Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 18:34

Letizia schreef:
Lizz schreef:
En over klimmers gesproken. Ik vind de passiebloem echt schitterend en het is ook niet een heel moeilijke plant.

Jij hebt toch ook een blauwe?
Ik zou nog wel een andere kleur wille n, zo een oid:
[ [url=m/W80jZO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Yes
Afbeelding
Die clematis vind ik ook mooi zeg!

@Noviceh, erg mooi jullie gazon. Die van ons kan nog wel wat TLC gebruiken :')

@senna21 mooi je tuin, lekker vol met plantjes! Zie veel plantjes die wij ook hebben.

En nog meer mooie bloemetjes komen er voorbij, leuk!

Fitzroy

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 22:37

Ik was jullie kwijt dus moest een slordige 10 blz bijlezen.

Ik zie echt prachtige tuinen langskomen.

Vjestagirl, ben jij al helemaal klaar binnen dat je je al zo op de tuin kunt storten?

Ik had een vraagje. In de taxusheg met de buren zit een groot gat, tenminste aan mijn kant. Ik had al op Funda gekeken wat er stond maar kon het niet duidelijk zien. Nu kwam de buurvrouw in mijn tuin en die werd zo ongeveer panisch bij het zien van een paar sprieten bamboe die opkwamen. Ze zei dat er bamboe gestaan had en dat het verleden jaar weggehaald Was omdat het zo woekerde. Toen vroeg ze of haar tuinman het bij mij weg mocht halen. Ik werd wat overrompeld en zei dat dat mocht. Maar eigenlijk vind ik bamboe best leuk, dus heb er een beetje spijt van. Kan ik dat gewoon zeggen of woekert het echt zo vreselijk en moet ik het aanbod met beide handen aannemen?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 22:45

Aannemen, het woekert echt vreselijk. En je kunt altijd niet woekerende terugzetten, of in bakken zodat het niet kan woekeren.
Onze buren zijn al vanaf januari bezig om bamboe te verwijderen. Eerst is alles afgegraven met een graafmachine, maar lang niet alles is daarmee uit gegaan. Iedere week zijn ze zeker 8 uur bezig geweest om alles wat aangroeide te verwijderen. Vorige week hebben ze het erop gewaagd en dat stuk met gras ingezaaid, maar al die weken zijn ze zeker een volle dag per week bezig geweest. Ging wel om een stuk van een 200 m2 waar het uitgewoekerd was. Bij ons stond ook (kent geen grenzen helaas), en over een lengte van 20 meter zijn wij ook 5 dagen bezig geweest om het vrij te krijgen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 22:58

Fitzroy schreef:
Vjestagirl, ben jij al helemaal klaar binnen dat je je al zo op de tuin kunt storten?

Semi. Binnen is het nog veel afwerking (lampen ophangen, plakplintje hier en daar) en nog een paar grote dingen (zoals het aanpakken van de trappen).

Echter: tuinieren is een hobby, en de tuin voelt voor mij als net zo'n belangrijke ruimte als de woonkamer en de slaapkamer.
Daarbij heb ik binnen wat tegenslag (lekkage vanuit de badkamer waardoor het halve trapgat weer opengebroken moet, een vloer isolatie professional die met ductape de verf en toplaag van de stuuk van de muur heeft getrokken) dat ik het nog fijner vind om lekker buiten bezig te zijn.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 07:23

Wat een fijn aanbod van de buurvrouw! En idd onmiddellijk aannemen, want woekerende bamboe is een drama.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 08:12

Zeker te weten aannemen dat aanbod! Wij hebben ook eens bamboe gehad (toen ik nog thuis woonde). Mijn moeder wilde het NOOIT meer! Staat binnen no time overal!

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 08:56

Ik zou het ook aannemen, zal helemaal gek worden van bamboe!

Ik heb gisteren even inkopen gedaan voor de border achter de schuur. Kon niet meer meenemen, de kar was vol :+ Gelukkig hebben we een grote station auto...

