[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 12:39

fokfanaat schreef:
Nicolletje schreef:
[
Dit is wel een heel vervelende. Wie bepaalt de waarde van het huis?

aanschafprijs lijkt me

Dit lijkt me inderdaad ook. Maar dan ook sowieso geen kosten koper meer? Dat is met 2% overdrachtsbelasting misschien nog wel te overzien, maar voor starters lijkt me dit toch wel een probleem.

fokfanaat

Re: [HK]Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 12:41

ik denk het wel,
nou ja die 2%, iets meer sparen voor je koopt, zou geen gek idee zijn.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 12:42

Iets meer sparen is wel goed, maar het meteen weer 'weggooien' is ook zo zonde :P.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 12:53

Zou raar vinden als ze de aanschafprijs als waarde zien.
Als je toevallig goed afdingt maakt dat het huis niet minder waard ;)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 12:57

nou ja idee is dat je niet meer kan lenen dan dat de aanschaf van het huis is volgens mij,

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 13:01

Volgens mij is het al een tijd zo. Met wel weer uitzonderingen enzo.
Wij hebben taxatie met waarde na verbouwing en dan konden we die waarde lenen :j (als dat nodig zou zijn geweest).

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 13:05

manzano schreef:
Wij hebben taxatie met waarde na verbouwing en dan konden we die waarde lenen :j (als dat nodig zou zijn geweest).

Nouja, dat zou dan straks niet meer kunnen bijvoorbeeld.
Of wat je zegt, als je goed kan afdingen, kan je dan alsnog méér lenen dan de waarde (?) van het huis?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 13:07

Citaat:
Vanaf januari 2013 moeten nieuwe hypotheken gedurende de looptijd in 30 jaar volledig en ten minste annuïtair worden afgelost om in aanmerking te komen voor de hypotheekrenteaftrek.

Om de risico’s van hoge hypotheekschulden verder te beperken, wordt de Loan-to-Value ratio geleidelijk beperkt tot 100%.
Uit de stukken wordt niet duidelijk wat precies wordt bedoeld met “nieuwe hypotheken”.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 13:07

Nicolletje schreef:
manzano schreef:

Nouja, dat zou dan straks niet meer kunnen bijvoorbeeld.
Of wat je zegt, als je goed kan afdingen, kan je dan alsnog méér lenen dan de waarde (?) van het huis?

Geen idee dat staat nergens......
Want die regel dat je nog maar 8% boven de waarde van je woning mocht lenen bestaat al een tijdje. Dus is weinig nieuws aan.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 13:09

Ben blij dat ik m'n hypotheek al heb :j

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 13:14

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 13:18

manzano schreef:
Ben blij dat ik m'n hypotheek al heb :j

Ja inderdaad, huren had ook geen pretje geweest.
Daar zaten wij al eerder tegenaan te kijken namelijk, ik had het goedkoopste huurhuis van de regio!
Ik zat daar goed, niets te vrezen over scheefwonen in mijn eentje. Maar wel als mijn vriend officieel bij mij in had getrokken.
Dan hadden wij straks veel te veel betaald voor een gammel huisje.
Doorstromen naar een grotere huurwoning had ook niet meer gekund.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 13:41

Veerledec, Je hebt straks dus alleen hypotheekrente-aftrek bij een ouderwetse annuïteitenhypotheek? Of betekent dat 'ten minste' dat het voor bijv. een spaarhypotheek oid ook geldt?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 14:11

Ik durf het nog niet te zeggen, maar ik vrees alleen lineair aflossen of annuïteitenhypotheek. Bij een spaarhypotheek neemt de hypotheekrente-aftrek niet af omdat je op een aparte rekening spaart. Maar goed, veel zal nog verduidelijkt moeten worden.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 14:16

Hmmm, Ik kan het gelukkig goed betalen, maar ik ken meerdere mensen die niet rondkomen zonder hun hypotheekrente-aftrek!

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 14:17

Maar hoe zit dat dan met de bestaande hypotheken? Deze blijven toch wel tot einde contract gewoon doorgaan zoals nu? Of willen ze daar wijzigingen in gaan aanbrengen?
Ondanks dat iedereen hier om me heen voor een spaarhypotheek is gegaan, ben ik na overleg met m'n ouders voor de simpele annuiteitenhypotheek gegaan. Kwam de eerste paar jaar op hetzelfde uit, daarna werd het ietsje duurder, maar niet schrikbarend. Hou gewoon neit zo van dat gespaar. Aflossen is aflossen en klaar :D. Lekker simpel.

Leuk huis op de vorige pagina. Sta er zelf een beetje van te kijken dat het al zo lang te koop staat. Vind het erg leuk, alleen die paarse muur niet, maargoed, dat is een kwestie van smaak en die is zo in een andere kleur geverfd. Vind de uitstraling van de buitenkant van het huis ook neit helemaal in mijn straatje, maar de binnenkant weer wel <3. Succes met de verkoop! Zou je het anders gewoon in de verhuur blijven houden, mocht het lang te koop blijven staan?

