Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 18:29

Ow gaaf zon reis. Das een mooi spaardoel.

Ik ga 5 weken backpacken met mijn dochter in Azië, ook vreselijk veel zin in.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 18:41

O wat heerlijk allemaal!!!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 18:43

Ik ga eind deze maand 4 dagen naar berlijn. Als ik terug kom ga ik 3 weken later naar Amerika

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 18:44

Hangt er vanaf wat je exact wil Binck.

Wij gaan met een kleine groep (max 12) via onze organisatie, op een expeditieschip wat sowieso uitvaart, voor 10 overnachtingen aan boord. Je kan echter ook mee met organisaties die er een bijna 3 tot 4 weken over doen, op een cruiseschip waar je gaat van basic tot luxeverblijf. Deze hebben vaak veel grotere groepen, met risico dat je dus niet elke landing kan doen. Wij verwachten met alles inclusief op max. €10k/persoon uit te komen. Die grotere luxecruises zitten al op minimaal €10/persoon en lopen op tot > €23k/persoon.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 19:06

Heel bijzonder, maak je nooit meer mee.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 19:24

Prachtig! Ontzettend mooi spaardoel

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 19:25

Ik ben best wel jaloers, hoewel 1 van mijn eisen normaal gezien als temperatuur 25+ graden is. :))

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 19:46

fokfanaat schreef:
Heel bijzonder, maak je nooit meer mee.

Geldt dat nou niet gewoon voor elke reis

Ik vind dat Antarctica behoorlijk wordt opgehemeld en geromaniseerd en vraag me in stilte af of de gemiddelde bokker wel idee heeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 19:53

Er zijn zat landen die je prima een 2e keer of vaker zal kunnen bezoeken in je leven. Qua bedrag zullen de meesten het hier toch zeker maar bij 1x antarctica laten.

Alsof we door te zeggen 'wat gaaf' geen idee hebben? Dat staat toch absuluut niet gelijk aan romantiseren of ophemelen?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-22 19:55

Citaat:
Duhelo, ik denk dat je moet accepteren dat wat je wilt financieel niet haalbaar is. Niet iedereen kan wonen met paarden aan huis. Meeste mensen kunnen niet eens paarden betalen. :)
_/-\o_ en zo is het.

Ik vind sparen voor zo'n gaaf doel echt top Varekaj :j
En eigenlijk voor elke reis hoor, dat klopt. Wat voor de een Antarctica is is voor de ander de Ardennen bij wijze van. Ik wil heel graag nog eens naar de NoordKaap. En wilde ook heel graag al jaaaaaren naar St Petersburg en Moskou. Had voor 2020 een reis geboekt... toen kwam Covid en nu is het oorlog. Zo jammer.
Schotland trouwens kun je me elk jaar heensturen, ik vind het daar zo heerlijk.
Maar heb dat met meer landen hoor. Vind het ook leuk ergens voor een 2e of 3e keer te zijn, bepaalde regio's of steden. Je ziet toch elke keer weer meer.

Ik ben aan het sparen voor een reis(je) met mijn zoon maar dat zal niet zo duur zijn als jullie reis naar Antarctica. Hij wordt volgend jaar 21, mag gevierd worden vind ik :) toen hij 18 werd zijn we een week naar KaapVerdië geweest, was zo mooi ook om zo samen te doen. Hebben toen aantal gave excursies gedaan, jeepsafari, zwemmen tussen de haaien, midden in de nacht op zoek naar zeeschildpadden. Met 21 wil ik weer wat speciaals doen. Spaar er elke maand 50 Euro voor. Hij weet er niets van.
Ik denk dat het Rome wordt, in de meivakantie (hij is in april jarig). Ook omdat ik daar een beetje de weg weet, ben daar vaker geweest, en hij best wel geïnteresseerd is in geschiedenis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 20:00

Reizen naar Frankrijk, Lapland en Nepal zijn toch makkelijker te herhalen dan pinguïns kijken op de Zuidpool. Zowel in Lapland als Nepal vonden vriend en ik het best wel al goede wake-up calls hoe mooi en bijzonder onze wereld is, maar ook hoe vreselijk snel alles verwesterd, moderniseert én puurheid en schoonheid daarmee verdwijnt. Het is evenmin een cruise zoals meestal gedaan wordt met deze bestemming. Het maakt in ons geval wel elke keer weer duidelijk dat zorgen voor het klimaat echt wel belangrijk is. En waarom we in ons dagelijks leven dus opletten met stoken, waterverbruik, zuinigere auto of vaker de fiets etc.

Noordkaap was ook zooooooo gaaf! Die wil ik ook nog een keer opnieuw doen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 20:11

Ik vond de Noordkaap zelf dus helemaal niets. := De reis er naar toe en weer terug daarentegen was wel super, maar de Noordkaap zelf was het allerminste van de hele reis. :')
Sint Petersburg is ook heel mooi. Ben daar een weekend met mijn moeder geweest. Maar die en Moskou zou ik voorlopig maar even van het lijstje af halen. :=

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 20:12

Wat gaaf zeg, lijkt me geweldig om zo'n reizen te maken!

Zelf ben ik nooit verder geweest dan Frankrijk/Engeland/Oostenrijk/Zwitserland :)) Maar als het goed is gaan we dat over een paar jaar wel inhalen.
Toevallig gisteren voor het eerst weer echt kunnen zeilen met onze zeilboot, dus we hebben lekker de Oosterschelde af gezeild, en ook nog een bruinvis gespot <3 Maar ons plan is om uiteindelijk naar Noorwegen/Denemarken/Zweden te zeilen, en later evt via Ijsland/Faroe eilanden richting Spanje en Griekenland en hopelijk daarna naar het Caribisch gebied en wie weet uiteindelijk naar Tasmanië en de Fiji eilanden en het Great barrier reef in Australië, dat lijkt me zo gaaf <3 En Madagaskar <3

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 20:18

Zulke reizen maken is ook geweldig, en ben blij dat ik jarenlang de mogelijkheden heb gehad om ieder jaar een verre rondreis te maken. Nu gaat het niet meer omdat we een hond hebben met verlatingsangst......dus de hond gaat mee op vakantie. 2015 was de laatste verre reis, dat jaar zijn we naar Barbados, St. Lucia en Grenada geweest en nog een reis naar Colombia.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 20:20

Faroër en IJsland en Groenland staan ook nog op mijn lijst, net zoals Canada en dan steden zoals Washington. Costa Rica is een twijfelgeval sinds iemand hier sprak over vieze beestjes ginds.
Ook nog een optie is een roadtrip door Ierland via dezelfde organisatie als van Antarctica, waarbij je dan van het ene kasteel naar het andere trekt als slaapplek. De beste reizen zijn niet noodzakelijk de meest verre of bijzondere of exotische. Voor ons gaat het om de ervaring om ze samen te doen.

Vandaag rondgereden om trailer zijn jaarlijkse keuring te doen, en bedacht nog dat de tank half leeg is van de auto maar ach, dat kon morgen ofzo ook nog wel. Komt vriend nu aanzetten dat morgen de diesel in België weer €0,15/liter omhoog gaat -O-

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 20:23

Costa Rica is geweldig! <3 Valt wel mee met de "vieze beestjes". Ja, wat spinnen, hagedissen en kikkerttjes, maar daar heb je echt geen last van. Die reis hebben we ook Nicaragua en Panama bezocht, ook geweldige landen. Costa Rica en Nicaragua hebben de echte jungle ervaring (Borneo is een stuk minder wat dat betreft).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 20:36

Ik haat spinnen :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 21:08

Mijn man vond Panama en Bolivia beide mooier als Costa Rica.

Wij hebben 2024 Amerika op de planning staan, nu zag ik bij Doets reizen hun Deep desires reizen, dan doe je alles wat rustiger aan. Dat spreekt me eigenlijk wel aan, ik hoef echt geen 6000km in 4 weken te crossen. Steden kunnen we dus sowieso overslaan. Ik wil naar een concert van Jason Mraz en mijn man naar Sequoia national park. Verder laten we ons verrassen. Volgend jaar gaan we eens op reisbureau bezoek. Kijken of ik nog wat (verre) familie korting kan krijgen :+

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 21:15

Amerika kun je toch super makkelijk zelf regelen? Daar zou ik echt geen reisbureau voor inschakelen. En dan kun je nog mooiere accommodaties boeken ook in de NP’s.

Varekaj, echt een heel mooi spaardoel :j Het staat niet op mijn bucketlist maar kan het me wel voorstellen.
Ik heb trouwens in Costa Rica geen spin gezien, kan ook zijn dat ze er wel zitten maar mij niet opgevallen zijn. Ik ben er niet bang voor. Costa Rica is echt geweldig, ik zou het daarvoor niet laten schieten.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 21:18

Hoi ik kom even binnen vallen (gaaf trouwens al die reizen / reisplannen :D ).

Ik heb een (misschien wat stomme) vraag maar kan het dat de prijzen in de supermarkt weer gaan dalen? Ik heb niet zo'n verstand van inflatie etc.

Maar ik schrik telkens van hoe duur alles word :( binnen enkele weken zijn sommige producten die ik altijd kocht wel met 20 of 30 cent duurder geworden. Ik durf ook haast niet meer naar de Albert Heijn want dat is een flinke hap uit m'n portemonnee. Maar ook Lidl en Aldi zijn duurder geworden..

Als het zo blijft is het niet lang te doen.. 30 euro voor een één tas boodschappen..(met vooral basis producten nog wel)..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 21:31

Ik heb geen idee of het duurder wordt, maar wel de indruk dat er meer acties en promoties zijn. Bij Lidl in de app zie je ook welke acties er wanneer aankomen. Soms is dat korting, soms een gratis product. Vooral dat laatste is wel interessant.
Nadeel bij Lidl (toch de onze) is wel vaak beperkt qua keuze en ook vaak groot formaat van verpakking.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 21:32

Stabiliseren misschien, lager als in terug naar prijzen van een jaar geleden? Nee. Iets lager uiteindelijk zou kunnen, maar niet veel. Minder inflatie/dalende inflatie is enkel minder prijsstijging, geen prijsdaling.
Hier dezelfde zorgen op iets langere termijn, stijgingen inkomen compenseren niet genoeg en ik haal al voornamelijk ingredienten en aanbiedingen. Moestuin zal de rest maar moeten doen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 21:34

Bolivia is anders, veel hoogvlaktes en je hebt er ook veel meer cultuur, Costa Rica is echt puur natuur. Panama heb ik te weinig van gezien om het te kunnen vergelijken.
Moet overigens wel zeggen, het mooiste plekje op aarde wat ik tot nu toe heb bezocht bevind zich inderdaad in Bolivia, Uyuni. Staat ook een foto van in mijn profiel.
Qua landen staan Brazilie en Colombia verder bovenaan, vanwege de hoge biodiversiteit. Zijn ook de 2 landen met de hoogste biodiversiteit op de wereld.
Andere plekken die wel bovenaan het lijstje van mooiheid staan zijn de Tatacoa woestijn en Colombia en Huoyan Mountain (Flaming Mountains), die 2 zijn wel in dezelfde categorie, Karstgebergte in China en het Stenen Woud in China (jammer alleen van de grote hoeveelheid chinezen daar :') ).

Prijs van boodschappen, ik heb laatst gehoord dat de Aldi 1 van de duurste supermarkten is tegenwoordig. Ik merk zelf nog niet heel veel van prijsverhogingen, alleen de koffie was fiks in prijs gestegen. Mijn weekboodschappen zijn al een aantal jaar ongeveer hetzelfde qua bedrag.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 21:35

Ik was over Costa Rica, echt ergste van ergste beestjes heb ik daar gezien en geslapen met pofadder op kamer

Schorpioen over mijn dekbed …. In mijn laarzen en kijken naar een supppper gaaf blauw vogeltje en ik hoorde gids in paniek krijsen don’t move en don’t breath ik dacht ughhhhh hoe dan, wat dan en ik stond ten midden van gifkikkers.
Die waren zo klein, en toch gaan we terug als de kinderen niet meer angstig zijn voor kriebel beestjes .
Spinnen hoe kunnen jullie geen spinnen zien daar….. ik heb denk ik 4 parken aangedaan en boel smerige beestjes gezien, grote insecten met vleugels, zonder vleugels, spinnen in de grond, vogel spinnen, paarse spinnen, driehoek spinnen…slangen veel.
Maar wij sliepen ook in de parken en in jungle …. Gelukkig ben ik doof

Great Barrier Riff is helaas niet de moeite waard nu hebben wij gedoken bij Cairns en veel is afgesloten om rif te beschermen kapot grauw en donker er zijn betere plekken om te duiken
Ik was er in 2006
Laatst bijgewerkt door tita op 10-10-22 21:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 21:39

Het zal niet snel goedkoper worden ben ik bang.

Deflatie (tegenovergestelde van inflatie) is iets dat economisch gezien niet interessant is. Maar zon'n hoge inflatie (dus dat de prijzen stijgen) ook niet. September was volgens mij bijna 15% hogere prijzen als september vorig jaar, dit zijn wel gemiddelde prijzen.
Economisch gezien is inflatie van ongeveer 2 procent gewenst volgens de overheid.

Producten zijn inderdaad dus een stuk duurder geworden.

Beste is proberen nu al wat voor te bereiden. En goed kijken of een aanbieding ook wel echt een goede aanbieding is. Vergelijk vooral prijs per kilo of per stuk.

En bedenk of je (volgend jaar) misschien zelf een deel van je voedsel kunt maken met bijvoorbeeld een moestuin, zelf brood bakken of pizza deeg maken. Goedkoper uit zijn betekent meestal meer tijd kwijt zijn met de (voor)bereiding, maar ook gezonder eten.

Dirk vd Broek schijnt het goedkoopste te zijn geloof ik op dit moment. Maar die zit hier niet in de buurt. Aldi en Lidl zijn inderdaad helemaal niet meer zo goedkoop. Ah Euroshopper of wat het nu dan ook is, is nog best vaak een van de goedkopere opties meen ik.

Fitzroy, ja, dat klopt misschien wel. Maar mijn hoofd krijgt echt enorm kortsluiting bij teveel opties. En dan verzand ik in zoeken. Tot nu toe hebben we steeds zelf de reis samen gesteld of gekozen voor een goedkope optie en uiteindelijk was dat eigenlijk goedkoop duurkoop, veel geld voor 'mwah' vakanties. En dat jaar zijn we 10 jaar samen en wil ik het eigenlijk gewoon eens goed en makkelijk geregeld hebben :')