[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 15:52

Ja wij gaan denk ik inderdaad voor de onafhankelijke. Mijn man wilt nog een gesprek bij de SNS bank want hij had van een collega gehoord dat de rente daar het laagst is.. Ik zei al daar kan onze onafhankelijke dan toch ook kijken :+
Hij heeft alleen vaak afspraken met mensen, dus soms wat minder goed te bereiken.

Hopelijk weet hij nog een goede taxateur die het allemaal een beetje ruim inschat :+
Zat net al te googlen naar taxateurs, maar lijkt me zo raar om te zeggen ja je moet wel een beetje ruim schatten want dat wilt natuurlijk iedereen, en sommige zullen je dat ook niet in dank afnemen :') Daarom hoop ik via de adviseur iemand de vinden die dan ook nog niet de hoofdprijs vraagt.

Bouwkundige keuring is gelukkig al gedaan.

Snap alleen even niet.. De makelaar zei dan moet je een taxatie rapport laten maken voor en na de verbouwing. Maar die van voor is er toch al lijkt me door hun (verkopers)? Kan het me niet goed meer herinneren toen ik mijn eerste huis kocht/verkocht. Moet ik nu dan 2 rapporten laten maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 15:53

Je moet een huis zelf laten taxeren als je hem koopt dus niet de taxatie van de verkopers.

Rente ligt ook aan wat je wilt. Wij gaan 2,3% betalen voor 20 jaar vast. Bij de SNS is dat 2,5%

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 15:56

Nee, je taxatierapport voor en na verbouwing is meestal gewoon 1 rapport, maar met 2 waardes erin, 1 waarde van voor verbouwing en 1 waarde wat de verwachting is dat het waard is na de verbouwing (meestal dus met 70% van je verbouwkosten ;) ) hier en daar een beetje aandikken qua kosten (niet overdrijven), maar in jouw geval wel oppassen dat het niet té hoog wordt dat je de hypotheek niet meer kunt betalen.

Sommige banken (bijv. Obvion) sturen wel nog een taxateur nadat de verbouwing echt gedaan zou moeten zijn, maar dan moet je wel serieus gaan verbouwen. Beetje opknappen zullen ze niet nog een keer iemand voor langs sturen.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 16:05

Zijn collega zei dat de rente bij de SNS 1% was, dat vond ik al verdacht laag :+
Wij hebben sowieso een hogere rente omdat wij aan aangescherpte voorwaarden zitten omdat mijn man een verblijfsvergunning heeft. Maar scheelt gelukkig niet super veel.

Goed om te weten van dat rapport.

Prairy

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 16:12

1% ? Hoge spaarrente zeker ofzo :+ Denk dat ie dat een beetje door elkaar haalt...

Kunnen jullie daardoor niet met NHG kopen dan Boooo? Dat is wel vervelend.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 16:20

Jawel we kunnen wel NHG krijgen.

Net de hypotheekadviseur gesproken, afspraak gemaakt voor donderdag. Hij wist ook wel een taxateur waar die veel mee samenwerkt, en hij zegt dat ik me niet te druk hoef te maken :+ Hij heeft het huis even bekeken op Funda.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 16:31

Wauw gefeliciteerd Booo wat een successen hier de laatste tijd!

Ik moet voor eind maart alles af hebben qua keuring en financiering. 1 augustus overdracht op mijn vraag ivm vakantie.
Hoop wel dat ik nou snel het koopcontract ondertekend terug krijg. Zelf heb ik donderdag al getekend en ben nu in Bolivia. Nog niks gehoord van makelaar of verkopers. Gelukkig regelen mijn ouders het nu vast verder wat al kan. Dus keuring taxatie en papierwerk

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 16:41

Booooo schreef:
Jawel we kunnen wel NHG krijgen.

Net de hypotheekadviseur gesproken, afspraak gemaakt voor donderdag. Hij wist ook wel een taxateur waar die veel mee samenwerkt, en hij zegt dat ik me niet te druk hoef te maken :+ Hij heeft het huis even bekeken op Funda.

