[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 13:32

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 15:25

Jullie vinden het trouwens niet raar dat er morgen iemand langskomt die niks voor dat gesprek vraagt? Het zal sowieso wel een algemeen/oriënterend gesprek worden, maar alle info is welkom.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 15:38

Nee eerste gesprek is meestal gratis. Daarna niet :D

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:05

Oooooh oke, daarna betaal je (extra) voor je eerste gesprek mee eigenlijk haha.
Ik ben benieuwd morgen. Hoeveel geld zul je ongeveer moeten wegleggen voor het klussen? Kijk een huis kopen met een goede keuken en badkamer zal meer kosten (omdat je daar niks meer aan hoeft te doen). Dan een gedateerd huis waar je nog wel je handen voor uit de mouwen moet steken. En je kunt het natuurlijk zo duur maken als je zelf wilt. Maar ik heb het dan meer over schilderen/behangen enz. Mijn vriend is timmerman dus voor het klussen hebben we geen bedrijf nodig dat kan ie (met z'n collega's) allemaal zelf :D

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:08

Energielabel verplicht? Ik heb het mijne (stond te koop zonder makelaar) gekocht zonder en was eigenlijk van plan om het terug te verkopen zonder? (Ben een Belg in Nl, ben niet zo heel erg op de hoogte van de regelgevingen hier :-) )

Nog een 2-tal weekends klussen en ons huis kan de huizenmarkt op. Ben er nog niet helemaal uit of we het met of zonder makelaar gaan verkopen... Ga wel een aantal bureaus contacteren want wil graag een idee hebben van de waarde van het huis (zeer grondig gerenoveerd) en ga dan beslissen of ik het via een makelaar verkoop of niet... Spannende tijden weer :-)

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:30

Tsja, bij de verkoop van ons huis was een label ook 'verplicht' maar omdat we dat niet hadden, werd gewoon aangegeven dat het niet aanwezig was en klaar :+ Onze makelaar gaf eigenlijk al gelijk aan dat dat geldverspilling was. Bij ons nieuwe huis zat het ook niet.

Djeenie hoe zie je evt. verkopen zonder makelaar voor je? Wij hebben het eerst 2 maanden zelf geprobeerd, met een eigen FB-pagina, advertenties in de buurt, bordje op het raam, maar daar kwam niks op. We hebben er toen wel bewust voor gekozen niet op Jaap en Funda te gaan staan, vanwege de kosten en het idee dat als het binnen die 2 maanden niets op zou leveren, we alsnog naar een makelaar wilden en dan ben je dat geld nog een keer kwijt. Ik ben ervan overtuigd dat Funda de belangrijkste schakel is om je huis te kunnen verkopen. Als je daar op staat, denk ik dat je het best zelf kunt verkopen.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:33

Per 1 januari is het energielabel echt verplicht en er wordt dus ook op gehandhaafd. Het kost me nu 15 Euro en als ik het laat en ze komen er achter, dan kost het me 400 Euro. Dan liever 15 Euro betalen en klaar.

Het energielabel is er nu en dat is in feite voldoende, maar ik ben het niet eens met de uitkomst. Hoe kan een woning met dubbel glas, vloerisolatie en een hr ketel nou in de minst energiezuinige klasse vallen?

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:48

Hmm oke dat wist ik niet. Dan is €15 idd een kleine moeite.

Maar dat label, dat kan idd niet kloppen. Wij hadden in het oude huis boven enkel glas, vrijwel overal stalen kozijnen en een oude ketel. Waar zou die dan in vallen, als zo'n huis als wat jij beschrijft al in de laagste valt := Zou daar idd toch even achteraan!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 17:01

Hmm G of H is het laagste label wat je ongeveer kunt hebben en dan moet je toch wel denken aan een winderig tochtgat :=

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 17:09

Zoals de verkoper van ons huis het deed, met een doe-het-zelf makelaar zodat je huis wel op funda en jaap staat :-) Het is voor mij wel heel belangrijk dat het huis daar op komt, omdat je anders (in mijn ogen) 75% van de potentiële kopers 'mist'. We willen het ook voor een correcte prijs op de markt brengen en willen er geen fantasieprijs voor. Maar sowieso laat ik eerst een aantal makelaars komen en gaan we misschien met één van hen in zee..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 17:30

Wij krijgen a.s. dinsdag nummer drie over de vloer. :+

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 17:39

Sammie schreef:
Wij krijgen a.s. dinsdag nummer drie over de vloer. :+

Moet ik je succes wensen? :D Ik ben nu al zenuwachtig, ik ga pas dolgelukkig zijn als ik bij de notaris zit met de kopers om de akte te tekenen hahaha :D

Heb wel al een aantal makelaars op mijn lijstje staan om te bellen... Ben aan het twijfelen of ik 'binnenkort te koop' aan het raam zou kleven dit weekend... Maar weet niet of dat een meerwaarde zal bieden... Huisje is wel te zien vanaf een drukke straat en een makelaarskantoortje kijkt er eigenlijk bijna naar binnen...

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 18:39

Succes allemaal!!!

Heb ondertussen twee huizen gekeken, maar dat was het niet. Dus weer gestaag verder. Ook ingeschreven op een nieuwbouwhuisje midden in het centrum, maar die is al o.v.b. weg, maar you never know!