Afbeelding

En zo komt het te staan denk ik. Het stuk erachter waar de planten al in zitten is van de buurvrouw. Er komt nog een beukenhaag tussen.
Afbeelding

O.a. gekocht: verschillende kleuren zonnehoed, 2x pioenroos, perovskia, witte Salvia, schapengras, witte ridderspoor, roze phloxen, gele meisjesogen, roze ooievaarsbek. De bedoeling is dat de border rond gaat lopen. De Japanse esdoorn heb ik gekregen, maar daar wil ik nog een vrijblijvende struik achter. Iemand tips? En in het gaat vooraan moet ook nog wat komen. Misschien vandaag nog even op pad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 09:15

De Esdoorn :9. Zoek er een mooi plekje voor en houden als solitair. Groeit niet snel maar heeft zoveel uitstraling.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 09:25

Morganlefay schreef:
De Esdoorn :9. Zoek er een mooi plekje voor en houden als solitair. Groeit niet snel maar heeft zoveel uitstraling.

Ik vond hem juist mooi er tussen. Wel een beetje vrij laten idd, niet helemaal er tussen proppen zeg maar. Maar niet doen dus? Hmmm... dan weet ik nog niet zo goed waar.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 10:20

Leuk Naath, tip: doe wel iets tegen de slakken. Zij vinden zonnehoed ook leuk (lekker) -O-

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 10:31

senna21 schreef:
Leuk Naath, tip: doe wel iets tegen de slakken. Zij vinden zonnehoed ook leuk (lekker) -O-

Oh goeie tip! Paarden ook kwam ik vanochtend achter.. die kunnen blijkbaar net over het draad heen bij ons achter. De zonnehoed lagen gekortwiekt in de wei achter -O- ik had ze nog niet in de grond staan namelijk.

Leuk he paarden van een ander.. :Y)

Wordt dus nog even een draadje spannen, want die lui gaan dat echt niet doen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 13:57

Ik heb mezelf een cadeautje gegeven *\o/*

Afbeelding
Een compostton voor achter in de tuin. Ik wilde dit al veel langer, maar nu heb ik er ook plek voor. Er komt best veel groen ed uit een tuin gezet, dus dit leek me een goed plan :)

Voordeel is wel dat ze nieuw schreeuwend duur zijn, maar op marktplaats voor een appel en een ei weg gaan.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 21-06-20 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 13:59

Afbeelding

Zou deze het nog gaan redden? :o
Japanse esdoorn.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 14:14

Oei.... die ziet er niet goed uit... Ik zou zeggen, al het blad eraf en proberen te beschermen voor de hitte van komende week. Maar weet niet of dat écht de juiste optie is.

@Vjestagirl: Altijd handig! :D Kan je daar gewoon alles in stoppen of zit daar ook nog een logica in om mooie compost te krijgen?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 14:21

Sting schreef:
Oei.... die ziet er niet goed uit... Ik zou zeggen, al het blad eraf en proberen te beschermen voor de hitte van komende week. Maar weet niet of dat écht de juiste optie is.

@Vjestagirl: Altijd handig! :D Kan je daar gewoon alles in stoppen of zit daar ook nog een logica in om mooie compost te krijgen?

Je begint met een wat grovere basis (houtsnippers oid) voor de rest kun je er nagenoeg alle verteerbare groen in gooien. De mooiste compost krijg je van een mix van 'groen' (afval van groenten, fruit, bloemen, kleine hoeveelheden gras, onkruid (zonder grond), theezakjes, koffiegruis met filter,…) en 'bruin' (snoeihout, houtsnippers, stro, gedroogde bladeren, etz) materiaal.
Je 'roert' je compost met enige regelmaat door met een verluchtingsstok en voila: de rest gebeurd vanzelf!

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 14:27

Die japanse esdoorn ziet er inderdaad niet goed uit, weet niet of hij het zal redden. Mijne zag er ook ooit dood uit, maar die had niets meer van bladeren..gelukkig na 3 jaar plots weer een blad op.

