[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 13:29

Ja dat principe van een eindbod is veel mensen onbekend :D Ik zou gewoon lekker wachten inderdaad Wolken, weet niet over watvoor bedrag en type woning je hier spreekt maar als ze nu alweer 15 gezakt zijn is de kans redelijk dat ze alsnog wel over de brug komen, zij het volgende maand. Ben je ondertussen al met iets anders bezig?

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 13:30

P_D leuk dat je ook andere mensen er mee helpt. Misschien toch nog een een carriere-switch overwegen, haha.

manzano schreef:
Als je genoeg eigen geld hebt lijkt het mee een leuke hobby. Huizen kopen, opknappen en verkopen :j

De bank ziet me aankomen denk ik ;) :))

Lijkt mij ook leuk! :j

Mootje

Re: [HK]Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 13:31

Manzano, daar heb je idd gelijk in.... :+
P_d, je vader koopt toch huizen op, of is het een familiebedrijf?
Wolken, Spannend hoor!
Saskia, Leuk dat jullie volgende week een bezichtiging met ouders + aannemer hebben!!

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 13:31

Pinda_Dipje schreef:
Saskiaatje schreef:
Heb je nu dan iets wat je leeg hebt staan, P_D? Wat je wilt verhuren?

Nee, had tot vorige maand een mooi ruim appartement in rotterdam centrum te huur of te koop. Maar deze heb ik nu voor in ieder geval 6 maanden verhuurd aan een collega. Kan wel even vragen of ik via de makelaars nog iets kan regelen, want zelfs verhuurprijzen zijn in de huidige tijd vaak wel bespreekbaar.

Weet niet wat je budget is?

Nou ja, het is maar voor één maand, hooguit twee, totdat ons huis opgeleverd is (mits we een akkoord krijgen natuurlijk!), dus ik dacht, als jij nou toevallig iets leeg hebt staan, dan konden we dat misschien even 'lenen'. :D We gaan 't ook antikraak proberen. :)

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 13:36

manzano schreef:
Als je genoeg eigen geld hebt lijkt het mee een leuke hobby. Huizen kopen, opknappen en verkopen :j

De bank ziet me aankomen denk ik ;) :))

Mijn vriendin d'r vader deed dat ook. :j Hij was kunstenaar en heel goed met z'n handen, dus dan kocht 'ie een bouwval (in Zeeland, daar woonden ze ook), renoveerde dit helemaal, maakte aanbouwen enz. en vervolgens ontwierp hij zelf meubels en maakte deze ook en dan verkocht hij het pand inclusief inboedel. Hij vond het super leuk en hij maakt echt onwijs veel winst dan. :D
Maar ja, daar ging ook wel flink wat tijd in zitten, dus dan moet je het geld niet heel hard nodig hebben. :)

berthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 13:40

Interessant hoor, om dit allemaal te volgen. Knap om zo voet bij stuk te kunnen houden. Ik ben meer van het type: eerst stoer roepen en dan uiteindelijk toch nog meer bieden (me door emoties laten leiden). Niet bij huizen hoor, daar heb ik al 22 jaar geen ervaring mee, meer in het algemeen. En mijn partner is nog erger (echte kunstenaar). Wij nemen dus straks echt wel een aankoopmakelaar.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 13:45

Ach het scheelt ook of je ergens voor tig jaar wil wonen en het voor jezelf koopt of voor de handel :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 14:03

Weer wat spannende zaken zo te zien, heel veel succes iedereen ! :j

Berthe: ik vind dat altijd zo'n maffe beslissing van mensen, want ik zie niet zo goed op welke manier een aankoopmakelaar hierin kan helpen :o

Je wilt een huis graag hebben. Het huis heeft een bepaalde vraagprijs. Jij hebt een bepaalde prijs is gedachten die je er maximaal voor wilt geven. Vervolgens kan iedere chimpansee dan toch gewoon zelf gaan onderhandelen :P Of jij dat nu doet of die aankoopmakelaar....want die laatste die gaat toch ook maar gewoon tot het bedrag dat jij noemt. En als de verkopers het daarvoor niet doen...zal de aankoopmakelaar toch bij jou gaan vragen of er nog wat extra ruimte in zit, of die makelaar dat nu doet of de verkoper...JIJ bent uiteindelijk toch nog steeds degene die de hand op de knip heeft en zonder die makelaar is de knip weer wat voller....denk ik dan :P