Maar NHG is toch gewoon een vastgestelde rente (de laagste van allemaal)? Waarom moet je dan meer betalen? Betaal je dan een rente opslag ofzo?

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 16:51

Nou bij Rabobank heb je dit:

Basisvoorwaarden
scherpe, lagere rente
Alleen bij Annuïteiten- en Lineaire hypotheek en de Rabo GroenHypotheek
Variabele rente niet mogelijk
Zonder vergoeding tot 10% aflossen per jaar
Looptijd hypotheek maximaal 30 jaar
Annuleringskosten bij wijzigen, annuleren of aflopen offerte
Maximale opnametermijn van 6 maanden
Verhuisregeling, hypotheek meenemen binnen 3 maanden
Rente in de offerte staat vast
Rentemiddeling niet mogelijk

en dit:
Plusvoorwaarden
extra mogelijkheden en flexibiliteit
Alle hypotheekvormen mogelijk
Variabele rente mogelijk
Zonder vergoeding tot 20% aflossen per jaar
Looptijd hypotheek afhankelijk van productvorm
Geen annuleringskosten bij wijzigen, annuleren of aflopen offerte
Maximale opnametermijn van 12 maanden
Verhuisregeling, hypotheek meenemen binnen 6 maanden
Bij rentedaling daalt rente in offerte mee
Rentemiddeling mogelijk

Wij zouden dan automatisch onder de plusvoorwaarden vallen zonder daar een keus in te hebben. Dit werd ons toen door de Rabobank verteld, wellicht is het bij iedere bank anders.

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 16:54

Shanna schreef:
Wij nemen een ikea-keuken met online merk-apperatuur en zelfgemaakt maatwerkblad. Bij ikea krijg je geen factuur, en dus ook geen betaaltermijn :Y)
En bij veel online figuren moet je ook vooraf betalen, na betaling wordt het opgestuurd.. en we hebben maar maximaal 4 weken om te verbouwen en verhuizen, dus ik knijp hem wel wat dat betreft :=
Denk dat ik ga kijken of ik offertes kan overleggen voor het bouwdepot, maar dat kan pas vanaf moment van overdracht, dus zet wel druk op de ketel..

Wij hebben een IKEA keuken. Je betaalt bij aflevering (vanuit gaande dat je het laat bezorgen)

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 16:59

Wij hebben sleuteloverdacht uiterlijk 31/3.
De verkopers hebben al een andere woning, wat niet meekan moet dus gewoon weg.
Heb alleen de indruk dat ze moeilijk afscheid kunnen nemen.
Niet moeilijk, ze hebben dat huis 40j geleden zelf gebouwd en hun kinderen in grootgebracht.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 17:01

Optiwolk, dat hadden wij ook. Die mensen vonden het vreselijk lastig dat wij de hele boel zouden gaan slopen/verbouwen. Heb moeten beloven dat de tuin hetzelfde bleef :D

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 17:02

Gefeliciteerd met jullie huis Boooo

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 17:06

Selka schreef:
Optiwolk, dat hadden wij ook. Die mensen vonden het vreselijk lastig dat wij de hele boel zouden gaan slopen/verbouwen. Heb moeten beloven dat de tuin hetzelfde bleef :D

Dat blijft ie toch ook?

Tot je klaar bent met verbouwen in ieder geval :+

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 17:12

Prairy schreef:
Selka schreef:

Dat blijft ie toch ook?

:')

Elize: Dank je wel :D

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 17:28

Ik had ook moeite mijn tuin achter te laten in het vorige huis. Was van "onderhoudsvrij" naar tuin gegaan in de 4 jaar dat wij er woonden. Zou het zonde vinden als ze alles er dan weer uit zouden mikken.. maar ja.. mijn huis niet meer dus ik geniet er toch al niet meer van

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 17:51

Prairy schreef:
Selka schreef:

Dat blijft ie toch ook?