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 18:41

Wij hebben ons huis van marktplaats gekocht!

Begreep van de verkopers dat ze best aardig wat reacties hadden gehad erop.Al zijn wij de enige kijkers geweest, maar t was dan ook binnen twee weken verkocht.

Zou gewoon zn briefje plakken Djeenie, je weet maar nooit. Mocht je het zelf te koop zetten zijn goede foto's wel een must denk ik!

Succes Sammie!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 19:00

xNathaliee schreef:
Oooooh oke, daarna betaal je (extra) voor je eerste gesprek mee eigenlijk haha.
Ik ben benieuwd morgen. Hoeveel geld zul je ongeveer moeten wegleggen voor het klussen? Kijk een huis kopen met een goede keuken en badkamer zal meer kosten (omdat je daar niks meer aan hoeft te doen). Dan een gedateerd huis waar je nog wel je handen voor uit de mouwen moet steken. En je kunt het natuurlijk zo duur maken als je zelf wilt. Maar ik heb het dan meer over schilderen/behangen enz. Mijn vriend is timmerman dus voor het klussen hebben we geen bedrijf nodig dat kan ie (met z'n collega's) allemaal zelf :D

Ja het verschilt heel erg per huis en smaak. Wij hebben gekozen voor een betaalbaar huis waar best veel aan moet gebeuren, maar zo hebben we wel een huis kunnen kopen en nu kunnen we het helemaal naar onze smaak maken. Een duurder huis dat wel af is moet ook nog is je smaak zijn.

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 20:56

Ik meld me ook na een tijdje meelezen! :D vriend en ik gaan kijken voor een koophuis, hebben nu een huurwoning maar stabiele situatie dus mooi moment voor de volgende stap. Doen het rustig aan, hebben volgende week een gesprek met een hypotheekadviseur. Heeft iemand ervaring met SNS?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 21:52

pmarena schreef:
En toen gaven ze het ook gewoon toe, of dat nou ook weer niet? :P

lol, nee dat dan weer niet , meer een "sja, dat is niet echt de bedoeling" maar echt iets zinnigs kwam er niet uit.
Mri,jouw ervaring met de rabo hadden wij met de abn, waar we ook niet mee in zee zijn gegaan trouwens... de onafhankelijke adviseur kostte qua advieskosten meer, maar heeft ons qua rente een stuk bespaart , dat is uiteindelijk heel wat meer dan die paar extra centen die het advies ons gekost heeft

maar uiteindelijk kun je denk ik het beste eens bij 1 of 2 banken gaan babbelen en met een "onafhankelijke" adviseur (die hebben meestal ook hun voorkeuren) en dan gewoon met degene in zee gaan waar je het beste gevoel bij hebt

Marsu, heb je ook geen contactgegevens van de controleur ?

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 09:26

Iemand nog tips voor vanavond, waar moet ik op letten, waar moet ik niet intuinen enz.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 09:37

Het komt toch op donderdag?

[edit] oeps. Las alleen de laatste post en dacht dat ik in het wie is de mol topic zat. Haha. Die post zou zo daar op kunnen slaan? Excuus!
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 07-01-15 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 09:50

Gewoon goed luisteren naar wat de man te vertellen heeft en je eigen wensen goed op papier zetten.
Kijk ook eens hier rond : https://www.eigenhuis.nl/hypotheken-fin ... ypotheken/

Als het goed is mogen wij vrijdag gaan tekenen voor de verkoop van onze woning *\o/*
Gisteren kregen we bericht van de bank dat het plaatje helemaal past, we moeten alleen onze bankspaar hypotheek om zeep helpen -O-

We zijn rustig al een nieuwe keuken uit aan het zoeken, nieuwe meubeltjes en wat offertes aan het aanvragen voor het maken van een extra deur naar de berging..
Met een beetje geluk als onze koper vrijdag tekent, kunnen we volgende week de woning laten taxeren..

Hier kwam overigens een label A uit bij dat energielabel...

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 09:59

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 10:08

Dat kun je in de meeste gevallen maar beter voorkomen. . Je spaarhypo om zelp helpen. .

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 10:33

Omdat we door de hoogte van de restschuld het opgebouwde spaar bedrag nodig hebben om überhaupt te kunnen financieren. We willen NHG en het bedrag wat we kunnen lenen na aftrek van de restschuld komt erg nadelig uit.

Hypotheek adviseur heeft het uitgezocht en er zouden geen fiscale gevolgen aanzitten omdat het vrij gekomen spaar bedrag gebruikt wordt om de restschuld op de woning af te lossen. Ik ben me namelijk heel erg bewust van de fiscale gevolgen en heb dit expliciet gevraagd aan de hypotheek adviseur. Uiteraard laat ik ze dit wel op papier zetten!

Wilde hem graag behouden, maar dat was in ons geval helaas geen optie..

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 10:49

hoi hoi,

Ik kom even binnen vallen.... :)
Wij willen vanmiddag een bod doen op een huis... hebben jullie tips voor ons :)

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 10:53

Weetje of je het kunt financieren met de nieuwe regelgeving per 1 Januari ;) :)