Heleen_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 14:10

De aankoopmakelaar kent de markt natuurlijk wel beter en kan wat meer denken zonder gevoel maar met zijn hoofd.

berthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 14:13

Hahaha wie is dommer dan een chimpansee? Ik ging er vanuit dat een aankoopmakelaar aan jouw kant staat? En je beschermt tegen biedingen en aankopen op basis van emoties? En dat zo iemand gewoon wat beter strategisch kan handelen dan ik? wij?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 14:13

Dat is allemaal wel leuk en aardig, maar als de vraag daar komt van ga je meer bieden of laat je het afketsen (wat Berthe omschrijft als reden om een aankoopmakelaar te nemen)...dan ben je nog altijd zelf degene die beslist wat de aankoopmakelaar mag doen :)

Je kunt natuurlijk wel hopen dat die een lagere prijs er voor je uitsleept omdat hij wat meer ervaring heeft en goodwill heeft bij de verkopende makelaar wellicht, maar dat gaat je niet helpen als de verkoper gewoon ook een absolute minimumprijs heeft en er besloten moet worden of je over je eigen "hoogste bod" heen wilt gaan :)

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 14:26

Ik denk dat het er ook echt vanaf hangt hoe graag je het wilt hebben. Het vorige huis waarbij we misgrepen had ik echt héél graag willen hebben, dan baal je er gewoon van dat je zo zakelijk voet bij stuk houd met alle risico's van dien. Als je een huis echt heel graag wilt hebben ben je emotioneel gezien toch al sneller in staat meer te betalen.

Makelaar van de verkopende partij belde zojuist alwéér terug, ze zijn opnieuw 3.000 gedaald naar 214.
Eventueel waren ze ook bereid om het verschil nog te delen op 211...
Wij hebben voet bij stuk gehouden 208.5 "Take it or leave it"
Hij belt zometeen dus opnieuw terug... Verwacht dat we hem nu misgrijpen en dat ze begin volgende week na de openhuizen dag terug komen om alsnog akkoord te gaan. Ondertussen zit ik zelf in vergadering met een bevriende makelaar die nog wat ondersteunende instructies mijn kant op heeft gegeven. Zo had ik o.a. al gedingt dat de woning passeert voor 1 juli a.s. zodat we nog overdrachtsvoordeel hebben, maar de oplevering uit coulance pas 1 augustus plaats hoeft te vinden (oud echtpaar nog niets anders gevonden). Bevriende makelaar adviseerde ons de woning dan 'terug te laten huren' door de verkopende partij, tegen 4% zolang de oplevering nog niet heeft plaatsgevonden waardoor we financieel gezien (doch tegen een scherp tarief voor de verkoper) een graantje mee pikken. Och interessant, maar dat uitmelken van een oud echtpaar hoeft van mij echt niet. Dus we will see...

Tevens nog een tip van onze bevriende makelaar: Het loont echt de moeite om verschillende notarissen af te bellen, op een eengezinswoning kan dat soms al honderden euro's schelen en is gewoon een punt van onderhandeling. Toch leuk :)

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 14:34

berthe schreef:
Hahaha wie is dommer dan een chimpansee? Ik ging er vanuit dat een aankoopmakelaar aan jouw kant staat? En je beschermt tegen biedingen en aankopen op basis van emoties? En dat zo iemand gewoon wat beter strategisch kan handelen dan ik? wij?

Ik ben het eerlijkheidshalve wel eens met pmarena. Een aankoopmakelaar staat uiteraard aan jouw kant, maar JIJ bent nog steeds degene die bepaalt voor hoeveel hij maximaal mag bieden, hooguit zijn strategie is wat tactischer en strategischer, maar zeker niet iets wat een 'leek' niet kan doen. Daarbij is een aankoopmakelaar ook niet bepaald gratis... Het enige en voornaamste voordeel (als je zelf geen kennis van huizen hebt) is dat hij de woning naar waarde kan taxeren waardoor je een beeld krijgt van een reële en nette prijs.

