Kamerplanten asiel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amber_anne

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 17:04

Het is een alocasia idd maar ik weet niet of het een wentii is of een regal shield

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 20:03

iemand een tip hoe ik mijn alocasia stingray het beste kan verzorgen. de een zegt, zet hem in een terracotta pot want die pot houdt hem vochtig. de ander zegt nee niet doen dan droogt hij uit want die pot houdt al het vocht vast. weer een ander zegt, zon vind hij wel fijn. en weer iemand anders zegt nee hij moet niet in de zon. hij staat nu bij het raam op het zuiden, maar er gaat in ieder geval iets niet goed...

Afbeelding

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 01:40

Marley93 zie ik daar een regenpijp? Er zijn ook kleine regentonnen en van die tonnen die je in de regenpijp inbouwt, waarbij het teveel aan water dus gewoon door de regenpijp wordt afgevoerd. Misschien is dat een idee voor meer regenwater?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 10:19

iiSunshine schreef:
iemand een tip hoe ik mijn alocasia stingray het beste kan verzorgen. de een zegt, zet hem in een terracotta pot want die pot houdt hem vochtig. de ander zegt nee niet doen dan droogt hij uit want die pot houdt al het vocht vast. weer een ander zegt, zon vind hij wel fijn. en weer iemand anders zegt nee hij moet niet in de zon. hij staat nu bij het raam op het zuiden, maar er gaat in ieder geval iets niet goed...

[ [url=m/A9TLjj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik gebruik vrijwel alleen terracotta, het voordeel is vind ik dat deze potten poreus zijn, pot neemt dus ook vocht op maar houdt het vocht niet vast, aarde droogt sneller in een poreuze pot. Nadeel is dat sommige planten die meer vocht nodig hebben sneller te droog staan. Goed in de gaten houden.
Je plant heb ik geen ervaring mee. Ik zie geen binnenpot? Zou het kunnen dat hij nu te nat staat?

Er zijn niet zo veel soorten die de volle zon in de lente zomer op het zuiden achter een raam fijn vinden. Nu is de zon niet heftig aanwezig maar zou hem eventueel toch verplaatsen naar maar een klein beetje minder licht. 2 meter verschuiven als dat kan en kijken wat hij daar gaat doen, heeft tijd nodig. Maar zou eerst eens kijken hoeveel vocht er in de aarde zit.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 11:24

Alocasias kunnen een uitdaging zijn. Binnenpot is wel een aanrader bij deze plant, vind ik. Van onderen water geven, wordt vaak aangeraden. Ik plemp er altijd wel water van boven op. :o

Die van mij staan op het Noorden, en daar doen ze het prima! Moet er alleen in de winter om denken dat het niet te koud wordt. Ik zou deze inderdaad ook uit de vensterbank halen en 'm wat verder weg zetten.

Mooie nieuwe aanwinsten, Jis_ en Amber_anne!

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 13:30

Iemand een gouden tip voor bladluis? Die zit in m’n vlinderplant en is nu overgewaaid naar m’n pannenkoekplant. Ze zitten tussen de nieuwe opgerolde blaadjes dus ik kom er moeilijk bij.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 13:34

_Christina schreef:
Marley93 zie ik daar een regenpijp? Er zijn ook kleine regentonnen en van die tonnen die je in de regenpijp inbouwt, waarbij het teveel aan water dus gewoon door de regenpijp wordt afgevoerd. Misschien is dat een idee voor meer regenwater?

Daar moet ik even naar kijken. Het zou in principe moeten kunnen, maar met een emmertje buiten lukt het ook wel prima. En anders is het demi water ook niet duur. :)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 14:06

Dank je Puera!

Het eerste wat ik in zou zetten is neemolie Pantykous. Maar geen idee of dat afdoende is.

De Cissus heeft haar plek ingenomen, in de werkkamer naast raam zuidkant. Hopelijk vind ze het hier fijn. :D

Afbeelding

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 15:22

Zo mooi bij die muur!

