we dat hier blijkbaar mensen (elkaar misschien zelfs?) misgunnen.

Mwa volgens mij misgunt niemand een ander iets maar is het gewoon een feit dat dit voor frustratie zorgt bij mensen uit het oosten en noorden. Gelukkig is het nog altijd aan de verkopers zelfs om te bepalen aan wie zij hun huis gunnen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 15:35

Wendy_Komen schreef:
Net gesprek gehad met de hypotheek adviseur. En het moet allemaal ruim goed gaan komen! Fijn idee!! Zij gaat nu morgen de taxatie van het nieuwe huis regelen en aanvraag indienen bij de bank, en dan is het daarop wachten tot de volgende stap.

Heerlijk!! Fijn ook dat je de overwaarde kunt gebruiken voor verbeteringen zeg. Kunnen jullie er echt je droomplek van maken.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 15:36

ingedebruijn schreef:
[
Mwa volgens mij misgunt niemand een ander iets maar is het gewoon een feit dat dit voor frustratie zorgt bij mensen uit het oosten en noorden. Gelukkig is het nog altijd aan de verkopers zelfs om te bepalen aan wie zij hun huis gunnen.

Dit.

Het is heel simpel, mensen van buiten de regio kunnen vaak meer geld meenemen. En meer geld is toch al snel een grotere kans op een woning. Terwijl mensen in de regio vaak al meer met de voeten in de klei (of veen, zand...) staan en toch wat meer zijn verankerd. Dat heeft weinig te maken met misgunnen, maar er ontstaat wel een ongelijke kans.

Ik krijg net weer een woning in de mail die eigenlijk precies is wat ik zoek. Kan het betalen, maar tegelijkertijd wil ik niet teveel overbieden. Gelukkig zijn er in dezelfde straat ook een aantal vergelijkbare woningen verkocht, dus hopelijk geeft dat wat vergelijkingsmateriaal in de kosten.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 15:37

Winged schreef:
ingedebruijn schreef:
[

Dit.

Het is heel simpel, mensen van buiten de regio kunnen vaak meer geld meenemen. En meer geld is toch al snel een grotere kans op een woning. Terwijl mensen in de regio vaak al meer met de voeten in de klei (of veen, zand...) staan en toch wat meer zijn verankerd. Dat heeft weinig te maken met misgunnen, maar er ontstaat wel een ongelijke kans.

Ik krijg net weer een woning in de mail die eigenlijk precies is wat ik zoek. Kan het betalen, maar tegelijkertijd wil ik niet teveel overbieden. Gelukkig zijn er in dezelfde straat ook een aantal vergelijkbare woningen verkocht, dus hopelijk geeft dat wat vergelijkingsmateriaal in de kosten.

Nice! Wanneer kun je kijken?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 15:43

Ik heb die net aangemeld bij mijn aankoopmakelaar. Vrijdag kan ik nog bij een andere woning kijken (ruimer, maar jaaaaa.....

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 15:45

Winged schreef:
Ik heb die net aangemeld bij mijn aankoopmakelaar. Vrijdag kan ik nog bij een andere woning kijken (ruimer, maar jaaaaa.....

Ik zou gewoon alle opties open houden. Van veel bekijken leer je ook wat je wel en niet zoekt.

Hier nog vol in spanning trouwens :Y)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 15:50

Soms duren dagen lang....

Ik heb inmiddels wel 10.000 meer eigen geld dat ik in een woning kan stoppen. Dus dat is wel fijn meegenomen. (25.000 eigen geld mee)

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 16:18

Hier ook veel import maar dit is een redelijk grote stad voor Drenthe. Vooral veel mensen uit Zwolle gezien de prijzen daar helemaal achterlijk de pan uitrijzen. Tja deels is het jammer, anderzijds kunnen die mensen het daar ook niet meer betalen. In mijn oude buurtje had ik fantastische gooische buren, warmer en gastvrijer ga je ze niet vinden hoor. En ik ken ook echt net zo goed aso's en stugge Drenten.
Dat van oude huizen verkloten ken ik wel trouwens, dat vind ik erg jammer. DE reden dat we niet willen dat huizen in onze families worden verkocht, zo zonde als een karakteristiek boerderijtje uit 1800 helemaal wordt omgebouwd naar een hypermodern ding. Maar dat zou een vriendin van mij ook doen met dit huis en zij komt gewoon uit Drenthe. Dat is gewoon smaak want de gooische buren hebben een oude boerderij prachtig in landelijke stijl opgeknapt met de gebinten in zicht, nieuwe rieten kap en schuren in passende stijl. Voordeel van veel overwaarde.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 16:39

Winged schreef:
ingedebruijn schreef:
[

Dit.

Maar hier zeg je het wel... Alsof mensen uit de regio meer recht hebben op een dergelijke woning.

En echt, ik snap die frustratie, hier speelt het ook. Maar zoals hier nu over 'de Westerling' wordt gepraat, alsof die alles verpest (de mooie huizen, de sfeer in het dorp), dat vind ik gewoon niet passend en behoorlijk zuur overkomen. Al kan ik me natuurlijk ook voorstellen dat die frustratie groeit naarmate je vaker in zo'n situatie terecht komt, dus begrijp dat je dan soms even wilt spuien.