Merk hierom heen ook vaak dat mensen zich erg af laten schrikken door bijv. een eindbod van de verkopende partij; Maar we leven momenteel echt in een kopersmarkt, veel verkopers zijn doodsbenauwd om te blijven zitten met een woning en zijn bereid veel meer in te leveren dan ze in eerste instantie voor ogen hadden en bedenken zich vaak alsnog, zij het een paar weken later.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 14:40

en de aankoopmakelaar wil wel heel graag dat de deal doorgaat, want dan krijg tie zijn poen, dus weet niet of hij wel echt het onderste uit de kan haalt of je toch adviseert de deal maar te maken.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 14:43

Gaan we die discussie nou weer voeren :')
Pmarena, ik vind jouw opmerking zacht gezegd erg bot....
Als mensen nou graag een aankoopmakelaar willen om wat voor reden dan ook, is daar toch niets mis mee? Ik neem aan dat de kosten niet door jou betaalt worden.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 14:43

Ook nog waar inderdaad.... Tenzij je een no cure no pay makelaar hebt, ook dat schijnt tegenwoordig steeds vaker te worden gedaan waarbij van te voren een vast tarief wordt afgesproken, faalt de onderhandeling dan krijgt hij niets.

berthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 14:44

Het ligt waarschijnlijk ook heel erg aan je persoon. Als ik een paard ga kopen, neem ik een deskundige mee die de onderhandelingen voor mij doet. Door schade en schande wijs geworden, laten we onze auto's aankopen door iemand van wie we de deskundigheid heel hoog hebben. Waarom zou ik dat bij zoiets groots als een huis dan (juist) niet doen?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 14:46

Een makelaar doet wat jij zegt....... dus als jij in je emotionele bui toch zegt, biedt maar hoger, dan doet hij dat ook. En tuurlijk zal hij advies geven, maar of je daar dan gevoelig voor bent........

En er is natuurlijk lang niet altijd wat mis mee als je toch een paar duizend euro boven je bedrag dat je in je hoofd had uitkomt voor een huis waar je tientallen jaren wil wonen en súper blij mee bent. Op dat soort bedragen is dat maar een schijntje en als je daar nou heel gelukkig van wordt..... dan zie ik niet in wat er mis mee is dat je je emotie laat mee spreken.
Zolang je het maar wel kan betalen uiteraard.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 14:48

Daar ben ik ook altijd bang voor, het kan natuurlijk zo zijn dat je een aankoopmakelaar treft die het gewoon heel goed speelt en het perfect voor je voor elkaar krijgt, omdat hij de verkopende makelaar een beetje kan bespelen zo van joh kerel, zus-en-zo, het is jouw beurt om mij een keer te matsen. Of dat hij HEEL overtuigend kan wijsmaken dat de bieder ècht niet meer dan 2 ton gaat betalen, mooi verhaal erbij, terwijl er nog wel wat extra ruimte is.

Maar aan de andere kant zou het me ook niet verbazen als die mannen gewoon onder het genot van een biertje (of espressootje :') ) met elkaar bekonkelen dat het huis gewoon voor het maximale bod van de verkoper verkocht wordt, want dat is het meest gunstig voor iedereen en de koper is er toch ook nog tevreden mee voor dat geld :P

Ik geloof niet dat zulke dingen nooit zullen gebeuren :o

Vind het wel een mooi systeem wat ik jaren terug een keer zag van een aankoopmakelaar, zijn "salaris" werd bepaald a.d.h.v. het verschil tussen de vraagprijs en de uiteindelijk verkoopprijs, dat vond ik wel mooi geregeld +:)+

Naarmate hij dus meer van de prijs af kreeg, werd zijn commissie hoger.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 14:49

berthe schreef:
Het ligt waarschijnlijk ook heel erg aan je persoon. Als ik een paard ga kopen, neem ik een deskundige mee die de onderhandelingen voor mij doet. Door schade en schande wijs geworden, laten we onze auto's aankopen door iemand van wie we de deskundigheid heel hoog hebben. Waarom zou ik dat bij zoiets groots als een huis dan (juist) niet doen?

