[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_mieke88

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 10:57

Mijn vriend heeft op een aantal sites ongeveer laten uitrekenen hoeveel we kunnen lenen en dat is 66.000 meer dan ons bod... dus ik denk het wel :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:04

Voor of na 1 januari? Dat scheelt nogal aanzienlijk namelijk.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:13

berekening zelf even gedaan en ik kom uit op 42.000 verschil dus dat is nog steeds aanzienlijk :)
Neem aan dat de berekeningen die je nu doet rekening houden met de nieuwe regels...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:16

Tip: altijd een ruim voorbehoud nemen voor het rond krijgen van de financiering, zeker omdat jullie nog geen adviseur/bank in de arm genomen hebben. Verder weet ik niet of je eventueel een voorbehoud wilt maken voor de uitkomsten van een bouwtechnische keuring?

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:18

hoe ruim raden jullie aan? wij dachten aan 6 weken... wat raden jullie aan...

je bedoeld dat als de technische keuring allemaal dingen uitkomen dat we het dan kunnen besluiten om niet te doen?
dat is slim... heb je daar meer info over?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:20

via een website zou ik altijd voorzichtig zijn en er ook zo 20 tot 30 aftrekken. Better safe then sorry.

Je hebt ook te maken met overdrachtskosten, hypotheekkosten, inrichting, onvoorzienbare uitgaven etc.

6 weken is niet ruim hoor. Houdt 2 maanden aan, dat is tegenwoordig wel gangbaar.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:23

Berdien schreef:

Na Januari scheelde bij ons 20.000 minder :=

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:24

Anne_mieke88 schreef:
hoe ruim raden jullie aan? wij dachten aan 6 weken... wat raden jullie aan...

je bedoeld dat als de technische keuring allemaal dingen uitkomen dat we het dan kunnen besluiten om niet te doen?
dat is slim... heb je daar meer info over?

6 weken minimaal, misschien zelfs langer.
Bij een voorbehoud voor de technische keuring spreek je vaak af dat als er zaken uit komen die boven een bepaald bedrag uit komen om te herstellen dat het dan niet doorgaat.
Dus je spreekt bijvoorbeeld af dat als het boven de 15.000 euro uit komt, het niet doorgaat.
In een bouwtechnisch rapport maken ze namelijk altijd een lijst met de gebreken, inclusief een overzicht van wat het kost om te herstellen. Zeker bij een ouder huis kan dit een aanrader zijn, al kent een dergelijke keuring ook zijn beperkingen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:25

Hoe oud is de woning anne_mieke?

A_nouk schreef:
Berdien schreef:

Na Januari scheelde bij ons 20.000 minder :=

Dan heb je nog redelijk geluk. Er zijn situaties waar 't dus zo 50.000 euro kan schelen.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:30

Sammie schreef:
via een website zou ik altijd voorzichtig zijn en er ook zo 20 tot 30 aftrekken. Better safe then sorry.

Je hebt ook te maken met overdrachtskosten, hypotheekkosten, inrichting, onvoorzienbare uitgaven etc.

6 weken is niet ruim hoor. Houdt 2 maanden aan, dat is tegenwoordig wel gangbaar.

bedankt voor de tip... :)
We hebben zelf ook wat spaargeld wat we erin kunnen stoppen mochten we niet helemaal uitkomen :)

denk dat we 2 maanden in de voorbehoud zullen meenemen....dan hebben we ruim de tijd voor een hypotheek. :)

De woning is van 1978
in 2009 helemaal gerenoveerd en dakkapellen aan beide kanten opgezet...
Over die technische keuring vind ik slim... maar moet ik dat al sturen bij mijn bod of bespreek je dit later als je het verkoopcontract gaat opmaken?

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:34

Ik zou je bod als je een technische keuring uit laat voeren altijd onder voorbehoud van die technische keuring alsook de financiering doen :)

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:34

:wave: Sorry meiden, zo druk geweest met alles rondom het huis en de feestdagen dat ik geen tijd had om te posten. Vergeef me dan ook dat ik geen mega bijleespost heb..

Gefeliciteerd met de verkoop Anouk! *\o/*
Waar gaan jullie nu wonen? Ben nieuwsgierig hihi.