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 16:41

Of het nu mensen uit het westen zijn of niet, volgens mij is de markt overal gestoord. Ook voor hun is het lastig om in het westen of in grote steden te kopen. Dus ergens snap ik ze ook wel. En had ik denk ik hetzelfde gedaan. Maar bieden zonder te kijken zoals in dat stuk staat dat vind ik wel heel overdreven. Als je die kant op wil om te gaan wonen kan je toch ook wel even heen rijden voor een bezichtig.

Over het verbouwen van karakteristieke panden moet ik zeggen dat gemeentes ook nog wel is de vingers in de pap hebben. Wij hebben een huis gekocht uit 1945-1950 en hebben dit volledig verbouwd. Ons doel is zo dicht mogelijk bij de originele uitstraling te blijven. De welstandsarchitect die het vervolgens beoordeelde voor de vergunning dacht er heel anders over.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 16:51

ingedebruijn schreef:
Winged schreef:

Ik zou gewoon alle opties open houden. Van veel bekijken leer je ook wat je wel en niet zoekt.

Hier nog vol in spanning trouwens :Y)

Weet je wanneer je uiterlijk wat hoort?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 16:54

Wendy_Komen schreef:
Weet je wanneer je uiterlijk wat hoort?

Vrijdag.. Maar dan is er denk ik al niks meer van me over haha. Hebben wel net bij dezelfde makelaar nog iets anders ingepland in hetzelfde dorp. Wel een kleiner huis maar de regio is zo fijn dat ik het wel een kans wil geven.

Ze kon me aan de telefoon helaas nog niets vertellen over het bod dus we zullen moeten afwachten. Het pakketje is nog altijd vermist dus daar baal ik echt ontzettend van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 17:41

Opzich is 'binding met de regio' wel een optie.. maar ja, wat als je wil verhuizen en nog een baan zoekt in de regio. Dan val je er buiten. En zo heb je nog genoeg haken en ogen aan die optie. Als je thuiswerkt, tot hoe ver 'mag' je dan wonen..

Het zou al helpen als je na koop er minstens 2 jaar zelf moet wonen. Scheelt wat met geld smijtende beleggers..

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 17:42

Wij hebben ons huis nog niet officieel in de verkoop en hebben al een bod binnen. Bizar dit
Laatst bijgewerkt door Daks op 09-06-21 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 17:44

Wij moeten ons nu als verkoper op de markt begeven. Mijn moeder is 3 weken geleden overleden. Dus haar woning moet de verkoop in. Want ik en mijn broer kunnen mekaar niet uitkopen..
Maar pfff wat een gedoe. Blij dat de makelaar alles regelt.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 19:15

Citaat:
Maar hier zeg je het wel... Alsof mensen uit de regio meer recht hebben op een dergelijke woning.

Ik zeg niks over recht. Ik heb het vooral over gelijke kansen en die zijn er simpelweg minder vanwege de inkomensverschillen. En ja, die zijn er echt. En nu heb ik geeneens een heel verkeerd loon, maar ik moet het wel in mijn eentje doen.
Ik zie dat jij hetzelfde werk doet als ik trouwens.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 20:23

Avelienvd schreef:
Wij moeten ons nu als verkoper op de markt begeven. Mijn moeder is 3 weken geleden overleden. Dus haar woning moet de verkoop in. Want ik en mijn broer kunnen mekaar niet uitkopen..
Maar pfff wat een gedoe. Blij dat de makelaar alles regelt.

Had je in Hoogeveen willen wonen dan?
Wens je veel sterkte de komende tijd

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 20:32

Gecondoleerd, avelien. Woonden jullie nog thuis of niet?

Tja, ik begrijp wel dat het frustrerend is voor mensen die in het noorden of oosten wonen. Maar iedereen heeft evenveel recht op een woning.

Ik heb vanmiddag nogmaals een wijntje gedronken bij de buren samen met mijn zus. Zij vond dat er toch nog wel veel moest gebeuren dus ik denk dat ik blijf zitten waar ik zit. :+ Als er geld bij moet kan ik net zo goed mijn eigen huis verder opknappen.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 20:52

Winged schreef:
Citaat:

Ik zeg niks over recht. Ik heb het vooral over gelijke kansen en die zijn er simpelweg minder vanwege de inkomensverschillen. En ja, die zijn er echt. En nu heb ik geeneens een heel verkeerd loon, maar ik moet het wel in mijn eentje doen.
Ik zie dat jij hetzelfde werk doet als ik trouwens.

Ik had natuurlijk moeten zeggen, hier impliceer je het ;-) my bad.

Over inkomensverschillen kan ik eerlijk gezegd weinig zinnigs zeggen, daarvoor heb ik te weinig (lees: geen) ervaring met werkgevers buiten de Randstad.

In je eentje kopen is wel een uitdaging, dat is helemaal waar. Als ik alleen zou moeten kopen zou ik het zeker niet voor het uitkiezen hebben, en dan heb ik voor een starter (op zowel arbeids- als woningmarkt) echt geen slecht salaris. Kan me voorstellen dat dat voor jou ook frustrerend is en ergens oneerlijk voelt, want voor een woning die je in je eentje kunt betalen staan natuurlijk net zo goed stellen die samen meer kunnen betalen in de rij.