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 18:25

marley93 schreef:
_Christina schreef:

Daar moet ik even naar kijken. Het zou in principe moeten kunnen, maar met een emmertje buiten lukt het ook wel prima. En anders is het demi water ook niet duur. :)

Mijn suggestie was zo te lezen ook niet compleet, sorry! :') Voor maar één plantje is dat de moeite inderdaad niet, mijn insteek was dat je dan water hebt voor meer planten. Aangezien de meeste planten liever regenwater drinken.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 18:32

Nienkex schreef:
Ik lees al een poosje af en toe wat mee hier, en nu heb ik zelf een vraag.
[ [url=m/rJs4N5.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze plant heb ik gisteren van een huisgenoot gekregen omdat hij bij haar niet zo lekker gaat. Dit is een monstera toch?
Hij staat nu nog steeds op water, ik wil hem graag in een pot gaan zetten en dan langs een stok wat meer omhoog leiden, want nu gaat hij alle kanten op. Gaat dit werken, en hebben jullie hier nog goede tips voor?

In water zitten geen voedingsstoffen, dus inderdaad in aarde zetten. Ik stek ze ook in water, maar zodra er voldoende wortels aan zitten, gaan ze in een pot.

Neem een ruime binnenpot, onderin hydro korrels zet de stek er in en zorg dat alle nieuwe wortels ruim binnen de pot passen.
Hou de stek met 1 hand vast terwijl je met de andere hand de potgrond in de pot doet. Niet hard aandrukken.

Als je meteen gebruik wil maken van een mosstok, heb je dus een nog grotere binnenpot nodig. Maar ik zou eerst gewoon bamboo stokjes gebruiken om het te verstevigen. Als je binnenpot diep genoeg is, heb je dat niet eens nodig.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 20:20

Pantykous schreef:
Iemand een gouden tip voor bladluis? Die zit in m’n vlinderplant en is nu overgewaaid naar m’n pannenkoekplant. Ze zitten tussen de nieuwe opgerolde blaadjes dus ik kom er moeilijk bij.
Ai, kak! Ik spoel de plant voor zover dat gaat onder een koude straal water af en vervolgens doordrenk ik de bladeren met spray tegen hardnekkige insecten van Pokon. Heeft tot nu toe hier wel geholpen.

Als het kan, zet de aangetaste planten apart zodat het zich niet verspreidt.

Oh, wat een prachtige plaatje zo, Jis! Wat een mooie kat. <3

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 23:30

_Karlijn schreef:
Google Lens zegt Schleffera Elegantissima. Hij ziet er op Google idd voller uit.
Maar ik ken hem niet dus ik heb geen tips, maar misschien kun je hier verder mee uit de voeten.

Edit: 3x typo :') &
Hij wordt ook wel fijnbladige vingerplant genoemd.

https://www.mijntuin.org/articles/schef ... ingerplant

Wauw super dankjewel! Hij was inderdaad al veel blad verloren. Nu zijn mijn ouders niet echt van de planten die veel onderhoud vereisen dus misschien dat ik hem meeneem wanneer ik er de volgende keer ben :j

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 10:33

Dank je Karlijn en Puera! Nieuwsgierige Maine Coon dame. :D

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 10:48

_Karlijn schreef:
Ik heb voor 3,95 een mooie grote krokodillenvaren gescoord bij Tuinland :+:

[ [url=m/jhvFib.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het was echt zó rustig! In heel Tuinland misschien 10 mensen gezien.

<3 Vind hem zo gaaf! Leuke prijs, heb voor die van mij wel wat meer betaalt, van marktplaats. Had iets van 8 bladeren. Hij staat in het vensterbankje raam op het Noorden en groeit erg goed.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 10:58

Jis_ schreef:
_Karlijn schreef:
Ik heb voor 3,95 een mooie grote krokodillenvaren gescoord bij Tuinland :+:

[ [url=m/jhvFib.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het was echt zó rustig! In heel Tuinland misschien 10 mensen gezien.

<3 Vind hem zo gaaf! Leuke prijs, heb voor die van mij wel wat meer betaalt, van marktplaats. Had iets van 8 bladeren. Hij staat in het vensterbankje raam op het Noorden en groeit erg goed.

Dit is die van mij in zijn geheel:

Afbeelding
Lekker weelderig :))

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 11:35

Wat een koopje was dat, zo groot al. Die van mij was zo voor 7 euro exclusief verzendkosten,

Afbeelding

En nu zo,

Afbeelding

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 12:44

Flink gegroeid al :j

Nienkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 18:34

Daphara schreef:
Nienkex schreef:
Ik lees al een poosje af en toe wat mee hier, en nu heb ik zelf een vraag.
[ [url=m/rJs4N5.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze plant heb ik gisteren van een huisgenoot gekregen omdat hij bij haar niet zo lekker gaat. Dit is een monstera toch?
Hij staat nu nog steeds op water, ik wil hem graag in een pot gaan zetten en dan langs een stok wat meer omhoog leiden, want nu gaat hij alle kanten op. Gaat dit werken, en hebben jullie hier nog goede tips voor?