:)) :))

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 18:39

Ik vind wel dat planten ook levende wezens zijn en daarom heb ik ook moeite die achter te laten.Maar ja,als je huis+tuin verkocht is heb je er niets meer over te zeggen.dat heb ik in elk geval geleerd uit de paardenwereld,verkocht=verkocht.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 18:50

Tuin vinden ze oké, die wordt toch te groot (is koppel van 70+).
Maar ze kunnen niet al hun spulletjes meenemen dus worden ze zo lang mogelijk bewaard in een huis waar ze niet meer wonen

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 19:23

Wat gaan jullie hard! En gelukkig allemaal positief *D

Gefeliciteerd Prairy!
Ik heb ook even gespiekt. Wat een locatie zeg! Heerlijk zo'n land omringd met bomen.
De bungalow vind ik nog niet eens zo heel lelijk hoor.

Gefeliciteerd Bo!
Ik duim voor je dat het gaat lukken met de verbouwing :))
De rentes zijn wel best hard aan het stijgen. Wij waren nog precies op tijd.
Met NHG ligt nu zo rond de 1,8%.
Slim om voor de onafhankelijk te gaan trouwens :j

En fijn dat het bij jullie ook eindelijk rond is Yasmine!

Ik heb inmiddels een woonkamer vol verhuisdozen :Y)
Die dozen zitten zo snel vol :oo Gelukkig nu het meeste al wel ingepakt.
Zijn er trouwens mensen die het leuk vinden om straks voor-na foto's te zien? Of eigenlijk voor-tussen want helemaal na zal nog wel wat jaartjes duren :')

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 19:26

Jaaaa zeker willen wij foto’s zien :D

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 21:47

Ik heb net weer een wild verbouw plan bedacht _O- Maar geen idee of het mogelijk is binnen ons budget en waarschijnlijk is het ook een draagmuur.

Tussen de woonkamer (zitgedeelte) en de keuken zit een klein keldertje met een trapje naar beneden. De woonkamer is best smal. Nu kwam ik op het idee om dat keldertje en die trap dicht te gooien met beton en dan die muur eruit. Er staat dan nog steeds een muur tussen de keuken en de linkerkant van het dan dicht gegooide keldertje. Maar de muur tussen de woonkamer en de kelder kan er dan uit waardoor de woonkamer een heel stuk breder wordt.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 21:49

Dit geeft een beter beeld bij mijn idee denk ik :+
Je krijgt dan alleen wel de onderkant van de trap naar boven te zien in de woonkamer.
Afbeelding

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 23:33

Wauw, wat gaat iedereen hier hard :D Gefeliciteerd Booo, fijn dat jullie eruit zijn!

Net antwoord op mijn mail dat alles bij overdracht vrij moet zijn. Nu blijkt dus dat het is omdat ze de dag van onze overdracht zelf ook pas de sleutel van hun nieuwe huis krijgen :roll: Had ze ook wel meteen even kunnen zeggen dat dat de reden was.
Goed, ik begrijp dat dat niet handig is en kan gebeuren, maar we gaan dan wel bekijken om alles waterdicht te maken bij de notaris. Als het écht niet anders kan en dat de reden is, wil ik nog wel een beetje toegeven. Maar dan op een manier dat het in de akte komt en we bv. een percentage van de betaling inhouden tot ze buiten zijn oid om eventuele schade te kunnen herstellen.

Ze eindigde haar mailtje met "we rekenen op jullie goodwill" en toen kon ik wel tegen het plafond vliegen, want de afgelopen 3 maanden hebben we niet anders gedaan dan overal akkoord mee gaan :x Ben er even klaar mee, ze mag nu wel een dag of 2 op haar antwoord wachten terwijl we uitzoeken hoe we het aanpakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 23:38

Eerlijk? Wat mij betreft zouden ze hun spullen in opslag mogen zetten en bij ouders gaan logeren. :evaw: