Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 09:36

Je hoeft niet eens grootverdiener te zijn, maar als jij 1,5 ton overwaarde hebt van je huis in het Westen, breng je dat vast mee.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 09:38

Fitzroy schreef:
Je hoeft niet eens grootverdiener te zijn, maar als jij 1,5 ton overwaarde hebt van je huis in het Westen, breng je dat vast mee.

Ja dat ook. Maar bedoel meer dat ik ook wel snap dat mensen uit het oosten daar niet zo happig op zijn. Al zou mijn instelling gewoon de grootste zak met geld zijn haha.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 09:39

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 09:53

Er zijn al zoveel mensen uit het westen naar het buitengebied getrokken om daar vervolgens te klagen over overlast van honden, kippen, paarden, kinderen, landbouwmachines, dorpsfeesten en andere typische geluiden van het platteland dat ik de terughoudendheid van verkopers wel snap. Ik zou persoonlijk bij hetzelfde bod ook voor mensen uit de eigen regio gaan.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 09:55

Kinderen heb je overal en zijn bepaald ook niet mijn favoriet :=
Ik zou mijn huis juist eerder verkopen aan een gepensioneerd stel. En waar ze dan vandaan komen zou mij niet uitmaken.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 09:57

Hanafubuki schreef:
Ik vind eigen regio voorrang geven wel een nare ontwikkeling.. dat riekt ook naar discriminatie. Hebben we hier in het topic ook al voorbeelden van gezien.. iedereen heeft recht op woongenot, waar in NL dan ook.

Punt is dat de lonen hier in het noorden/oosten over het algemeen lager liggen dan in het westen. 'Wij' kunnen dus een lagere hypotheek krijgen en maken daardoor veel minder kans.

Tijd dat er eens een kabinet komt en er wordt ingerepen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 09:58

Is dat echt zo? Meeste bedrijven hebben toch gewoon een CAO. En dan maakt het niet uit waar je woont.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 09:59

Wij hadden een pakketje samengesteld als verrassing omdat we dit huis zo graag wilden. Eerst zou het gisteren aankomen.. Toen werd het ineens vanmorgen maar dat zou dan nog net uit komen voor het sluiten van de biedingen. En nu is het pakket zoek -O- ;( kill me

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 10:01

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 10:08

Fitzroy schreef:
Kinderen heb je overal en zijn bepaald ook niet mijn favoriet :=
Ik zou mijn huis juist eerder verkopen aan een gepensioneerd stel. En waar ze dan vandaan komen zou mij niet uitmaken.

Gepensioneerden hebben in ieder geval de hele dag tijd om te klagen

En kinderen op het platteland wel anders hoor met grasmaairaces en feestketen

Ik woon in een regio die ook overspoeld wordt met mensen met veel geld en die vervolgens ook nog eens gaan lopen klagen over paarden, kippen etc
In Frankrijk is zelfs een wet aangenomen dat mensen niet mogen klagen over typische platteland geluiden zoals een blaffende erfhond of een kraaiende haan als ze uit de stad verhuizen

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 10:10

oh die wet mag hier ook wel. Incluis het stankoverlast onderdeel :Y) boerenluchtjes horen erbij!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 10:21

ingedebruijn schreef:
Wij hadden een pakketje samengesteld als verrassing omdat we dit huis zo graag wilden. Eerst zou het gisteren aankomen.. Toen werd het ineens vanmorgen maar dat zou dan nog net uit komen voor het sluiten van de biedingen. En nu is het pakket zoek -O- ;( kill me

Oh nee, echt. Ik kom even uit mijn stiekeme meeleeshoek om je hier toch even een hart onder de riem te steken. :(:)

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 10:25

Boerenluchtjes.. wat klinkt dat denigrerend. :')

Ook ik vind het jammer dat de westerling deze kant op komt, maar dat heeft er meer mee te doen dat boerderijtjes verkracht worden. Het idyllische van een jaren ‘30 stal wordt met de bulldozer gelijk gemaakt. Groene kozijnen worden blauw geschilderd en het rieten dak wordt vervangen door glimmende dakpannen. Kleine haagjes en struikjes worden uit de grond getrokken en bordessen van gestapelde strakke rechte stenen worden omringd door een strak kort grasmatje. Het houten hekje wordt vervangen door een stalen hek mét automatische poort natuurlijk (ze zullen hier immers de tesla jatten van de oprit :+ ) want de tesla, elektrische maaier en het zwembad moet natuurlijk wel verwarmd worden, dus achter in de tuin komen de zonnepanelen te liggen en dan precies zo, dat als de zon in de lente op 12,43 uur schijnt, de reflectie van de zon om de zonnepanelen (waar subsidie op zit maar waar over 10 jaar geen recycling mogelijk is) bij de woonkamer van de buren aan de achterkant naar binnen schijnt.