Anne_mieke88: je moet de keuring meteen opnemen in je voorwaarden, want op basis van die voorwaarden plaats je je bod. Mocht de verkopende partij namelijk akkoord gaan met je bod en je hebt de voorwaarden niet genoemd, kun je ze niet nog toevoegen.. Het was namelijk niet al bekend dat je op voorwaarde van '..' dat bod deed :) Altijd meteen melden dus! Je kunt op internet een hoop voorbeeld mails/brieven vinden waar je jouw voorwaarden aan kunt ontlenen. Succes! :)

Voor ons komt alles steeds dichterbij. Ga nu serieus ook beginnen met inpakken van dozen :) Wel al alle kerstspullen meteen in verhuisdozen opgeruimd, maar nu is toch ook wel de rest van het huis aan de beurt.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:35

We gaan verhuizen naar Middelbeers, hoekwoning :)
Wil best een linkje sturen naar de nieuwsgierige onder jullie maar zet hem nog niet openbaar omdat nog niet alles rond is :P

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:41

A_nouk schreef:
Ik zou je bod als je een technische keuring uit laat voeren altijd onder voorbehoud van die technische keuring alsook de financiering doen :)

dank je wel...

ik heb nu dit;

Naar aanleiding van de bezichtiging, bij deze een bieding namens de heer XXXX en mevrouw XXXX voor het woonhuis gelegen aan de XXXX te XXX.

Het bod bedraagt € XXXXX kosten koper

Onder de volgende voorwaarden:

- Voorbehoud financiering voor 100 % van de koopsom inclusief k.k. gedurende 2 maanden na ter hand stellen koopovereenkomst.

- Voorbehoud van technische keuring uitkomend boven de € 10.000

- Oplevering; (heeft iemand een idee hoe ik moet verwoorden dat ik er zo snel mogelijk in wel maar wel dat de hypotheek rond moet zijn enzo) De huidige bewoners gaan er begin febr. uit

- Keuze notaris: aan koper.

- Geldigheidsduur van bod: tot vrijdag 16 Januari 10.00 uur.

Voor eventuele vragen kunt u mij bereiken via onderstaand mailadres.

In vertrouwen u hiermee naar voldoening te hebben geïnformeerd.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:59

Ik zou over de oplevering nog niet spreken :) ... maar dat is misschien persoonlijk.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 12:01

Anne_mieke88 schreef:
maar moet ik dat al sturen bij mijn bod of bespreek je dit later als je het verkoopcontract gaat opmaken?

Inderdaad vóór het definitieve eindbod. Als je het eerste bod doet dan hoeft het nog niet, maar ga je echt richting het eind of laatste bod dan zeg je er dus bij en dan onder voorbehoud van financiering waar we 8 weken voor nodig willen hebben en (als je dat wil) ovb van een bouwtechnische keuring waaruit blijkt dat ‘noodzakelijke’ kosten niet boven bedrag x uitkomen. Die keuring is altijd voor eigen rekening. Voor een woning uit 1978 twijfel ik trouwens ernstig of dat nodig is. Van voor 1950 of voor 1900 snap ik het wel, maar als je een timmerman of aannemer, bouwkundekenner in je familie hebt kun je die kosten ook besparen. Aan de andere kant het kost je iets van rond de 200 tot 400 euro ongeveer en het kan je wel een hoop ellende besparen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 12:07

Sammie schreef:
Anne_mieke88 schreef:
maar moet ik dat al sturen bij mijn bod of bespreek je dit later als je het verkoopcontract gaat opmaken?

Inderdaad vóór het definitieve eindbod. Als je het eerste bod doet dan hoeft het nog niet, maar ga je echt richting het eind of laatste bod dan zeg je er dus bij en dan onder voorbehoud van financiering waar we 8 weken voor nodig willen hebben en (als je dat wil) ovb van een bouwtechnische keuring waaruit blijkt dat ‘noodzakelijke’ kosten niet boven bedrag x uitkomen. Die keuring is altijd voor eigen rekening. Voor een woning uit 1978 twijfel ik trouwens ernstig of dat nodig is. Van voor 1950 of voor 1900 snap ik het wel, maar als je een timmerman of aannemer, bouwkundekenner in je familie hebt kun je die kosten ook besparen. Aan de andere kant het kost je iets van rond de 200 tot 400 euro ongeveer en het kan je wel een hoop ellende besparen.

