[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 18:22

Volgens mij wel, maar weet ik niet zeker. Wel heel gebruikelijk in ieder geval.

Berdien

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 18:26

BKR wordt altijd meegenomen. In het BKR staan de kredietmogelijkheden die iemand heeft, en die worden meegenomen in de berekening van de hoogte van de hypotheek. Hoe meer kredieten/roodstand/leningen, hoe minder je kunt lenen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 19:38

Per brief oid bieden met datum van geldigheid, is dat gebruikelijk??

EkmiC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 19:42

Hmm balen... Precies eenzelfde appartement als wij hebben ze vandaag in prijs verlaagd, met 7,5k. Zat precies op dezelfde prijs als waar die van ons voor te koop staat.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 21:07

Ons appartement heeft bijna 4 maanden te koop gestaan :) morgen mogen de stickers verkocht erop !

Koper komt morgen nog een keertje kijken en wil waarschijnlijk nog het eea aan inboedel overnemen, erg fijn aangezien we op de keukentafel en stoelen na alles kwijt moeten :))

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 01:23

Ha! Had een nieuwbouw huisje op perfecte stadslocatie op het oog naar was ovb verkocht. Vandaag gebeld door de makelaar dat dat is afgeketst op financiering dus nu sta ik 1. Snel gesprek plannen, spannend!!! Niet groot maar toplocatie en ver onder wat ik max. kan lenen. Spannend zo'n traject! Is een nieuw hofje midden in de grote stad. :)

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 10:58

A_nouk schreef:
Ons appartement heeft bijna 4 maanden te koop gestaan :) morgen mogen de stickers verkocht erop !

Koper komt morgen nog een keertje kijken en wil waarschijnlijk nog het eea aan inboedel overnemen, erg fijn aangezien we op de keukentafel en stoelen na alles kwijt moeten :))

dat zou perfect zijn :)

Swah schreef:
Ha! Had een nieuwbouw huisje op perfecte stadslocatie op het oog naar was ovb verkocht. Vandaag gebeld door de makelaar dat dat is afgeketst op financiering dus nu sta ik 1. Snel gesprek plannen, spannend!!! Niet groot maar toplocatie en ver onder wat ik max. kan lenen. Spannend zo'n traject! Is een nieuw hofje midden in de grote stad. :)

Spannend hoor! Echt leuk voor je dat de vorige mensen het niet voor elkaar kregen :)

Hier is het ook even spannend. de makelaar zei dat we vandaag wel een antwoord/tegenbod zouden krijgen :)

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 12:25

Spannend allemaal!!!

Ja ik moet even het gesprek plannen met de makelaar en m'n vragen doornemen. Volgens mij sta ik gewoon eerste nu en dus aan mij de keus. :oo Voordeel nieuwbouw je hoeft ook niet te onderhandelen over de prijs en kosten zijn v.o.n. Hpyo voor het bedrag krijg ik makkelijk rond. Weet alleen nog niet wanneer t opgeleverd wordt!

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 12:35

Anne_mieke88 schreef:
Je hebt 3 jaarcijfers nodig en de winst tellen ze bij elkaar op en delen ze door 3 en dat is dan wat je verdient... als je verlies hebt geleden wordt het lastiger...

Als ik het me goed herinner pakken ze bij de Rabobank je laatste cijfers x 3, jaar daarvoor x 2, jaar daarvoor x 1 en dat delen ze door 6. En als ik me niet vergis pakken ze alleen de laatste cijfers als deze lager zijn dan het jaar daarvoor. Ik moest bij de Rabobank overigens flink opletten, ze leken daar niet echt in staat om een jaarrapport te lezen :\

Het appartement van mijn vriendin staat in de verkoop, moet idd eens gaan kijken naar het energielabel. Naar mijn idee overigens een erg goede stap. Label was tot nu toe compleet nutteloos, niemand gebruikte dat doordat iedereen in het koopcontract opnam dat koper en verkoper OK waren met het ontbreken van een label. Nu kan dat niet meer, het kadaster gaat ook bijhouden of er transporten worden gedaan van woningen waarvan geen definitief label bekend is... Maar erg goed dat hier meer aandacht voor komt, stimuleert mensen met een beetje geluk meer om te investeren in energiebesparende maatregelen.

