Kamerplanten asiel

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 11:06

KarenQ schreef:
Ziet er mooi uit Soepblik!

Heel suf, mijn calantea doet ineens raar. Krijgt gele bladeren, enkel aan de achterkant. Ik heb hem voor de zekerheid even verplaatst en ga hem even beter in de gaten houden qua water en zo.

Check even goed op beestjes! Als die van mij raar gaan doen is het vaak spint

magda_90

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 21:45

Hoe groeit de plantjes bij jullie? Hier zijn de Hoya lekker mer bloemetjes bezig.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De Curio ook.
Afbeelding
Afbeelding

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 10:41

Ziet er mooi uit die bloemen. Mijn Hoya heeft nog niet gebloeid dit jaar

Mijn dragon scale is wel voor de tweede keer dit jaar en bloem aan het maken en ik heb een aglaonema die al een tijd een knop heeft maar er komt niks uit

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 10:48

Weet iemand welke plant dit is?
Afbeelding
Afbeelding

Gekocht als 2 mini’s maar niet onthouden welke het is

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 12:36

Wat een mooie! Zou in eerste instantie zeggen een siernetel maar dat is het niet, volgens mij.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 12:56

Tanya schreef:
[ [url=m/1MKPgW.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Y4IYvJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik ken 'm wel maar kom er even op, ik ga even voor je googlen :))

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 13:05

Mijn eerste gok was biefstukplant maar dan echt uit de kluiten gewassen en als ik zoek op de Latijns/Engelse naam zie ik wel gelijkenissen maar ik ben er niet zeker van...

Irestine herbstii bloodleaf

Ik vind de groeiwijze niet overeenkomen :n maar de tekening op het blad weer wel.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 14:24

Hoi hoi :) weet iemand waar je momenteel leuke hangplantjes kan halen die in het raam kunnen? En beetje betaalbaar?
Ik heb al een paarse tradescantia en een hedera, zoek dus nog wat anders voor erbij (mss een ander soort tradescantia mag ook)

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 14:36

Ik vind als afwisseling op Intratuin en Groenrijk (wat hier in Apeldoorn zit), de Tuinland leuker (en betaalbaarder en meer variatie).

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 14:54

Heb je geen stekjes kast of planten ruil pagina op facebook?

Wodamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 15:51

Tanya schreef:

Is een bloodleaf !
Zuinig op wezen, zijn enigzins slecht verkrijgbare planten
Gek op water maar niet op natte voeten
Ik had een hele grote, helaas gesneuveld voor een groot deel

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 16:30

Amber_anne schreef:

Ja ik ben daar wel lid van, maar ik heb zelf niks leuks te ruil en ik zou graag een plant willen die al wat voller is :D

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 16:57

Wodamen schreef:
Tanya schreef:

Is een bloodleaf !

Ahh tof. Ben er zelf ook blij mee, is wel echt een mega dorstig ding. Weet jij iets over het stekken ervan?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 17:48

IsaCalixa schreef:
Amber_anne schreef:

Ja ik ben daar wel lid van, maar ik heb zelf niks leuks te ruil en ik zou graag een plant willen die al wat voller is :D

De stekjes kast bij mij staan ook grote planten in die je ook kunt kopen voor 2 euro ipv ruilen

Verder kan je op marktplaats ook vaak mooie goedkope planten kopen, verzenden gaat eigenlijk altijd wel goed

Wodamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 10:00

Tanya schreef:
Wodamen schreef:

Is een bloodleaf !

Ahh tof. Ben er zelf ook blij mee, is wel echt een mega dorstig ding. Weet jij iets over het stekken ervan?

Stukkie afknippen en op water zetten met een beetje stekpoeder. geen blaadjes in het water.
Stekken heel goed :j
Waarom die van mij gesneuveld is nog geen idee, ik denk te vaak te laat water geven haha
Heb nu ook de gewone variant Biefstukplantje in een mini terrarium staan. Is kijken hoe goed die het daar in doet.

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 10:50

Hallo, iemand enig idee welke calathea? dit is?

Afbeelding

Zijn de bladeren vanaf het begin roze? Of komt dat met de tijd? Van de week in het tuincentrum zag ik nl een calathea Silvia (denk ik, stond alleen calathea op het etiket) donkere groene rand, licht groene binnenkant, onderkant van de bladeren roze. Verkleuren die bladeren dan uiteindelijk naar roze?

