[Info] iPod - iPad - iPhone - iTunes #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 10:08

8nnemiek schreef:
Zijn er hier eigenlijk ook mensen met een Mac mini?
De nieuwe mini heeft de M1 chip, en schijnt echt een beest te zijn! Gigantisch snel en krachtig, en dat voor 800 tot 1250 euro.

Ja. Maar niet zo’n beest :+ . Eentje uit 2012. Staat dienst te doen als media server.

J0anieke

Re: [Info] iPod - iPad - iPhone - iTunes #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 11:00

Ik twijfel om een macbook air te kopen met blackfriday... De 2020 air met i5 processor en 256 GB is nu afgeprijst van 1249 naar 999, is best wel een goede deal denk ik? Ik geloof dat macbooks bijna nooit in de aanbieding zijn toch?

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 11:22

Volgens mij krijg je daar nooit spijt van!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 11:37

Lijkt me ook een prima deal.
Ik denk dat ze in de aanbieding gaan omdat ze over gaan naar de nieuwe M1 chip. Het enige nadeel is dat de 2020 macbook met intel wat sneller verouderd zal zijn en uiteindelijk niet meer de nieuwste software draait, maar dan heb je het over jaren later.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 11:39

Sowieso voor iedereen die overweegt een ouder model iPhone aan te schaffen de Black Friday deals in de gaten te houden.

MacBooks gaan inderdaad in theorie niet vaak in de aanbieding. Zeker de nieuwe modellen niet. Zal in dit geval wel vanwege de nieuwe chip zijn. Lijkt me dus een prima deal! Een 2020 MacBook Air moet je hoe dan ook minimaal 5 jaar mee vooruit kunnen. Kwa software al helemaal. Mijn MacBook Pro uit 2013 zou nu nog de nieuwste OSX kunnen installeren. Zal waarschijnlijk wel de laatste zijn. Maar dan nog draaien computers jaren zonder problemen op oudere OSX versies.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 11:46

MIjn MacBook Air uit 2012 heeft bijna 8 jaar gedraaid, probleemloos. En as we speak staat mijn 2011 desktop nog vrolijk mee te doen, zij het wat trager dan voorheen. Geweldige machines!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 11:51

Jup, mijn imac is van 2010. Draait nog op High Sierra, maar ik kan er voorlopig nog prima mee vooruit. Ik wacht nog een paar jaartjes totdat de macs met de nieuwe chips wat betaalbaarder zijn voordat ik een nieuwe neem. Misschien wordt het wel een Mac mini tegen die tijd.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 11:52

Ik heb net toch de IPhone 12 gekocht. :D

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 11:53

Dat zijn goede prestaties! :D Mijn Macbook Pro uit 2015 moet ook mijn 2e opleiding nog overleven en dat betekent dat hij tot 2024 moet blijven draaien. :') Maar dat lukt vast, want mijn Mac Mini uit 2012 draait ook nog als een zonnetje. Krijgt wel iets meer moeite met fotobewerkprogramma's en iMovie, maar dat is toch voor recreatief gebruik.

Zat al wel even te kijken naar de nieuwe Air. Er werd mij altijd verteld dat die echt is voor het typische studentenwerk (beetje Word, Powerpoint, internet), maar met die nieuwe chip kun je daar ook prima een beetje recreatief mee fotobewerken lijkt mij? Dus Lightroom en Photoshop tegelijk draaien?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 12:20

Lightroom en Photoshop kan die met gemak draaien ja. Als je echt met veel grote bestanden/programma's tegelijk werkt, of veel lagen, dan zou ik wel kiezen voor 16GB RAM. En dan kun je er ook prima wat videobewerking of 3D ontwerp mee doen bv.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 12:21

mijn Mac is van 2008 en draait nog, alleen internet en soms wat Excel, wel op Sierra, verder ging ie niet, maar meer heb ik niet (meer) nodig. Zolang hij draait, mag hij blijven. Mijn man heeft refurbished iMac, die is een paar jaar nieuwer en draait op Mojave, maar hij heeft er gedoe mee, eigen schuld, moet je maar niet zoveel software hebben die niet geschikt is voor de Mac :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 12:24

Haha, mooi toch, een mac van 2008.. probeer dat maar eens met een pc :D

Ik krijg vandaag mijn nieuwe geheugenkaartjes binnen *\o/*
Van 16GB naar 32GB. Hij loopt nu constant te swappen, en dat is soms best vervelend, dus ik hoop dat ie dan weer wat sneller is.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 12:30

Mijn vader heeft net mijn iPhone 5 ingeruild voor een 11, en ik had hem al tweedehands gekocht. Ding heeft 7 jaar prima gewerkt, alles gedaan wat het moest. Ze maken echt wel degelijke dingen!