Zo ziet hij er momenteel uit:
Afbeelding

Overige kiekjes
Afbeelding

Hoognodig om onkruid te trekken :D
Afbeelding

In het hoekje waar de esdoorn staat ben ik nog aan het twijfelen welke wintergroene bodembedekker ik zou planten..momenteel groeit de ene boordbakplant (weet niet hoe het noemt) erin, samen met varen en die hatelijke kattenkruid.
Afbeelding

Afbeelding

Onze 2e terras vind ik persoonlijk heel kaal, daar dacht ik bij het 'opstapje' grote boordbakken te zetten met lavendel. Wat zouden jullie hiermee doen?
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Jolynne op 21-06-20 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Rawr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 14:29

Lizz schreef:
Zeker te weten aannemen dat aanbod! Wij hebben ook eens bamboe gehad (toen ik nog thuis woonde). Mijn moeder wilde het NOOIT meer! Staat binnen no time overal!

Gewoon geen bamboe van de Phyllostachys-familie planten maar die uit de Fargesia-familie, dan kan het wel. Ik heb ook net een lading fargesia robusta geplant tegen en de buurman kwam ook al even ongerust over de schutting informeren waarom ik in godsnaam bamboe aan het planten was. :)

Needje schreef:
[ [url=m/UQyFPb.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zou deze het nog gaan redden? :o
Japanse esdoorn.

Ziet er niet goed uit, weet je zo hoe dat gekomen is?

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 14:39

Vjestagirl schreef:

[ [url=m/G19mqC.jpg]Afbeelding[/url] ]
Een compostton voor achter in de tuin. Ik wilde dit al veel langer, maar nu heb ik er ook plek voor. Er komt best veel groen ed uit een tuin gezet, dus dit leek me een goed plan :)

Voordeel is wel dat ze nieuw schreeuwend duur zijn, maar op marktplaats voor een appel en een ei weg gaan.

Hier heb ik ook naar zitten kijken, ik vind dit erg interessant!
Ben benieuwd hoe het bij jou gaat werken en hoe lang het duurt voor je ook echt compost hebt.

@jolynne, mooi vol het eerste stuk, snap wel wat je bedoelt met het kale tweede terras.
Denk dat die bakken al een heel verschil zullen zijn.

@rawr, oh eens googlen, want ik vind bamboe wel mooi als schutting/scheiding.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 14:45

Ik ga denk ik ook maar eens kijken naar zo'n compost bak. Jaarlijks best veel snoeisel van o.a. Hedera en Vlinderstruik, en het gft wordt hier ook niet gescheiden opgehaald.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 14:48

Wij hebben elke twee weken, twee volle gft bakken :o
Met snoeisel, onkruid en gemaaid gras.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 14:53

Het enige wat ik er echt niet in wil hebben is zevenblad. Al het andere gaat stuk in een compostton, maar zevenblad niet. Als je dat erin gooit dan 'zaai' je het eigenlijk zo weer in je tuin.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 15:22

Citaat:
Ziet er niet goed uit, weet je zo hoe dat gekomen is?

Nou ik dénk teveel water gegeven net na het planten. Dacht er goed aan te doen. Maar deel van m’n planten is dood gegaan. Ander deel doet het weer wel. Heel apart.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 11:10

Vjestagirl schreef:

[ [url=m/G19mqC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Leuk cadeau! Ik heb hem jaren geleden voor mijn verjaardag gekregen en ben er nog steeds heel erg blij mee! :D

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 11:27

Fitzroy schreef:
Ik werd wat overrompeld en zei dat dat mocht. Maar eigenlijk vind ik bamboe best leuk, dus heb er een beetje spijt van. Kan ik dat gewoon zeggen of woekert het echt zo vreselijk en moet ik het aanbod met beide handen aannemen?

Ja, dat zou ik met beide handen aannemen.
Ik heb achter een bamboe staan. Was een slordige 20 meter verderop aan het graven en kwam daar uitlopers van dat bamboe struikje tegen.

We hebben wel pas een bamboe haag aangeplant, maar alle kluiten hebben we in bakken in de grond.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 11:29

Jolynne schreef:
In het hoekje waar de esdoorn staat ben ik nog aan het twijfelen welke wintergroene bodembedekker ik zou planten..momenteel groeit de ene boordbakplant (weet niet hoe het noemt) erin, samen met varen en die hatelijke kattenkruid.]

Maagdenpalm is ook erg leuk en bloeit al erg vroeg in het voorjaar met mooie paarse bloemen.

Waarom haat je kattenkruid trouwens?
Ik vind ze heerlijk ruiken en zien er ook nog leuk uit.