[Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt *deel II*

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 15:54

Nou kan me voorstellen dat er wel gevllen bij zitten die een uitdaging zijn om uit te puzzelen :=

Maar vind het wel bizar hoor dat men van buitenaf gaat bepalen wat voor kosten je moet afdragen...staan de kosten dan ook altijd vast zodat het bij iedereen hetzelfde is en je niet bij de 1 een goedkoper advies kan krijgen dan bij de ander? Want dat zou dan ook wel zo moeten zijn als je zelf niet kan bepalen hoe je het doet...

Of als iemand daadwerkelijk een hypotheek bij je afsluit, dat je die advieskosten dan weer teruggeeft op 1 of andere manier?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 15:55

Ik heb trouwens een hypotheek met starterslening aangevraagd. Op de website svn.nl vind je al veel informatie.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 15:56

Van adviseurs weet ik dat de tarieven niet overal gelijk zijn, banken zitten ook verschillen in :j

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 15:56

Kosten staan niet vast inderdaad :) Je mag zelf bepalen wat je aan advieskosten vraagt. Advies is dus zeker bij de ene adviseur/verstrekker goedkoper dan de andere.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 16:00

Maar dan zou je ook 1 euro kunnen vragen...? Of dat dan weer niet :P Ik blijf het een beetje typisch vinden hoor.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 16:07

Dat kan, maar dan wordt overleven wel heel lastig :D Of je moet hele hoge afhandelingskosten gaan vragen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 16:29

Tja als het voorheen ook ging :P

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 16:30

Toen werd er afsluitprovisie gevraagd he :) En daar zaten de advieskosten in verrekend. Echter was de afsluitprovisie niet altijd even zuiver. Bepaalde hypotheken zorgden voor een hogere afsluitprovisie etc. Nou maakt het niet uit wat voor hypotheek of hoe hoog, je betaalt altijd eenzelfde bedrag aan advieskosten.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 16:37

Berdien, nee sowieso teken ik niks :D En volgensmij is het ook geen adviesgesprek maar inderdaad meer ter inventarisatie. Sowieso geen idee of wij überhaupt een hypotheek kunnen afsluiten en zo ja hoe hoog. En ben al helemaal niet thuis in wat voor een hypotheek het dan zou moeten worden in ons geval. Ik wel best betalen voor een adviesgesprek maar die heb je niet voor een paar tientjes..

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 16:52

xNathaliee schreef:
Berdien, nee sowieso teken ik niks :D En volgensmij is het ook geen adviesgesprek maar inderdaad meer ter inventarisatie. Sowieso geen idee of wij überhaupt een hypotheek kunnen afsluiten en zo ja hoe hoog. En ben al helemaal niet thuis in wat voor een hypotheek het dan zou moeten worden in ons geval. Ik wel best betalen voor een adviesgesprek maar die heb je niet voor een paar tientjes..

Kijk dan ook eens op de website van bijvoorbeeld de hypotheker, daar kun je al een paar simpele voorbeeld berekeningen maken. Niet altijd even betrouwbaar, maar dan heb je vast een beeld...

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 16:52

Wat Berdien zegt idd :j Hiervoor betaalde je ook voor je hyptheek- of verzekeringsadvies maar toen waren die advieskosten opgenomen in de rente of premie die je betaalde. Het vervelende daarvan is dat totaal niet transparant is hoeveel provisie een adviseur krijgt. Daardoor heb je geen idee of een adviseur je een ABN AMRO hypotheek aanraad omdat dit de beste optie is of omdat hij/zij hierop zelf het meeste verdient.

Met het verbod op provisies bij dat soort producten zie je (soort van) duidelijk waar je voor betaalt en is er voor de adviseur als het goed is geen reden om een voorkeur te hebben voor bepaalde leveranciers.

Overigens 'soort van' duidelijk omdat de meeste adviseurs/banken een vast bedrag vragen waarbij compleet onduidelijk is wat men voor dat geld doet. Als ik me niet vergis heb ik iets rond de 1500 betaald aan advieskosten bij de Rabobank. Was een relatief eenvoudige startershypotheek, ik geloof er niets van dat ze daar ruim 15 uur (als we even uit gaan van €100/uur) mee bezig zijn geweest.

Binnenkort een gesprek ivm het wijzigen van de hypotheekvorm. Mag hopen dat ze daarvoor niet weer de hoofdprijs vragen :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 16:54

Ja dat was voorheen ook al dat er gewoon een bedrag van provisie gespecificeerd bij een aanbod stond waar je van achterover klapte...althans in 2006 was het bij mij al zo voordat ik mijn eerste huis kocht :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 16:56

Reken er maar wel op Bart. Minder dan bij een nieuwe hypotheek, maar ook voor een vormwijziging betaal je advieskosten. Tenzij het dus gaat om een hypotheek waarbij een beleggingsverzekering aan gekoppeld is.

