Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 22:06

O, Lesbos? Daar ben ik net geweest in september en ik heb daar inderdaad veel zwerfkatten gezien.
Als je deze lieverd ziet, hij had last van zijn oortjes. Het was zo’n schatje <3

Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 22:22

Ik heb vandaag 3 kilo riblappen in de aanbieding gekocht, volgende week wordt er een grote pan goulash gemaakt waar we heel wat keertjes van kunnen eten. :9
En nu de winter eraan komt ook bezig met de truien een opknapbeurt te geven. Bijna allemaal krijgen ze een scheerbeurt, dan komen ze er weer als nieuw uit. Over het algemeen hebben we dure merktruien, die ook niet super aan mode onderhevig zijn. Ik heb bijvoorbeeld een heel apart wollen vest die 15 jaar oud is, maar er nu weer als nieuw uit ziet. Dit jaar hoeven we geen nieuwe truien te kopen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 22:36

Huh, een scheerbeurt? Leg eens uit, Neonlight. Ga je dan echt met het scheerapparaat erover heen?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-22 22:52

Tell me more ik heb ook geen idee :)

Citaat:
Weekend Disney en Parijs, paar honderd euro lichter en een toekomstige besparing.

Ik ben namelijk, samen met mijn man gelukkig haha, klaar met grote steden bezoeken en naar Disney hoef ik ook niet meer. Zo leer je steeds weer wat nieuws :P

Dat scheelt weer ja haha. Ik ben nog nooit in Euro Disney geweest, heb er niets mee, scheelt ook }:0

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 23:00

Hier heeft de verwarming volgens mij nog maar minimaal gewerkt. Het is 20 graden in huis en minimale temperatuur staat op 19. Dus ofwel warmt het op door de zon, ofwel door de buren.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 23:41

Er zijn speciale scheermachines voor textiel. :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 01:30

Ik ben al verschillende keren in Disney geweest. Ook in andere pretparken. Voor mij echt een jaarlijkse must om enkele pretparken te doen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 08:03

Ik heb jullie input nodig.
Vriend en ik zijn licht aan het uitkijken naar een woning met voldoende grond voor de paarden.
Timing is echter wat slecht, ik heb al een woning dus mijn 2 de is aan 12 % = veel registratierechten. Voor hem wordt het meeneembaarheid (6%) of 3 %.
Dus idee is een jaartje wachten en van daaruit kijken.

Echter, hebben we nu een stuk landbouwgrond dat te koop is in de buurt, 2 minuten verder van waar mijn paarden staan, een 11700 m² voor ongeveer een ton. De prijs is wat aan de hoge kant, maar hier worden zelden landen aangeboden.

Enerzijds hebben we de neiging om daarop te springen, en nog even in mijn huis te blijven wonen (misschien altijd).

Voordelen:
-zekerheid kwa land voor de paarden
- de 200 euro dat ik nu kwijt ben aan huur mag je niet meerekenen, dus stel een lening van 500 euro, kost het land me technisch gezien maar 300 euro).
- eigen baas op het land, dus kunnen het inrichten zoals we zelf willen

Nadelen:
- iets verder
- duurder
- de markt zal inzakken, dus volgend jaar misschien minder waard?
- minder handig als we straks alsnog een huis willen kopen met land bij ivm een lopende lening?

Dus, wat zouden jullie doen.
Land kopen en gewoon ervoor gaan, of afwachten en gokken dat er volgend jaar een leuk huis met land te koop komt?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 08:24

Als er zelden land vrij komt in dat gebied is de kans denk ik ook groot dat je het zo weer kwijt bent mocht dat nodig blijken?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 08:56

Land kopen zou ik altijd doen, zeker als je eigenlijk prima woont in jouw eigen huis. Hoe veel verder is het? Land, zeker agrarisch land, zal echt meer zijn waarde vasthouden als een huis. Je kunt er namelijk niet meer van maken en wie weet later ooit nog een huis op bouwen.

die registratie rechten heb ik geen enkele kennis van (waarom een jaar wachten?) Dus daar kan ik je geen advies over geven.

