Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 10:42

Hier de witte versie van maagdenpalm. Samen met de olijfboom in een grote pot. Wilde aanvankelijk niet aanslaan, tot mn man zich afvroeg waarom hij toch maar steeds dat hardnekkige onkruid uit die bloempot niet weg kreeg... -O-

Afbeelding

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 11:00

noviceh schreef:
Hier de witte versie van maagdenpalm. Samen met de olijfboom in een grote pot. Wilde aanvankelijk niet aanslaan, tot mn man zich afvroeg waarom hij toch maar steeds dat hardnekkige onkruid uit die bloempot niet weg kreeg... -O-

[ [url=m/pJBIaA.jpg]Afbeelding[/url] ]

Sorry, maar hier moet ik wel even om lachen :') Dat zou namelijk ook iets voor die van mij zijn.
Meneer had dit weekend bijna mijn zonnebloemen weggemaaid met het gras maaien. Ik heb er nu maar bamboe stokken bij gezet.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 11:52

Ik was jullie kwijt, dus heb helaas een heel stuk gemist! Laatste pagina's teruggelezen en ik zie echt prachtige dingen! Een compostbak heb ik nog niet, gebruiken jullie dat veel?

En maagdenpalm vind ik ook heel leuk, daar moet ik nog eens achteraan.

Na onze mega verbouwing komen we nu steeds meer aan de tuin toe. Afgelopen week hebben we het braakliggende stuk naast ons huis aangepakt en daar grind in gemaakt. Ik werd echt gek van de enorme hoeveelheden onkruid die daar opkwamen. Gelukkig is dat nu ten einde.

Eerst was het zo:

Afbeelding
Afbeelding

En nu is het zo:

Afbeelding
Afbeelding

Ben er echt zo happy mee! Dat kale stukje rechts op de laatste foto, hebben we ook met gras ingezaaid, hopelijk wil dat een beetje in deze tijd van het jaar. Gelukkig kunnen we wel makkelijk sproeien. Verder bloeit de tuin steeds verder. We hebben heel veel hortensia's en annabellen (hoort een beetje bij een boerderij vind ik), maar ook lupine's, riddersporen, phlomis, magnolia en nog veel meer.

Wat zijn jullie favoriete bloemen, de mijne is denk ik de ridderspoor, hieronder de Blue Bird <3

Afbeelding

En ik ben zo blij dat het dit jaar niet zo droog is als vorig jaar! Hopelijk blijft dat zo.

Matheno

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 11:54

Ik vind ridderspoor ook echt prachtig!

Het ingezaaide stuk gras komt wel goed. Zal binnen no time groen zijn.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 12:38

Morpheus81 wat een super mooie ridderspoor! Knakt ie bij jou niet om als het nu gaat regenen? Dat probleem heb ik dus met de blauwe. Is mooi geworden hoor bij jullie!

Ik heb ondertussen alle planten in mijn nieuwe border staan, zal er vanavond eens even een foto van maken!

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 12:53

Soms, als ik een wandelingetje maak tussen het werk door, zie ik écht verwaarloosde tuintjes, of een volledige tegel/grind "tuin". Jeuken jullie handen dan ook meteen? :')

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 12:59

Nope, ik heb zo'n verlengde huiskamer nl. En ik vind dat prima!
2 borders met katvriendelijke planten en straks in de voortuin ga ik wel vanallas voor de bijtjes enzo zetten.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 13:00

Tja, het moet maar net je hobby zijn. Maar ik heb nu een accu-grasmaaier aangeschaft en dat maakt in ieder geval het gras onderhouden een stuk makkelijker! Fijn zo’n ding die ook meteen mulcht.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 13:15

Matheno schreef:
Soms, als ik een wandelingetje maak tussen het werk door, zie ik écht verwaarloosde tuintjes, of een volledige tegel/grind "tuin". Jeuken jullie handen dan ook meteen? :')