Overigens zijn er nog adviseurs die creatief om gaan met advieskosten hoor. Die rekenen rustig advieskosten voor de hypotheek én voor eventueel advies voor een ORV. Ik vind dat dikke oplichterij := een ORV adviseren zodat bij overlijden de hypotheek betaalbaar blijft hoort bij je advies over de hypotheek. Dan moet je niet daar een aparte nota voor schrijven. Maar het gebeurt. Dus let daar ook op bij het afsluiten van de hypotheek (en daarom is dat Dienstverleningsdocument zo belangrijk!).

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 23:14

Onze hypotheek en de overstap naar de nieuwe woning met de rest schuld is blijkbaar ook heel ingewikkeld... :=

Ik zit nog in het oriëntatie traject O:) maar heb wel al bijna antwoorden die ik nodig heb hihi :=

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 10:08

Direct bij de bank waren we goedkoper uit(abn en rabo orienterend gesprek gehad) maar wij zijn voor een adviseur/tussenpersoon gegaan waar we iets meer bij kwijt waren maar we een veel ruimer advies kregen ook over de randzaken van onze specifieke situatie rondom samen wonen en erven etc.
Rente is ook lager dan direct via de bank.
Rabo kon zelfs geen proefberekening laten zien want dat zou al onder advies vallen, waarvoor we dua direct zouden moeten tekenen waardoor ze de rekening konden printen.
feit dat het huis van VL was maar het wel geregeld moest zijn als hij of ik wegvalt etc dat kon ook allemaal niet...
bij onze gekozen adviseur is alles geregeld en stond hij met raad en daad klaar.
Rabo heeft hier ook feedback over ontvangen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 10:20

Rabo verstrekt gewoon niet graag hypotheken heb ik wel eens het idee :P

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 10:24

Dat idee heb ik ook, hebben we ook met ze gedeeld toen ze om feedback kwamen. :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 10:27

En toen gaven ze het ook gewoon toe, of dat nou ook weer niet? :P

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 10:57

rabo is relatief duur, dus ik snap in dat opzicht niet dat je dan goedkoper uit kunt zijn ?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 11:39

Rabo vond ik dan juist weer wel prettig wat advies betreft. Vriendelijk, snel en duidelijk.
Voor mijn gevoel wilde vooral 2 andere banknen geen Hypotheek verstrekken. Ze waren niet bepaald enthousiast/snel/vlot met het verstrekken van basis informatie of de mogelijkheid om een afspraak te maken voor een eerste gesprek.

Uiteindelijk via de Hypotheker een hypotheek, helemaal prima voor ons.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 11:41

Oja dat klopt....Rabo geeft heel vriendelijk, snel en duidelijk aan dat ze niets voor je kunnen betekenen....dat wel :P

Hihi sorry :)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 11:42

Ik vond het voordeel van een hypotheek adviseur vooral dat je niet vast zit bij 1 bank.

Als je bij een bank rechtstreeks gaat, en de aanvraag lukt uiteindelijk niet omdat je niet geaccepteerd wordt om wat voor reden dan ook, dan kun je weer naar een andere bank waar je dan ook weer kei veel geld kwijt bent. Terwijl je bij een hypotheek adviseur een bedrag betaald en dan kun je gewoon bij meerdere verstrekkers terecht, lukt het bij de ene niet, kun je toch nog bij een andere proberen.

Ik was uiteindelijk 1500 euro kwijt incl. ORV. Dus het is ook een beetje rondshoppen. Ze zijn niet allemaal zo idioot duur als de hypotheker bijvoorbeeld. En hij stond op independer nog bovenaan kwa score in de regio ook!

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 11:48

Nou wat een gedoe met dat energielabel wat per 1 januari verplicht is bij de verkoop van een woning.
Ik had alles ingevuld en kwam met bewijsvoering op een energielabel D. Op de site moet je dan een controleur kiezen en daar betaal je voor. Verder zie je alleen een plaatje en een tarief van die persoon. Eentje gekozen en op volgende geklikt. Krijg ik nu een definitief label G.

Maar ik heb verder helemaal geen contactgegevens van die controleur. Hij zal wel een factuur sturen, maar ik heb nu geen mogelijkheid om te klagen bij deze persoon, want ik heb geen bevestigingsmail gekregen met de ingevulde gegevens. De website is na het definitief worden helemaal gesloten, dus ik kan het overzicht ook niet meer zien of aanpassen :(

Half uur in de wacht gehangen bij de helpdesk energielabel en daar hebben ze een melding aangemaakt. Nu afwachten.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 11:55

energielabel is al jaren 'verplicht' en zijn tig manieren om daar onderuit te komen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 11:57

Sammie schreef:
energielabel is al jaren 'verplicht' en zijn tig manieren om daar onderuit te komen.

Niet meer... ze kennen nu ieder huis een energielabel toe, wat je vervolgens zelf weer kunt aanpassen :')
Stond een heel artikel over in de krant.