Stel dat er volgend jaar wel een huis met land te koop komt dan kun je nog kijken om te verkopen, eventueel een klein verlies op de koop toe nemen als het echt je droomhuis is. Op de lange termijn merk je dat toch niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 09:17

Ik zou het ook proberen, verkopen kan altijd nog en landbouwgrond zal altijd nodig blijven. Maar 100.000 voor 11700m2? Dus 1,17ha? En ik dacht dat het hier duur was... Welke faciliteiten zijn er al aanwezig? Verpacht of niet? Is het landbouw, weiland of landschappelijk waardevol agrarisch? Daar zit ook wel verschil in wat het mag kosten vind ik.

Zelf heb ik nog altijd 6200m2 weiland dat ik eerst zelf heb gebruikt en nu verhuur, wegens te ver waar ik nu woon (15km enkel en 30min reistijd minimaal). Heb dat 12 jaar geleden gekocht en de waarde is al flink gestegen. Kan ik verkopen? Ja. Maar ik hou het liever zelf achter de hand. Waarom? Zekerheid.
Een tijdje terug kwam er daar vlakbij bouwgrond te koop. Het is dat het voor werk niet gunstig was en op het moment dat de prijzen de pan uit vlogen na covid, anders was dat wel mooi geweest.

Want dat kan ook nog: het land aankopen, je huis aanhouden en afwachten of er een woning of bouwgrond vlakbij te koop komt.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 10:42

Citaat:
Super leuk Faelynn om te horen (& zien) hoe het je daar straks vergaat :j maar denk dat je weinig tijd gaat hebben voor updates daar ter plekke vrees ik :)

Daar zou je best wel eens gelijk in kunnen hebben, maar ik hoop eens in de paar dagen toch een kleine update te kunnen doen, misschien voor het naar bed gaan oid :)

Fitzroy schreef:
O, Lesbos? Daar ben ik net geweest in september en ik heb daar inderdaad veel zwerfkatten gezien.
Als je deze lieverd ziet, hij had last van zijn oortjes. Het was zo’n schatje <3

[ [url=m/bYhtuR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ah wat een leukerd! Ik zal mijn ogen open houden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 10:49

VanHuisUit schreef:
Tell me more ik heb ook geen idee :)

Citaat:
Weekend Disney en Parijs, paar honderd euro lichter en een toekomstige besparing.

Ik ben namelijk, samen met mijn man gelukkig haha, klaar met grote steden bezoeken en naar Disney hoef ik ook niet meer. Zo leer je steeds weer wat nieuws :P

Dat scheelt weer ja haha. Ik ben nog nooit in Euro Disney geweest, heb er niets mee, scheelt ook }:0

Hier ook niks met Disney. Kennis van mij heeft een abbo en zit er geloof ik elke maand maar die is ook een beetje apart. Niet dat Disney fans apart zijn maar hij is gewoon apart in het geheel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 11:10

Vriendin van me heeft ook een abbo, die gaan meermaals per jaar. Maar die hebben ook 2 jonge kinderen en als ze gaan is het steeds een weekend. Voor andere pretparken zijn ze nog wat klein.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 11:58

Een jaar wachten omdat ik het bedrag van de registratierechten moet samensparen.
Bij bedragen van 300 a 400 k voor een huis aan 12 proc registratie...

Het is een km of 3 verder. Met de auto mss 10 min van mijn huis (nu 5. Heb ik twee stukken weide in dezelfde straat dat ik huur)

Land is landbouwgrond. Maat nu is het weide. Vrij van pacht. Ik geloof dat het borig jaar verkocht werd met de boerderij erbij en nu afgesplitst.
100 k vind ik ook pittig. Maar het is via een immo kantoor dus dat tikt er ook wel bij aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 12:01

Ben je dan niet na X tijd verplicht om het weer te gebruiken voor gewas ipv weide?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 12:22

Normaal denk ik 2 jaar, anders wordt het automatisch weidegrond.

Er is ook geen water (drinkbak vd koeien aan de schuur maar die zit er niet bij) en geen stroom.