Nee hoor, tenzij het een tuin is vol met rommel (oude fietsen, autobanden, kapot speelgoed, afval enz) dan krijg ik zin om op te ruimen.
Ieder moet zijn tuin invullen zoals hij/zij wil, vind ik.
Ik heb meer groen dan eerst (kan ook niet anders, want toen lagen er hier overal klinkers) maar nog steeds maar 1/3 denk ik. De achtertuin dan hè. Voortuin is volledig groen + kiezel. Mijn man houd niet zo van overvolle groene tuinen, we hebben kinderen die ook van de tuin gebruik willen maken (zoals zwembad) en ik ben met periodes slecht ter been en dan wil ik wel met een rolstoel hier uit de voeten kunnen. Dus het is gewoon niet voor iedereen weggelegd en/of haalbaar. En sommige mensen houden nu eenmaal van een mooi bestraat stoepje.
Laatst bijgewerkt door akishino op 22-06-20 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 13:16

Naath86; meestal blijven ze goed rechtop staan. Een enkeling die toch knakt, geef ik een stokje.

Matheno; ik heb dat ook wel. Natuurlijk moet het je hobby zijn en er tijd voor hebben. Ik veroordeel de eigenaar dan ook zeker niet bij een verwaarloosd tuintje, maar ik heb wel altijd zelf meteen zin om er wat aan te doen haha! Maar ik zou er nooit iets van zeggen ofzo. Sws is een tuin ontzettend smaakgevoelig. Iedereen moet kiezen wat hij of zij mooi vindt. Hetzelfde geldt voor bijv tegels, alleen is het handig om van tevoren wel de voor en nadelen tegen elkaar af te wegen en die zullen voor iedereen anders zijn.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 13:26

Voor mij is het meer dat ik geïnspireerd raak van mooie tuinen / planten als ik er voor bij loop.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 13:36

Dat zeker ja!! Daar doe je dan weer leuke ideeën van op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 13:50

Dat heb ik ook wel. Maar ik ben er sowieso voorstander van om de hoogte van de rioolheffing te koppelen aan het percentage tegel in je tuin. Prima als je enkel tegels wilt, maar dan betaal je ook meer.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 13:51

idinn schreef:
Dat heb ik ook wel. Maar ik ben er sowieso voorstander van om de hoogte van de rioolheffing te koppelen aan het percentage tegel in je tuin. Prima als je enkel tegels wilt, maar dan betaal je ook meer.

Dat heb ik ook wel een beetje :o kan van veel tuinen echt genieten, maar tegeltuinen of van die ultra strakke grasmatten word ik een beetje droevig van. Maar wijt dat maar aan mijn bioloog-zijn :P

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 14:12

@Idinn, ik deel je mening niet. Lijkt mij meer een geldkwestie dan mensen stimuleren om te "vergroenen". Er zijn bijvoorbeeld genoeg mensen die fysiek geen tuin kunnen onderhouden en niet de financiële middelen hebben voor een (meestal dure) hovenier om te onderhouden. En dan zouden die extra moeten betalen? Ik denk dat financieel straffen er niet voor zorgt dat mensen ineens wel een groene tuin aanleggen, vooral niet degene die het simpelweg niet kunnen. Daarbij vindt ik het raar dat mensen extra rioolkosten zouden betalen omdat ze een trgrltuin hebben, terwijl er nog steeds gemeentes zijn die groen/natuur/biodiversiteit vooral niet interessant vinden.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 14:18

Maar als je geen onderhoud/wil kan doen, kan je toch op zijn minst (een deel) grind leggen of van die betongazen waar gras tussen groeit? Dan heb je geen/niet veel werk, maar kan het water wel in de bodem trekken.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 14:28

Ik heb met mijn grind meer werk dan met mijn borders en gras moet gemaaid worden toch?
Ik vind het raar dat een ander wil/moet bepalen hoe iemand zijn tuin inricht en als dat niet naar de zin is dat je dan financieel "afgestraft" wordt. Als ik het al een goed idee zou vinden is op het moment dat dat extra geld door de gemeente ook echt uit wordt gegeven aan groen en natuur, maar daar heb ik een hard hoofd in.
Ik denk dat positief stimuleren dan altijd nog beter werkt dan finacieel "afstraffen"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 14:44

Tja tot nu toe blijkt dat groen stimuleren weinig op te leveren. En dan vreemd vinden dat er bij veel regen wateroverlast is, omdat het riool het niet aan kan. Je belast het riool extra met je tegels, prima, maar betaal je gewoon wat meer. Mensen zijn nu eenmaal het best te motiveren via de portemonnee. En rolstoel/rollator.. uitzondering op de regels kan je altijd opstellen.

