Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 21:00

Ik vind het persoonlijk jammer dat op elk stuk grond van een ietwat fijn formaat meestal een kast van een villa staat. En dan nog in het midden, of zodanig dat het merendeel van het terrein niet echt meer praktisch is als je dieren wil houden. Of met een complete, loeistrakke parktuin.
Voor ons is een klein, praktisch huis ruim voldoende. 5 slaapkamers, 2 badkamers, giga zolder, balzaal als woonkamer en nog een werkruimte hoeft voor ons absoluut niet. Helaas lijkt het quasi onvindbaar.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 21:15

Duhelo schreef:
Ja. Dat is het hé.
Vanaf 2023 zijn die isolatienormen verstrengd, maar dat moet je financieel ook kunnen opbrengen.
Nu goed, hetgene wij zoeken is eerder land met een te renoveren huisje erop, als we zoiets vinden voor 200 K dan hebben we voldoende ruimte. Nu zitten die aan 400 K en dat is niet haalbaar...

Met dit in gedachte zou ik echt kijken dat je dat stuk grond koopt denk ik. Als wat je wil niet haalbaar is, zou ik kijken voor iets dat wel haalbaar is. Dan heb je in ieder geval al iets en kun je altijd nog kijken voor een huis in de buurt of met grond.

poes

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 21:46

Hier betaal je makkelijk 600.000 voor een relatief kleine lap grond ( voor paarden e) met een krot om af te smijten erop.

Ik ben wel echt een Bush/jungle kind :D
Schorpioenen, kakkerlakken, spinnen en groot kruipend of vliegend gekriebel: been there done that :D

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-22 22:00

Ben ooit een keer, gewoon in Zweden, midden in de nacht wakker geworden in een boshut. Zo'n hut die vrijwel steeds leegstaat en waar je soort van gratis in mag verblijven. Knipte m'n zaklantaarn aan (het was echt heel donker) en ... richtte die op het plafond. Ik was wakker geworden van een soort geritsel... het bleken honderden enorme torren / iets met zwarte vleugels en veel pootjes... :oo :)) . Ik richtte het licht op de muren: ook allemaal torren...we zijn vervolgens naar buiten gerend en hebben de rest van de nacht in de auto doorgebracht := :o
Geen jungle type wat dat aangaat dus }:0

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 22:27

Holy oliebol daarvan zou ik ook gaan rennen :')

Ik heb het ook niet op spinnen, torren en ander gespuis. Al is het wel minder erg geworden sinds ik in het buitengebied woon, je went er een beetje aan denk ik.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 22:33

Een zeer kleine selectie kleine vriendjes:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Deze daarentegen heb ik echt wakker van gelegen:

Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 00:21

Nope. Nope. Ik ben er voorbij gescrold. Ben al klaarwakker door die volle maan en dan slaap ik helemaal niet meer :')

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 05:33

Poes hoezo, die laatste foto wat is dat dan precies voor een beest.

Ik maak me niet meer druk om beestjes kijk ernaar vind ze fascinerend maar ik ben dan ook in het echte vieze beestjes land geweest 3 weken rond getrokken in Costa Rica.
2 weken geslapen in de woestijn van Australië, 1 week in de woestijn van Dubai, vieze beestjes in India….heel veel vieze beestjes in Varanasi…….
En nog meer landen, Antarctica heb ik afgeslagen destijds net als Groenland en expeditie Canada mij te koud ik hou er niet van

Die weide wilde ik nog even zeggen dat het echt 500€ is en niet 300€ ….. dat is jezelf stom bedonderen.
Want koop leidt niet automatisch tot meer geld in de toekomst.
Grond is alleen interessant als er op gebouwd mag worden zodra die bestemming er niet op zit verliest je veel interesse

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 06:58

Hoezo Tita? Landbouwgrond is eveneens altijd nodig, of dat nu is als graasland of voor gewassen. De kans is héél klein, maar je kan nooit 100% uitsluiten dat een deeltje misschien ooit omgezet kan worden naar bouwgrond. Enkel voor iets wat in natuurgebied of landschappelijk waardevol agrarisch ligt zou ik die hoop opbergen.
De prijzen zijn zo'n 15 jaar geleden fors beginnen stijgen en nooit meer gezakt. De standaardprijs hier zat zelfs voor Corona al op €8/M2 en daar is nog niks verandering in gekomen. Integendeel, het gaat nog steeds in een vingerknip.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 09:10

poes schreef:
Hier betaal je makkelijk 600.000 voor een relatief kleine lap grond ( voor paarden e) met een krot om af te smijten erop.

