Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xwendydjx

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 08:24

Ik kom ook gezellig meekletsen als het mag! Samen met me vriend langzaam opzoek naar een huis om samen te gaan wonen, we hebben geen haast maar houden ons ogen open. In oktober 2 huizen wezen kijken en beide laten gaan, omdat we daar niet het juiste gevoel bij hadden. 1 was wel 40k in de vraagprijs gezakt toen die 3 maanden te koop stond, nummer 2 is ook pas na 3 maanden verkocht. Daarnaast toen ook voor een nieuwbouw project inschreven en daarvoor uitgeloot.
Dit was allemaal in begin oktober, daarna eigenlijk geen huis meer gekeken omdat er niks online kwam wat ons aantrok.
Tot gisteren, straks bellen voor een bezichting.. spannend! Naar me zin is het huis eigenlijk te duur (vanwege het voordeel van starters mbt overdrachtsbelasting), maar het voldoet wel aan onze eisen en kunnen het wel betalen, dus besloten om een bezichtiging in te plannen.
Ben toch weer heel benieuwd!

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 08:56

Succes! Met die overdrachtsbelasting val ik net buiten.. is tot 35 jaar ;(

xwendydjx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 09:23

Ja klopt is inderdaad tot 35 jaar, wij hebben er wel een voordeel mee als we een huis onder de 555 kopen, maar dat is in onze regio best een uitdaging. Net de makelaar gebeld, huis is gisteren online gekomen met een online bezichtiging al, de 2 kijkdagen zaten om 2 plekjes na al helemaal vol... Nu ben ik wel flexibel met werk, maar mijn vriend minder en de enige opties waren nog middag op de dag. Toch maar gedaan en nu vriendlief overtuigen haha

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 09:38

Alsnog knap dat jullie op die leeftijd kunnen kopen , dat lukt lang niet iedereen

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 09:48

Gefeliciteerd hakki, klinkt leuk!

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 18:31

Hallo,

Hoe ervaren jullie de huizenmarkt momenteel? Wij willen ons huis verkopen en hadden een bepaalde prijs in gedachten. Maar volgens onze makelaar worden kopers grimmiger en moeten we lager zitten.

Succes Wendydj!

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 18:43

Nou als jou huis in Hardenberg staat lijkt me dat wel meevallen.
In Hardenberg komt weinig op de markt en ik hou het sinds oktober 2024 in de gaten

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 18:48

Alja schreef:
Nou als jou huis in Hardenberg staat lijkt me dat wel meevallen.
In Hardenberg komt weinig op de markt en ik hou het sinds oktober 2024 in de gaten

Huis staat inderdaad in Hardenberg. En wat ik zo zie zijn de meeste huizen ook zo weg. Dus ik kan me het ook niet zo goed voorstellen.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 20:35

Wij zoeken in het noorden van Nederland, wel hogere prijsklasse, en zien dat het niet zo hard loopt. Veel huizen waar tussen de 50 en 100 k vanaf gaat na een aantal weken of maanden. Ook huizen die van de markt worden gehaald en later goedkoper opnieuw worden aangeboden.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 21:15

MizzMontana schreef:
Wij zoeken in het noorden van Nederland, wel hogere prijsklasse, en zien dat het niet zo hard loopt. Veel huizen waar tussen de 50 en 100 k vanaf gaat na een aantal weken of maanden. Ook huizen die van de markt worden gehaald en later goedkoper opnieuw worden aangeboden.

Dit heb ik ook een paar keer gezien, dat een huis er opnieuw wordt opgezet. Maar het verschilt wel enorm. Soms kan ik niet eens bezichtigen vanwege dat het al vol is.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 23:42

MizzMontana schreef:

Teveel vragen is ook echt een risico. Als het in de hele hoge prijsklasse is valt het wel mee, maar zeker tot ca. 6 ton denkt men toch dat er iets mis is als het al lang(er) dan enkele weken te koop staat. Dan wordt er ook eigenlijk niet meer overboden oid.

Ik ben echt van mening dat je beter iets scherper in de markt kunt gaan zitten, omdat men er tegenwoordig toch al rekening mee houdt dat er overboden moet worden. Ook even tactisch nadenken over de zoekfilters op Funda, want men zoekt vaak op afgeronde bedragen en als je dan net €515.000 vraagt ipv €500.000 kan het zijn dat je een hoop mensen mist. Dan kun je naar mijn mening beter op de €499.000/€500.000 gaan zitten.

xwendydjx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 08:14

hakkipilke87 schreef:
Alsnog knap dat jullie op die leeftijd kunnen kopen , dat lukt lang niet iedereen

Ja we hebben altijd hard gewerkt en veel gespaard (weinig vakanties etc), waardoor we gelukkig een goed spaarpotje hebben en beide een goed salaris voor onze leeftijden waardoor we ook meer kunnen lenen. Al met al is en blijft het wel lastig in deze tijd met overbieden etc

Wat we hier merken is dat de huizen tot 525.000 zo weg zijn. Die staan max 2 weken op funda en zijn dan verkocht. Daarboven duurt wel langer en ligt het ook aan de staat van het huis. Als een huis af is en er hoeft weinig aan te gebeuren is het alsnog snel weg, is het een klushuis duurt het langer

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 09:11

Nou, ik mag hier ook vertellen dat ons huis (onder voorbehoud) is verkocht. Wij wisten al dat de kijkers (midden NL) afnamen, maar de prijzen stegen nog.

Ik heb het hele huis voor de verkoop beige geschilderd en gestyled. Wel met onze eigen spullen op wat kussentjes een sprei en wat beddengoed na.