Dus we moeten sowieso uitzoeken of er een schuilhok op mag en of we water en stroom kunnen trekken bv.
En of het idd landbouw of weide is.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 14:26

Varekaj schreef:
Vriendin van me heeft ook een abbo, die gaan meermaals per jaar. Maar die hebben ook 2 jonge kinderen en als ze gaan is het steeds een weekend. Voor andere pretparken zijn ze nog wat klein.

Deze gast heeft niet eens kinderen. Wel is hij geobsedeerd over wibi soerjabi, de pianist. In elk bericht wat hij op sm plaats tagt hij wibi ook

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 15:42

Wij zijn onze reis naar Antarctica aan het boeken. Hoe excited we ook zijn om de reis te maken, het is toch wel even slikken om het bedrag te zien wat afgetikt gaat moeten worden :=

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 16:04

Maar wel ontzettend gaaf, varekaj :j +:)+

Ik wil volgend jaar naar de jungle van Borneo. Maar heb nog niet dé ideale route gevonden binnen een groepsreis.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 16:55

Jungle van Borneo is leuk! Oerang oetan spotten, neusapen en natuurlijk de pygmee olifant. Wij hadden met het laatste echt geluk, kudde van 70 dieren die voor onze boot overstak. <3

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-22 18:30

@Neonlight zo dan bijzonder! Kende dat hele principe niet.

Tja land kopen of niet... ik vind het momenteel allemaal bijzonder lastig vind het zo'n onzekere tijd. MAAR het is een flink stuk land en als het maar zelden wordt aangeboden is de relatief hogere vraagprijs wel te begrijpen. Ik denk crisis of geen crisis als iets zeldzaam is houdt het wel (enigszins) zijn waarde lijkt me?

Ohhhh wat gaaf Antartica _/-\o_ en Borneo lijkt me ook geweldig, ik ben nog nooit in een echte jungle geweest...
Wij houden het voorlopig op Malaga / Granada eind oktober }:0

Mijn spaarrekening vliegt momenteel omhoog doordat ik dat voorschot waar ik het over had nu al binnen heb +:)+ en ook nog een andere factuur snel betaald kreeg. Heb het grootste deel direct op mijn spaarrekening gezet dat ik het niet zomaar op kan maken of al te snel in de verleiding kom.
Maar ga wel met zoonlief ook lekker uit eten vrijdag haha :Y) niet voor niets hard gewerkt.
Ben zo blij als ik mijn spaarrekening bekijk :D
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 09-10-22 18:35, in het totaal 2 keer bewerkt

liesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 18:32

Ik ben 3 jaar geleden naar Maleisische Borneo geweest met uitvalbasis kuching.. fantastisch! Kids waren toen 2 en 5 en zou volgend jaar graag met zijn 3e teruggaan (dan 10 en 6)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 19:18

Ik heb de jungle in Nepal gedaan. Die ervaring was memorabel genoeg :') en dan wil ik niet eens denken aan spinnen en dergelijke die je in Borneo zou kunnen tegenkomen. Dan kan je me ter plekke begraven.

Land blijft volgens mij altijd wel een interessante investering. Daar zal hoe dan ook altijd vraag naar zijn.

Gisteren op weg naar wedstrijd op de radio wel interview gehoord over de huizenverkoop in België. De rentes stijgen en er begint een verschil te komen in de markt. De huizen die (nog) niet verduurzaamd zijn of niet energie-zuinig zullen moeten gaan zakken in prijs en de wel energiezuinige/duurzame zullen stabiel blijven of zelfs duurder worden. Voor starters wordt het sowieso steeds moeilijker en het advies was dan ook "hotel mama zo lang als mogelijk en sparen, sparen, sparen". Want ook het verduurzamen wordt gewoon steeds duurder, langere wachttijden voor materialen etc.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 19:30

Ja. Dat is het hé.
Vanaf 2023 zijn die isolatienormen verstrengd, maar dat moet je financieel ook kunnen opbrengen.
Nu goed, hetgene wij zoeken is eerder land met een te renoveren huisje erop, als we zoiets vinden voor 200 K dan hebben we voldoende ruimte. Nu zitten die aan 400 K en dat is niet haalbaar...