Ik ben wel echt een Bush/jungle kind :D
Schorpioenen, kakkerlakken, spinnen en groot kruipend of vliegend gekriebel: been there done that :D

Jep! Hier ook!

Ik heb een leuk eigendom gevonden met paardeninrichting, beetje te ver weg naar mijn idee (ruim halfuur vanaf mijn werk), maar wel leuk. 5000 m², 6000 m² bij te huren, buitenpiste, track rond de weides met paar vaste hindernissen, 9 boxen, een saloon met slaapruimtes boven (wel allemaal hutje mutje van recycled materiaal samen gegooid), een binnenpiste (loopstal) van 10*10, een roundpen met zo een tent over.
Huis is al deels gerenoveerd, maar staat op de chappe, moet nog dubbel glas in, plafonds, alle inrichting zeg maar. Ben je zo 100 K verder. VP net boven de 425 ...

Hier niet zo ver van, VP 350, 2000 m² tuin, 1 ha land, huis dient binnenin vollédig gerenoveerd te worden, en de vorige eigenaar heeft aan auto's gewerkt, ik zag al een hoop puin op het eerste stukje land liggen, dus raad wat er te vinden is in de grond.

Hier vrij dichtbij, een mini huisje, af te gooien en te herplaatsen, met 5000 m² grond: 420 000 euro.

Andere met gewone te renoveren huizen gaan idd vaak 500-600 K, instapklaar is daarboven.

Nu zou 500 K wel haalbaar zijn op zich, maar ik vind dit wel heel erg op het randje, zeker gezien de tijd waar we naartoe gaan nu ...

Varekaj schreef:
Hoezo Tita? Landbouwgrond is eveneens altijd nodig, of dat nu is als graasland of voor gewassen. De kans is héél klein, maar je kan nooit 100% uitsluiten dat een deeltje misschien ooit omgezet kan worden naar bouwgrond. Enkel voor iets wat in natuurgebied of landschappelijk waardevol agrarisch ligt zou ik die hoop opbergen.
De prijzen zijn zo'n 15 jaar geleden fors beginnen stijgen en nooit meer gezakt. De standaardprijs hier zat zelfs voor Corona al op €8/M2 en daar is nog niks verandering in gekomen. Integendeel, het gaat nog steeds in een vingerknip.

dat zou voor dit stukje een 93440 euro zijn, tel daarbij de immo kosten op een een klein beetje marge voor af te bieden, en dat is dan wel ongeveer de prijs inderdaad.
Mijn boer denkt dat het achter de winter allemaal op zijn gat zal vallen. Geloof ik ergens wel. Online lees je dat de tendens zal zijn dat alles die te renoveren is zal zakken, maar alles die goed zit kwa epc waardes wel zijn prijs zal houden.
Oke, dat is allemaal prima, maar als de huizenprijzen zakken, maar isolatienormen verstrengen en alle grondstoffen zo duur blijven, ben je nog geen stap verder.

Ik neig meer en meer naar het stuk land aan te kopen, en de komende jaren mijn eigen woning verder uit te bouwen en de boel een aantal jaar af te wachten. Zitten we kwa maandlasten vrij safe, zitten we met de paarden safe, en met onze lonen zullen we niet snel in de knoei raken en heel comfortabel kunnen leven...

(enkel dat eerste paardeneigendom blijft in mijn hoofd, moesten die zakken naar 300-350, dan zou ik geen 2 keer denken :+ )

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 09:41

Tita: geen idee vond het gewoon echt een heel eng vliegbeest haha!

Duhelo: lastig e!

