Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 16:34

Genoeg jongere mensen die geen zin in tuinieren hebben. Collega van mij ook, nieuwbouw woning, tuin werd verhard en kunstgras. Heb daar wel wat over gezegd, maar kon hem niet veel schelen, hij had geen zin in tuinieren. Kunstgras is gelukkig wel echt gras geworden, want dat scheelde wel veel in prijs. En inmiddels heeft hij toch wat meer planten erin gezet.

Mijn voortuin is een ramp, op stukken staat het onkruid een meter hoog. :o Daar in de tuin werken is niet fijn, pal in de zon, en het staat onhandig, je moet je altijd in bochten wringen om ergens bij te kunnen. Heb wel tegen manlief gezegd dat we daar het najaar wel wat aan moeten doen, staan bijvoorbeeld varens in die steeds meer uitbreiden.

Verder krijg ik heel veel irissen. <3 Vijver van de buren wat behoorlijk dicht gegroeid, en hebben ze alles uitgedund. Irissen komen mijn kant op. Kunnen mooi in de 2 vijvers, moet wel nog nieuwe bakken voor de vijver voor aanschaffen.

Vjestagirl

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 16:39

Maar het hoeft ook niet, alleen dan betaal je wat extra. Ook prima toch?

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 17:06

Ik vind dat dus niet dé oplossing :o, omdat dat het probleem niet oplost. Tenzij er dan dus met dat extra geld voorzieningen getroffen worden om het probleem wel op te lossen. Maar zolang veel gemeenten zelf niets doen aan het probleem, vindt ik het heel raar dat het burgers extra geld gaat kost.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 17:08

Het geld dat de gemeente krijgt, zou natuurlijk moeten gebruiken om gemeentelijke stukken beter in te richten en subsidies te geven aan de mensen die wel willen vergroenen.

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 09:05

Ik denk dat er ook al een hoop veranderd kan worden via de media.
Als je naar de grote tuinverbouwing of eigen huis en tuin kijkt komt het eigenlijk ook maar op één ding neer:
meerdere terassen op een postzegel grond, overkapping, veel aandacht voor tegels en tierelantijntjes, heb je last van iets dan promoten ze een of ander goedje wat je erop kunt spuiten, het woord onderhoudsvriendelijk valt erg vaak icm met kunstgras, tegels en vlonders, als er planten gebruikt worden vaak dezelfde. Vaak ook nog planten die absoluut niet inheems zijn en waar menig insect niets aan heeft (denk aan palmen). Bij de planten wordt altijd genoemd wat er aan onderhoud gedaan moet worden (hedera meerdere keren in het jaar snoeien). Dat wordt toch snel als veel werk beschouwd, terwijl je tegels ook meerdere keren in het jaar onkruid vrij moet maken (dat wordt dan weer niet genoemd).

Geen wonder dat de gemiddelde Nederlander denkt dat zo een mooie tuin eruit moet zien en dat planten/gras veel werk zijn.
Als de tuinprogramma's meer richting de programma's als garden rescue, beechgrove garden, garderners world of big dreams small spaces zal het algemene beeld van een onderhoudsvriendelijke tuin ook veranderen. Er was nog een programma waar ze tuinrenovaties deden voor beperkte budgetten, maar ben de naam kwijt. Die laten zien hoe je een tuin goed kunt inrichten zonder dat het een fortuin hoeft te kosten.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 09:19

Mijn vader is 89 en woont in een klassieke nieuwbouw wijk in nl. Op zijn tuin na zijn alle tuintjes betegeld..Met het gevolg dat hij alle katten uit de buurt krijgt die in zijn tuin komen scheiten en in zijn tuinstoelen slapen. Gelukkig vind hij dat niet erg.
Maar zo krijg je ook weer topics op bokt ,help buurman voert mijn kat :D .Want dat doet hij ook. Het is wel een piepkleine oase ooit aangelegd door een bevriende tuinarchitekt die over de hele wereld gevraagd word om tuinen aan te leggen. Hij onderhoud hem nog altijd zelf ,al komt de sleet er wat op en help ik af en toe onkruid trekken.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 19:25

Denk dat het inderdaad een stukje mentaliteit / beeldvorming is, waarbij het ideale plaatje nu een bepaald 'VT-wonen design' is in Nederland. In Engelse programma's inderdaad meer aandacht voor tuinieren ipv een '2e woonkamer buiten'. Ik heb aan mijn borders minder werk dan aan kunstgras + terras. Plan om kunstgras te vervangen door plantjes wordt steeds meer werkelijkheid :D sowieso afgelopen jaren van een redelijk strak aangelegde tuin naar steeds meer cottage achtig.