Koppel eraan vast dat mensen die door die belasting willen vergroenen, maar financieel niet kunnen, daarbij ondersteund worden.

En ja, een gemeente zal dan zelf ook zijn best moeten doen.

Minste tuinonderhoud heb je aan een goed gevulde border/tuin.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 15:00

Op veel plaatsen is het riool ook wel mega verouderd! Tja, als de gemeenten niet willen/kunnen investeren hoe kan dat dan wel verwacht worden van de burgers?
Ik ben het overigens helemaal met je eens hoor dat het op veel plekken groener kan en moet, maar ik ben niet van financieel afstraffen alleen om de gemeentekas te spekken en dat is wat er naar mijn idee wel zou gaan gebeuren.
Aanmoedigen van ondergrondsinfiltreren lijkt mij een goed idee. Sommige mensen kunnen of willen, om watvoor rede dan ook, nou eenmaal geen groene tuin. Dan is dit een redelijk alternatief (al hebben de insecten en ander levende haven er niet veel aan.)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 15:06

Morpheus81 schreef:
Matheno; ik heb dat ook wel. Natuurlijk moet het je hobby zijn en er tijd voor hebben. Ik veroordeel de eigenaar dan ook zeker niet bij een verwaarloosd tuintje, maar ik heb wel altijd zelf meteen zin om er wat aan te doen haha! Maar ik zou er nooit iets van zeggen ofzo. Sws is een tuin ontzettend smaakgevoelig. Iedereen moet kiezen wat hij of zij mooi vindt. Hetzelfde geldt voor bijv tegels, alleen is het handig om van tevoren wel de voor en nadelen tegen elkaar af te wegen en die zullen voor iedereen anders zijn.

Oh ik veroordeel uiteraard niemand, en ik zal nooit zomaar ongevraagd kritiek uit op een tuin, maar ik liep langs een blokje mooie vrijstaande nieuwbouw woningen en sommige tuintjes stonden hélemaal vol met heermoes. Begrijpelijk, want waarschijnlijk is alles gewoon over het bouwzand heen gelegd, maar mijn handen jeuken dan altijd wel om de bewoners een handje te helpen of van bijvoorbeeld informatie te voorzien. ;-)

idinn schreef:

Ik heb hier geen riool, maar een septic tank. Krijg ik dan extra geld? O:) Grapje natuurlijk. ;-)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 15:17

akishino schreef:
Op veel plaatsen is het riool ook wel mega verouderd! Tja, als de gemeenten niet willen/kunnen investeren hoe kan dat dan wel verwacht worden van de burgers?
Ik ben het overigens helemaal met je eens hoor dat het op veel plekken groener kan en moet, maar ik ben niet van financieel afstraffen alleen om de gemeentekas te spekken en dat is wat er naar mijn idee wel zou gaan gebeuren.
Aanmoedigen van ondergrondsinfiltreren lijkt mij een goed idee. Sommige mensen kunnen of willen, om watvoor rede dan ook, nou eenmaal geen groene tuin. Dan is dit een redelijk alternatief (al hebben de insecten en ander levende haven er niet veel aan.)

Ik wil ook 180 rijden en mijn afval allemaal in 1 ton gooien, maar dat is ook geen optie :) . Geen groene tuin willen is wat mij betreft geen reden om niet verplicht te kunnen worden om je tegels te wisselen voor gras of iets anders tredvasts. Niet de hele tuin, maar zeg 30%.