In water zitten geen voedingsstoffen, dus inderdaad in aarde zetten. Ik stek ze ook in water, maar zodra er voldoende wortels aan zitten, gaan ze in een pot.

Neem een ruime binnenpot, onderin hydro korrels zet de stek er in en zorg dat alle nieuwe wortels ruim binnen de pot passen.
Hou de stek met 1 hand vast terwijl je met de andere hand de potgrond in de pot doet. Niet hard aandrukken.

Als je meteen gebruik wil maken van een mosstok, heb je dus een nog grotere binnenpot nodig. Maar ik zou eerst gewoon bamboo stokjes gebruiken om het te verstevigen. Als je binnenpot diep genoeg is, heb je dat niet eens nodig.

Dankjewel voor je reactie, hier kan ik iets mee!
Hij heeft ondertussen wortels zat, dus tijd om hem in een pot te zetten.
Mocht ik nu nog voor bamboe stokjes gaan ter versteviging en later alsnog een mosstok willen, is dat dan nog makkelijk er tussen te krijgen ivm de wortels die er al zitten?

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 21:39

Hier is mijn calathea weer volop nieuwe bladeren aan het produceren. Verder heb ik geleerd dat ik mijn paarse blaadjes planten zelf moet blijven snoeien, want anders gaan de onderste bladeren dood wegens gebrek aan licht en nu zijn die bladeren de bovenste bladeren. Oftewel ik heb ze zo dusdanig teruggesnoeid dat ze nu heel erg zielig zijn. Mijn Anthurium is ook opnieuw begonnen qua blad, waarom weet ik niet (Ik wijt het aan mijn onregelmatige watergeefdagen). Mijn kalanchoë bloeit niet meer en verliest ook veel blad, waardoor die nu stengels heeft met alleen aan de bovenkant bladeren. Iemand enig idee wat ik daaraan kan verbeteren, want het ziet er heel vaag uit zo blaadjes op een stok.
De andere planten gaan oké tot goed, al heeft er eentje permanent luis. En mijn bergpalm is redelijk dood door teveel water, maar mijn moeder zei nog even af te wachten. Buiten gaat alles ook wel goed.

Nu het goede nieuws, mijn neon kon een eigen pot gebruiken:
Afbeelding

En een cliënt gaf me dit stekje, dus heb m een leuk plekje in de kast gegeven. Baby sanseveria <3
Afbeelding

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 17:01

Nieuw in mijn collectie, 'Miss Muffet' <3

Afbeelding

En volgens mij gaat mijn Macodes straks bloeien. :D

Afbeelding

Blad is best groot geworden.

Afbeelding

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 17:04

Wauw. Die is mooi zeg!

Die stingray van vorige pagina, bij mij doet ie het ook heel slecht. Kan hem maar niet tevreden houden. :n

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 17:33

Lastig is dat, zoek maar eens uit waar het aan ligt. %)

Ik doe iets verkeerd met mijn Chinese Bamboe varen, krijgt bruine vlekken,denk wat te veel water dus nu geminderd, hopelijk knapt hij daarvan op.
En mijn 2 Pannenkoekenplanten geven ineens een paar scheuten met zwarte randjes, ik sproei ze niet, denk toch dat ze wat te veel zonnestralen hebben opgevangen en verbranden, nu in de schaduw gezet buiten. Fingers crossed.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 12:42

Mag ik me hier ook melden? Ook wij aspireren om ons huis om te toveren in een soort oerwoud. Wordt leuk met de verhuizing over een paar jaar. :=

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

We hebben ook weer net een winkeltje ontdekt met hele mooie grote planten (die eerste is daar oa van, was maar 13 euro!), voor erg weinig geld, dus dat is top. :j

Nog een mooie tip van mij: wij hadden een tijdje last van luis. Toen hebben we online lieveheersbeestjeslarven besteld en dat werkt oprecht beter dan alles wat ik ooit gezien of geprobeerd heb. Je laat ze los en ze beginnen zich meteen vol te stoppen. Kan verder totaal geen kwaad en het worden uiteindelijk leuke lieveheersbeestjes! :D

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 10:40

Ziet er mooi uit Soepblik!

Heel suf, mijn calantea doet ineens raar. Krijgt gele bladeren, enkel aan de achterkant. Ik heb hem voor de zekerheid even verplaatst en ga hem even beter in de gaten houden qua water en zo.