De samenhorigheid van de buurt wordt gespleten door nieuwe bewoners wonend in hun eigen bubbel.

Klein beetje sarcasme ;) , maar dit is ook een vinger op de zere plek bij velen, naast het geld uiteraard.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 10:27

eenitraM schreef:

Ook ik vind het jammer dat de westerling deze kant op komt, maar dat heeft er meer mee te doen dat boerderijtjes verkracht worden. Het idyllische van een jaren ‘30 stal wordt met de bulldozer gelijk gemaakt. Groene kozijnen worden blauw geschilderd en het rieten dak wordt vervangen door glimmende dakpannen. Kleine haagjes en struikjes worden uit de grond getrokken en bordessen van gestapelde strakke rechte stenen worden omringd door een strak kort grasmatje. Het houten hekje wordt vervangen door een stalen hek mét automatische poort natuurlijk (ze zullen hier immers de tesla jatten van de oprit :+ ) want de tesla, elektrische maaier en het zwembad moet natuurlijk wel verwarmd worden, dus achter in de tuin komen de zonnepanelen te liggen en dan precies zo, dat als de zon in de lente op 12,43 uur schijnt, de reflectie van de zon om de zonnepanelen (waar subsidie op zit maar waar over 10 jaar geen recycling mogelijk is) bij de woonkamer van de buren aan de achterkant naar binnen schijnt.

De samenhorigheid van de buurt wordt gespleten door nieuwe bewoners wonend in hun eigen bubbel.

Klein beetje sarcasme ;) , maar dit is ook een vinger op de zere plek bij velen, naast het geld uiteraard.

_O-

Ik kom zelf van de boerderij :+ Een boerderij die na verkoop inmiddels aardig als bovenstaand eruit ziet ;(

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 10:31

Winged schreef:
eenitraM schreef:

_O-

Ik kom zelf van de boerderij :+ Een boerderij die na verkoop inmiddels aardig als bovenstaand eruit ziet ;(

Ik weet het. En zo zovelen ;( :( :+

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 10:32

Bij ons huis waren ook veel biedingen uit de regio. Maar ze waren dadelijk opzoek naar een jong gezin dat het huis als het ware een tweede leven kon geven.
De aankoop van de woning gaat volledig op hypotheek. De overwaarde uit ons huis gaan we gebruiken om op te knappen. Dus voel me toch niet aangesproken als die westerling die een zak geld meebrengt. Maar snap jullie punt wel. Maar dan met name in het nog hogere segment.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 10:37

Jij hebt dadelijk een sociale binding vanwege je zus. :j En je komt er met een gezin wonen. Dat is meest aardig een uitzondering eigenlijk.

De duurdere huizen zou me na bijvoorbeeld een maand eerst eigen regio nog niet zoveel uitmaken. De totale verminking van mooie oudere boerderijtjes die soms domweg vervangen worden door grote uit de folder strakke huizen. Met dito strakke tuin. Waar je het liefst zelf zo min mogelijk aan doet, ik kwam een advertentie tegen hier in de regio iemand zocht een watergever voor de tuin. :+ als ik hier door de omgeving rijd zie je op heel veel plekken bij de net verkochte huizen containers staan, of de huizen zijn weg. Of de bijgebouwen zijn mega groot totaal anders in bouwstijl en bijna duurder dan het huis zelf.

Maar juist de nog beetje "betaalbare" huizen dat is voor mij nog de grootste zorg. De meesten die nu deze kant op verhuizen is vanwege thuiswerk kansen en covid en de lagere huizenprijzen. Terwijl de mensen hier voor hun werk hier in de regio moeten blijven wonen en niet "even" een andere regio kunnen opzoeken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 10:58

Fitzroy schreef:
Is dat echt zo? Meeste bedrijven hebben toch gewoon een CAO. En dan maakt het niet uit waar je woont.

Veel werknemers vallen onder een CAO, maar dat zegt niet dat ze overal hetzelfde verdienen.
COA is het minimum wat ze moeten bieden en ze kunnen je bv in een andere schaal zetten, je xtra vakantiedagen geven enz.

Mijn man werkt in het westen (ICT) en er is nog steeds een flink salarisverschil met hier in het noorden.
Vorig jaar kreeg hij nog wat aangeboden en dat lag ruim! 1000 bruto lager dan dat hij nu verdient.
En geen auto van de zaak, minder vakantiedagen minder bonus en minder (mee betalen) pensioenopbouw.
Dat zou over een periode van 5 jaar bijna 1 ton verschil maken.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 11:05

Gelukkig zijn niet alle westerlingen hetzelfde 8)7

Jammer dat er zo belachelijk word gereageerd op westerlingen die terug willen naar hun roots want ja ook die zijn er.en nee niet alle westerlingen zijn huisjesverkloters en nee niet alle westerlingen bieden veel meer boven de vraagprijs.