Je zou het 'niet kunnen' relatief gemakkelijk kunnen koppelen aan mensen die bijvoorbeeld een uitkering ontvangen omdat ze afgekeurd zijn, mits er natuurlijk niemand anders in het huishouden is die het onderhoud kan doen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 15:19

Vjestagirl schreef:
akishino schreef:

Ik wil ook 180 rijden en mijn afval allemaal in 1 ton gooien, maar dat is ook geen optie :) . Geen groene tuin willen is wat mij betreft geen reden om niet verplicht te kunnen worden om je tegels te wisselen voor gras of iets anders tredvasts. Niet de hele tuin, maar zeg 30%.

Je zou het 'niet kunnen' relatief gemakkelijk kunnen koppelen aan mensen die bijvoorbeeld een uitkering ontvangen omdat ze afgekeurd zijn, mits er natuurlijk niemand anders in het huishouden is die het onderhoud kan doen.

Ik begrijp je reactie, maar een tuin is natuurlijk wel een eigendom van iemand. Openbare wegen niet.
Waarschijnlijk moet de verantwoording meer bij de gemeente liggen. Bomen laten staan, bermmengsels zaaien etc.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 15:26

Matheno schreef:
Vjestagirl schreef:

Ik begrijp je reactie, maar een tuin is natuurlijk wel een eigendom van iemand. Openbare wegen niet.
Waarschijnlijk moet de verantwoording meer bij de gemeente liggen. Bomen laten staan, bermmengsels zaaien etc.

Juist in tuinen is het meeste winst te behalen, omdat alle tuinen van mensen bij elkaar best een grote oppervlakte zijn. Is ook al redelijk veel onderzoek naar gedaan (snel rondje googelen bv: https://www.deltares.nl/app/uploads/201 ... nalyse.pdf ; maar zijn ook onderzoeken door doctoraatstudenten/profs gedaan)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 15:30

Solleke_Noah schreef:
Juist in tuinen is het meeste winst te behalen, omdat alle tuinen van mensen bij elkaar best een grote oppervlakte zijn. Is ook al redelijk veel onderzoek naar gedaan (snel rondje googelen bv: https://www.deltares.nl/app/uploads/201 ... nalyse.pdf ; maar zijn ook onderzoeken door doctoraatstudenten/profs gedaan)

Maar zou zoiets opgelegd mogen worden?

Ik ben een groot voorstander, en ik probeer een ieder die mijn mening wil horen altijd te overtuigen van een prachtige groene tuin, maar mijn zwager en zus bijvoorbeeld hebben een volledige tegeltuin.
Zwager houdt niet van "ongedierte", dus geen bloemen oid, en al helemaal niet van "vogelschijt".
Erg jammer ...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 15:31

Stukje uit het onderzoek geknipt:

"Met de toename van de verstedelijking neemt de druk om de groene publieke ruimte te bebouwen toe, wat zorgt voor een steeds groter versteend (‘grijs’) oppervlak in de Nederlandse steden. Het totale oppervlak aan tuin in Nederlandse steden beslaat ongeveer 56.000 hectare (Tijdschrift Bodem, 2016). Hier komt bij dat de particuliere tuinen ook nog eens grijzer worden. Het aandeel groen tussen 2002 en 2011 is in particuliere tuinen afgenomen van 46 naar 39% (Kullberg, 2016). Momenteel heeft ongeveer de helft van de woningen een gemengde tuin, 20-35% heeft een groene tuin en 15-30% heeft een grijze tuin (Kullberg, 2016). Gemengde en grijze tuinen beslaan dus samen zo’n 65-80% van alle tuinen.
Tuineigenaren kiezen bij de (her)inrichting van hun tuin dus meer en meer voor grijze elementen zoals bestrating en minder voor groene elementen zoals planten, waardoor het percentage grijs in de tuinen stijgt."

@Matheno: zelf geloof ik eerder in sensibiliseren dan in afdwingen. Zolang mensen insecten bekijken als "ongedierte" is daar nog veel winst te behalen :D