Ik zou het wel doen, juist bij een woning uit die periode. In de jaren 70 zijn er bouwtechnisch belabberde woningen gebouwd, geldt natuurlijk niet voor alle woningen, maar ze zijn er zeker (steens muren, slechte fundering, kozijnen van waaibomenhout etc). Onze woning uit 1900 is van veel betere kwaliteit dan veel woningen uit de jaren 70.
En zeker als er aan verbouwd is, dan kan het goed zijn dat dit niet op de juiste manier is gebeurd.
Wij hebben het zelf niet laten doen, omdat we mijn schoonvader hebben die deze kennis bezit, maar als je niet zo iemand in je directe omgeving hebt, dan zou ik het zeker wel laten doen.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 12:08

Ik lees wel overal om meteen in je bod de voorwaarde te bespreken want mochten de verkopers accepteren dan zit je aan je bod (en de voorwaarden) vast.

zo'n rapport wil ik sowieso hebben :) Dus handig om het er in te zetten...

opleverdatum twijfel ik ook over of ik dat er in ga zetten.. je weet nooit hoe het loopt... maar het voordeel voor de verkopers is wel dat wij niet aan een huis vastzitten en er bij wijze van zo in kunnen.... wij hebben een maand opzeg termijn voor onze appartement :)
Dus dat wil ik eigenlijk wel meenemen zodat de afweging voor een tegenbod misschien meer richting onze kant gaat :')
maar ik weet niet of dat raar overkomt om het nu al over een opleverdatum te hebben....

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 12:38

Ik heb zelden meegemaakt dat een openingsbod gelijk wordt geaccepteerd komt of een tegenbod of een afwijzing op. Tenzij je zelf gelijk een eindbod doet maar dan spreekt t voor zich dat je dan ook je voorwaarden benoemd.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 12:43

ik denk ook niet dat ze dit accepteren... maar t zou je maar gebeuren :')

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 12:46

Nou ik durf wel te zeggen dat dat gewoonweg niet gebeurd :+ dan ben je nl een dief van je eigen portemonnee.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 12:48

Ik zou dus wel meteen spreken over alle voorwaarden, dus ook over de overdrachtsdatum. Dat is een factor die bij ons ook onderdeel werd van de onderhandeling :+
De verkopers vonden de termijn te kort na het aflopen van de ontbindende voorwaarden namelijk.

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 12:50

Anne_mieke het kan aan mij liggen, maar ik vind het niet heel verstandig om een bod te gaan doen op een huis zonder dat een hypotheekadviseur jullie persoonlijke situatie heeft doorgerekend :o Berekeningen op internet zeggen wel veel, maar er kunnen nog zoveel haken en ogen aan zitten die met jullie persoonlijke situatie te maken hebben en die dat berekeningetje niet mee kan nemen...

Maar wat betreft opleverdatum, wij hebben dat niet genoemd bij het eerste bod. Wij vonden het nl. een onderhandelpunt, zo van: wij bod, zij tegenbod, wij iets hoger bod maar dan willen we er wel over 6 weken in, met het idee dat zij dan weer met een tegenbod zouden komen met een latere oplevering. Gingen ze gelijk met die oplevering akkoord :')

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 12:56

Wat tamara zegt dus. Oplevering kan een onderhandelingspositie worden. Kun je dus best naar proberen te vissen tijdens een bezichtiging. Sons maakt de makelaar et zelf een opmerking over.

Wij hebben wel eerst gekocht (incl. tekenen), maar ik heb zelf redelijke kennis en we zaten totaal niet op onze max. Wil je op je max zitten dan raad ik het wel af om eerst te kopen en dan pas naar een adviseur te gaan.

Plus.. ontbindende voorwaarde is de financiering. . Kost je alleen wat geld, maar je kan er echt nog wel onderuitkomen na het tekenen van de koopakte. Mits die voorwaarden er instaan dus :)

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 13:09

wij weten dat wij niet aan onze max. zitten.... dat weet ik ;)
we gaan deze week langs bij de adviseur...

:)