Als je dan bedenkt dat wij ook voor enorm veel geld een rijtjeshuis hebben gekocht, ook volledig te renoveren pffff! Ik vrees dat we echt nog gaan afzien financieel.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 09:48

Duhelo, ik denk dat je moet accepteren dat wat je wilt financieel niet haalbaar is. Niet iedereen kan wonen met paarden aan huis. Meeste mensen kunnen niet eens paarden betalen. :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 09:53

nee, dat is waar. Ik ben ook prima gelukkig zoals het nu is hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar het is nooit slecht om te kijken naar andere mogelijkheden.
Mijn vriend zou wel direct springen in iets voor 400-500 K. Dit zouden we ook prima aankunnen. Ik ben echter meer van: waarde vs prijs, en vind die prijsklasse voor een krot simpelweg te hoog, ook al ligt er dan wat land bij. Ik heb ook geen zin om 25 jaar in een halve werf te zitten, puur omdat we een halve hectare land voor de paarden erbij willen. (Mijn huisje is zo goed als af, als ik de boven toesteek en de badkamer herdoe is het eigenlijk prima gerenoveerd. Als we hier zouden blijven komt er een uitbouw achteraan en herschikking van de garages en de tuin. Maar binnen uiterlijk 2 jaar is het ganse huis dan volledig gerenoveerd en af en hebben we de komende 20 jaar geen verbouwingen meer eraan zeg maar.)
Dus het is echt een moeilijke keuze tussen wat we willen, wat er slim is om te doen, en hoe ver we kunnen springen. Ik wil echt niet in een situatie komen dat we te ver springen en dan bv binnen een paar jaar tot de conclusie komen dat we in een werf zitten en ons geld op is, of erger.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 09:58

Ik denk dat de optie land kopen of pachten geen verkeerde is, hoewel ik die prijs ook hoog vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 11:34

Ja klopt, had ik ook gehoord dat renovatiehuizen goedkoper gaan worden (of zou toch moeten). Nadeel is wel, betaal het maar en de wachttijden voor aannemers en materialen is lang. Al die tijd zitten ze wel met verhoogde kosten qua verwarming en al wat erbij komt. Wij blijven nu ook zitten waar we zitten en afwachten. Dit huis is quasi afbetaald, het budget is er om volledig af te lossen en nog overschot. Dit dak boven ons hoofd is dus sowieso veilig zeg maar. In deze tijden is dat heel veel waard

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 11:43

De prijs van een renovatieproject ligt gemiddeld 40% hoger dan 5 jaar geleden. Ze zijn nog veel te scherp geprijsd om er een leuk project van te maken. Of je moet het voor jezelf kopen en voorlopig niet weg gaan.

Ik ben met mijn broer al 3 jaar zoekende naar een renovatieproject om op te knappen en te verkopen, maar het is echt geen investering op het moment.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 12:08

Zelfs om zelf te kopen is het niet interessant als je niks hebt wat nog niet afgelost is. Met dubbele lasten/hypotheek is dat tegenwoordig toch niet meer leefbaar?

Ik ben aan het bijverdienen in het prikcentrum, zal in totaal over alle middagen toch ongeveer €320 netto zijn. En ook een sollicitatie eruit gegooid vanochtend.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 12:13

Dan moet je ervoor kiezen om in een keet in de tuin te gaan wonen. Dat zie je hier in het dorp toch best regelmatig.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 12:54

Wij gaan dus wel exact dat doen. We zullen dus een jaar dubbele hypotheek betalen ongeveer. Als het niet meer lukt hebben we een plek waar we heen kunnen maar het wordt wel pittig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 17:25

De boeking is officieel := en het voorschot staat klaar om over te schrijven. We gaan er vanavond een flesje wijn op drinken en ik heb een dessertje voorzien. Als alles gaat zoals gepland zit ik vlak voor kerst 2023 dus ergens op de Zuidpool, tussen de pinguïns, en vieren we kerstavond in Ushuaia.

Vanaf vandaag tot en met september 2023 (dan is de rest van de betaling voorzien) gaan we er dus een sport van maken om elke vrije cent naar de Reispot over te laten vloeien.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 17:32

Gaaf hoor Varekaj!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 17:58

Super gaaf! Kost wat, maar dan heb je ook wat!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 18:05

Heel cool! Wordt denk ik een heel indrukwekkende reis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 18:21

Ik vind het f*cking spannend :') maar tegelijk wil ik op deze manier ook bekijken hoeveel ik eigenlijk écht kan sparen op jaarbasis als ik er fatsoenlijk werk van maak.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 18:26

Als ik nou stiekem ook zo'n reis zou willen maken ooit.... Hoe lang kan ik dan gaan voor welk bedrag ongeveer?

Mijn dochter wil ooit eens naar IJsland, dat in zijn uppie is al een behoorlijke uitgave.

Wel supergaaf varekaj!