Uitzicht vanuit mijn stoel nu, kruidentuintje en uitbouw van de buren:

Afbeelding

Afbeelding

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 19:34

gaucho schreef:
Denk dat het inderdaad een stukje mentaliteit / beeldvorming is, waarbij het ideale plaatje nu een bepaald 'VT-wonen design' is in Nederland. In Engelse programma's inderdaad meer aandacht voor tuinieren ipv een '2e woonkamer buiten'. Ik heb aan mijn borders minder werk dan aan kunstgras + terras. Plan om kunstgras te vervangen door plantjes wordt steeds meer werkelijkheid :D sowieso afgelopen jaren van een redelijk strak aangelegde tuin naar steeds meer cottage achtig.

Uitzicht vanuit mijn stoel nu, kruidentuintje en uitbouw van de buren:

[ [url=m/6GH7bc.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/tLn2n2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Jouw tuin vind ik zo van de foto's in dit topic echt prachtig <3

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 19:45

Wat ontzettend leuk om te horen :o Geniet er zelf ook echt enorm van, is mijn paradijsje :D

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 20:19

Hier heel lang een dooie voortuin gehad vanwege de zon en de wind daar, 2 jaar geleden de oprit in het grind en voor de deur tegels en een vijver , eindelijk kan ik genieten van hoe het nu is, veel insecten in de bloemen ipv dood gras en planten *\o/*
Voor:
Afbeelding

En nu :

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gister van een oud wijnvat een ombouw voor het filter gemaakt, weer een lelijk object weg <3

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 20:25

Die ombouw heb je mooi gemaakt, ook leuk met die bloemen erop.
Niet bang voor de vorst met een vijver boven de grond? Die vriest namelijk serieus harder dicht dan eentje onder de grond. In het vorige huis ook een opgemetselde vijverbak gehad, maar dat was serieus veel werk in de winter.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 20:28

Nee eigenlijk niet, heb ze altijd wel boven de grond gehad vanwege de konijnen, zodra het hard vriest laat ik een klein laagje water eruit lopen zodat er ruimte tussen ijs en water zit en tot nu toe werkt dat goed hij is wel 70cm diep en staat op bubbelplastic.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 22:15

Wat leuk die wijnvatstoelen!

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 09:52

Wat heerlijk om jullie tuinen te zien en te lezen hoe jullie er mee bezig zijn. :j

Naar aanleiding van een ander topic, stel ik de vraag hier ook even. Wie weet heeft een van jullie de perfecte tip.

We hebben een zwembad op ons gras, maar nu gaat het gras natuurlijk dood als we het te lang laten staan. Kunnen we dat op een of andere manier voorkomen?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 09:59

Mandyy schreef:
Wat heerlijk om jullie tuinen te zien en te lezen hoe jullie er mee bezig zijn. :j

Naar aanleiding van een ander topic, stel ik de vraag hier ook even. Wie weet heeft een van jullie de perfecte tip.

We hebben een zwembad op ons gras, maar nu gaat het gras natuurlijk dood als we het te lang laten staan. Kunnen we dat op een of andere manier voorkomen?

Niet echt.. Al trekt het op zich wel vlot bij als het zwembad niet al te lang staat.

Mijn man baalt er ook altijd van, want hier mag het zwembad absoluut niet op het gazon. Daarvoor besteed ik teveel tijd aan mooi gras. ;-)

Hij heeft nu in een hoek rubberen tegels waarop het zwembad staat.

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 10:08

Ik heb helaas alleen plek op het gras.
Anders staat het midden op het terras, voor de poort of in de schaduw.

Vorig jaar heeft het zwembad een aantal keer gestaan. Nooit langer dan 3-4 dagen, dan was er niets aan de hand.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 10:15

Met een aantal dagen, ach, zelfs wel tot een week of 4 leeft het gras uiteindelijk wel weer op.
Alleen heb je eerst even zo'n nare plek. :-(

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 10:20

Ja dat wil ik toch voorkomen als het kan. :o

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 10:47

Tsja, daar heb je met een stenen tuin dan weer geen last van. :D

(grapje uiteraard)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 10:56

Hm, misschien op een verhoging oid plaatsen, wat maar met 4 punten op de grond staat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 21:32

Kijk al die knoppen!!! :):)
Ik vind dat roze bloeiende rotsplantje ook super leuk! En de paarse iris in de vijver is al bijna klaar met bloeien. Maar dat wordt 1 mooie grote bloemenzee straks!! :#
Afbeelding

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 10:18

Mooi Shanna, lelies zo te zien die in de knop zitten? Welke kleur(en)?

Algemeen vraagje, mijn 2weken terug gezaaide gras is eigenlijk aan de eerste maaibeurt toe. Zouden jullie dit vandaag (vanavond als zo'n er net af is) doen, of wachten tot het weekend ivm de hitte?

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 10:48

Ik zou nog een paar dagen wachten en dan maaien op de hoogste stand.
Wat je ook kunt doen is vrijdag avond maaien dan is het nog droog en zaterdag gaat het (als het goed is) regenen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 10:55

Of direct na het maaien sproeien.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 11:07

Dan doe ik het inderdaad vrijdagavond denk ik.

Sproeien doe ik sowieso als het meer als 1,5 dag droog is en er in komende dag geen regen is voorspeld. Niet elke dag, meteen afharden ~~}> O:)