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 11:07

Daks schreef:
Gelukkig zijn niet alle westerlingen hetzelfde 8)7

Jammer dat er zo belachelijk word gereageerd op westerlingen die terug willen naar hun roots want ja ook die zijn er.en nee niet alle westerlingen zijn huisjesverkloters en nee niet alle westerlingen bieden veel meer boven de vraagprijs.

Dit wilde ik ook toevoegen :) Niet iedere Westerling is daar geboren en getogen. “Waar je nu woont, zegt niets over waar je vandaan komt....”

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 11:11

[***] schreef:
Er zijn al zoveel mensen uit het westen naar het buitengebied getrokken om daar vervolgens te klagen over overlast van honden, kippen, paarden, kinderen, landbouwmachines, dorpsfeesten en andere typische geluiden van het platteland dat ik de terughoudendheid van verkopers wel snap. Ik zou persoonlijk bij hetzelfde bod ook voor mensen uit de eigen regio gaan.

Zie ik ook zo, hier in het zuiden liggen de gemiddelde prijzen dan nog een stuk lager dan elders, maar toch, heel veel kinderen uit gezinnen die landelijk wonen kunnen daar geen huis bemachtigen.
Heel de familie woont er, en je moet dan richting stad op een flatje gaan zitten.
Heel trieste ontwikkeling.

Van mij mag er gerust regionaal verkocht worden, zie dat niet als discriminatie.
Had je vroeger al, percelen bouwgrond of premie-a woningen, die enkel aan mensen verkocht werden die sociale binding met dat specifieke dorp hadden.

In (ik meen) Mechelen is een aantal jonge buurtbewoners een gezamenlijk collectief gestart, in de hoop een redelijk groot perceel bouwgrond samen aan te kunnen kopen, zodat ze een aantal woningen voor hun eigen jonge gezinnen kunnen bouwen, gezien de binding met de regio.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 11:22

Sansevieria schreef:
Van mij mag er gerust regionaal verkocht worden, zie dat niet als discriminatie.
Had je vroeger al, percelen bouwgrond of premie-a woningen, die enkel aan mensen verkocht werden die sociale binding met dat specifieke dorp hadden.

In (ik meen) Mechelen is een aantal jonge buurtbewoners een gezamenlijk collectief gestart, in de hoop een redelijk groot perceel bouwgrond samen aan te kunnen kopen, zodat ze een aantal woningen voor hun eigen jonge gezinnen kunnen bouwen, gezien de binding met de regio.

Geloof dat Veenhuizen (Drenthe) ook een tijdlang een binding verplicht had.

en natuurlijk is niet elke westerling hetzelfde, en ook een roots speelt mee. Logisch. Maar dat neemt niet weg dat er inmiddels wel een scheefgebeuren ontstaat zodat mensen die al in de regio zitten en willen verhuizen weinig kans meer maken. Neem dit https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/169343 ... 18-procent

en verder over de groei aan het aantal inwoners in drenthe:
https://trendbureaudrenthe.nl/leefbaarheid/bevolking/

Citaat:
De meeste gemeenten in Drenthe kenden in 2019 een positief migratiesaldo. Er waren dus meer vestigers dan vertrekkers in Drenthe. Alleen vanuit Coevorden vertrokken meer mensen dan er kwamen wonen. Het positieve migratiesaldo is vooral hoog in Zuidwest-Drenthe en in gemeenten die (deels) op de Hondsrug liggen. Per saldo kwamen 1.562 nieuwe inwoners vanuit andere Nederlandse gemeenten. Dat is 60% van het totaal. Het migratiesaldo met het buitenland was dus ongeveer 1.000 inwoners positief.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 11:25

Alsof alle westerlingen uit de stad komen… en bovendien hebben starters ‘in het westen’ ook het probleem dat ze geen huis kunnen kopen, net als in de rest van het land.

Ook komen heel veel ‘westerlingen’ oorspronkelijk helemaal niet uit ‘het westen’…

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 12:27

Fitzroy schreef:
Het huis van mijn buren komt te koop. Ook met een forse inzetprijs. Mooi huis en ligging is beter. Dus nu ben ik aan het nadenken of ik het extra geld het waard vind. Want ook al brengt mijn huis ook veel meer op dan waar ik het voor gekocht heb, er moet nog steeds geld bij.

Ligt er aan of je er qua ruimte / omgeving op vooruit gaat. Een ander huis maar dezelfde m2's zou ik het voor laten.

Het is daarnaast ook altijd een goede investering.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 12:42

Ik vind het discriminatie. Je kan in het westen opgegroeid zijn omdat jr ouders daar nu eenmaal wonen. Maar wie zegt dat jij als persoon ook echt op je plek zit in het westen.
Ik roep al vanaf m'n 6e jaar dat ik hier weg wil namelijk.

Vind dat de kansen voor een ieder gelijk moeten zijn.

En ook hier in het westen kan je amper tot geen huis krijgen hoor.