We besloten, na veel onderzoek, hem wel stevig in de markt te zetten en de hoogste M2 prijs te vragen :'). Op donderdag online, maandag en woensdag hadden we beide dagen 6 bezichtigingen en hebben we een bod geaccepteerd dat heel ruim over de VP heen ging.

In de periode van tekenen en bedenktijd etc, hebben we ook nog behoorlijk wat aanvragen gekregen voor bezichtigingen. Bouwkundige keuring hebben we vorige week al gehad, ik doe dat dus graag voor/tijdens bedenktijd zodat het geen voorbehoud is en je door kunt als de koper het dan niet wil, en vandaag komt er een taxateur.

Ik ben blij!

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 09:19

Volgens mij gaat het hier in de omgeving nog als een speer.
Zie in onze wijk nog veel overboden worden en wij staan ook weer ergens op een wachtlijst om te gaan kijken omdat we pas na een paar dagen reageerden.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 09:44

Wat fijn, Bielsje! Had je eerst veel kleur in huis? Het lijkt me best een opgave om voor de verkoop alles om te gooien qua kleur/styling, maar het klinkt alsof het in elk geval niet nadelig was voor jullie. Toch weet ik niet of ik dat zou kunnen opbrengen. :=

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 10:16

Hier zie je wel dat de huizen die (modern) instapklaar zijn snel verkocht worden. De gedateerde huizen en klushuizen duren vaak langer.
Persoonlijk vind ik de gedateerde huizen ook vaak duur in verhouding. Als je dan iets wil doen aan de energievoorzieningen en het huis moderniseren heb je aan het eind van de rit veel te veel geïnvesteerd.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 10:22

Het was geen leuk proces hoor, 2 weken lang was ik van vroeg in de ochtend tot heel laat in de avond bezig en mijn man ieder vrij uurtje. We hadden een hele mooie groen beneden, maar daar is wel moeilijker doorheen te kijken natuurlijk. En we roken dus nu is het gewoon 100% rookvrij ook. Slaapkamer heb ik iets lichter gemaakt en de tv weg |(
En na die 2 weken nog een week alles tot in de puntjes geschrobt incl de keuken van binnen en buiten |o

Ik wist dat onze koper in de instapklaar categorie zou vallen, en ik heb mezelf vervloekt maar wist dat het het waard zou zijn uiteindelijk.
Een vergelijkbaar maar groter huis is 100 meter verderop voor 25k minder verkocht.

Tijdens de crisis gingen we ook verhuizen en moest mijn ex zijn huis verkopen. Daar heb ik toen hetzelfde gedaan en dat was ook meer dan de moeite waard!

Ik kreeg nu alleen wel een lijst met verzoeken aan dingen of we die kunnen achterlaten. Achterlaten, niet overnemen dus.... Helaas pindakaas :')

De weinige dingen die ik heb gekocht waren goedkoop én gaan gewoon mee naar het nieuwe huis. Met onze hond die vind dat we in ons "gezin" alles delen, kon ik ook wel nieuwe kussens gebruiken :+

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 11:46

Hier hadden we ook een bod met het verzoek erbij om alle lampen te laten hangen, want die vonden ze zo mooi. Dat snap ik, maar lampen kosten een vermogen en zo vreselijk hoog was het bod ook weer niet _O-

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 12:07

Wij ergeren ons altijd mateloos als er in de lijst veel spullen op “ter overname” staan. Maar dat komt misschien ook door de prijsklasse waar we in zoeken.

Zeker bij gordijnen en lamellen denk ik dan: hou dat maatwerk waar je straks niets meer aan hebt maar lekker zelf dan :+

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 12:12

mavantos schreef:
Hier hadden we ook een bod met het verzoek erbij om alle lampen te laten hangen, want die vonden ze zo mooi. Dat snap ik, maar lampen kosten een vermogen en zo vreselijk hoog was het bod ook weer niet _O-

Onze lampen hebben niet eens een vermogen gekost, er zitten er een paar bij waar ik iets van 25 euro voor heb betaald. Zijn ze imo geweldig mooi? Nee. Maar als ik ze laat hangen dan moet ik nieuwe lampen gaan kopen voor het nieuwe huis en tegenwoordig gaat dat wel over de 100 euro heen en dus helaas :+

De koper mag ze hebben mochten wij gaan nieuwbouwen over een paar jaar _O-

Alle raambekleding laat ik gratis hangen :j

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 12:53

MizzMontana schreef:
Wij ergeren ons altijd mateloos als er in de lijst veel spullen op “ter overname” staan. Maar dat komt misschien ook door de prijsklasse waar we in zoeken.

Zeker bij gordijnen en lamellen denk ik dan: hou dat maatwerk waar je straks niets meer aan hebt maar lekker zelf dan :+

Eens, daarom hebben wij laatst een bod gedaan met de opmerking inclusief alle te over nemen spullen. Dit was zelfs op aanraden van de verkopend makelaar. Het was een goed bod dat we sowieso gedaan hadden, want de raambekleding is niet perse onze smaak. Maar dan hoeven we daar de eerste tijd even niet veel geld aan uit te geven. Het bod is geaccepteerd :)

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 13:43

Fijn om wat ervaringen te lezen. We gaan het ervaren. Denk dat ons huis in januari te koop komt. Wij laten ook alles hangen haha.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 13:54

Toevallig buitenaf met ruimte voor paarden :+

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 14:27

Alja schreef:
Toevallig buitenaf met ruimte voor paarden :+

Helaas niet haha. We hebben nu een 2 onder 1 kap woning en we gaan buitenaf wonen :p

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 14:41

Ik probeer niet zenuwachtig te zijn maar ppfff heb een bod uitgebracht en kan niet wachten tot ik antwoord heb. Ik ga er maar vanuit dat het niks gaat worden, maar kan het toch niet loslaten :')