zou ik mijn geld liever uitgeven aan een bouwkundige keuring dan aankoopmakelaar.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 14:54

Een oom (niet directe oom, maar weet niet hoe je het noemt) van vriendlief is makelaar in de buurt. Die is een keer met ons mee wezen kijken naar het huis.
Die heeft toen dingen bekeken en eigenlijk kwam er hetzelfde uit als dat we zelf gezien hadden. Behalve dat hij er ons op wees dat vloerbedekking op zolder asbesthoudend was en heel lastig scenario daarover geschetst etc. etc.
Hij wilde voor gereduceerd tarief aankopend makelaar zijn, maar hebben we niet gedaan.
Uiteindelijk bleek de vloerbedekking helemaal geen asbest te bevatten, dus al het gedoe dat dat later heeft opgeleverd was voor niks :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 14:58

Mootje schreef:
Gaan we die discussie nou weer voeren :')
Pmarena, ik vind jouw opmerking zacht gezegd erg bot....
Als mensen nou graag een aankoopmakelaar willen om wat voor reden dan ook, is daar toch niets mis mee? Ik neem aan dat de kosten niet door jou betaalt worden.

Jemig , wat is er nou weer bot aan om te zeggen dat je het nut er niet zo van inziet, sommige mensen zijn echt overgevoelig hoor :roll:
Ik zeg ook totaal niet dat het van mij niet mag ofzo, iedereen moet lekker zelf weten waar die z'n centjes aan uitgeeft :)

Maar dan mag IK het nog wel zonde vinden en me oprecht afvragen of het ook niet gewoon zonde IS wellicht ;)

berthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 15:03

Bouwkundige keuring ook ja, maar je laat een paard toch ook keuren? En een auto moet ook APK gekeurd zijn. Dat betekent nog niet dat het verstandig is dat ik de onderhandelingen zelf doe. Op de rommelmarkt laat ik mijn schoonmoeder zelfs onderhandelen. Zoals zij dat kan, dat kan ik echt niet.
Maar: wat ik hier nu wel uit leer is hoe ik wil dat de aankoopmakelaar te werk gaat, dus bijv. hoe meer hij er af krijgt, hoe meer hij krijgt.

Even wat anders: op koninginnedag is er een vrij groot concours in Emmen. Zou ik daar zomaar flyers onder ruitenwissers mogen steken? In Emmen mag je flyeren op de openbare weg, maar is een parkeerruimte bij een concours openbare weg?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 15:04

berthe schreef:

Als het je een goed gevoel geeft, dan moet je het ook gewoon doen, dan is het voor JOU wel die extra investering waard :j

Maar uiteindelijk ben je toch echt zelf degene die het budget bepaalt, waarmee de makelaar voor je mag onderhandelen....

Maar als ik het goed begrijp gaat het wellicht niet alleen om het budget dat je in je hoofd had, maar wil je vooral iemand erbij hebben die je helpt om te bepalen wat de waarde is, en of het een hogere of lagere prijs wel waard is. Dat gaat dan natuurlijk verder dan alleen het verhaal van de emotie en dan meer bieden dan je van plan was.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 15:05

berthe schreef:
Bouwkundige keuring ook ja, maar je laat een paard toch ook keuren? En een auto moet ook APK gekeurd zijn. Dat betekent nog niet dat het verstandig is dat ik de onderhandelingen zelf doe. Op de rommelmarkt laat ik mijn schoonmoeder zelfs onderhandelen. Zoals zij dat kan, dat kan ik echt niet.
Maar: wat ik hier nu wel uit leer is hoe ik wil dat de aankoopmakelaar te werk gaat, dus bijv. hoe meer hij er af krijgt, hoe meer hij krijgt.

Even wat anders: op koninginnedag is er een vrij groot concours in Emmen. Zou ik daar zomaar flyers onder ruitenwissers mogen steken? In Emmen mag je flyeren op de openbare weg, maar is een parkeerruimte bij een concours openbare weg?

Nee dat is niet openbaar.
Verbaast me dat je zomaar mag flyeren in de stad.