Ben alleen bang dat ons 1930 appartement er niet heel goed uit gaat komen :+

@Swah, opleverdatum lijkt me toch wel belangrijk :) Kijk ook goed of de woningen onder garantie worden gebouwd en word lid van Vereniging Eigen Huis :j

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 12:37

swah, moet het huis nog gebouwd worden?
Dan moet je rekening houden met bouwrente. En het wordt vaak kaal afgeleverd.... dus geen keuken, badkamer en geen tuin.
soms ook helemaal casco dus ook zonder bedrading en leidingen enzo...

wel fijn om alvast je vragen op papier te zetten :)

makelaar heeft nog niet gebeld... ben zo in staat om zelf te bellen, maar wat ze nu doen is tactiek... kijken hoe graag we het willen en hoe we happen... :P
Dus ik hou mij gewoon koest :)

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 12:58

Gister mailcontact gehad over het energielabel. Het was een verkeerde verwerking op de website. Mijn woning heeft nu netjes energielabel D gekregen :-)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 13:01

BartVB schreef:
Het appartement van mijn vriendin staat in de verkoop, moet idd eens gaan kijken naar het energielabel. Naar mijn idee overigens een erg goede stap. Label was tot nu toe compleet nutteloos, niemand gebruikte dat doordat iedereen in het koopcontract opnam dat koper en verkoper OK waren met het ontbreken van een label. Nu kan dat niet meer, het kadaster gaat ook bijhouden of er transporten worden gedaan van woningen waarvan geen definitief label bekend is... Maar erg goed dat hier meer aandacht voor komt, stimuleert mensen met een beetje geluk meer om te investeren in energiebesparende maatregelen.

Ben alleen bang dat ons 1930 appartement er niet heel goed uit gaat komen :+

Ik vind het geldklopperij. Toen we ons huis kochten hebben we bij de makelaar geïnformeerd naar de stookkosten, daar sloegen we stijl van achterover. Toen wisten we wel voldoende: isoleren die handel.
Het opvragen van die kosten is heel gebruikelijk, en gratis. Daar voegt een duur energielabel in mijn ogen weinig aan toe.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 13:07

Het energielabel kostte 15 Euro. Als je het bij verkoop van een woning niet aan kunt leveren, dan kan je een boete van 400 Euro krijgen. Daarom neem ik die kosten wel voor lief.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 13:15

Ik vind dat label ook totale geldklopperij. had het er gisteren nog met de makelaar over..
9 van de 10 kopers besteden er geen eens aandacht aan..

Andersom zou jij een huis laten staan waar je verliefd op bent met een energie label D of lager ?
Ikke niet :)

Ons label is aangevraagd, en is een A. Bedrijf wat het doet kan de vele aanvragen alleen niet aan en werken nu met passeerdata :+

Net onze hypotheekverstrekker nog gesproken, maandag even de taxatie afwachten en dan kan de officiële offerte aanvraag weg :)

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 13:19

Ow, ik heb hem maandag aangevraagd en het is al geregeld en definitief.
Gewoon zelf geregeld op www.energielabelvoorwoningen.nl Ik heb 3 foto's moeten toevoegen en dat was alles.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 14:09

Ja het project heeft de Woningborg Garantie- en Waarborgregeling. En keuken, vloer, badkamer moet je idd kopen maar dat zijn echt de kosten niet, en dat heb ik zelf wel. Tuin(tje) is wel aangelegd (steen en bloembakken) en je krijgt een keuken en badkamercheque. De locatie is gewoon zo top, hofje in hartje Utrecht. En zoveel lager dan wat ik max. wilde lenen (35k!). Niet groot hoor maar dat geeft niet.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 14:28

A_nouk schreef:
Andersom zou jij een huis laten staan waar je verliefd op bent met een energie label D of lager ?
Ikke niet :)

Waarschijnlijk niet, maar je weet wel beter wat je kan verwachten en als je een aantal vergelijkbare woningen hebt dan ga je voor de woning met het beste label.

En met een beetje geluk gaan mensen hier ook op selecteren/vergelijken ipv alleen m2, locatie en prijs. En geldklopperij valt nogal mee met die paar tientjes? Een makelaar of de prijzen die Funda vraagt, dat is geldklopperij :$

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 14:39

Ja maar Bart als koper weet je toch wat voor een woning je koopt?
Je kijkt toch naar de staat van de woning en hoe hij onderhouden is en wat voor een onderhoud je kan verwachten ?

Als je een jaren 70 woning koopt, die niet verbouwd of vernieuwd is kan het zijn dat je nog enkel glas hebt en dan is je electra/gas rekening een stukken hoger als dat je een nieuwbouwwoning koopt welke verplicht aan alle richtlijnen voor wat betreft energiezuinigheid en dergelijke moet voldoen.