Ik krijg trouwens helemaal niks aan huurwoningen hier. Het is echt niet leuk meer. Ik verdien teveel voor een leuke huurwoning, dan zou ik naar de hogere prijsklasse gaan en een huurprijs van rond de 750 + een paard en 2 katten én een auto en een motor in je eentje is niet grappig, denk dat er aan het einde van het salaris dan heeeel veel maand over zou blijven :+. Terwijl ik weer te weinig verdien voor een leuk koophuis. Slaat echt helemaal nergens op, heeeeel veel mensen die ik ken in deze regio hebben dat probleem. Maar dat is geloof ik wel landelijk ondertussen he? Gelukkig is dat probleem uit de wereld en gaan we helemaal happy worden in mn koop-cribje :).

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 14:19

Gaat om nieuwe hypotheken :j

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 14:22

Huh...... post weg :?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 14:23

Ja, had even teruggelezen en had dus over 'nieuwe' heengelezen :+

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 14:23

** knip**

Beetje overbodige informatie zonder die post :').

Ik ga toch eens in dat tuin-topic snuffelen. We willen als het lekker weer is de voortuin opnieuw gaan doen, maar volgend jaar de achtertuin. altijd wel leuk om inspiratie op te doen toch :). Heb nog geen idee van hoe of wat. Ja, geen gras, strak en het liefst 60x60 tegels in een antractiet-tint. Maar verder... :?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 14:49

Yv_ schreef:
Ik krijg trouwens helemaal niks aan huurwoningen hier.

Het vervelende is dat er in de vrije sector ook vaak inkomenseisen aan vast zitten, je moet flink verdienen en dan zit je in je huurwoning van 1000 euro terwijl de buren via de woningbouw 500 betalen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 14:50

Yv_ schreef:
Maar hoe zit dat dan met de bestaande hypotheken? Deze blijven toch wel tot einde contract gewoon doorgaan zoals nu? Of willen ze daar wijzigingen in gaan aanbrengen?
Ondanks dat iedereen hier om me heen voor een spaarhypotheek is gegaan, ben ik na overleg met m'n ouders voor de simpele annuiteitenhypotheek gegaan. Kwam de eerste paar jaar op hetzelfde uit, daarna werd het ietsje duurder, maar niet schrikbarend. Hou gewoon neit zo van dat gespaar. Aflossen is aflossen en klaar :D. Lekker simpel.

Leuk huis op de vorige pagina. Sta er zelf een beetje van te kijken dat het al zo lang te koop staat. Vind het erg leuk, alleen die paarse muur niet, maargoed, dat is een kwestie van smaak en die is zo in een andere kleur geverfd. Vind de uitstraling van de buitenkant van het huis ook neit helemaal in mijn straatje, maar de binnenkant weer wel <3. Succes met de verkoop! Zou je het anders gewoon in de verhuur blijven houden, mocht het lang te koop blijven staan?

Ik krijg trouwens helemaal niks aan huurwoningen hier. Het is echt niet leuk meer. Ik verdien teveel voor een leuke huurwoning, dan zou ik naar de hogere prijsklasse gaan en een huurprijs van rond de 750 + een paard en 2 katten én een auto en een motor in je eentje is niet grappig, denk dat er aan het einde van het salaris dan heeeel veel maand over zou blijven :+. Terwijl ik weer te weinig verdien voor een leuk koophuis. Slaat echt helemaal nergens op, heeeeel veel mensen die ik ken in deze regio hebben dat probleem. Maar dat is geloof ik wel landelijk ondertussen he? Gelukkig is dat probleem uit de wereld en gaan we helemaal happy worden in mn koop-cribje :).

Alleen voor nieuwe hypotheken, maar ik ben wel benieuwd wat ze gaan doen met oversluiten bijvoorbeeld. Dan zouden alle huidige hypotheken misschien nooit meer van bank kunnen wisselen?

Thanx over het huis. In Tilburg staan een heleboel van zulke arbeidershuisjes te koop, dus ik verwacht er niet te veel van. Wij verhuren via de Leegstandswet, en de huurder heeft aangegeven er wel langere tijd te willen zitten. Ons bevalt het tot nu toe prima, dus voor ons is het niet heel erg als het huis niet op korte termijn wordt verkocht.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 14:53

JIPPIE!!! Wij zijn vandaag alsnog trotse eigenaren geworden van een nieuwe woning. Zal later deze week even foto's posten! Ons eindbod was 208.500 en verkopers wilde gisteren absoluut niet lager meer gaan dan 214.000... Mailtje erachteraan gestuurd dat ons aanbod geldig zou blijven tot vandaag 12uur "take it or leave it" en verbazingwekkend genoeg ging om 11uur vandaag de telefoon dat we voor 209.000 een deal hadden

Echt we zijn helemaal in de gloria :D

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 14:53

Gefeliciteerd :D.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 14:55

gefeliciteerd!