iPad is ook ongeveer zo oud, en behalve langzamer werkt ie eigenlijk ook prima. Voor mij wel aan vervanging toe, maar ook omdat ik nu andere eisen heb die er toen gewoon niet waren.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 12:34

ik heb hier in huis nog een iphone 5 als bewakingscamera hangen, maar het scherm is helemaal krom getrokken en je kijkt er zo in, maar hij draait nog steeds :+

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 12:40

Mijn laatste pc stierf met een crash na 6 jaar gebruik. Dat gebruik was niks geks. Internet, sims en nog wat lichtere spelletjes (mijn Renstal enzo). Laptops ben ik godzijdank nooit aan begonnen. Die zie ik op mijn opleiding gerust al na 3 jaar crashen. En in het 1e leerjaar konden de eerste laptops al niet meer zonder stroom en klonken als een opstijgend vliegtuig. Tja. :+ Mooi hoor, die laptops voor €400.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 12:41

Ik heb inderdaad ook een oude iphone 4 als bewakingscamera :j
Heb ook nog een 4s liggen die mijn moeder in de wc liet vallen en daarna ook nog eens op de grond liet vallen waardoor het glas aan de achterkant stuk is, maar dat ding werkt ook nog steeds :+ Die moet ik nog steeds eens als bewakingscamera op de auto's richten.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 12:58

Hoi allemaal, ik wil graag een draadloze oplader voor mijn iPhone 12 mini aanschaffen :D Hebben jullie suggesties? (Het liefst bij Bol.com beschikbaar want ik heb nog een cadeaubon :') )

Ik heb de MagSafe-oplader van Apple gezien. Het liefst koop ik alleen Apple-producten erbij, maar ik vind hem vrij prijzig en als ik het goed begrijp is de kabel die er aan zit geen normale USB maar moet ik dus ook nog een extra adapter voor het stopconact kopen waar die kabel in kan..

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 13:05

Voor Photoshop is 8 GB RAM wel voldoende toch? Je hebt ook nog de i5 met 16 RAM zag ik..

Ik kan ook een M1 kopen, maar zag dat Adobe daar niet op werkt. Daar komt wel waarschijnlijk een update voor neem ik aan... Man wat een keuzes.. :+

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 13:20

Hafjelinger, wij hebben de Anker draadloze oplader gekocht. Die werkt erg goed, heel tevreden van. Ook goeie recensies. Dat merk is vooral gericht op batterijen en dat soort kabels, dus heb er wel vertrouwen in.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 13:22

Dat kan ik bevestigen. Wat powerbanks betreft gaat er niks boven Anker. Goede kwaliteit voor een eerlijke prijs. Werkt prima met Apple, zeker als je gewoon de Apple kabeltjes erbij gebruikt.

Ik heb er twee. Een oudere die ik al 5 jaar heb en die doet het nog steeds perfect en een nieuwere.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 15:33

Hoe gebruik je een oude iPhone als bewakingscamera?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 15:36

Ik gebruik de apps AVS en AtHome daarvoor. AVS is de camera app en AtHome is de app waarmee je de camera's kan bekijken.
Je kan vanalles instellen, zoals bewegingsdetector en meldingen, en je kan terug praten via de telefoon als je niet thuis bent.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 15:37

ik gebruik de app Alfred (camera), voorheen gebruikte ik Precense, maar die hield er ineens mee op

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 16:26

Thanks voor de reacties!

Aria_zz schreef:
Hafjelinger, wij hebben de Anker draadloze oplader gekocht. Die werkt erg goed, heel tevreden van. Ook goeie recensies. Dat merk is vooral gericht op batterijen en dat soort kabels, dus heb er wel vertrouwen in.

Welke heb je precies gekocht? Heb je een linkje voor me? :)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 16:34

hafjelinger schreef:
Thanks voor de reacties!

Aria_zz schreef:

Welke heb je precies gekocht? Heb je een linkje voor me? :)

Anker heeft veel verschillend aanbod. Dus het ligt er ook een beetje aan wat je zelf wilt.

Hoe groter de capaciteit hoe vaker je de iPhone kunt opladen op een enkele powerbank lading, maar ook hoe groter en zwaarder de powerbank is.

Meeste iPhones zitten tegen de 3000 mah, maar de max iPhones zitten er boven. In theorie zou je een powerbank van Anker van 12000 mah, je telefoon dus 4 keer kunnen opladen. Al heb je altijd wel wat verlies dus zeg 3 a 4 keer.

Ik heb er een van 20000, een voorganger van deze: https://www.coolblue.nl/product/727632/ ... zwart.html

Die is vrij groot en zwaar, maar kan je dus ook heel lang mee vooruit.

Zie wel nu dat er bij Coolblue een behoorlijk aantal tijdelijk uitverkocht zijn, misschien zijn er vanwege Corona leveringsproblemen.

Dus de vraag is wat wil je, is gewicht of capaciteit iets wat je belangrijk vind.