Of is het nou echt zo dat mensen niet kijken naar wat ze kopen (van duizenden euro's die ze vaak zelf niet bezitten :) )
Mijn insteekt met geldklopperij bekijk ik vanuit die kant. Die €15 is inderdaad echt niet te moeite en staat inderdaad totaal niet in verhouding met wat je aan een makelaar of Funda betaald verschil is alleen wel dat deze beide eigenlijk altijd wel een bijdrage leveren aan de verkoop van je huis.

Wat doet dat label nu als alleen aangevraagd worden :) ? Afgelopen jaren was het ook al verplicht was er alleen geen controlerend orgaan, geen mens die er naar gekraaid heeft :)

Voor wat betreft de vergelijking met andere woning kan het de boel inderdaad misschien wat vergemakkelijken. maar dan erbij kun je vaak uit de omschrijving van de woning wel ophalen of het met de tijd is qua energiebesparende vernieuwingen.

Energielabel is gelukkig wel in een paar tellen aangevraagd, en er zijn genoeg aanbieders.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 14:57

voor de gene die reageerde op mijn reactie, bedankt voor de info!

Voor ons de eerste keer en ik heb werkelijk geen idee waar te beginnen, dus maar bij de hypotheker en bij de abn-amro een advies gesprek.
Maar hoe weet ik nu welke hypotheek het beste (en goedkoopste is)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 15:54

Voor mij is het energielabel ook niets zinnigs :n
Als je een beetje je hersens gebruikt bij het kopen van een huis weet je wat je koopt, ook wat betreft energie verbruik.
daar heb je geen label voor nodig.

Bouwjaar, enkel of dubbel glas, wel of geen dak isolatie, spouwmuren.
Als er verbouwingen zijn geweest , wanneer die zijn gedaan , leeftijd van de eventuele cv installatie etc... dat zegt mij heel wat Meer dan 1 of ander label.
useless red tape in my opinion.

dat label is ook het laatste wat ik zal bekijken/meenemen in de overwegingen. De redenen waarom er een bepaald label aan word gegeven zijn dam de revue allang gepasseerd.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 16:06

Heeft er iemand hier veel ervaring met bouwdepot?
Of Berdien weet jij misschien nog een maas in de wet :o

Bouwdepot met NHG, alleen wordt geld uit bouwdepot pas uitgekeerd na een declaratie met bijbehorende factuur.

Nu willen wij graag de keuken bijvoorbeeld halen bij de Ikea.. Maar hebben hiervoor geen eigen middelen om het voor te kunnen schieten en laten terug te betalen. Bank zegt dat er hier geen oplossingen voor zijn {:)-:( vroeger kon je namelijk wel je bouwdepot direct bij het passeren van je hypotheek bij de notaris uit laten betalen wanneer je offertes gereed hebt, maar dat kan blijkbaar tegenwoordig niet meer?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 16:12

Dat is al even niet meer bij de meeste geldverstrekkers . Je kunt vaak nog wel een klein bedrag "spijkergeld" krijgen , maar meer ook niet. Veel leveranciers zijn wel bereid om de rekening direct bij bouwdepot in te dienen... dus bestellen, rekening indienen en definitief maken op het moment dat verstrekker okay geeft.

Of zelfs gewoon werk uitvoeren, rekening geven, declaratie indienen en betalen als declaratie binnen is.
Zo hebben wij een aantal zaken geregeld.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 16:22

Ja maar bij bedrijven als Ikea gaat dat dus niet. Dat is het probleem..

Het gaat hier om een bouwdepot van €10.000.. Mijn inziens is dat wel onder de noemer spijkerhard te schuiven maar hypotheekverstrekker wilt er geen medewerking aan verlenen en verschuil zich achter nhg regelgeving.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 16:39

Wij hebben dus een woning zonder energielabel gekocht (gisteren akte v levering) en in de koopovereenkomst stond inderdaad dat wij akkoord gaan dat er geen energielabel bij de woning is. Maar voorlopig koopcontract hebben we december getekend, misschien dat het daarom nog wel kon.
In ieder geval is het voor ons niet spannend, bij een appartement met een geiser, cv-ketel uit '78 en enkel glas zal wel een label Z horen :').

Lastig Anouk. Wij hebben ook geïnformeerd naar meefinancieren van deel van het vernieuwen en renoveren van de keuken maar dat was voor ons totaal niet interessant :n. Dus ik weet niet hoe het zit met voorschieten van de facturen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 16:42

Volgens mij gaat t om passeerdatum, maar goed sowieso is de boete voor de verkopers.