Een calathea rosy zie ik niet in NL te koop, die calathea Silvia wel :) help.

Ik vind die calathea? van de foto zo onwijs mooi <3

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 11:02

Dit is volgens mij de calathea roseopicta rosy. Alleen die heb je vaak in een meer paarse kleur dus ik weet het niet zeker

Het kan ook de crimson zijn trouwens

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 11:27

Die Calathea heb ik! Maar daar zat toen geen naam bij :+ (Kwam in zo'n set met 3 verschillende mini Calathea's van de Intratuin, maar het was in elk geval zeker niet de Insignis die het had moeten zijn :') )
De bladeren zijn bij die van mij vanaf het begin meteen roze en de achterkant is inderdaad donkerroze/paars.

Van die van mij heb ik toen na wat Googlen aangenomen dat het een Rosy was (de Crimson heeft zwartere randen, die van de Rosy zijn groener); maar 100% zeker weet ik het dus niet..
De Silvia lijkt als ik zo zoek inderdaad een lichtgroene binnenkant te hebben met wat roze strepen erop, dus ik heb het idee dat dat net weer een ander type is.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 10:54

Hoi :)

Mag ik me in dit topic melden? :)
Sinds ik in een hoekhuis woon, heb ik een stuk meer ruimte voor planten. Op mijn balkon had ik ook van alles in bakken als moestuin (sla, radijs, doperwten) en dat ging echt super goed :)

Ik haalde wel eens van die mini plantjes voor in bakjes op tafel, maar die werden snel enorm groot (lepelplant bijvoorbeeld, die gaat als een malle en staat nu in een enorme pot :') ), dus daar ben ik mee gestopt. Stekken is met sommige planten echt zó makkelijk, dat ik dat wel een leuk project ben gaan vinden. Pannenkoekplantjes bijvoorbeeld, die deel ik nog wel eens uit, ik heb een succesvolle stek uit een mishandelde kantoorplant van mijn werk (monstera) en een mini hangplantje dat van geen ophouden weet :)) Heb er al heel stuk van gestekt, maar hij hangt nu wéér bijna op de grond :')

Afbeelding

Verder heb ik een Chinees lantaarnplantje (heet dat zo? ) en een erwtenplantje die ik eerst compleet mishandeld heb (verkeerde plaats, teveel of te weinig water :roll: ), maar die nu weer redelijk erbij hangen.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 11:23

Welkom Elles! Mooie Epipremnum!

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 11:48

Van harte welkom hier :D

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 12:01

Ik heb mijn eerste ewrtenplant van twee jaar terug ook mishandeld. :') Vond het moeilijk in te schatten hoeveel water hij nou moest hebben, dus uiteindelijk overwaterd. RIP.
Nu weet ik (met dank aan plantenouders op TikTok) dat ze best een beetje 'vierkant' mogen worden voor ik ze weer water geef, en mijn huidige ewrt staat er prima bij. Ook niet de hele tijd in direct licht.

Mijn venusvliegenval doet het super, daar komen steeds meer nieuwe vallen aan en de binnenkant van die vallen worden steeds mooier rood. <3 Hij zuipt ook als een malle.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-21 12:34

Ik vind erwtjes, dolphins, lantaarntjes en alles in die geest ook moeilijk :D ik haal het ook maar niet meer in huis.

Mijn moeder heeft wel een geinige, ze heeft in een soort vaas aarde een lantaarnplantje gezet, die omhoog geleid zodat hij bovenin uitkwam en vanaf daar gaat hij weer hangen. En hij is mooi vol inmiddels!

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 14:48

Wat is je moeders geheim, Karlijn? 8-) Ze willen hier op zich wel, maar ik moet ze heel goed in de gaten houden.

Het geheim van orchideeën moet ik ook nog ontrafelen, trouwens. De één zegt dompelen, de ander sproeien.... volgers mij moet je ook gewoon een beetje mazzel hebben met die dingen. Ik heb er eens twee gehad van een supermarkt. Die bléven bloeien en heb ik echt dood moeten sláán :') Dat laatste is dan wél goed gelukt, een tweede bloei zat er niet meer in :+

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 15:18

Geen idee, ik denk dat alle energie en liefde naar het lantaarntje gaat want al haar andere planten zitten vol trips en spint en luis en weetikveelwat! _O-
Daar heeft ze ontzettend pech mee :')